Lijf & Lijn alle pijlers

Dr. Atkins

24-10-2016 13:16 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
HoiHoi,

zoals bij veel dames is bij mij gewicht ook altijd een probleem. Vandaag ben ik gestart met het Dr. Atkins dieet, heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Worden de meeste mensen enorme jojo's van.



Je kunt beter je gehele voedingspatroon gaan aanpassen. Niet meer snoepen en over het geheel wat minder eten. Op die manier val je wel wat langzamer af, maar verander je ook daadwerkelijk je eetpatroon waardoor je niet meer zo snel aan het jojo-en komt.
Alle reacties Link kopieren
Atkins geeft inderdaad een Jojo effect. Zijn theorie achter dat dieet houdt ook geen stand onder uitgebreid wetenschappelijk onderzoek. Neemt niet weg dat het wel een leuk begin is, maar wanneer men de basis structuur qua eet patroon en gewoontes niet fundamenteel aanpakt, en gewoon terugvalt in het oude patroon, dan werkt geen enkel dieet blijvend.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Dr. Atkins is zelf gestorven aan een zwaar overgewicht...
Zonde van je tijd en geld en je metabool.
Alle reacties Link kopieren
Atkins is niet gestorven aan overgewicht, hij had oedeem door een val en dat is écht iets anders.

De atkins van nu is NIET de atkins zoals de dokter het bedacht had. De weduwe is ook toen al de repen en shakes ed gepromoot werden uit de raad van bestuur gestapt. Ze wilde niet zijn erfenis zo verkwanseld zien.

Atkins, de oude echte, is géén jojo dieet. Juist niet.

Maar het is wel een feit dat als je in je oude gewoontes vervalt dat het niet werkt, niets werkt dan.

Met aktins begin je met "niks" en ga je door toevoegen er achter komen wat bij jou aanzet en wat niet.

Dat kan heel verschillend zijn De een kan géén kersen eten en de ander (verrassend) geen bloemkool.

Het moeilijke is echter het volhouden van dat opvoeren. En weer terug gaan als je merkt dat je toch weer aankomt. Daar gaan veel mensen de fout in en dan werkt het ineens niet.

Degene die zich houden aan de richtlijnen daar werkt het wel bij. Er zijn echt veel mensen die dit al 20 jaar of meer doen en prima op gewicht blijven én heel gezond eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 24 oktober 2016 @ 15:40:

Zonde van je tijd en geld en je metabool.

Het kost niets en je metabolisme gaat er juist van vóóruit, niet op achteruit.

Maar dan moet je het wel goed doen.
In plaats van voor Atkins kun je ook kiezen voor LCHF (low carb high fat). Deze website staat boordevol informatie over LCHF: https://www.dietdoctor.com
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 oktober 2016 @ 16:43:

[...]



Het kost niets en je metabolisme gaat er juist van vóóruit, niet op achteruit.

Maar dan moet je het wel goed doen.



En dat lukt dus vrijwel niemand omdat het zo'n streng dieet is. Overigens heb ik van dat positieve effect op je metabolisme (wat bedoel je daar precies mee?) nog nooit iets overtuigends gelezen.



Dat die weduwe uit de board is gestapt vind ik ook altijd zo'n raar argument, dat vooral wordt herkauwd op low carb blogjes en fora, zonder duidelijke bron. Dat is toch nergens een argument voor? Als je wilt weten of een bepaald dieet effectief en/of gezond is, kijk je naar het onderzoek naar dat dieet - niet naar hoe een weduwe haar tijd indeelt.
quote:Lorelai schreef op 24 oktober 2016 @ 17:01:

[...]

Overigens heb ik van dat positieve effect op je metabolisme (wat bedoel je daar precies mee?) nog nooit iets overtuigends gelezen.Low carb high fat diëten (daaronder valt ook Atkins) worden met succes gebruikt om het metabool syndroom (pre-diabetes) en diabetes type 2 terug te dringen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lorelai schreef op 24 oktober 2016 @ 17:01:

[...]





En dat lukt dus vrijwel niemand omdat het zo'n streng dieet is. Overigens heb ik van dat positieve effect op je metabolisme (wat bedoel je daar precies mee?) nog nooit iets overtuigends gelezen.



Dat die weduwe uit de board is gestapt vind ik ook altijd zo'n raar argument, dat vooral wordt herkauwd op low carb blogjes en fora, zonder duidelijke bron. Dat is toch nergens een argument voor? Als je wilt weten of een bepaald dieet effectief en/of gezond is, kijk je naar het onderzoek naar dat dieet - niet naar hoe een weduwe haar tijd indeelt.

Het gaat er niet om of het gezond is, je leest niet goed, maar dat het dieet/levenswijze zoals die NU gepromoot word door de atkinssite NIET het aktins is zoals oorspronkelijk bedoelt.

En ja hoor als je googled vind je een heel interview waar in de weduwe dat uitlegt. De bron is dus heel duidelijk.

Gewoon ff je google aanslingeren en widow atkins etc zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Het dieet /levenswijze is trouwens helemaal niet streng. Je mag juist heel veel.

Je hebt er blijkbaar totaal geen echte kennis over.

Je begint met weinig om uit te zoeken wat bij jou persoonlijk (want iedereen is anders) wel en niet werkt.

Je introduceert iedere 2 weken bv een nieuw product.

Er zijn mensen die prima aardappels en volkoren brood kunnen eten maar niet tegen bepaalde fruitsoorten bleken te kunnen En dat terwijl ze dus altijd dachten dat te veel vet fout was en ze veel fruit aten.

Ik kan bv niet tegen brood/deegproducten, wel rogge. maar kersen en bloemkool is bij mij ineens 2 kilo zwaarder.

Alinson brood gaat goeds mits met mate en niet te veel andere "foute" producten. Een frietje kan ook rustig hoor dus zo streng is het echt niet.
Voor mij werkte het wel, met als bijeffect dat mijn huid er enorm van opknapte (heb een echte probleemhuid).

Maar ik vond het in praktisch opzicht niet vol te houden. Bij anderen eten is lastig, en altijd atkinsproof eten meenemen naar het werk vond ik ook teveel gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Gewoonlijk moet je dan ook calorieën beperken, zeker als je het toegestane voedsel erg lekker vindt.



Als je het Atkins eten niet zo lekker vindt zal je er niet zoveel van eten dus afvallen.



Over het algemeen worden minder calorieën gegeten als die afkomstig zijn uit low carb voedsel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 24 oktober 2016 @ 18:54:

Gewoonlijk moet je dan ook calorieën beperken, zeker als je het toegestane voedsel erg lekker vindt.

Als je meer energie uit vetten haalt ben je eerder verzadigd, is mijn persoonlijke ervaring. Daarom is het niet moeilijk om wat minder te eten. Sinds ik minder koolhydraten eet, heb ik nauwelijks nog hongeraanvallen, cravings of eetbuien.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 24 oktober 2016 @ 20:10:

[...]





Als je meer energie uit vetten haalt ben je eerder verzadigd, is mijn persoonlijke ervaring. Daarom is het niet moeilijk om wat minder te eten. Sinds ik minder koolhydraten eet, heb ik nauwelijks nog hongeraanvallen, cravings of eetbuien.Ja, dat kan best; is voor iedereen verschillend. Ik vind dat iedereen moet doen wat voor hem/haar op dit moment werkt. Een bepaald gewicht behouden is al moeilijk genoeg; dus waarom zou je het jezelf onnodig moeilijk maken?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 oktober 2016 @ 17:39:

Het dieet /levenswijze is trouwens helemaal niet streng. Je mag juist heel veel.

Je hebt er blijkbaar totaal geen echte kennis over.

Je begint met weinig om uit te zoeken wat bij jou persoonlijk (want iedereen is anders) wel en niet werkt.

Je introduceert iedere 2 weken bv een nieuw product.

Er zijn mensen die prima aardappels en volkoren brood kunnen eten maar niet tegen bepaalde fruitsoorten bleken te kunnen En dat terwijl ze dus altijd dachten dat te veel vet fout was en ze veel fruit aten.

Ik kan bv niet tegen brood/deegproducten, wel rogge. maar kersen en bloemkool is bij mij ineens 2 kilo zwaarder.

Alinson brood gaat goeds mits met mate en niet te veel andere "foute" producten. Een frietje kan ook rustig hoor dus zo streng is het echt niet.He Nien, wat ben je weer vriendelijk ik heb er wel 'kennis over'; naast alles wat je oplepelt van het Atkinsforum lees ik ook nog weleens wetenschappelijke publicaties enzo. Dat je van bloemkool dik wordt is echt een fabeltje wat je jezelf wijsmaakt. Maar goed: als jij nu slank en fit bent, dan werkt Atkins voor jou, en dan ben ik blij voor je. Bloemkool of geen bloemkool
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 24 oktober 2016 @ 17:21:

[...]





Low carb high fat diëten (daaronder valt ook Atkins) worden met succes gebruikt om het metabool syndroom (pre-diabetes) en diabetes type 2 terug te dringen.Yes, daar zie je steeds vaker aanwijzingen voor - al zijn die niet altijd eenduidig - en dat is interessant. Hierboven werd gesteld dat je metabolisme erop vooruit zou gaan en die opmerking slaat de plank mis.
Alle reacties Link kopieren
Ik let op mijn suikers (koolhydraten) en ik gebruik hierom de muesli en de crispbread van dr. Atkins! Verder gebruik ik geen shakes of de repen van Atkins, soms wel een clean proteïne bar van de body en fitshop.



Ook gebruik ik 100% pure pindakaas en de whey choco-pasta van body en fitshop. Ik probeer mijn koolhydraat inname rond de 50 gram per dag te houden. En meer eiwitten/vetten te eten. Ik heb voorheen streng koolhydraatarm geprobeerd, maar dat was niet te doen voor mij. Ik vond het geen prettig idee dat ik veel dingen niet mocht (bijv. Geen broodje in het weekend omdat dat get vetverbrandingsproces zou verstoren). En daar werd ik erg gefrustreerd van en gooide vaak de handdoek in de ring.



Maar op deze manier pas ik toch mijn leeftijl aan door de meeste suikers te schrappen maar heb ik niet het idee dat ik gek wordt omdat ik alles moet gaan "checken". Ik probeer nog steeds zo min mogelijk brood, aardappels, rijst, pasta, fruit en geraffineerde suikers te eten en gebruik dus wel degelijk wat "vervangers", maar ik zie het als een verbetering! Mijn dag ziet er vandaag als volgt uit:



O: 3 kleine sneetjes adams brot (zelf gebakken low carb eiwit brood) met ong. 50 gram whey (eiwit) choco pasta (suikervrij, wel met zoetstof)

T: -

M: 100 gram kipfilet, 5 ml olijfolie, 60 gram roombrie, 200 gram gemengde groenten.

T: 120 gram komkommer, 75 gram pompoen-hummus dip.

A: 3 atkins crispbread met oude kaas salade of kipkerrie salade en opkikker soepje.

T: 225 gram optimel griekse stijl vanille (als ik nog honger heb)



Ik kom uit op ongeveer 1350 kcal.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik doe ook de Atkins dieet, ik ben nu 5 weken bezig... ik val ongeveer 1 kilo per week af, dat is voor mij al heel veel, mijn lichaam maakt cortisol aan waardoor ik in 3 jaar tijd bijna 30 kilo ben aangekomen, geen dieet helpt en ook door sporten alleen val ik niet af...

Naast het dieet sport ik 2/3 keer per week



Ochtend: 1 atkins crispbread belegd met kaas

Tussendoor: 2 eieren met 1 atkins boterham, en rauwkost

Middag: Schijfjes komkommer / Bleekselderij met pindakaas / rauwkorst

Avond: Ik probeer zoveel mogelijk met mijn gezin mee te eten, maar laat dan wel de aardappels, rijst, pasta enz staan en eet alleen vlees met groenten en div soorten sla

Avondsnack: Chocolade mouse ( opgeklopte slagroom met cacaopoeder en zoetstof ) of een reep van Atkins.



Ik zie dat je nu ongeveer een maand bezig bent, hoe gaat het?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven