Lijf & Lijn alle pijlers

Eet jezelf mooi, gezond en gelukkig (deel 5)

20-09-2014 22:01 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het vorige topic:



‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ is de titel van het eerste boek van Amber Albarda. Het boek is een aanrader voor iedereen die van het goede leven houdt. Met dit boek hebben wij, schrijvers in de vorige topics over deze methode, ons Food-IQ opgevijzeld: we weten hoe we voedsel vóór ons kunnen laten werken in plaats van tegen ons. We weten welke voedingsmiddelen onze eetlust onder controle houden, ons geheugen verbeteren, ons een vitaler en gezonder lichaam geven, ons gewicht onder controle houden (of er juist voor zorgen dat we afvallen), onze energie doen toenemen, onze weerstand tegen infecties verbeteren, serieuze aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes kunnen helpen voorkomen, ons leven kunnen verlengen en ons gelukgsgevoel vergroten. We blijven gezond, slank en gelukkig, en dat alles zonder één calorie te hoeven tellen!



Het geheim? We proberen zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en voelen ons daar super bij! We eten veel groenten (het liefst rauw), kiezen liever voor spelt of quinoa dan voor tarwe of aardappelen, we eten eiwitten bij iedere maaltijd, we eten genoeg gezonde vetten uit bijvoorbeeld kokosolie, noten en avocado’s en vermijden suiker en geraffineerde koolhydraten. En voor de chocoholics onder ons is er goed nieuws: zelfs chocolade hoeft niet te ontbreken in een gezond eetpatroon!



Het beste nieuws is dat naast al dat gezonde eten ook kunt blijven genieten van af en toe een frietje of een koekje bij de koffie. Als je basis maar goed is en je weet wat je doet mag je best smokkelen. Dat maakt – en houdt – het leuk. Geen diëten, geen calorieën of punten tellen, gewoon je Food-IQ verhogen.



Dit klinkt natuurlijk allemaal als een vreselijk fout en overdreven reclamepraatje, maar het werkt echt. Echt! Neem gerust een kijkje in het eerste topic, waar we al heel veel tips en ervaringen hebben uitgewisseld, in het tweede topic over hetzelfde onderwerp of in het derde topic met dezelfde titel en ons vorige topic met wederom de zelfde topic titel. Daarnaast is er een apart topic met alle AA- en rawfoodrecepten die we in de loop der tijd hebben verzameld.



In dit vierde topic gaan we natuurlijk gewoon door met tips en ervaringen uitwisselen. Wil je meeschrijven, schroom dan niet: iedereen die geïnteresseerd is in dit eetpatroon is welkom!



Wij hebben er nu 'eet jezelf mooi gezond en gelukkig' van gemaakt omdat dit meer past bij de insteek van dit topic. Wij praten hier over gezond maar vooral ook lekker eten.

Kom gezellig meepraten als je dat wil!
Alle reacties Link kopieren
He, ik wilde weer eens reageren, maar het topic was gesloten.

Op naar een nieuwe dus.



Hier gaat en goed en niet goed met het eten.

Goed dat ik nu echt wel weet wat ik wel en niet kan eten en dat ook goed volhou.



Niet goed dat we financieel zo slecht zitten dat ik het me niet meer kan veroorloven op bepaalde dingen te kopen en nu zoveel mogelijk met de rest mee moet eten. En door de financiele problemen moet ik soms echt minder goede keuzes maken.



Curlynan, ik las van je zus - hoe is het nu?



Verder erg druk hier, met privedingen, daardoor minder hier.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je even van je laat horen!

Vervelend dat jullie krap bij kas zitten! Maare, gezond eten hoeft niet duur te zijn hé! Maargoed, als je gezonde keuzes maakt en daarnaast wat minder gezonde keuzes omdat het niet anders kan, doe je al alles wat je kan en ben je toch heel goed bezig?



Hebben jullie ook allemaal van die wegkraampjes met eten in de buurt?

Laatst een grote zak appels voor een euro gekocht bij zo'n kraampje en die heb ik allemaal gedroogd en een grote zak stoofpeertjes bij dat zelfde kraampje en ook weer een euro:) De zelfde peertjes die ik door de pap doe.

Leuk en ook niet duur!
Alle reacties Link kopieren
Ja die kraampjes hebben wij ook, leuk he.



nee ik weet dat het niet duur hoeft te zijn. Maar als je echt zooooo krap zit als wij nu, kun je niets extra;s doen. En bezuinig je op alles. En dat gaat toch wel iets ten koste van mijn eten merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Balen Reilcoes, maar om gezond te eten heb je niks extra's nodig! Echt waar niet. Dus welkom terug zou ik zeggen.....
Alle reacties Link kopieren
Goed Rozijn, nieuw topic!!
Alle reacties Link kopieren




Happy New Topic...



Merci Rozijn!
Bedankt rozijn!! En fantastische topic titel



Ach reilcoes. Dat is balen. En ja, gezond eten lukt altijd natuurlijk. Maar het kan wel eentonig worden als je niet een keertje wat notenmeel, lekkere olies, verse vis of exotisch fruit kan kopen. Het maakt het gezond koken toch net wat leuker natuurlijk. Hopelijk komt er snel financiële verbetering. En succes met het roeien met de riemen die je hebt!



Rawy, een haflinger met grootheidswaanzin, heerlijk! Haha!

Alle reacties Link kopieren
Nee hoor Annelore, niks eentonig! Ik koop nooit notenmeel, dure olieën of exoten en ons eten is nooit saai of eentonig.
Ik ben wellicht te verwend dan ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal met Phips eens, er zijn zo veel lekkere producten die gewoon hier in nl groeien! Vooral nu in de herfst is het qua eten een leuke maand! Zo veel lekkere groenten en fruitsoorten en dat is echt niet zo duur.
Alle reacties Link kopieren
En niet te vergeten wat er nu allemaal gratis en voorniks te vinden is in de natuur! Zelfs waar ik woon! Noten, bramen, vlierbessen, appels enz. Vorig jaar samen met vriendin 50 kg (!) Appels geraapt, in een parkje..... 6 potten bramen-vlierbessenjam, en zakken vol noten. Moet maar weer eens met haar afspreken bedenk ik me nu
Alle reacties Link kopieren
Hoor ik NOTEN... ............ waar.. . ik kom eraan hoor lady Phips. ......
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een moord voor gratis noten rapen hahahaaha.. . geef hier een maandsalaris aan uit!

Annelore, een springruiter dus.... stoer zeg. ... Was nooit mijn ding...

Ja hahahaha.... over een caveletti met mijn haflinger en weet je hoe ze dit dan deed. ... Ze remde af en stapte er parmantig overheen... .. Vond dit al hoog genoeg.

Ja, die competitiesfeer is waardeloos . Ik ben er hierdoor ook mee gestopt. Ook aan mijn paard merkte ik dat ze het zat was. Het plezier stond niet meer voorop . Dus werd het boscrossen .......





Alle reacties Link kopieren
Hihi, opschieten dan, nu vallen ze met bosjes uit de bomen
Alle reacties Link kopieren
Van notenbomen heb ik trouwens geen idee of ze hier in de buurt staan.

Bramen hebben we hier wel in de tuin maar verder. Op vakantie was dat erg leuk. Overal bramenstruiken!

Maar 50 kg appels! Daar wil ik ook heen! En dan de vriezer volgooien met appelmoes:D
Alle reacties Link kopieren
Hihi, op een gegeven moment was het zelfs "alweer appeltaart?" Onze parken staan hier vol met van alles wat eetbaar is, als je het maar weet te vinden. En mijn vriendin kent werkelijk alle plekjes. Dit jaar neem ik de bakfiets maar mee
Alle reacties Link kopieren
Eten hoeft idd niet duur te zijn.

Maar alles wat ikuitgeef is te veel. het is echt passen en meten wat we wel en niet kunnen kopen.

En fruit en groenten zijn over het algemeen duur.

\We eten het wel, maar niet meer zoveel als voorheen.

Noten, speciale olieen, melen, ed die koop ik nu niet meer.

het kan gewoon niet meer.

Dus ik eet nog wel steeds havermout, maar niet meer met speciale melk, nu probeer ik het met water. En ook niet meer met raw choco, gojbesjes, noten ed.

Ik eet weer gewoon rijdt ipv quinoa ed.

Volkoren pasta ipv spelt.

En niet meer overal salade bij.

Het is dus echt zoeken.

Ik vond juist die lekkere baksels altijd lekker die ik maakte en de uitgebreide groenteschotekls ed.

Maar het zal vast weer beter worden.

Ondertussen eet ik zoveel mogelijk gezond.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg begrijpelijk reilcoels! Ook dat dit soort situaties best wel balen zijn. Je wilt het beste voor jezelf maar als de kosten het even niet toelaten, kun je even niet anders.

Nu kun je wel proberen voor voor de meest gezonde voedingsmiddelen te kiezen toch? Zoals je al doet met bv volkoren pasta. Die superfoods zijn uiteindelijk alleen maar extra's toch?

Dat je nu even geen noten eet is jammer maar het is tijdelijk.

Eet je wel veel peulvruchten? Daarvan kun je een kg gedroogd bij de supermarkt kopen. Iets meer dan een euro per zak en best wel lekker!
Haha phips, ik zie jullie al gaan met die bakfietsen Rawfoodje, wat denk je, boscrossen we hen achterna en gaan we alle noten stelen !
Alle reacties Link kopieren


Er kan wel 100 kg in Annelore, maar we laten wel wat liggen voor anderen
Alle reacties Link kopieren
Reilcoes, hoe je het nu aanpakt is ook nog heel erg gezond hoor, maak je geen zorgen! En sterkte , er komen hopelijk snel andere tijden voor je aan. Geef niet op hoor.

Annelore...hahahahaha.. .. hihaaaaaa.... met de paarden erachter aan en de bakfiets van Lady Phips plunderen.. ..
Alle reacties Link kopieren
Ha meiden,



Long time no see. Wat fijn dat jullie nog altijd vrolijk verder praten. Ik wil weer wat beter op de rit komen met gezond eten. Vandaar dat ik mijn neus hier weer laat zien.



Sinds kort heb ik een nieuwe baan. Het is in de zorg, dus heb ook veel late diensten. Het avondeten moet ik zelf meenemen. Ik was gewend van mijn vorige werk om met de pot mee te eten.

Ik begon enthousiast met vers eten meenemen, maar nu komt de klad er in. Door alle nieuwe indrukken slaap ik langer uit en heb ik niet altijd tijd en zin om 's morgens al voor 's avonds in de keuken te staan. Daarom wil ik andere avonden voor meer personen koken, zodat ik het op werkdagen kan meenemen.

Weten jullie lekkere recepten die in te vriezen zijn? Of snelle gerechten die makkelijk mee te nemen zijn?



Ik wil ook beter plannen. Het boodschappen doen inplannen of zelfs globale weekschema's maken van wat ik ga eten. Ik ben niet zo goed in plannen waardoor ik snel naar iets 'verkeerds' grijp. Hoe doen jullie dat? Tips zijn welkom.



Reilcoes, erg balen van jullie financiële situatie. Ik zou het ook vervelend vinden als ik niet meer met die spullen kan koken waarmee je gewend bent. Ik vind dat je er goed mee omgaat. Je word vast meester in goedkope gezonde gerechten bedenken. De groene meisjes hebben ook budgetrecepten, oa linzensoep.



Rozijn, bedankt voor het openen van nieuw topic. Zeker een goede aanpassing in de titel!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een grote pan met groente, rijst en eiwitten maken, die in porties verdelen en invriezen. 's Avonds uit de vriezer, volgende dag lekker eten. Of 's middags warm eten en brood mee voor 's avonds......

Helaas dames, bakfiets bijna overleden, heeft zeer dringend fors onderhoud nodig. Tot die tijd niet bruikbaar voor appels
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken. Ik ben daar alleen een beetje op uitgekeken. Ik was ook dol op de werklunch van Amber, maar de laatste keer stond het me enorm tegen.

Door de nieuwe indrukken op het werk (en onregelmatige werktijden) slaap ik heel lang uit. Ik ontbijt dan en de lunch neem ik mee om rond 15.00 op het werk te eten. Warm eten als lunch word hem dus niet.



Voor deze week heb ik van tevoren bedacht wat ik ga maken. Niet voor alle dagen, maar voor een paar dagen. Op vrije dagen maak ik een recept, waarvan ik het restant op werkdagen mee kan nemen. Vanavond heb ik de risotto van Gwyneth gemaakt. Ik vond het lekker, maar vriend miste vlees of kaas. De volgende keer doe ik er wat geitenkaas over.



Vanmorgen als ontbijt het bananenbrood met blauwe bessen (ik had met bramen) van de groene meisjes als ontbijt gegeten. Heerlijk toen het warm uit de oven kwam. Een nadeel, het halve brood is al op



Wat zijn recepten die jullie vaak maken voor het avondeten?

De pasta met pesto van zongedroogde tomaatjes met avocado en feta van Amber is hier favoriet! Ook de mexicaanse chili van de groene meisjes doet het altijd goed. Laatst de saotosoep uit het boek van Rens Kroes gemaakt en dat viel ook heel erg goed in de smaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven