Werk & Studie alle pijlers

Wat zou jij doen? ‘Klikken’ of ‘negeren’

12-05-2024 09:49 122 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk al geruime tijd op een buitenlocatie. Sinds een paar jaar veel veranderingen in personeel en in leidinggevende.
Leidinggevende vind ik persoonlijk niet capabel, jong, onervaren en lijkt te gedijen op status, maar van hogeraf lijkt ze alle vrijheid te krijgen en is het niet zichtbaar wat op werkvloer gebeurd omdat management ook niet op werkvloer komt.

Wat ik nu continu om me heen zie gebeuren is dat collega’s echt structureel eerder naar huis gaan, laatst een collega zelfs na een halve werkdag al.
Omdat leidinggevende zelfs nauwelijks zichtbaar is wordt het dus ook niet zichtbaar (of ze laat het gebeuren, dat kan ook).
Maar nu zou teamleider zelf onlangs een hele dag op een andere locatie invallen, bleek er toch een dubbele dienst te zijn en is leidinggevende door collega (waar zij zelf leiding aan geeft) naar huis gestuurd.
Dit heeft leidinggevende dus ook gedaan, genoten van een extra dagje vrij. Dat vermoeden was er vaker al dat ze vooral op vrijdagen na een halve dag al niet meer of heel slecht te bereiken was terwijl agenda volledig leeg is.

Ik ben echt een beetje flabbergasted en weet niet zo goed wat hiermee te doen.
Enerzijds zou je denken, lekker ook gewoon doen! Maar ik kan het niet zo goed die drempel over merk ik.
Ik vind de locatie en het werk ontzettend leuk. Het beïnvloedt mijn eigen werk inhoudelijk niet echt, het teamwerk lijdt er wel enigszins onder omdat collega’s afhankelijk van elkaar een andere verantwoordelijkheid voelen. De helft voelt het wel, dus de basis wordt daarmee wel neergezet.

Wat zouden jullie doen?
Melden bij HR/management boven haar, met de kans dat er niks mee wordt gedaan en de sfeer voor mij ongemakkelijk wordt, of het laten gaan?

Leidinggevende en collega’s gaan vaak eerder naar huis

Totaal aantal stemmen: 125

Melden bij HR/hogerhand (14%)
Lekker laten gaan (51%)
Eerst bespreken met leidinggevende en collega’s (34%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker met je eigen werk bezig blijven zolang je er niet persoonlijk last van hebt of door wordt gedupeerd. Je weet bovendien helemaal niet of ze er verlofuren voor boeken of op een andere manier compenseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gaat de kwaliteit van het werk achteruit? Zo nee, niet mee bemoeien.
Ik ben van mening dat vaste werktijden niemand ten goede komen, af en toe eerder naar huis is uitstekend voor je werk-privé balans. Mits het werk goed gedaan is en je bereikbaar blijft. Als dat niet zo is, dan zou ik dát aankaarten - en dan eerst met je leidinggevende zelf. Zeg Truus, ik merk dat dit en dit niet zo lekker loopt, wat kunnen we daaraan doen? Of: ik probeerde je vrijdagmiddag te bellen, heb ik je gestoord in een afspraak?
‘ Klikken’ naar hogerhand over collega’s die eerder weggaan terwijl het werk wel gewoon gedaan is, het zou niet bij me opkomen. Zo maak je je ook zeker niet geliefd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker laten gaan. Dit is geen 'jou' - probleem.

Jij gaat en blijft doen waar jij blij van wordt. Blijkbaar is dit de cultuur (geworden).

Als het werk er niet onder lijdt, is er geen probleem ook.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
12-05-2024 09:53
Lekker met je eigen werk bezig blijven zolang je er niet persoonlijk last van hebt of door wordt gedupeerd. Je weet bovendien helemaal niet of ze er verlofuren voor boeken of op een andere manier compenseren.
Dat kan ik wel zien inclusief of iemand (evt gedeeltelijk paar uur vd dag) ziekgemeld is, dit is gewoon inzichtelijk in ons roosterprogramma en omdat ik een extra autorisatie heb kan ik ook alle verlofkaarten inzien.
Overleg met leidinggevende is er ook niet, soms gebeurd het dat ze vraagt is ‘pietje’ er ook en reageert verbaasd wanneer blijkt dat Pietje naar huis is.
Of hij er daarna op aangesproken wordt weet ik dan inderdaad niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat gaan, laat gaan.
Voer je eigen werk uit en zolang jij er geen last van hebt er lekker blijven werken.
Zodra het gaat wringen andere baan zoeken.
Je weet niet of er bijzondere afspraken zijn.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien compenseert ze de uren op een ander moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pas je op dat jij niet op de stoel van de leidinggevende gaat zitten?

Leuk dat je alles in kunt kijken, maar je hoeft daar geen verantwoordelijkheid in te nemen. Laten gaan. Is niet aan jou om de trein op het spoor te houden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Werken ze niet gewoon deels thuis? Of kan dat niet bij jullie? Ik zou me er ook niet echt mee gaan bemoeien. Het is niet aan jou. Wellicht is er een verklaring voor de afwezigheid die jij niet kan inzien. Zolang het heen effect heeft op het werk zou ik het laten gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
12-05-2024 10:02
Laat gaan, laat gaan.
Voer je eigen werk uit en zolang jij er geen last van hebt er lekker blijven werken.
Zodra het gaat wringen andere baan zoeken.
Je weet niet of er bijzondere afspraken zijn.

Dit!
Misschien wel zorgverlof voor zieke partner of zo. Niet alles wordt met iedereen gedeeld, en terecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
12-05-2024 09:55
Gaat de kwaliteit van het werk achteruit? Zo nee, niet mee bemoeien.
Ik ben van mening dat vaste werktijden niemand ten goede komen, af en toe eerder naar huis is uitstekend voor je werk-privé balans. Mits het werk goed gedaan is en je bereikbaar blijft. Als dat niet zo is, dan zou ik dát aankaarten - en dan eerst met je leidinggevende zelf. Zeg Truus, ik merk dat dit en dit niet zo lekker loopt, wat kunnen we daaraan doen? Of: ik probeerde je vrijdagmiddag te bellen, heb ik je gestoord in een afspraak?
‘ Klikken’ naar hogerhand over collega’s die eerder weggaan terwijl het werk wel gewoon gedaan is, het zou niet bij me opkomen. Zo maak je je ook zeker niet geliefd.
We werken in de zorg, geen somatische zorg.
Of het werk is gedaan is is lastiger te meten. In de uren dat hij eerder naar huis is gegaan, zou er ook wat extra individuele aandacht voor cliënt kunnen zijn. Het werk is nooit ‘af’. Op mails wordt door die collega’s en leidinggevende ook nauwelijks gereageerd, dat is wel een punt dat ik vaker bespreekbaar maak omdat daarmee dingen ook wel stagneren of niet lekker lopen. Maar in de basis geen grote problemen oplevert.
Huishouding idem, die gaat nu structureel op vrijdag 1-2uur eerder naar huis onder het mom ‘thuis ook nog genoeg te doen’.

Maar misschien is dat ook iets om bespreekbaar te maken in team. Hoe gaan we om met contracturen. Moet daar aan voldaan worden of als ik het in minder uur kan, is dat dan ook oké en welke ruimte is dan acceptabel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat denk je dat er gebeurd wanneer jij dit meldt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
12-05-2024 10:03
Pas je op dat jij niet op de stoel van de leidinggevende gaat zitten?

Leuk dat je alles in kunt kijken, maar je hoeft daar geen verantwoordelijkheid in te nemen. Laten gaan. Is niet aan jou om de trein op het spoor te houden.
Hier heb je een punt, ik vind het moeilijk te zien dat het verantwoordelijkheidsgevoel/werkethos verschillend is en dan met name bij leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
12-05-2024 09:55
Gaat de kwaliteit van het werk achteruit? Zo nee, niet mee bemoeien.
Ik ben van mening dat vaste werktijden niemand ten goede komen, af en toe eerder naar huis is uitstekend voor je werk-privé balans. Mits het werk goed gedaan is en je bereikbaar blijft. Als dat niet zo is, dan zou ik dát aankaarten - en dan eerst met je leidinggevende zelf. Zeg Truus, ik merk dat dit en dit niet zo lekker loopt, wat kunnen we daaraan doen? Of: ik probeerde je vrijdagmiddag te bellen, heb ik je gestoord in een afspraak?
‘ Klikken’ naar hogerhand over collega’s die eerder weggaan terwijl het werk wel gewoon gedaan is, het zou niet bij me opkomen. Zo maak je je ook zeker niet geliefd.

Dat ligt toch ook helemaal aan de aard van het werk?

En wat er allemaal nog voor gezamenlijke taken zijn. Als sommigen zich altijd onttrekken aan de afsluitende taken van de dag en dat altijd op het bordje van anderen laten komen is toch flauw?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zowiezo niet klikken natuurlijk. Je zou haar zelf kunnen vragen hoe het zit, maar de vraag is of dat jouw zaak wel is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
12-05-2024 10:12
Wat denk je dat er gebeurd wanneer jij dit meldt?
Dat er niks mee gedaan wordt en ik mezelf in een vervelende positie plaats binnen het team.

Ik weet ook niet goed wat me hierin aan het twijfelen brengt. Zit er enigszins een soort van jaloezie onder en zou ik er ook makkelijker willen omgaan? Of vind ik het echt niet kunnen omdat de kwaliteit beter wordt door wel te blijven en je ook gewoon je contracturen hoort te werken?

En is het anders als het gaat om een zorggerelateerde sector (en dus overheidsgeld) of sector in bedrijfsleven
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit soort situaties ook wel meegemaakt, altijd bij de overheid. Ik mis de optie: ik zou gaan solliciteren. Zo'n cultuur verander je niet zomaar. Ik kan daar ook niet zo goed tegen, dus zou verder kijken denk ik.

Als je dat niet wil zou ik het los proberen te laten, want naar HR of met leidinggevende in gesprek lijken me echt allebei een heilloze weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, en het zou verboden moeten zijn voor iedere volwassene om het woord klikken te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan, mijn inziens, best eens aangeven dat het je opvalt dat de bezetting in de middag structureel (te?) laag lijkt te zijn, alsof *noem een aantal* collega's allemaal tegelijk vrij hebben genomen. En/of dat er vanaf *bepaald tijdstip* amper/niet meer op mail wordt gereageerd en dat dat ten koste gaat van de werkbaarheid op de vloer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
12-05-2024 10:01
Dat kan ik wel zien inclusief of iemand (evt gedeeltelijk paar uur vd dag) ziekgemeld is, dit is gewoon inzichtelijk in ons roosterprogramma en omdat ik een extra autorisatie heb kan ik ook alle verlofkaarten inzien.
Dat het het in kan zien, betekent niet dat je het ook in mag zien om te kijken of mensen zich wel hebben ziek gemeld of vrij hebben genomen als ze er niet zijn. Ik neem aan dat je niet om die reden de autorisatie hebt gekregen. Anders zou je ook wel weten wat je met de informatie zou moeten doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
12-05-2024 10:15
Hier heb je een punt, ik vind het moeilijk te zien dat het verantwoordelijkheidsgevoel/werkethos verschillend is en dan met name bij leidinggevende.
Ga doen waar jij je goed bij voelt binnen je eigen taken en verantwoordelijkheden.

Als je de taken van de leidinggevende gaat zitten overnemen, heb je eigenlijk te weinig werk :-D

Als je een antwoord nodig hebt, ga naar de collega of bel, als mailen niet werkt. En experimenteer eens met 5 minuten later komen, kijken of je dat kan zonder overal vlekken te krijgen op je lijf. Ik denk dat het je niet gaat lukken, dus weet je dat jij niet aan de laksigheid mee kunt doen (lukt mij ook niet) omdat je je intrinsiek veel te verantwoordelijk voelt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
12-05-2024 10:46
Ik heb dit soort situaties ook wel meegemaakt, altijd bij de overheid. Ik mis de optie: ik zou gaan solliciteren. Zo'n cultuur verander je niet zomaar. Ik kan daar ook niet zo goed tegen, dus zou verder kijken denk ik.

Als je dat niet wil zou ik het los proberen te laten, want naar HR of met leidinggevende in gesprek lijken me echt allebei een heilloze weg.
Het is sinds komst nieuwe leidinggevende (1,5 jaar geleden) en personeel wat onder haar is aangenomen en een heel klein aantal van de ‘oudere garde’. Dus een nieuwe cultuur lijkt het te worden inderdaad.
Solliciteren kan uiteindelijk misschien inderdaad wel het antwoord zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook ergens gewerkt waar dit gebeurde. Ik kreeg er last van.
Er kwam een intern onderzoek omdat het niet zo lekker liep daar, en toen heeft dat bureau geconcludeerd dat 3 van de 12 mensen 90% van het werk deden.
Dat onderzoek is verdwenen in een la en het werd steeds ongezelliger en onbeschofter richting mij en wat anderen omdat het werk veranderde en mensen compleet incapabel waren en hun werk er bij anderen bij werd geschoven.
Baas: 'gewoon zeggen als er weer iemand niet is surebaby'
Ik: 'waarom is pietje er niet, hij zou dit en dit komen doen en daarna kunnen wij verder met dit'
Pietje bellen.
Pietje blèren over nsb snol (ik).
Baas niet boos genoeg naar mijn zin en halfbakken wat bemiddelen.
Pietje excuses aanbieden.
Ik tijd kwijt aan zeikgesprekken met baas en Pietje plus extra werk van pietje.
Uiteindelijk ben ik weggegaan.

Kortom ik zou het een poging geven en daarna om je heen gaan kijken. De werkcultuur past niet bij je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anders: nl een andere werkplek zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
12-05-2024 10:52
Ga doen waar jij je goed bij voelt binnen je eigen taken en verantwoordelijkheden.

Als je de taken van de leidinggevende gaat zitten overnemen, heb je eigenlijk te weinig werk :-D

Als je een antwoord nodig hebt, ga naar de collega of bel, als mailen niet werkt. En experimenteer eens met 5 minuten later komen, kijken of je dat kan zonder overal vlekken te krijgen op je lijf. Ik denk dat het je niet gaat lukken, dus weet je dat jij niet aan de laksigheid mee kunt doen (lukt mij ook niet) omdat je je intrinsiek veel te verantwoordelijk voelt.
Leidinggevende betrekt me juist bij haar werkzaamheden, vooral gericht op bedrijfsvoering. Ik ben langzaamaan wel meer nee aan het verkopen omdat ik het een scheefgroei begin te vinden. Dat zit ook niet echt in me om me afzijdig te houden, dus dat is an sich al een leerproces voor mij.

Voor nu misschien eerst maar beginnen met me alleen verantwoordelijk voelen voor mijn deel en niet het overkoepelende deel.
Ik weet ook niet goed of ik wel lakser met mijn eigen werktijden wil omgaan of dat ik gewoon trouw aan mijn eigen werkethos blijf (lerende die van een ander ook te accepteren)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven