Werk & Studie alle pijlers

Opleiding rijinstructeur zwaar?

22-05-2024 15:47 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo

Zijn er hier mensen die de opleiding tot rijinstructeur gevolgd hebben?

Is die zwaar ?
Ik zie de optie online/thuisstudie (versneld) of klassikaal of gedeeltelijk klassikaal,

De online versie is die te doen of echt moeilijk ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk!

Ik heb hem gedaan. Klassikaal 2 dagen per week gedurende 9 maanden ongeveer. Dat was de theorie en praktijk heeft ongeveer 2 maanden geduurd met lessen nemen in hoe je een les opbouwd en daadwerkelijk geeft.

Ik zou hem zeker niet online doen en gaan bij een goede aanbieder zoals de Verkeersacademie bijvoorbeeld.

Ik vond het behoorlijk pittig. Zowel qua theorie als de verkeersproef zelf. Als je vragen hebt mag je me altijd een PB sturen. Het is heel leuk werk maar verkijk je er niet op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vrienden van mij hebben de opleiding gedaan. Die vonden het pittig. Ze hebben veel langer stage gelopen bij een instructeur om echt goed kennis te kunnen overbrengen.

Hoe je een goede instructeur voor in de auto kan worden door iets te leren vanaf een scherm is mij een totaal raadsel.

Je moet bijvoorbeeld alles met de auto kunnen aan zowel de kant van het stuur als aan de kant van de bijrijder. Ik weet nog hoe ik worstelde met achteruit inparkeren, nadat mijn instructeur me de truc had laten zien vanaf de bijrijdersstoel.

Ik zou zeker niet online gaan doen, als je iets van kwaliteit wil meegeven aan je toekomstige leerlingen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is dan alleen het theorie gedeelte wat je online doet natuurlijk ipv klassikaal
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnetje80 schreef:
22-05-2024 16:35
Het is dan alleen het theorie gedeelte wat je online doet natuurlijk ipv klassikaal

Uiteraard.

Maar vergis je niet in de theorie. Het is veel meer dan alleen een theorie examen voor de auto. Je moet de hele wegenverkeerswet kennen en het RVV. Daarnaast ook het lesgeven zelf, de didactiek.

Je rijtest zelf waarbij je zo goed als foutloos moet rijden en alle bijzondere verrichtingen moer kennen.

40 uur stage lopen bij een rijschool en daarna je examen doen bij het IBKI met een B leerling.

Ik zou dit nooit online willen doen.
mrsmorrison wijzigde dit bericht op 22-05-2024 18:34
0.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Zorgt je opleiding voor een leer/stageplek of moet je dat allemaal zelf regelen? Dat lijkt me ook nog iets om rekening mee te houden. Het zou zonde zijn als je wel de lessen hebt maar het praktijkonderzoek niet af kunt ronden wegens gebrek aan de leerplek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel eens leuk om te lezen waar de opleiding zo'n beetje uit bestaat en wat het inhoudt.
Hier in BE krijgen kinderen rijles van bv hun eigen ouders en ik vind daar echt heel erg veel van. Pas als ze 2 keer zakken voor praktijkexamen moeten ze verplicht een x-aantal uren rijles via een rijschool volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toevallig ben ik hier mee bezig op dit moment!
Ik doe het wel thuis online maar dit is natuurlijk alleen de theorie.
Verkijk je er niet op het is veel,maar als je je schouders eronder zet is het echt te doen.
Ik ben net klaar met alle theorie examens en moet nu een lesplan schrijven. Als dit word goed gekeurd door de docent ga ik het praktijk gedeelte in.
Stage en rij lessen gaan allemaal via de rijschool waar ik mijn opleiding volg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mittens schreef:
23-05-2024 13:31
Wel eens leuk om te lezen waar de opleiding zo'n beetje uit bestaat en wat het inhoudt.
Hier in BE krijgen kinderen rijles van bv hun eigen ouders en ik vind daar echt heel erg veel van. Pas als ze 2 keer zakken voor praktijkexamen moeten ze verplicht een x-aantal uren rijles via een rijschool volgen.
Nee joh?!
Ik was van de week in Belgie en vroeg me al af hoeveel lessen ze daar krijgen aangezien ze zo enorm weinig verkeersinzicht lijken te hebben. Dit zou dat wel kunnen verklaren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt mij heel erg eng ook om als bijrijder je kind dan voor het eerst de snelweg op te laten gaan. Je kunt niet remmen of zo, brrr. Of een drukke stad, op alle verkeer letten en op wat je kind doet. Dat laat ik liever aan een professional.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mittens schreef:
23-05-2024 13:31
Wel eens leuk om te lezen waar de opleiding zo'n beetje uit bestaat en wat het inhoudt.
Hier in BE krijgen kinderen rijles van bv hun eigen ouders en ik vind daar echt heel erg veel van. Pas als ze 2 keer zakken voor praktijkexamen moeten ze verplicht een x-aantal uren rijles via een rijschool volgen.
Is dat nog steeds zo???
Belgen rijden sws vreselijk slecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
25-05-2024 04:15
Is dat nog steeds zo???
Belgen rijden sws vreselijk slecht.
https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-b/r ... -voor-stap

Dat kan idd nog steeds.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
25-05-2024 04:15
Is dat nog steeds zo???
Belgen rijden sws vreselijk slecht.
Je moet hier dan wel weer veel langer met een voorlopig rijbewijs rondrijden voor je examen mag doen.

In Nederland kan het zo zijn dat je na 20 uur rijles al examen doet.
Dat vind ik even grote waanzin en risico :-).
Wat ken en kan je op 10 x 2 uurtjes?

En je moet hier eerst slagen voor theorie voor je als leerling de baan op mag.
Blijkbaar mag je in Nederland rustig de auto in kruipen en lessen krijgen zonder dat je ooit een theorie-boek hebt open gehad.

Je gaat toch ook niet eerst aan een zaagmachine staan hout bewerken voor je de handleiding van die machine hebt gelezen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me trouwens af hoe je degelijk een lesplan schrijft als al je kennis van een schermpje komt.

Het lijkt me toch dat als je die theorie-lessen live volgt je meer tips en trucs leert van zo'n lesgever. Dingen die gewoon niet in een online cursus te vatten zijn, dingen die je lesgever uit ervaring tussendoor meegeeft, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
25-05-2024 04:15
Is dat nog steeds zo???
Belgen rijden sws vreselijk slecht.
Maar schijnbaar moeten ze dus wel eerst hun theorie-examenhalen…. Niet dat dat dus veel doet, gezien het stuitend gebrek aan verkeersinzicht in Belgie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-05-2024 18:07
Je moet hier dan wel weer veel langer met een voorlopig rijbewijs rondrijden voor je examen mag doen.

In Nederland kan het zo zijn dat je na 20 uur rijles al examen doet.
Dat vind ik even grote waanzin en risico :-).
Wat ken en kan je op 10 x 2 uurtjes?

En je moet hier eerst slagen voor theorie voor je als leerling de baan op mag.
Blijkbaar mag je in Nederland rustig de auto in kruipen en lessen krijgen zonder dat je ooit een theorie-boek hebt open gehad.

Je gaat toch ook niet eerst aan een zaagmachine staan hout bewerken voor je de handleiding van die machine hebt gelezen?
Dat is wel de uitzondering hoor, 20 uur. Normaal is toch zeker wel 35-40.
En er zit een deskundige naast die je vertelt wat je moet doen. In het begin ligt de focus toch op voertuigbeheersing, niet op verkeersregels.

(Dat werkt met een zaagmachine ook prima trouwens, leren van iemand anders. Ik denk dat de meesten de handleiding nooit bekijken eigenlijk.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-05-2024 18:07
Je moet hier dan wel weer veel langer met een voorlopig rijbewijs rondrijden voor je examen mag doen.

In Nederland kan het zo zijn dat je na 20 uur rijles al examen doet.
Dat vind ik even grote waanzin en risico :-).
Wat ken en kan je op 10 x 2 uurtjes?

En je moet hier eerst slagen voor theorie voor je als leerling de baan op mag.
Blijkbaar mag je in Nederland rustig de auto in kruipen en lessen krijgen zonder dat je ooit een theorie-boek hebt open gehad.

Je gaat toch ook niet eerst aan een zaagmachine staan hout bewerken voor je de handleiding van die machine hebt gelezen?
Nee, dat is geen even groot risico. De rijinstructeur geeft aan wanneer je klaar bent voor het rijexamen. Voor de een is dat 20 uur en voor de ander 40 uur. En een rijinstructeur geeft natuurlijk beter les dan je vader of moeder. Verder moet een examinator ook nog vinden dat je kunt rijden.

En dat theorieboek gaat toch hoofdzakelijk over de verkeersregels, die ken je al voor 80% voordat je überhaupt auto gaat rijden. Verder zit er iemand naast je die altijd in kan grijpen. Dat is in België dus niet zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-05-2024 18:07

En je moet hier eerst slagen voor theorie voor je als leerling de baan op mag.
Blijkbaar mag je in Nederland rustig de auto in kruipen en lessen krijgen zonder dat je ooit een theorie-boek hebt open gehad.

Je gaat toch ook niet eerst aan een zaagmachine staan hout bewerken voor je de handleiding van die machine hebt gelezen?
Nou, in een lesauto zit een extra rem (en soms ook een extra gaspedaal en koppeling, had ik in jaar kruik al in mijn lesauto). Dat is een stuk veiliger dan 'lessen' in het barrel van je ouders.
Alle reacties Link kopieren Quote
In België mag je juist zelfstandig de weg op na 20 uur rijles, zonder dat je praktijkexamen hebt gedaan.

Voorlopig rijbewijs B zonder begeleider (18 maanden)
Vanaf 18 jaar kunt een voorlopig rijbewijs zonder begeleider krijgen, zolang u eerst 20 uur rijles gevolgd hebt bij een erkende rijschool). Als die oordeelt dat u in staat bent om alleen verder te oefenen, krijgt u een bekwaamheidsattest. Met dat attest gaat u naar uw gemeentebestuur om uw voorlopig rijbewijs aan te vragen. Uw voorlopig rijbewijs is 18 maanden geldig en u mag dan rondrijden zonder begeleider.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
25-05-2024 22:53
Nou, in een lesauto zit een extra rem (en soms ook een extra gaspedaal en koppeling, had ik in jaar kruik al in mijn lesauto). Dat is een stuk veiliger dan 'lessen' in het barrel van je ouders.
Ouders die waarschijnlijk ook niet perse de beste chauffeurs zijn, laat staan ook nog eens de juiste dingen aan kunnen leren.
Ik wist dit echt niet en dit verklaart voor mij wel echt waarom Belgen zo opvallend slecht rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-05-2024 18:07

In Nederland kan het zo zijn dat je na 20 uur rijles al examen doet.
Dat vind ik even grote waanzin en risico :-).
Wat ken en kan je op 10 x 2 uurtjes?
Wissewis schreef:
25-05-2024 18:11
Ik vraag me trouwens af hoe je degelijk een lesplan schrijft als al je kennis van een schermpje komt.

Het lijkt me toch dat als je die theorie-lessen live volgt je meer tips en trucs leert van zo'n lesgever. Dingen die gewoon niet in een online cursus te vatten zijn, dingen die je lesgever uit ervaring tussendoor meegeeft, ...
In Nederland krijg je tijdens je rijles veel extra informatie mee van de instructeur, waardoor je ook al inzicht en kennis op doet over situaties die je bijna nooit mee maakt.

Ik vind het maar eng om door België te rijden. Van de dooie hoek of ver vooruit kijken lijken maar weinig mensen te hebben gehoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
Plenty schreef:
25-05-2024 23:37
Ik vind het maar eng om door België te rijden. Van de dooie hoek of ver vooruit kijken lijken maar weinig mensen te hebben gehoord.

Of Belgen in NL. Ik blijf er nooit achter / in de buurt rijden. Te vaak (geheel onnodig) gevaarlijk rijgedrag mee gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nimue schreef:
26-05-2024 13:17
Of Belgen in NL. Ik blijf er nooit achter / in de buurt rijden. Te vaak (geheel onnodig) gevaarlijk rijgedrag mee gemaakt.
Zouden Belgen dan andersom denken “wat een verademing om in NL te rijden waar de meeste mensen anticiperen en inzicht lijken te hebben”?
Alle reacties Link kopieren Quote
Coniglio schreef:
26-05-2024 13:19
Zouden Belgen dan andersom denken “wat een verademing om in NL te rijden waar de meeste mensen anticiperen en inzicht lijken te hebben”?

Hahaha zou je denken?

Ondanks dat bij ons de rij-opleiding aardig streng is ontbreekt het inzicht (of meer geduld) bij veel weggebruikers nog volledig. Het is geen pretje om voor je werk de hele dag door een Nederlandse stad te rijden en minstens 1x per dag wel een vinger krijgt, of claxon. En soms ook nog erger tot aan bedreigingen aan toe.

En dan wijzen "ze" naar de cowboys die een rijschool zijn begonnen terwijl het een mentaliteitsprobleem is. Eenmaal het rijbewijs behaalt dan heeft niemand meer inzicht op hoe iemand zich in het verkeer gedraagt.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
26-05-2024 13:25
Hahaha zou je denken?

Ondanks dat bij ons de rij-opleiding aardig streng is ontbreekt het inzicht (of meer geduld) bij veel weggebruikers nog volledig. Het is geen pretje om voor je werk de hele dag door een Nederlandse stad te rijden en minstens 1x per dag wel een vinger krijgt, of claxon. En soms ook nog erger tot aan bedreigingen aan toe.

En dan wijzen "ze" naar de cowboys die een rijschool zijn begonnen terwijl het een mentaliteitsprobleem is. Eenmaal het rijbewijs behaalt dan heeft niemand meer inzicht op hoe iemand zich in het verkeer gedraagt.
Ja oke, hier heb je ook wel een punt.
Maar over het algemeen vind ik het in Belgie echt veeeeeel erger gesteld dan in NL…

Als professional: wat is jouw mening over inhalen op de cruise control? Ik merk dat er 2 kampen zijn: bij inhalen extra gas geven vs bij inhalen gewoon op de cc blijven, want je houdt je immers aan de snelheid.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven