Lijf & Lijn alle pijlers

Een lekker koolhydraatarmrecept? Plaats hem hier!

28-01-2014 08:39 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recepten die bij een koolhydraatbewuste eetstijl passen kun je nooit genoeg hebben als je koolhydraatbewust leeft!



havermoutbroodjes:



havermout

gebroken lijnzaad

beetje zout

aanlengen met water



Op bakpapier broodjes van maken en 20 minuten op 250 graden in de oven. Ontzettend makkelijk en een lekkere broodvervanger.
Alle reacties Link kopieren
Shirataki noodles: http://www.aziatische-ingredienten.nl/s ... i-noodles/



Je hebt ze van de konjak plant, maar ook van tofu. Ik heb alleen die van tofu op en vind ze lekker. Naar die van de konjak plant moet ik nog op zoek in de toko (of ik bestel ze een keer online http://www.dieetwebshop.n ... e=search&q=noodles&page=1 ).



Ik heb online wat lekkere recepten gevonden die ik regelmatig gebruik. Deze bijvoorbeeld:



http://vegetus.nl/kokos-bonbons/



http://www.nrcnext.nl/koken/2009/11/04/echte-liefde/



http://www.lowcarbrecepten.nl/2009/10/02/atkins-wafels/
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 28 januari 2014 @ 11:34:

Het was gewoon een standaardrecept wat je overal kan vinden. Uit mijn geheugen:



Soezen:



Doe 65 gr water in een klein pannetje met een snufje zout en 25 gr boter op kamertemperatuur en breng dit aan de kook zodanig dat er zo weinig mogelijk water verdampt. Doe er 30 gr bloem bij en blijf even op laag vuur doorroeren tot zich een bal gevormd heeft en losse bloem verdwenen is. Haal daarna van het vuur en gooi er een rauw ei in.



Daarna is het de bedoeling dat het ei door de deegbal wordt geroerd totdat het klontloos egaal is, wat een lastig klusje is. Met één garde in de mixer gaat het sneller.



Dit verdeel je in 6 hoopjes over een bakplaat en bak je in de oven, ik schat 170 of 180 graden.



Ik zou geen suiker in de slagroom doen als het low carb moet zijn.





Ik zou er ook geen bloem in doen als het low carb moet zijn...



http://www.lowcarbrecepten.nl/2009/10/0 ... bolletjes/



In dit recept wordt bijvoorbeeld sojameel en proteïnepoeder gebruikt. In proteïnepoeder zitten geen koolhydraten en in sojameel zit minder dan de helft van het aantal koolhydraten uit gewone bloem.



In een soesje van gewone bloem zit tussen de 10 en 15 gram koolhydraten (10 in een kaassoes, 14 in een ongevulde soes en 15 in een slagroomsoes). In de low carb soesjes uit het recept hierboven zit per soesje afgerond 1 gram koolhydraten.
Alle reacties Link kopieren
Bergje, je kunt ook koolraapreepjes nemen ipv noodels.



Lieveheersbeestjes, dank je voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag gegeten:



Gevulde paprika



1 rode paprika

kipfilet in hele kleine stukjes

kruiden met zout, paprikapoeder, knoflook, sambal en peper

mozerella

geraspte kaas



Paprika schoonmaken, vullen met de kipfilet, mozerella en kaas erop en 20 minuten in de oven.
Alle reacties Link kopieren
SUSHI ZONDER RIJST



benodigdheden;

2 eiwitten

Hand vol garnalen

Nori blad

Rolmatje

Komkommer

Reepjes gerookte zalm

Mayonaise



Werkwijze;



Bak de eiwitten in kokosolie en schep ze eruit om te koelen,

in dezelfde pan de garnalen bakken (droogbakken zodat het vocht eruit is)

ook eruit scheppen om af te laten koelen.

Eiwitten en garnalen kort in de blender tot ze net zo klein zijn als sushirijst,

daarna lepel mayonaise erdoorroeren en voila, een sushi plakstructuur!

Rolmatje klaarleggen met daarop het noriblad (glaskant naar beneden)

het eiwitmengsel op de onderste helft horizontaal verdelen.

In het midden van het mengsel reepjes komkommer (zonder vruchtvlees)

en de gerookte zalmreepjes leggen

Voor de echte liefhebbers een klein reepje wasabi pasta

Daarna lekker strak oprollen en in de koelkast leggen

De sushi rol uit de koelkast halen en in plakke snijden let op;

het mes moet bij elke snede schoon zijn;

Gebruik bij voorkeur het broodmes (is ie toch nog ergens goed voor)



Dank aan het Atkinsforum voor het recept





NORI OMELET



Nodig



1 nori blad

2 eieren

stukje komkommer of garnalen of gerookte zalm



Meng met het vork de eieren los en bak een omelet.

Doe hierover een nori blad.

En rol een stukje komkommer in de lengte erdoor of een stukjes garnalen of gerookte zalm erdoor.



Rol deze omelet op en rol het in een stukje plasticfolie. Doe het even in de koelkast.



======================

Witte chocolade kokos.



2 eetlepels horizon witte cashewpasta (je kunt ook zelf cashewpasta maken)

25 gram kokosolie of boter

50 gram fijngemalen gemalen ongezouten/ongebrande cashews

25 gram kokosrasp

2 gram vanillepoeder/vanille extract (verwar dit niet met vanillesuiker!_) Je kunt een vanillestokje gebruiken in reguliere supermarkten te koop. even open snijden en dan het binnenste eruit schrapen

snufje kaneel



=======================================

Courgette Spagetti



Nodig

1 courgette

julliene snijder

Schil van de courgette het groene eraf. Schil met de julliene snijder de courgette in sliertjes. Wok de courgette even heel kort. Lekker met zelfgemaakte pastasaus.



*Julliene snijder heb ik bij Blokker gekocht van merk Herman de Blijker.



Ook leuk te gebruiken met pompoen en rettich,koolraap of andere groente

==============================

Pakora (kikkererwten groente koekjes)



Ingredienten:

3 a 4 lepels yoghurt of kwark

75 gr kikkererwtenmeel

2 theelepels zout

1 theelepel chilipoeder

1 theelepel garam masala

1/2 theelepel kurkuma

1/2 theelepel versgemalen zwarte peper

1 langwerpige aubergine gesneden

1/4 theelepel xanthaan gom (hoeft niet)



optioneel: lenteuitjes/uitjes

Bereidingswijze:

Doe de yoghurt of kwark in een kom, zeef het meel erbij en klop goed door. (Het erwtenmeel vormt vrij harde klonten; wrijf die met de achterkant van een lepel door een zeef. Doe de xanthaangom erdoor. Voeg zout, chilipoeder, garam masala, kurkuma en peper toe en meng goed. Laat het beslag minstens 1 uur staan op een koele plaats. (intussen neemt het meel het vocht uit de yoghurt op en dikt het beslag in). doe de ongeschilde aubergine in de keukenmachine/foodprocesor. Maak de olie of boter in een pan met zware bodem zo heet, dat een druppel beslag erin sist en bovendrijft. bak de porties 3 minuten tot ze goudbruin zijn. Schep ze uit de olie of boter met een schuimspaan en laat ze uitlekken op keukenpapier.

Serveer ze direct en zo warm mogelijk.



* koud smaken ze ook heerlijk.

** je kunt ook andere groente gebruiken zoals spinazie.

Ook kun je experimenteren met andere groente

======================================

Rendang





1 kg sudderlappen (soort maakt niet uit)

klein blikje kokosmelk

1 theelepel tamarinde (hoeft niet)

sap van 1/2 limoen of citroen

kruidenpoeders: laos, koenjit (heet ook wel kurkuma), ketoembar, sereh

1 of 2 rode lomboks

1 rode ui

1 grote knoflookteen of 2 kleine

2 sjalotten

blaadje djeroekpoeroet

peper en zout



Snij de sudderlap in hapklare brokken (ca. 1,5 bij 1,5 cm). Doe olie met boter in pan en zet hoog. Als de olie heet is het vlees even kort bruin aanbraden, dan zouten en peperen. Ondertussen een pasta maken (in keukenmachine of met oelek, dus vijzel) van: uien, knof, kruiden, tamarinde, pepertjes. Vlees apart in stoofpan doen. In je braadvet de kruidenpasta aanbraden (niet bruinen!) zodat de aroma's loskomen. Dan kokosmelk erdoor roeren en het djeroekpoeroet-blad erbij. Even doorwarmen en dan in je stoofpannetje bij het vlees doen. Dan zachtjes laten trekken, tenminste een paar uur. Regel = hoe langer trekken hoe beter! Hoeveelheid is voor ong 4 personen



Ik heb er een pittige komkommer salade bij en mengsel van sambal,stevia en azijn.

Voor familieleden kook je wat rijst erbij.



Kruiden zijn bij de meeste Aziatische toko's verkrijgbaar.

dit recept ooit gevonden op internet.
Alle reacties Link kopieren
Gekookte sperziebonen, gegrilde paprika uit pot in stukjes, klein blikje tonijn, mayo, peper en zout. Husselen en klaar is je lunch.
Alle reacties Link kopieren
Omelet besmeren met kruidenkaas. In het midden beleggen met gerookte zalm. Daaroverheen dunne reepjes rode puntpaprika en een handje rucola. Strak oprollen en je hebt een soort wrap.

Je kunt em ook met plastikfolie in de koelkast leggen en later als hapje of tussendoortje in plakjes snijden.

Of een omelet met komkommersalade besmeren en dan met ham, paprika en rucola/sla, maar dat vind ik minder lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ipv pasta kun je slierten snijer kopen. Dan maak je van wortel of ander groente "pasta" slierten.



Of slim pasta, maar die moet je lusten..
Alle reacties Link kopieren
Even kopiëren in google:



Mevrouw minder PASTA MAKEN MET DE GEFU SPIRELLI.



Zoiets heb ik.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal goede tips! Bedankt!



Vandaag heb ik Slimpie limonade gehaald, klein scheutje met Spa Rood en je hebt sinas! Weer even wat anders dan water.



En ik heb een cake gebakken met 4 eieren, lecithinepoeder en lijnzaad. 20 minuten in de oven. Lekker met een beetje geslagen room bij de koffie.
Alle reacties Link kopieren
Lemon/ cactus Lessini is ook lekker. Zit wel iets suiker in, maar ik doe er maar heel weinig van in een fles water. Lekker fris in de zomer.



Een curry met kip is ook lekker (met uien, currypasta en kokosmelk) met b.v. boontjes erbij en sambal. Mijn man krijgt dan ook nog rijst. Ik mis de rijst niet eens meer.
Alle reacties Link kopieren
Niet heel voordelig, maar ik vind het een uitkomst voor mee baar werk of anderszinds snelle lunch:



Bakje bietenrauwkost van AH met feta (of andere witte kaas of geitenkaas).



Bakje Italiaanse rauwkost van AH (mozarella, cherrytomaatjes en pesto) met een blikje tonijn.
quote:Bergje65 schreef op 28 januari 2014 @ 14:24:

Waar ik een beetje mee struggle zijn noodles. Ik ben dol op wokken. Veel verse groenten, garnaaltjes of kip en ei op hoog vuur in de wok. Pittig kruiden met een kruidenpasta. Maar dan?

Ik ben al van de eiernoodles afgestapt en heb nu die aller goedkoopste. Maar ja, volgens mij is dat een bom KH.

Zijn daar alternatieven voor?Je kunt met een julienne-snijder van een courgette sliertjes maken, google maar eens. Niet helemaal opsnijden, maar 'schaven' tot de zachte kern (en dan weer een kwartslag draaien).
Alle reacties Link kopieren
en ik ben toch zo dol op sushi..... slik... snik!



Wat ik me afvraag; in hoeverre slaan de koolhydraten als een bom in, als je een avond zondigd?
Alle reacties Link kopieren
Courgetelasagna



Maak met kaasschaaf vellen van de courgette.

Neem een ovenschaal en bedek deze eerst met tomaat, dan een paar plakken mozzarella, vervolgens een laag met roept u maar: rauwe ham, kipfilet, tonijn, zalm en als laatste de courgetteplakken. He geheel nogmaals herhalen en hebt een overheerlijke kh verantwoorde lasagna
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 30 januari 2014 @ 14:29:

en ik ben toch zo dol op sushi..... slik... snik!



Wat ik me afvraag; in hoeverre slaan de koolhydraten als een bom in, als je een avond zondigd?Nee joh, met sushi kan dat prima, geen probleem. Ik eet dat vaak genoeg en merk je helemaal niets van. In tegendeel bijna
Alle reacties Link kopieren
quote:onepiece schreef op 28 januari 2014 @ 12:38:

Huh? Maar havermout bestaat toch voor het grootste gedeelte uit koolhydraten? Niet echt koolhydraatarm met 62 vd 100 gram.Koolhydraatbewust, schreef TO. Dan is havermout een goede keuze. Maar koolhydraatarm... nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 30 januari 2014 @ 14:29:

en ik ben toch zo dol op sushi..... slik... snik!



Wat ik me afvraag; in hoeverre slaan de koolhydraten als een bom in, als je een avond zondigd?



Je moet het woord zondigen schrappen, vind ik. Nergens voor nodig. Een keer uit de band springen is prima.



Eet meer sashimi, is mijn advies...
Alle reacties Link kopieren
Bergje, als ik uit eten ga, doe ik ook niet moeilijk en in het weekend eet ik ook af en toe een echt lekker broodje.

En dan ben ik de dagen erna weer wat strenger. Maar het kost me echt geen moeite.
Alle reacties Link kopieren
Lekker variëren met omeletten, daar kun je allerlei groente en kruiden in doen
Alle reacties Link kopieren
quote:Emma95 schreef op 28 januari 2014 @ 21:15:

Omelet besmeren met kruidenkaas. In het midden beleggen met gerookte zalm. Daaroverheen dunne reepjes rode puntpaprika en een handje rucola. Strak oprollen en je hebt een soort wrap.

Je kunt em ook met plastikfolie in de koelkast leggen en later als hapje of tussendoortje in plakjes snijden.

Of een omelet met komkommersalade besmeren en dan met ham, paprika en rucola/sla, maar dat vind ik minder lekker.



Vandaag dit gemaakt voor de lunch. Had alleen geen paprika of sla meer in huis, dus heb het met cherry tomaatjes gedaan.

Heerlijk! Weer is wat anders dan salade mee naar kantoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook lekker is, is een hamrolletje.

Je kan het bij/als lunch eten, of als tussendoortje.



Plakje ham (bij de lidl hebben ze grote plakken, dat rolt makkelijker)

besmeren met wat kruidenkaas

dunne reepjes paprika erop doen en wat verse kruiden.

Ham oprollen als een wrap, even in de koelkast en voila.....
Alle reacties Link kopieren
Moni1983 in slimpie zit heel veel aspartaam. Heel slecht. Dan kun je beter cool bear nemen. Die is gezoet met stevia en ook erg lekker
Alle reacties Link kopieren
Hèh ik was nog niet klaar. Eetspiratie.nl staan ook lekkere recepten.
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op donderdag 30 januari 2014 14:36 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "Een lekker koolhydraatarmrecept? Plaats ..."" class="messagelink">Bergje65 schreef op 30 januari 2014 @ 14:29</a>:</b>

en ik ben toch zo dol op sushi..... slik... snik!



Wat ik me afvraag; in hoeverre slaan de koolhydraten als een bom in, als je een avond zondigd?</div></blockquote>Nee joh, met sushi kan dat prima, geen probleem. Ik eet dat vaak genoeg en merk je helemaal niets van. In tegendeel bijna Mmm, witte plakrijst?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven