Lijf & Lijn alle pijlers

Constipatie... iemand tips?

11-11-2012 16:37 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag Meiden,

Ik heb sinds jaar en dag last van constipatie. Eet ik wit brood, chocolade, kaas of melkproducten (buiten karnemelk), dan heb ik dagen geen stoelgang. Bananen kan ik ook niet meer eten. Heb ik stoelgang, dan is deze steenhard, met aambeien en licht bloedverlies (en pijn...) als gevolg.

Welke voedingsmiddelen hebben een laxerende werking? Ik heb wekenlang elke ochtend een lepel olijfolie op nuchtere maag genomen. Ook elke ochtend twee geperste sinaasappelen, maar niets helpt... Ik weet het allemaal niet meer.

Alle hulp welkom, alvast bedankt!
Ben je hiermee al eens naar de huisarts geweest?
Alle reacties Link kopieren
Van wit brood is het algemeen bekend dat het stopt. Vezels werken goed voor de stoelgang en genoeg drinken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Bananen stopppen ook trouwens.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
In de ochtend twee glazen water waar de kou vanaf is drinken En veel vezels eten dus volkorenbrood en volkorenpasta
Het schijnt niet meer gezegd te mogen worden, maar met pruimen ga je als een trein en het is pruimentijd, dus.................
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma eet elke dag, slaat nooit over, een glas lauw water en twee kiwis op nuchtere maag. Daarnaast eet ze veel pruimen voor de stoelgang.



En iets van activia? Zou dat helpen is ook voor de stoelgang toch? Geen ervaring mee maar dacht aan de reclames ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Veel vezels + veel vocht (alleen die combinatie werkt), voldoende gezonde vetten in je voeding en daarbij ook voldoende beweging, dat stimuleert je darmen. Vermijden: teveel bewerkte suikers (witbrood, snoepgoed, koek, witte pasta). Helpt dit allemaal niet, even bij je huisarts langs.
Alle reacties Link kopieren
Melkproducten vermijden.
Uurtje zwemmen of twee glazen wijn willen wel eens helpen, ik zit ook vaak verstopt en die activia yoghurtjes helpen bij mij ook.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg vocht, lauw water op de nuchtere maag, bij het ontbijt pruimen (eventueel gedroogde prijmen een nachtje laten wellen in water), muslie, geen witbrood maar een vezelrijke variant, voldoende fruit, en als het dan nog niet lukt dan kan je eventueel overleggen met de huisarts wat te doen.
Op je nuchtere maag een glas lauw water en een kiwi. Gegarandeerd succes. Ook lijnzaad (gebroken) werkt goed.



En ga op je voeding letten. Als je ontlasting niet in orde is, diarree of verstopping, dan is je voedingspatroon niet oke. Voldoende groenten en fruit eten, veel water drinken, vezels en geen bewerkt voedsel, suiker en witmeel eten. Ook al eet je dan 3 bananen per dag, dat zorgt dan niet voor verstopping.
Pruimen maar vooral veel groenten!! Eet eens elke dag een halve kilo groenten. Snoeptomaatjes en snackpaprika's mee naar het werk, tomaten op brood, bak sla en 's avonds een stronk broccoli.

En dat een paar dagen lang en alle witmeel producten, suikers en alcohol laten staan.



Dan nog elke dag bewegen, bewegen, bewegen. Stevig wandelen, joggen, naar de sportschool, als je maar gaat zweten.



Je moet wel echt een serieuze afwijking hebben wil je dan geen regelmatige, goede stoelgang krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Pruimen, kiwi's, roggebrood, spinazie, zemelen, lijnzaad en veel drinken. Zorg verder voor voldoende beweging. Als dat niet voldoende helpt zou ik een bezoek aan je huisarts plannen.
Alle reacties Link kopieren
Gedroogde pruimen helpen niet bij mij, misschien wel de gewone pruimen. Ga ik eens proberen (ben niet zo een pruimeneter, maar heb er gewoon alles voor over om vlot naar de wc te kunnen gaan).



Weet iemand of karnemelk al dan niet constiperend werkt?
Pruimen, ontbijtkoek, groenten, voldoende water drinken, in beweging, volkoren producten . . . .dat weet iedereen toch intussen wel???
Alle reacties Link kopieren
Kiwi's op de nuchtere maag, en hardlopen. Succes gegarandeerd!
quote:Carenza schreef op 11 november 2012 @ 16:56:

Pruimen, ontbijtkoek, groenten, voldoende water drinken, in beweging, volkoren producten . . . .dat weet iedereen toch intussen wel???



Zou je denken.. maar vooral de beweging wordt nogal eens vergeten. Mijn moeder ook, drinkt allerlei vieze stoelgang thee, durft geen wit croissantje te eten op zondag, overal lijnzaad door maar gewoon al het snoep eens laten staan en een avondwandeling maken...



Lui.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij helpt is niet teveel vet eten, veel drinken (groene thee, water) en als het echt even niet wil, gebruik ik een paar dagen probiotica van de Erica. Succes gegarandeerd!
quote:bloemetje77 schreef op 11 november 2012 @ 16:54:

Pruimen maar vooral veel groenten!! Eet eens elke dag een halve kilo groenten. Snoeptomaatjes en snackpaprika's mee naar het werk, tomaten op brood, bak sla en 's avonds een stronk broccoli.

En dat een paar dagen lang en alle witmeel producten, suikers en alcohol laten staan.



Dan nog elke dag bewegen, bewegen, bewegen. Stevig wandelen, joggen, naar de sportschool, als je maar gaat zweten.



Je moet wel echt een serieuze afwijking hebben wil je dan geen regelmatige, goede stoelgang krijgen.





Nee hoor, ordinaire pds is al genoeg.

Een gemiddeld mens zit de hele dag op de wc als hij of zij eet wat ik eet en beweeg wat ik doe. En daarnaast moet ik dan ook nog laxeermiddelen gebruiken om fatsoenlijk te kunnen poepen.
Alle reacties Link kopieren
Lauw water voor het slapen gaan en als je wakker wordt. Kopje koffie in de ochtend en brinta/havermout/vezels met vocht. Fruit (met mate, 2 stuks, want veel suiker) en groenten (in grote hoeveelheden) zijn ook goed. En bewegen, avondwandeling, of juist een ochtendwandeling. Ik vind stofzuigen ook altijd helpen
Alle reacties Link kopieren
*

* kweettniet, 19 minuten geledenMelkproducten vermijden.

*

Niet doen, zuivel is nodig om je kalcuim te halen. Belangrijk voor je botten.



Ik heb pds en let goed op dat ik voldoende vezels binnen krijg. Wit brood is een no-go, daar krijg ik zeker buikpijn van.

Pruimen helpen mij goed, die eet ik alleen als ik geen afspraak heb want ik kan dan een flinke tijd op de wc door brengen.

Ben je bij de huisarts geweest? Die kan je vast meer advies geven of eventueel doorsturen.
hardlopen en springen (springtouw bv) helpt ook goed om je darmen op gang te krijgen en verder zijn er al hele goede tips gegeven. Heb je al wel eens een 'poep'thee geprobeerd? Kneipp heeft een thee die je helpt met je stoelgang.
Thee met sennapeulen(en dat zit er meestal in die thee) is slecht voor je darmen. Af en toe eens kan geen kwaad, maar op regelmatige basis geen aanrader.
Alle reacties Link kopieren
het komt mij voor dat als je een langere tijd hetzelfde voedingspatroon volgt, je lichaam steeds beter leert hoe daar het uiterste aan voedingsstoffen uit te halen zodat er steeds minder overblijft voor de darmbacteriën waardoor het volume aan ontlasting (=grotendeels bacteriën) steeds kleiner wordt.



Door te variëren moet je lichaam zich steeds aan het nieuwe voedsel aanpassen en kan de bacteriepopulatie zich weer even herstellen.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven