Lijf & Lijn alle pijlers

30 days of yoga

22-07-2015 09:42 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word een stijve hark en zag op tv Sting yoga doen en dacht: "Zo'n lijf wil ik ook!"

Sting is ook een oude man, zeker 10 jaar ouder dan ik ben. Dus als hij het kan, zou ik het ook moeten kunnen.



Op youtube 30 days of yoga gevonden en zondag begonnen.

Eerst de beginnersles: https://youtu.be/v7AYKMP6rOE

daarna dag 1: https://youtu.be/oBu-pQG6sTY

En gisteren dag 2.



Het valt best tegen. De leuke jonge mevrouw doet net alsof alles heel makkelijk is. Ease in to it, nice and easy etc. etc.

Nou, het voelt niet altijd nice and easy.



Maar goed, mijn vraag.

Zijn er mensen die deze uitdaging wel eens gedaan hebben, of iets soortgelijks?

En zo ja, wat was het resultaat?
yoga goed leren duurt iets langer dan 30 dagen. Ik zou eens zoeken naar een goede yogaschool bij jou in de buurt. (het zijn niet allemaal zweverige mutsen, al moet je soms even zoeken) Yoga gaat namelijk heel erg over hoe je je lijf gebruikt, dat is belangrijker dan de vorm van de oefening.



Ik ben een stijve hark 2.0 en merk nu na een jaar echt verbetering.



Als je online lessen wilt volgen is eckhart yoga een goede. Investeer behalve in een matje ook in een paar props.
http://www.ekhartyoga.com/



er staan ook veel gratis filmpjes van haar op youtube.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb deze challenge van Adriene gedaan! Ik kon ook niet alles zoals zij het doet hoor, zij is enorm lenig en ik niet, meestal geeft ze ook wel aan hoe je de oefening kunt aanpassen.

Vond het erg leuk. Daarna heb ik een andere 30-dagen serie gedaan van Erin Motz, die is iets zwaarder.



Maar: ik was daarvoor al begonnen met yoga in een klasje (1 x in de week). Dat is wel een plus omdat iemand dan je vorm kan controleren en je persoonlijke tips kan geven. Maar ik gebruik nu nog steeds de video's voor thuis. Ik merk zeker verbetering in flexibiliteit, balans en kracht. En ik word er lekker rustig van.



Tip: Adriene heeft ook video's 'foundations of yoga', daarin legt ze verschillende houdingen stap voor stap uit. Is wel handig voordat je aan de 30 dagen begint.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf eerst wat ervaring opdoen bij een yogaschool voordat je begint aan online lessen. Het is inderdaad lastiger dan het lijkt om een oefening echt goed uit te voeren, en het zou best kunnen dat je een positie helemaal verkeerd doet en daardoor juist blessures oploopt. Zeker als je het 30 dagen achter elkaar gaat doen. Al doe je een paar lesjes, dan leer je in ieder geval de basis goed aan.



Een van mijn eerste ervaringen met yoga was een 10-daagse cursus: elke ochtend van 6-7.30 yoga van een lerares. Na die 10 dagen merkte ik echt verschil, ik was soepeler en kwam elke ochtend iets minder stijf m'n bed uit. Helaas is de natuurlijk staat van mijn lichaam toch echt "stijve hark", dus ik moet regelmatig aan yoga doen om een beetje soepel te blijven. Nu volg ik elke week een les, en soms ook een online lesje thuis.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar geleden heb ik vrij intensief geyoga't.

Drie keer in de week iyengar yoga. Ik heb de basis wel binnen, zeg maar.



Het is alleen nogal lang geleden.



Tyche, die vervolg klinkt goed. Hoewel ik eerlijk gezegd denk dat ik na de 30 dagen, de 30 dagen gewoon weer opnieuw ga doen.

Die foundations zag ik ook. Ga ik me ook aan wagen.
Ik doe de yoga cursus van haar sinds 2 dagen maar gisteren niet ivm niet thuis.

Ook ik heb moeite met de oefeningen vooral omdat ik niet veel ervaring heb en tegelijk concentreren op yoga en ontspanning + kijken naar een scherm is wat irritant.

De tip die zij gaf dat je spieren het langer volhouden dan je 'mind', vond ik wel een hele goede trouwens.



Ik zal eens kijken naar de foundation. Ik wil het wel volhouden maar vindt het wel lastig. En ik wil ook na de 30 dagen weer opnieuw beginnen, sowieso al om de oefeningen beter onder de knie te krijgen.
Leuk noreservations! Altijd goed om weer met yoga te beginnen, en met je Iyengar basis heb je ws wel goede weet van basale principes en houdingen. De eerste jaren ben ik ook een paar keer 'gelapsed' maar ik mis het teveel nu na een kleine week, dat ik er altijd vanzelf weer ruimte voor inbouw.



Heb even naar de challenge gekeken en voor mij babbelt ze teveel, en ik heb mijn eigen programma. Parguette, kijk anders naar audiolessen. Yoga 2hear is erg goed, moet je wel voor betalen, maar ik vind het uitstekende lessen en ik herhaal ze vaak dus zijn wat mij betreft meer dan waar voor hun geld.
Alle reacties Link kopieren
...
kasiana wijzigde dit bericht op 12-09-2018 21:23
98.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Parquette, leuk dat je hetzelfde doet!

En ongeveer op hetzelfde niveau.



Als ik m'n trillende bovenarmen zie terwijl ik in plank sta, zit m'n mind in m'n armen blijkbaar.

Ik kreeg overigens ook kramp in m'n voet bij dag twee.



Yoga2hear klinkt goed Anna.

Die Adriene babbelt wel enorm veel i.d.d. Maar ik vind het niet té storend.
als je geen ervaring hebt kan je beter eerst wat lesjes bij een yogaschool doen. Anders moet je steeds op je beeldscherm turen en dan heeft het allemaal nog maar weinig met een "flow" te maken
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 juli 2015 @ 11:25:

als je geen ervaring hebt kan je beter eerst wat lesjes bij een yogaschool doen. Anders moet je steeds op je beeldscherm turen en dan heeft het allemaal nog maar weinig met een "flow" te makenDat is inderdaad al een aantal keer besproken hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Op youtube 30 days of yoga gevonden en zondag begonnen.

Eerst de beginnersles: https://youtu.be/v7AYKMP6rOE

Als je "nee" schudt hou je kin naar beneden want anders loop je kans dat je je hoofd vastdraait.

Volgens info op het internet; ik zag dat in een animatie gebeuren. Is mezelf nooit gebeurd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 22 juli 2015 @ 12:11:

[...]



Als je "nee" schudt hou je kin naar beneden want anders loop je kans dat je je hoofd vastdraait.

Volgens info op het internet; ik zag dat in een animatie gebeuren. Is mezelf nooit gebeurd.

Wat, wat, wat, wat????



Klinkt eng.
Alle reacties Link kopieren
Ja, vond ik ook. Het lijkt me zo moeilijk om zo naar de dokter te gaan. Je weet niet waar je loopt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook best stijf. Ik heb lang op een yoga clubje gezeten en deed het op mijn eigen niveau en later ook astanga mee gedaan met de TV. Behalve dat je je beter voelt geestelijk, meer in balans en betere mobiliteit heeft het geen groot uiterlijk fysiek effect tenzij je net als Sting en een heel streng vega/veganistisch dieet aan houdt elke dag meerdere uren besteedt aan yoga. Ik doe wel yoga wanneer ik niet lekker in mijn vel zit en andere sport voelt te zwaar, het helpt tussen mijn oren en om te ontspannen. En wanneer ik problemen heb met mobiliteit dan doe ik ook yoga.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heb je gelijk in Viva-amber, het lijf van Sting zal ik nooit krijgen.

Een veganistisch dieet ga ik niet aan beginnen.

Het lijkt me alleen wel prettig om zonder kraken en pijn van de grond op te kunnen staan.

Een beetje soepel te blijven op m'n oude dag.

Toen ik drie keer in de week yoga deed, was dat trouwens wel aan m'n lijf te zien.

Je hebt ook de wat meer gymnastische assana's, waar ik toch echt sterker van werd.

heb in een grijs verleden dit soort dingen gekunt: http://static1.squarespac ... ana-yoga-pose-iyengar.jpg
Ik denk ook dat het effect van yoga op je uiterlijk subtieler is dan ' aan het ijzer gaan hangen' bijvoorbeeld, wat betreft spierontwikkeling. Wel blijft de boel er denk ik ook frisser uitzien omdat alles lekker doorbloedt, en je regelmatig op zn kop hangt, je spijsvertering werkt beter - bij mij tenminste-, het ontspannen in je lijf reguleert je hongergevoel , zowel wat betreft evt ondereten als overeten.



Om het salespraatje even voort te zetten, komt er naast de flexibiliteit ook nog bij dat ik sinds ik minimaal wekelijks yoga nooit meer spannings of hormonale hoofdpijn heb gehad, en of het aan yoga ligt of niet ik zwem tot nu toe behoorlijk probleemloos door de (peri?-)menopauze.



Die fimpjes van Sara Beth zien er goed uit zeg, idd niet voor beginners ( ook degene die wel zo aangemerkt staan...)
quote:Anna37 schreef op 22 juli 2015 @ 13:06:

Ik denk ook dat het effect van yoga op je uiterlijk subtieler is dan ' aan het ijzer gaan hangen' bijvoorbeeld, wat betreft spierontwikkeling. ...)Behalve dan als je van die dingen uithaalt als op dat plaatje van NR ......
Wat toevallig! Ik ben maandag begonnen met Adriene. Ik doe het niet elke dag, maar zoals het uitkomt. Misschien lukt elke dag dan uit eindelijk, maar ik begin in ieder geval zoals het uitkomt.



Ik heb tot nu toe de eerste dag gedaan en...ik ben niet zo flexibel als vroeger, laten we het zo stellen de oefeningen kon ik wel prima doen (heb wel kracht). In het begin dacht ik 'jezus, moet dit nou, nog 30 minuten' en tussendoor 'pff...wat praat zij veel zeg!' maar toen het klaar was dacht ik 'oh, nu al afgelopen!'



Ik denk dat je er wel leniger van wordt. Misschien wel een beetje sterker ook?



Ik doe het om meer rust aan te leren.
Ik vind haar wel leuk zoals ze het presenteert maar als ik m'n best doe om op 1 been en 1 arm te staan dan vervloek ik haar gepraat wel even Dus ja in de juiste mindset blijven is wat lastig soms maar waarschijnlijk moet ik de oefeningen beter onder de knie krijgen. Ik ga daarom wel aan de slag met het beter leren kennen van de standjes.

Ik merk wel dat het ontspannend werkt uiteindelijk en dat ik veel rustiger aan de dag begin, voornamelijk in m'n hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren niet geyogaad, maar wel 12 km gelopen/wandeld.

Vond ik wel beweging genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren les 3 gedaan.

Het was al weer een stuk gemakkelijker dan de vorige twee keer.
Alle reacties Link kopieren
Wacht maar tot je bij dag 6 bent. ;)



Ik vond het erg leuk dat het zo afwisselend was; de ene dag ben je 40 minuten bezig om je hele lichaam te stretchen, de volgende dag ben je in 12 minuten klaar. Dat laatste is meestal intensiever.
What a nuanced anxiety
quote:tyche schreef op 24 juli 2015 @ 09:52:

Wacht maar tot je bij dag 6 bent. ;)



Ik vond het erg leuk dat het zo afwisselend was; de ene dag ben je 40 minuten bezig om je hele lichaam te stretchen, de volgende dag ben je in 12 minuten klaar. Dat laatste is meestal intensiever.





ik heb nog maar 2 dagen gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven