Lijf & Lijn alle pijlers

10.000 stappen per dag

14-05-2015 13:45 1428 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik ben sinds een paar dagen begonnen met het zetten van 10.000 stappen per dag en ik merk dat het echt leuk is om te doen. Ik heb een stappenteller op mijn smartphone en merk dat ik echt moeite moet doen om aan de 10.000 te komen. Ik fiets wel veel want ik heb geen auto en ik hou niet van het OV, maar ik moet voor 10.000 stappen echt wel even een extra rondje gaan lopen/joggen. Ben benieuwd of ik het vol ga houden.



Wie doet mee?



Oja, 10.000 stappen staat gelijk aan ongeveer 7,5 km of 1,5 uur wandelen per dag.



En dan nog dit:



Waarom 10.000 stappen



Het zetten van 10.000 stappen per dag is geen boodschap die zomaar uit de lucht is komen vallen. De Japanse arts Yoshiro Hatano toonde aan dat mensen die dagelijks voldoende bewegen een betere gezondheid hebben. Hij besloot toen de minimale hoeveelheid beweging per dag uit te drukken in het aantal stappen.



Dr. Yoshiro Hatano kwam tot de conclusie dat een mens gemiddeld zo'n 6.000 stappen per dag zet. Om echter gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 10.000 per dag moeten zijn. Die 4.000 extra stappen komen ongeveer overeen met een half uurtje stevig wandelen.



10.000 stappen is het aanbevolen dagelijkse aantal stappen voor een gezonde volwassene.



10.000 stappen per dag effectiever dan 3 keer per week naar de sportschool

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het zetten van 10.000 stappen op middelmatige intensiteit veel effectiever is voor je gezondheid én om vet te verbranden. Dit komt omdat je met fitness vooral koolhydraten verbrandt maar weinig vet. Je gaat pas vet verbranden bij middelmatige inspanning op zo'n 60 tot 70% van je maximale hartslag.



Met wandelen verbrand je zo'n 520 calorieën per uur (edit: dit kan niet kloppen, het is waarschijnlijk rond de 300 kcal per uur!). De verbranding start na zo'n 2.200 stappen. Dit komt neer op ongeveer 20 minuten lopen. Terwijl je met fitnessen slechts 250 calorieën per uur verbrandt.



Wandelen is dé makkelijkste en veiligste vormen van lichaamsbeweging en kost geen geld. Met een stappenteller kun je heel makkelijk bijhouden hoeveel je dagelijks loopt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Welke app is dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pedometer, maar er zijn er meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een stappenteller op mijn smartphone en wandel sinds een paar maanden elke dag een uur tot anderhalf uur 's avonds. Vind het leuk om te doen, en merk aan mijn figuur dat het inderdaad ook effectiever is om elke dag anderhalf uur in een flink tempo te wandelen, dan 3 keer per week naar de sportschool.
Appelsenperen, hoe/wat merk je dat dan?



Ik kan namelijk wel een end lopen maar niet intensief sporten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee om voortaan in ieder geval 1 keer per dag naar mijn werk te wandelen, dat is precies 7 km. Ik kan een fiets op mijn werk zetten waarmee ik naar huis kan fietsen als ik ben komen lopen. Ik merk dat ik echt geniet van het wandelen. Ik loop ook graag hard, maar ik merk wel dat ik daarvan vaak uitgeput raak en dat dat eigenlijk helemaal niet zo'n fijn gevoel is. Nu dus maar even wandelen, kijken wat het doet voor mijn figuur en conditie!
Ik heb alleen niet mijn smartphone bij me de hele dag in huis of op pad. heb ook nooit ergens zakken in, moet hem echt in een tas of jaszak doen en dat vergeet ik ook vaak.
Alle reacties Link kopieren
Ben je gestopt met krachttraining, TO?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Oja, daar ben ik een half jaar geleden al mee gestopt, dat was toch niet echt iets voor mij. Ik miste deskundige begeleiding en het deed niks voor mijn figuur/gewicht. En toen ik ontdekte dat minder eten eigenlijk het enige was wat hielp om een paar kilootjes kwijt te raken ben ik eigenlijk helemaal gestopt met sporten. Afgezien van het fietsen doe ik momenteel dus niets, afgezien van dat rondje joggen af en toe.

Ben jij nog steeds bezig?
Alle reacties Link kopieren
quote:Feeksje1977 schreef op 14 mei 2015 @ 14:02:

Ik heb alleen niet mijn smartphone bij me de hele dag in huis of op pad. heb ook nooit ergens zakken in, moet hem echt in een tas of jaszak doen en dat vergeet ik ook vaak.Ow echt? Ik moet mijn smartphone echt altijd bij me hebben
Alle reacties Link kopieren
520 calorieën per uur met wandelen? Dat kan toch niet kloppen? Met hardlopen verbruik ik zo'n 700 calorieën, en dan loop ik veel meer kilometers!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Nee dat zal wel niet kloppen. Mijn app zegt dat ik er ongeveer 300 verbrand met 1,5 uur wandelen. Klinkt realistischer.
quote:hettieverzettie schreef op 14 mei 2015 @ 14:06:

[...]





Ow echt? Ik moet mijn smartphone echt altijd bij me hebben





Ik zet echt heel veel stappen per dag zonder dat ding. Hij ligt in huis op de bank. Ik kijk er ook veel op maar loop er dus niet mee in mijn hand.

Eens kijken of ik ergens nog zo'n arm ding heb waar die in kan. Lijkt me wel leuk doel die 10.000 stappen.
Leuk, al weet ik niet of 10.000 stappen per dag realistisch is voor mij (ik heb geen flauw idee hoeveel ik er nu zet).



Maar ik zou wel eens een week willen bijhouden hoeveel stappen ik per dag zet en dat langzaam gaat ophogen (want volgens mij zet ik er momenteel vrij weinig, dus om meteen naar de 10.000 te gaan gaat volgens mij heel erg tegenvallen voor mij).



Ik wil dus wel mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Enige jaren terug was het toch ook al zo'n hype om stappen te tellen? Je kon daarvoor een speciale stappenteller aan je broekriem gespen. Simpel dingetje... Moet vast nog wel ergens te krijgen zijn. Dan hoef je iig niet de hele dag je smartphone op zak te hebben.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds oktober een fitbit - heb je niet constant je mobiel nodig (misschien als tip voor degenen die hun telefoon niet altijd mee hebben!).



De 10,000 stappen haal ik regelmatig maar niet elke dag. Op dagen dat ik thuis werk gaat het vaak mis. Als ik op kantoor werk kom ik makkelijk aan de 8,000 en moet ik van kantoor wisselen door de dag heeb al gauw aan de 12,000. Ik heb hem ook om met sporten, drie kwartier sporten (body combat / zumba) is al gauw 5,000 stappen soms zelfs meer.



Erg leuk om bij te houden en ik merk dat ik de competitie aangaf met mezelf en makkelijkere schoenen ga dragen zodat ik extra kan lopen
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera8 schreef op 14 mei 2015 @ 14:20:

Enige jaren terug was het toch ook al zo'n hype om stappen te tellen? Je kon daarvoor een speciale stappenteller aan je broekriem gespen. Simpel dingetje... Moet vast nog wel ergens te krijgen zijn. Dan hoef je iig niet de hele dag je smartphone op zak te hebben.



Grappig dat het door sommigen als nadeel wordt gezien dat je je smartphone altijd bij je moet hebben. Voor mij is het juist makkelijk omdat ik dat ding sowieso altijd bij me heb. Dat hij meteen mijn stappen telt is alleen maar mooi meegenomen.



Leuke foto trouwens
Leuke zo'n app maar inderdaad lastig om de tel de hele dag bij me te hebben. Ik heb 'm altijd in de buurt, maar hij slingert rondom me. Op tafel, op de bank, in mijn tas..



Ik ga eens kijken voor zo'n armband. Ik vind het wel zinnig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 14 mei 2015 @ 14:35:

Leuke zo'n app maar inderdaad lastig om de tel de hele dag bij me te hebben. Ik heb 'm altijd in de buurt, maar hij slingert rondom me. Op tafel, op de bank, in mijn tas..



Ik ga eens kijken voor zo'n armband. Ik vind het wel zinnig.Bij ons zit inmiddels mijn moeder, schoonmoeder, vriend, broertje van vriend er ook aan - al heb ik het starten van een competitie via de app nog afgehouden, denk dat ik hem zou verliezen....
quote:Vera8 schreef op 14 mei 2015 @ 14:20:

Enige jaren terug was het toch ook al zo'n hype om stappen te tellen? Je kon daarvoor een speciale stappenteller aan je broekriem gespen. Simpel dingetje... Moet vast nog wel ergens te krijgen zijn. Dan hoef je iig niet de hele dag je smartphone op zak te hebben.Ik heb er nog ergens een denk ik even op zolder snuffelen
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 14 mei 2015 @ 14:04:

Oja, daar ben ik een half jaar geleden al mee gestopt, dat was toch niet echt iets voor mij. Ik miste deskundige begeleiding en het deed niks voor mijn figuur/gewicht. En toen ik ontdekte dat minder eten eigenlijk het enige was wat hielp om een paar kilootjes kwijt te raken ben ik eigenlijk helemaal gestopt met sporten. Afgezien van het fietsen doe ik momenteel dus niets, afgezien van dat rondje joggen af en toe.

Ben jij nog steeds bezig?Ja, ik ben nog steeds bezig en het bevalt me goed!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Succes allemaal!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn iPhone (5s) zit een standaard app die mijn stappen telt kwam ik laatst achter. Ik heb nog aardig wat stappen te zetten zie ik voordat ik aan de 10.000 per dag zit. Vandaag zit ik pas op 1882 (en dat worden er niet heel veel meer vrees ik...) en gemiddeld zet ik 5661 stappen per dag. Eens zien of ik dat de komende tijd omhoog kan krijgen, maar direct elke dag naar 10.000 is een beetje te grote stap ( ) denk ik.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Hettie, is de stappentellerapp die jij hebt goed betrouwbaar? Ik heb er ook wel eens een gedownload, maar ik merkte dat het niet erg nauwkeurig werkte. Bleef regelmatig hangen waardoor er stappen niet geteld werd. Ik kan me trouwens ook voorstellen dat als je je telefoon in bijv je jaszak hebt, dat het dan lastig wordt om nauwkeurig te tellen. Ik vraag me eigenlijk ook af waar jij dan steeds je telefoon laat als je hem altijd bij je hebt Hij moet dan denk ik wel goed contact met je lichaam hebben.

Ik hoor graag hoe jij het doet zodat je stappen echt goed geteld worden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook fitbit en vind het erg leuk om zo mijn stappen bij te houden. Ik zet gemiddeld 100.000 stappen per week. Ik loop ook regelmatig hard, dus dan gaat het best hard.

Het motiveert echt om te gaan bewegen. De mijne ziet ook wanneer je een trap oploopt om het traplopen ook te stimuleren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven