Hoeveel geven jullie uit aan de zomervakantie?

19-05-2024 22:21 690 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben even nieuwsgierig:
Wat ben je ongeveer kwijt voor de zomervakantie (reis en verblijf)? Wat ga je doen, hoe reis je, met hoeveel personen, hoe lang?

Ik schrik van de prijzen en heb geen idee meer wat nu een normaal budget is. Dus wilde even een beetje info vergaren.

Ben ook wel nieuwsgierig hoe jullie de vakanties uitzoeken. Kies je eerst een bestemming en ga je dan verder kijken wat er te vinden is aan accomodaties, of bepaal je vooraf een budget en ga je daarbinnen zoeken naar de mogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou wij gaan nooit in de zomer dat scheelt.
Man en ik of met vrienden.
Vorig jaar in november geweest, 2 weken all in naar Kaapverdie 2600€ pp.
Volgend jaar gaan we naar dezelfde plek maar in maart reis kost dan 2000€ pp

In maart 10 dagen all in naar Portugal geweest, kostte iets van 1000 €pp

In september gaan we 16 dagen naar Mallorca, kost ook 1000€ pp maar is een stuk eenvoudiger hotel.

Ik bepaal altijd eerst de bestemming en periode en ga dan kijken wat het kost. Vind ik het te duur ga ik iets anders zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niets.

Laatste keer dat ik op vakantie ben geweest is zeker 8 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
19-05-2024 22:30
Niets.

Laatste keer dat ik op vakantie ben geweest is zeker 8 jaar geleden.
Hoezo?
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
100 % afgekeurd in de bijstand dus buiten het feit dat ik het niet kan betalen zit ik nog met een lichaam dat zelfs op het mooiste tropische eiland niet functioneert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ruim 3000 euro voor autovakantie Zweden. Hoogseizoen. Dat is inclusief bootreis en accomodatie. Huisjes. Dit voor 2 volwassenen en 2 kinderen.
Daar komt natuurlijk nog genoeg geld bij voor benzine, eten uitjes enz.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor corona gingen we (vriend, dochter en ik) in voorjaar en najaar op vakantie. Vooral binnen Europa en ook in Nederland.

Vorig jaar grote reis naar buiten Europa gedaan (3 weken in Afrika). Daarvoor was ik specifiek naar een land op zoek.
Dit jaar gaan we met dezelfde reisorganisatie 3 weken naar zuid amerika. We wilden ander continent en dit land gekozen obv de reisgids. Bijkomend voordeel: deze reis niet kamperen. Over de totale kosten van beide reizen wil ik eigenlijk niet te lang nadenken. Dat is een paar duizend euro per persoon, ter plaatse komen daar nog sommige excursies bij.

Bij stedentrips zoek ik zelf reis rn accomodatie bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee. Dit keer met de leaseauto (geen kosten) naar de Nordics, daar Airbnb’s geboekt. Iets van € 1000,- pp denk ik voor 3 weken mee 2 personen.

Eten en drinken: soms uit eten, soms uitgebreider lunchen en dan thuis brood met een soepje ofzo. Geen idee wat het me gaat kosten, hou het niet bij en heb geen budget. Hetzelfde met activiteiten. Als ik wil paardrijden is het duurder dan een stadswandeling, maar ook hier: ik doe wat ik leuk vind en hoef niet echt op de financiën te letten, maar ben geen verbrasser, hou niet van winkelen of uitgaan en geniet van een boswandeling.

De recente verre reizen naar Canada en Sri Lanka zullen beduidend duurder zijn geweest. :P Bedragen weet ik niet meer, maar heb er wel mooie herinneringen aan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan altijd buiten de schoolvakanties. Dat scheelt enorm.
We gaan straks 12 dagen naar Kreta. Reis en verblijfkosten is totaal 789 euro voor 2 personen.
Voor zakgeld om te eten en drinken e.d rekenen we altijd 150 euro per werkelijke dag. Dit is meestal ruim voldoende en blijft genoeg van over. Reisdagen tellen we niet mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze zomer gaan we met vrienden en kinderen naar Mexico.
13 dagen, 4 volwassenen en 3 kinderen.
Voor onszelf (2 volw + 1 kind) heb ik ruim 6500€ afgerekend.
Diezelfde reis was na de schoolvakantie bijna de helft goedkoper, altijd even zuur maar goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop rond de 500.
Dag of 10 kamperen samen met mijn dochter, dagje plaatselijk pretpark, wandelen, zwembad enz.

Wil t niet al te gek maken..met voor bijna 5000 verspijkerd aan mijn huis en we zijn al op wintersport geweest dit jaar.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben middenin het hoogseizoen (want leerplichtig kind) een gite gehuurd in de Aveyron. Net geen 2600 euro voor twee weken. Gite is van alle gemakken voorzien, verder een kleinschalige domaine met zwembad. Bijkomende kosten zijn brandstof (leaseauto, maar ex brandstofgebruik in het buitenland), tolkosten, eten en drinken, uitstapjes en overnachtingshotel op de heenreis. Geen idee waar we dan op uit gaan komen 🫣
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn 10.000+ aan kwijt aan rondreis Thailand. 4 personen hoogseizoen, we hebben 2 schoolgaande/studerende kinderen. De afgelopen 2 jaar zijn we met de auto geweest en in 2020 helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt heel erg af van de bestemming en de activiteiten en of je in een hotel zit of gaat kamperen bij wijze van spreken (en het soort hotel). Je kan in Turkije of Griekenland echt heel redelijk slagen voor een redelijk hotel zonder dat het gigantisch in de papieren loopt.

Mijn mooiste en vaak ook duurste vakanties waren minimaal €5000 per persoon (Hawaii, Tokyo, Hong Kong, NY en een paar cruises) voor 2 weken. Maar dat deden we vooral toen we nog geen kind hadden en verbleven dan ook in luxueuze hotels. Met een kind is dat toch vaak anders, al heeft ze ook wel in mooie hotels verbleven.

Dit jaar is het wat ons betreft een relatief goedkope vakantie: niet meer dan €3000 schat ik in (voor een gezin van 3). Een week of twee Nederland en een week Frankrijk (en in Frankrijk slapen we bij een vriendin/collega) en
zitten de kosten vooral in het opladen van de auto en (uit) eten (gaan). In NL boeken we vaak een hotel, vanwege het gemak.

Vorig jaar zijn we naast een paar keer naar NL geweest, naar Fuerteventura en Kroatië geweest. De kosten lagen onder de €8000 voor alle tripjes schat ik in (wederom voor een gezin van 3). De echt verre reizen hebben we eigenlijk sinds de pandemie niet meer gedaan en we zijn op dit moment in “spaar-modus”.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoogseizoen, met twee kinderen: rond de 2.000 euro voor twee weken (autorit, boot, glamping, dus daar komen de boodschappen nog wel bij)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben dit jaar echt een 'koopje' vind ik.
Eind juli 15 dagen met 5 personen naar Toscane. Stacaravan (wel de meest gedateerde en sobere variant die ze hadden maar hey, ik hoop voornamelijk buiten in de zon te kunnen zitten) op een grote 4* camping voor € 2300. Daar komt nog ik denk € 450 benzine/tol bij en 2x een overnachting tijdens de reis van € 200 ongeveer.

Kwestie van goed (en veel!) zoeken en ook op t juiste moment boeken. Een paar weken later was dezelfde caravan alweer € 3400 en nu betaal je zelfs voor een enkele staplek voor je caravan op die camping € 2300 voor 2 weken.

Meestal zit ons totale budget (dus incl uitstapjes, boodschappen en uit eten) wat we aan de grote zomervakantie uitgeven op €5000-€6000. Maar dan is de accommodatie wel een stuk duurder al dus hoop daar nu toch zeker wel wat onder te blijven.

Afgelopen meivakantie waren we vliegen naar Spanje, auto gehuurd en daar een stacaravan op een camping. Had die camping al even op t oog maar in de zomer vond ik hem veel te duur (ruim €4000 voor twee weken) en nu was hij € 650 voor 11 nachten.

Vaak scheelt het aanzienlijk om in de mei-of herfstvakantie te gaan tov de prijzen in de zomer. Maarja... we zaten wel met redelijk slecht weer nu in Spanje in april dus dat is wel een risico'tje als je aan schoolvakanties gebonden bent. De meivakantie was bij ons weer heel vroeg en de herfstvakantie is ook weer zo laat gepland... heel frustrerend.

We gaan eigenlijk altijd wel 2 of 3x per jaar op vakantie. Ik hou echt van vakantie en we geven daar graag (veel van ons) geld aan uit.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik alles optel zit ik snel aan 5.000 euro voor 10 à 14 dagen.
Meestal rondreizen in Frankrijk in B&B's.

Vervoer, eten, musea, terrasjes, hotels, ...
Vergeet ik meestal de helft van de benzine nog te rekenen.


Eerst zoeken we een catsit, een paar dagen van tevoren bepalen we de definitieve locatie*, 1 à 2 dagen vantevoren boek ik de eerste B&B voor de eerste 2 à 3 dagen. De rest boek ik wel onderweg.
De financiële schade meet ik achteraf op.

Wij gaan 1 keer per jaar weg. En eventueel heel soms nog 1 weekendje.
Maar ik kan me budgettair geen 3 reizen per jaar op dergelijke manier permitteren.

We gaan overigens standaard meestal in juni, ofwel in september. Juli en augustus is te druk en loop ik waarschijnlijk ook te veel kans dat alles onderweg volzet blijkt.



*We noemen een half jaar lang alle mogelijke locaties op van Griekenland over Italië naar Spanje, ..., maar stranden uiteindelijk altijd ergens in Frankrijk. En zijn ook eens 2 dagen van tevoren van onze Bretagne-plannen afgestapt omdat het daar meer dan een week ging regenen. Dan maar de Provence.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
19-05-2024 23:10
Als ik alles optel zit ik snel aan 5.000 euro voor 10 à 14 dagen.
Meestal rondreizen in Frankrijk in B&B's.

We gaan overigens standaard meestal in juni, ofwel in september.
In het voor- of naseizoen 500 euro per dag opmaken aan b&b’s en eten terwijl je met eigen vervoer gaat ? Naar de Provence ?
Knap, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk zo rond de €3000,-. We gaan 3 weken naar Italië met onze caravan. Paar overnachtingen op de heen- en terugreis in Duitsland, Oostenrijk en noorden van Italië. Dan nog tol, benzine, vignetten erbij. En uiteraard wat kosten op locatie, eten, uitjes etc. We hebben niet echt een vast budget vooraf opgesteld. Maar we gaan ook niet zonder te kijken €10.000 uitgeven. We houden wel een beetje in de gaten dat het niet te gek wordt. En dat begint wel bij de reserveringen van campings. Paar jaar terug een autovakantie door Denemarken gedaan en toen hebben we wel een vakantiepark geschrapt en een Airbnb gereserveerd, omdat dat veel goedkoper was. En dat was maar goed ook, want die 3 weken kwamen op ruim €5000,- uit en dat is niet iets wat we dus jaarlijks kunnen doen. Vorig jaar vrij goedkoop op vakantie geweest, de camping was niet duur. Het wisselt hier dus wel qua wat er uitgegeven wordt aan de zomervakantie. Ene keer wat duurder en het jaar er op proberen we dan weer wat goedkoper te gaan. Ook wel eens in Nederland gebleven, dat kost dan helemaal niet veel. Weinig benzinekosten en de camping was ook erg goedkoop. Nog geen €1000,- voor 3 weken.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
19-05-2024 23:19
In het voor- of naseizoen 500 euro per dag opmaken aan b&b’s en eten terwijl je met eigen vervoer gaat ? Naar de Provence ?
Knap, hoor.
Nou inderdaad, daar moet je in Frankrijk wel flink moeite voor doen om zo’n bedrag kwijt te raken per dag hoor. B&B’s zijn echt niet duur buiten het seizoen en aan eten ben je in Frankrijk ook nog niet zoveel kwijt. Zelfs in Denemarken was ik dit niet kwijt per dag en dan hebben we nog 4 pretparken bezocht, een hotel voor 3 nachten in Kopenhagen gehad, gegeten bij Nyhavn enz.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meivakantie twee weken zuideuropa - meestal met de trein, want mn kinderen interrailen gratis.

Onlangs richting Nice, heerlijk weer en accommodatie ergens aan de kust die dan 120 ipv 450 kost & een paar nachten in Nice zelf.

Afgelopen zomer met de auto en tent naar een basic camping loopafstand van zee, terugweg kamperen bij vrienden in de tuin en vaak nog 1-2 nachten hotel.

Wat t precies kost weet ik niet maar het valt altijd best mee. Mei is het duurst en meest relaxed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij bepalen eerst de bestemming, kijken daarna naar wat we leuk vinden en dan of we dat er voor over hebben.
Als we de Bahama’s willen bezoeken hangt daar nou eenmaal een ander prijskaartje aan dan wanneer we naar Griekenland gaan.
Dat konden we vroeger, toen we in de kleine kinderen zaten, niet. Dan moesten we echt sparen voor 3 weken met de tent naar Frankrijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan met een carvan, over een 5tal weken. Met honden, zonder kinderen. We hebben nog niks gepland, ik ben wel in voor Italie, Kroatie, maar stel dat het hier rondom mooi weer is dan neig ik ook naar gewoon nederland, de belgische kust of het moezelgebied.
De kosten van 2,5 week kamperen was rond de 1200 euro vorige jaren. Eenvoudige camping, tol en benzine. Eten doen we dan vaak op de campingplaats. Sla, vlees van de bbq en gebakken aardappeltjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt heel erg van de bestemming af. Maar 5000 zijn we tegen zo kwijt en voor Amerika enz minimaal het dubbele.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan buiten de schoolvakanties om. Lekker rustig.
Een luxe huis binnen Europa en van alle gemakken voorzien.
Nemen wat zakgeld mee en zien wel wat we over houden aan het eind.
Schatting rond 6k. Regelmatig uit eten. Lokale restaurants vinden we interessant en een ontdekking.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven