Lijf & Lijn alle pijlers

De zin en onzin van superfoods.

10-01-2014 22:25 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of 2 probeer ik gezonder te eten en te drinken. Ben van de koek, snoep, chips af. En let op de suikers.

Lees boeken (amber Albarda, zonder suiker eten etc dat soort boeken en probeer een beetje uit te zoeken wat goed voor me is.

ik hoop dat hierdoor mijn slaappatroon verbeterd en ik me energieker en beter ga voelen.

Natuurlijk stuit je dan ook op de zgn superfoods (quinoa, lijnzaad, gojibessen, clorellapoeders, tarwegras, etc...

Ik naar de natuurwinkel en ontdek dat dit best duur is en ik vraag me af: voel je je hier echt beter door? helpt het om fitter te worden, gezond te blijven?

Of is het geldklopperij?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Alle reacties Link kopieren
Als je er al op let dat je "puur" eet, dus zonder pakjes, zakjes, blik, scheelt dat een heleboel.

Je moet er niet vanuit gaan, dat je volgende week al alle energie van de wereld hebt, je lichaam moet zich tenslotte nog ontdoen van alle "gifstoffen" die je altijd naar binnen heb gewerkt.



De superfoods, kun je als aanvulling gebruiken, hoeft niet elke dag, je voelt het vanzelf wel aan.



Ook er op letten dat je veel beweegt, als het even kan lopen, fietsen of sporten.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
Alle reacties Link kopieren
Mensen die nu in bejaardenhuizen zitten zijn tachtig of negentig geworden zonder. En of die nou hun hele leven een opgeblazen buik en een gebrek aan energie hadden betwijfel ik (nou ja, dat gebrek aan energie hadden ze misschien wel, maar dat wijt ik dan eerder aan een kudde kinderen en een gebrek aan wasmachines dan aan een gebrek aan gojibessen).
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Ik vind avocado gewoon lekker net als rauwe chocolade.

Quinoa in de salade is ook lekker en gojibessen in mijn kwark ook.

Dat lekker heeft genoeg zin voor mij en als ik daardoor ook nog wat gezonds eet, prima.

En ik eet ook nog gewoon patatjes en chips.

Eet gewoon lekker dus
Alle reacties Link kopieren
Een hype? Hummus, quinoa, lijnzaad
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Boerenkool is ook een superfood. Maar veel minder duur.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het allemaal onzin. Het is gewoon hip omdat het van ver komt en apart is. In Amerika zitten ze dan weer massaal aan de boerenkool als superfood, bijvoorbeeld.



Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt, verse producten gebruikt en vooral veel varieert, heb je al die dure onzin echt niet nodig hoor. Tuurlijk, als je het lekker vindt, vooral eten (naast allerlei andere dingen, want variatie is key), maar als je het alleen maar doet omdat een of ander miepie in een boekje beweert dat je er zo super van wordt, is het gewoon zonde van je geld.



Bovendien: veel van die superfood-adepten hebben een ontzettend ongezond dieet, veel te eenzijdig en met heel veel tekorten. En dan kan je kilo's quinoa, gojibessen en lijnzaad eten, maar gezonder en fitter word je er niet van.
Am Yisrael Chai!
het is tegenwoordig wel raak hoor, elke week een topic over de onzin van superfoods. Kijk even in de oude topics. Superfoods is Superflauwekul
Alle reacties Link kopieren
Superfood is zoooo 2013.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Vind het een veel te dure hype en placebo effet denk dat je van eten waar je zin in hebt toch echt t gelukkigste wordt
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 januari 2014 @ 23:26:

Superfoods is vind jij Superflauwekul



Ik ben het direct eens dat er van veel zogenoemde Superfoods een hype wordt gemaakt, maar er zijn wel degelijk voedingsmiddelen die je als super kan ervaren. Bijvoorbeeld omdat ze veel anti-oxidanten bevatten. Bijvoorbeeld granaatappels en blauwe bessen.

Of ze zo super zijn dat je er beter door gaat slapen, lijkt me stug, maar anti-oxidanten zijn wel van belang voor een gezond lichaam.
Waar zit de any-key?
quote:Houston77007 schreef op 10 januari 2014 @ 23:42:

[...]





Ik ben het direct eens dat er van veel zogenoemde Superfoods een hype wordt gemaakt, maar er zijn wel degelijk voedingsmiddelen die je als super kan ervaren. Bijvoorbeeld omdat ze veel anti-oxidanten bevatten. Bijvoorbeeld granaatappels en blauwe bessen.

Of ze zo super zijn dat je er beter door gaat slapen, lijkt me stug, maar anti-oxidanten zijn wel van belang voor een gezond lichaam.



er zijn heel heel heel heel veel producten die goed voor je zijn, maar dat hoeven geen geimporteerde besjes uit de Andes te zijn.

Boerenkool, broccoli, koolrabi, bosbessen, frambozen, bananen, bloemkool, alles wat je in de versafdeling tegenkomt is super
@meds Ik denk wel dat je niet moet gaan denken dat je altijd gelijk heb qua voeding. Ik zeg niet dat wat jij zegt onwaar is, maar zelf grote instellingen als het voedingscentrum zijn nog bezig met allerlei onderzoeken om te kijken hoe het precies zit. Voeding is denk ik een lastige materie. We weten het er fijne nog niet van denk ik
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 januari 2014 @ 23:26:

het is tegenwoordig wel raak hoor, elke week een topic over de onzin van superfoods. Kijk even in de oude topics. Superfoods is Superflauwekul+1
Alle reacties Link kopieren
Het eten van blauw paars fruit is het enigste wat aangetoond is dat het direct je bloeddruk verlaagd en betere doorbloeding geeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:somana schreef op 11 januari 2014 @ 00:15:

Het eten van blauw paars fruit is het enigste wat aangetoond is dat het direct je bloeddruk verlaagd en betere doorbloeding geeft.Van bananen ook hoor, al jaren. Een banaan per dag verlaagt je bloeddruk en er zitten ook nog eens stofjes in die goed zijn voor je humeur. Ik vind het jammer dat mensen zichzelf zo op kosten drijven, verklaart ook waarom wordt verondersteld dat "slecht" eten nog altijd goedkoper is. Als je gezond wilt eten en ook nog eens biologisch telen wilt ondersteunen kun je beter een groentepakket nemen bij de biowinkel. Ontdek je ook nog eens oude klassiekers en wat je daarmee kan koken. Het is best lekker en leuk om af en toe ergens besjes door te strooien maar dat is niet onontbeerlijk als anti-oxidant. Er zijn veel meer en goedkopere opties.
quote:fientje1982 schreef op 11 januari 2014 @ 00:10:

@meds Ik denk wel dat je niet moet gaan denken dat je altijd gelijk heb qua voeding. Ik zeg niet dat wat jij zegt onwaar is, maar zelf grote instellingen als het voedingscentrum zijn nog bezig met allerlei onderzoeken om te kijken hoe het precies zit. Voeding is denk ik een lastige materie. We weten het er fijne nog niet van denk ik je moet niet zoveel denken
quote:fientje1982 schreef op 11 januari 2014 @ 00:10:

@meds Ik denk wel dat je niet moet gaan denken dat je altijd gelijk heb qua voeding. Ik zeg niet dat wat jij zegt onwaar is, maar zelf grote instellingen als het voedingscentrum zijn nog bezig met allerlei onderzoeken om te kijken hoe het precies zit. Voeding is denk ik een lastige materie. We weten het er fijne nog niet van denk ik en vergis je niet, mensen eten hun hele bestaan al, we weten heel goed wat er wel en niet goed voor ons is. Vers voedsel en variatie, dat is gezond. Alles waar Te voor staat niet, en hoe langer iets nodig heeft om gefabriceerd te worden hoe minder de kwaliteit. Het is gewoon wat je oma allang wist
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel het een en ander uitgeprobeerd van de zogenaamde superfoods, maar alleen de rauwe cacao en de kokosolie zijn blijvertjes. Kokosolie is zowat overal goed voor, wokken, make-up verwijderen, scheren, zonneallergie. En cacao werkt net zo goed als magnesium tegen restleggs legs, alleen veel lekkerder en helpt ook nog eens om snaaibuien te voorkomen. Verder word ik eigenlijk meer zen van de groenten en fruit uit eigen tuin dan van superfoods. Overigens zijn die superfoods veel goedkoper bij een webshop die ook voedingssupplementen voor bodybuilders verkopen...
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Houston77007 schreef op 10 januari 2014 @ 23:42:

[...]





Ik ben het direct eens dat er van veel zogenoemde Superfoods een hype wordt gemaakt, maar er zijn wel degelijk voedingsmiddelen die je als super kan ervaren. Bijvoorbeeld omdat ze veel anti-oxidanten bevatten. Bijvoorbeeld granaatappels en blauwe bessen.

Of ze zo super zijn dat je er beter door gaat slapen, lijkt me stug, maar anti-oxidanten zijn wel van belang voor een gezond lichaam.

De belangrijkste anti-oxidaten zijn vitamine c en e en zink, die zitten echt in van alles en nog wat.

Heb weleens een voedingsdeskundige horen uitleggen dat de ui één van de grootste "superfoods" is, maar die word zelden gepromoot, want daar valt natuurijk niks op te verdienen



Nog even een lijstje met goentes en fruit met veel anti oxidanten: Fruit Groente

1. Goji bes 1. Boerenkool

2. Gedroogde pruimen 2. Spinazie

3. Granaatappel 3. Spruitjes

4. Rozijnen 4. Broccoli

5. Bosbessen 5. Bieten

6. Aardbeien 6. Rode pepers

7. Frambozen 7. Rode uien

8. Pruimen 8. Maïs

9. Sinaasappels 9. Aubergine

10. Druiven 10. Wortels



Als je daar nu regelmatig iets van eet kun je de goij bes wel overslaan
Alle reacties Link kopieren
Je bent knoflook en peterselie vergeten. Dat zijn ook echte superfoods.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:may_ka schreef op vrijdag 10 januari 2014 22:32 Mensen die nu in bejaardenhuizen zitten zijn tachtig of negentig geworden zonder. En of die nou hun hele leven een opgeblazen buik en een gebrek aan energie hadden betwijfel ik (nou ja, dat gebrek aan energie hadden ze misschien wel, maar dat wijt ik dan eerder aan een kudde kinderen en een gebrek aan wasmachines dan aan een gebrek aan gojibessen).

En bedenkt dat die oudjes van 80, allemaal opgroeiende kinderen waren in de hongerwinter

tijdens WO-II. In de oh zo belangrijke jaren hadden ze niks te vreten. Mijn moeder haalde de onverteerde zaden uit de paardenstront van het knol dat elke dag voorbij liep. Nu realiseer ik ne dat dat superfood moet zijn geweest.
quinapotjandoriedatisnogeseenmoeilijkenick,

er hoort nog veel meer in dat lijstje:



alle koolsoorten

tomaten (vooral ingeblikte)

pompoen

paprika

alle boonsoorten

alle erwtsoorten

zaden en pitten zoals pompoen/ sesam/ lijn/

noten (alle mits ongezouten)

kiemgroente (tauge, alfalfa etc)

appels

aardappels



mijn lijst is eindeloos hoor
quote:Bergje65 schreef op 11 januari 2014 @ 01:03:

[...]



En bedenkt dat die oudjes van 80, allemaal opgroeiende kinderen waren in de hongerwinter

tijdens WO-II. In de oh zo belangrijke jaren hadden ze niks te vreten. Mijn moeder haalde de onverteerde zaden uit de paardenstront van het knol dat elke dag voorbij liep. Nu realiseer ik ne dat dat superfood moet zijn geweest. en na de oorlog aten ze allen nog maar witbrood met roomboter en kaas.
het geheim is variatie en niet wedden op 1 bes (paard)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven