Lijf & Lijn alle pijlers

Eet jezelf mooi, gezond en gelukkig (deel 5)

20-09-2014 22:01 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het vorige topic:



‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ is de titel van het eerste boek van Amber Albarda. Het boek is een aanrader voor iedereen die van het goede leven houdt. Met dit boek hebben wij, schrijvers in de vorige topics over deze methode, ons Food-IQ opgevijzeld: we weten hoe we voedsel vóór ons kunnen laten werken in plaats van tegen ons. We weten welke voedingsmiddelen onze eetlust onder controle houden, ons geheugen verbeteren, ons een vitaler en gezonder lichaam geven, ons gewicht onder controle houden (of er juist voor zorgen dat we afvallen), onze energie doen toenemen, onze weerstand tegen infecties verbeteren, serieuze aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes kunnen helpen voorkomen, ons leven kunnen verlengen en ons gelukgsgevoel vergroten. We blijven gezond, slank en gelukkig, en dat alles zonder één calorie te hoeven tellen!



Het geheim? We proberen zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en voelen ons daar super bij! We eten veel groenten (het liefst rauw), kiezen liever voor spelt of quinoa dan voor tarwe of aardappelen, we eten eiwitten bij iedere maaltijd, we eten genoeg gezonde vetten uit bijvoorbeeld kokosolie, noten en avocado’s en vermijden suiker en geraffineerde koolhydraten. En voor de chocoholics onder ons is er goed nieuws: zelfs chocolade hoeft niet te ontbreken in een gezond eetpatroon!



Het beste nieuws is dat naast al dat gezonde eten ook kunt blijven genieten van af en toe een frietje of een koekje bij de koffie. Als je basis maar goed is en je weet wat je doet mag je best smokkelen. Dat maakt – en houdt – het leuk. Geen diëten, geen calorieën of punten tellen, gewoon je Food-IQ verhogen.



Dit klinkt natuurlijk allemaal als een vreselijk fout en overdreven reclamepraatje, maar het werkt echt. Echt! Neem gerust een kijkje in het eerste topic, waar we al heel veel tips en ervaringen hebben uitgewisseld, in het tweede topic over hetzelfde onderwerp of in het derde topic met dezelfde titel en ons vorige topic met wederom de zelfde topic titel. Daarnaast is er een apart topic met alle AA- en rawfoodrecepten die we in de loop der tijd hebben verzameld.



In dit vierde topic gaan we natuurlijk gewoon door met tips en ervaringen uitwisselen. Wil je meeschrijven, schroom dan niet: iedereen die geïnteresseerd is in dit eetpatroon is welkom!



Wij hebben er nu 'eet jezelf mooi gezond en gelukkig' van gemaakt omdat dit meer past bij de insteek van dit topic. Wij praten hier over gezond maar vooral ook lekker eten.

Kom gezellig meepraten als je dat wil!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Knutselclub! Op een gegeven moment taal je niet meer naar die zak chips en als je dan weer eens chips eet vind je het waarschijnlijk niet eens meer lekker. Dus hou vol!



Hartstikke goed Annelore! Blijf vooral meeschrijven om anderen op te peppen, zoals Knutselclub. Schrijf wat lekkere recepten op, tips voor de lekkere trek enz.



Hier nu vakantie en de kinderen koken om en om. Heerlijk! Zondag pannenkoeken met groenteprut (ja pap en mam, niet alleen pannenkoek, ook de groente prut!), gisteren hartige taart (oke, met zoete bodem want in mijn kookboekje stond voor de bodem "als appeltaart" dus hij had honing in de bodem gedaan , niet wetend dat dat voor een hartige taart natuurlijk niet nodig is)
Alle reacties Link kopieren
@Phips, haha, was de taart wel lekker?

Mijn zoontje staat sinds kort meer open voor mijn zelfgemaakte dingen. Hij vroeg een paar dagen geleden zelf om zelfgemaakte "pindakaassaus". Hij heeft meegeholpen het te maken en daarna heeft hij er van gesmuld Hier ben ik zo blij mee! Hij wordt steeds makkelijker met eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:rawfoodje schreef op 19 oktober 2014 @ 21:20:

Curly, ik ga voor je duimen ! Het heeft geholpen, want ik heb de baan!!!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Curly gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Curly!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Curly! Geweldig! Wanneer ga je beginnen?



Haha, de taart was heerlijk Rozijn! Laten helpen met koken is altijd leuk en goed!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig maar Phips! Vandaag hadden ze het restje pandakaassaus met tofu erdoor. Zoonlief wou het restje saus met de lepel gewoon zo opeten :D Maar de bloemkool en gekookte aardappeltjes werden er ook in gedoopt.

Gelijk na het eten de vraag: 'wanneer gaan we weer pindakaassaus maken?'
Alle reacties Link kopieren
Tahoe met pindasaus is hier het lievelingseten van de middelste . Dan maakt het eigenlijk verder nieet meer uit wat we eten, al zijn het spruitjes, de tahoe met pindasaus maakt alles goed
Thanx meiden! Idd rozijntje



Proficiat curly !



Ok een receptje... euhm ff denken... courgettepasta met olijfolie, basilicum (liefst verse) en geroosterde pijnboompitten. Gaat goed samen met iets van een tomatenslaatje oid.

Oh ja, nu schiet mij toch nog een vraag te binnen hahaha! Houden jullie zelf kruidenplantjes? Ik heb er deze zomer gehad in mijn veranda (is er warm dan), maar nu ik ze naar binnen verhuisd heb, zijn ze geen lang leven meer beschoren... Zet ik ze beter terug in veranda? Is er wel erg koud in de winter, is niet verwarmd. Of zijn er andere tips? Moeten ze minder water in de winter?
Alle reacties Link kopieren
Dat eten klinkt goed Annelore!

Op je vraag over verse kruiden kan ik geen antwoord geven. Plantjes overleven het nooit zo goed bij mij :$



Een beetje een gevoelig vraagje maar ik moet mijn weg in gezond eten weer een beetje opnieuw zien te vinden door bepaalde omstandigheden.

Nu vind ik het nog wat lastig om goed te combineren bij het avondeten. Ik grijp snel naar vleesvervangers uit de supermarkt of alleen peulvruchten met wat groente (en nu een beetje aardappels of rijst erbij). Van die vleesvervangers wil ik eigenlijk gewoon vanaf of misschien voor af en toe.

Gister had ik wat zonnebloempitjes door de sperziebonen gedaan en dat was best wel lekker maar hebben jullie wat tips die mij weer wat in de goede richting kunnen helpen wat avondeten betreft?
Alle reacties Link kopieren
Kruiden lekker laten waar ze zijn, 's winters zal je het met gedroogde moeten doen. En in het voorjaar komen ze weer! Zo werkt dat in de natuur



Het gaat om de eiwitten Rozijn? Klinkt magertjes wat je eet, eten je kinderen hetzelfde dan? (hoop van niet ....., kinderen in de groei hebben veel nodig)

Maar om wat te noemen wat wij hier als eiwitten eten: tahoe, tempeh, peulvruchten (daar heb je 70 gram ongeweekt van nodig per persoon, liefst in combiinatie met zilvervliesrijst), vis, ei en combinaties hiervan in allerlei soorten. Dus tahoe met ei, ei met vis, tahoe met vis (en een gebakken uitje en wat tomaatjes) Noten kunnen ook natuurlijk, maar je hebt daar wel lekker veel van nodig. Dus een handje door je eten is wel lekker maar niet genoeg. En pindasaus bij je tahoe is uiteraard ook een goeie! (mits zelfgemaakt, maar dat spreekt voor zich hier toch?)
Alle reacties Link kopieren
lekker recept Annelore! Basilicum, tomaat, pijnboompitjes, altijd goed
Alle reacties Link kopieren
@Phips, De kinderen eten gedeeltelijk met mijn vriend mee en die tofu in pindasaus was ook voor hun. Zij krijgen zeker goed te eten.

Het gaat echt om variatietips voor mezelf omdat ik het vlees niet mee eet dus idd de eiwitten.

Verder wil ik er niet te ver over uitweiden. Hou het er maar op dat ik heel hard aan mezelf werk

Maar ik kan wel wat met die tips van jou. Dankjewel.

Meer tips zijn welkom hoor!
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Rozijn! Om het jezelf makkelijk te maken als je vriend en kinderen anders eten, kan je ook een grote pan maken met "prut" (verzamelnaam hier voor alle niet-definieerbare pannen met eten ) met bijvoorbeeld zilvervliesrijst en peulvruchten ineen. Ik bak dan een uitje en doe daar dan de gewassen rijst bij, even meebakken en dan gaar laten worden in alles wat er verder bijgaat: de al gare peulvruchten (met vocht, omdat anders de rijst niet gaar wordt en de hele boel aanbrandt) en een heleboel groente, net wat er is, kan met alles. Alleen bladgroente zoals spinazie of andijvie doe ik eer pas helemaal op het eind bij, maar de rest lekker mee laten prutten. Is ook bijzonder lekker met aardappel, die bak je dan in de olie met je uitje, dan de rest erdoor, heerlijk! En je kan het erg makkelijk bewaren of invriezen, hoewel dat hier in huis nooit lukt als er aardappel inzit.



Of een stevig soepje met rijst en peulvruchten, spliterwten of linzen bijvoorbeeld. Ook lekker voor de lunch!



Ik heb ook wel eens bonenburgers gemaakt, maar dat is eigenlijk hetzelfde als in de grote pan maar met meer werk, dus ik kies eigenlijk altijd de snelle optie
Alle reacties Link kopieren
Alles in 1 pan doe ik ook wel ja. Anders is er nooit genoeg ruimte op het gasfornuis :P Maar dan wel in een stoompan.



Morgen staat er vegetarische snert op het menu. Lijkt me wel gezond. Misschien nog wat groente erbij.
Alle reacties Link kopieren
Door alles met elkaar mee te bakken en pruttelen krijg je een veel lekkerdere smaak. Kan je dan ook lekker kruiden toevoegen, knoflook, gember, paprikapoeder, koenjit, massala, ketoembar, peper, zout..... Van alleen gestoomd eten krijg ik meestal niet heel veel trek, maar smaken verschillen (gelukkig )



Hoe maak jij erwtensoep?
Alle reacties Link kopieren
Met geweekte spliterwten Dat kook ik een tijdje en daar doe ik knolselderij, prei, ui, wortel, selderij en laurierblad bij in en dat heel lang laten staan op het vuur. Echt heel simpel:)



Doe jij daar nog iets extra's door? Rookworst gaat hem niet worden namelijk:P Dit is volgens mij de eerste keer dat ik vegetarische snert maak.
Klinkt logisch wat je zegt phips... Had nog niet gedacht aan de natuur ivm mijn plantjes, hoe surreëel om daar niet bij stil te staan eigenlijk haha!



Had hetzelfde probleem als jij rozijntje. Na vijftien jaar vegetarisch, heb ik toch besloten weer vis en kip toe te voegen om het voor mezelf niet nog ingewikkelder te maken.. We hebben het onszelf al moeilijk genoeg gemaakt de afgelopen decennia ;)

Maar hoop dat de andere vegetariërs hier je kunnen verder helpen. Phips is al volop bezig zie ik ;)

En blijf in jezelf geloven! x
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er nooit knolselderij in, dat vinden we allemaal verschrikkelijk vies hier . Maar de allerlekkerste erwtensoep maakt mijn man met ui, heel veel peen in stukjes, eventueel nog een prei en dat allemaal goed roerbakken zodat de olie en ui lekker oranje en zoetig "penig" wordt, dan de erwten meekoken en lekker lang laten pruttelen en dan op smaak maken met peper, zout en een flinke eetlepel mosterd. Mmmmmm, nog een zelfgebakken stokbroodje er nog warm bij



Wat ook lekker is in de soep, is om als ie klaar is er een paar eitjes in te gooien en die zo te laten stollen. (Maar dat doen wij alleen met soep die de jongste toch al niet mag, want die mag geen ei. In de erwtensoep nooit geprobeerd dus, want dat is zijn lievelingssoep)
Alle reacties Link kopieren
Hihi Annelore . Geef ze wel een flinke pot, dan hebben ze meer ruimte om te groeien.
Alle reacties Link kopieren
Ook erg lekker is de rode kool die mijn privé-chefkok tegenwoordig maakt. De kool heel fijn snijden (k%^% klus tenzij je een snij/hak apparaat hebt) en die flink lang koken in een bodempje water met appel (of peer, ook erg lekker), kruidnagelen en laurier. Peper en zout naar smaak. Lekker met aardapelpuree. Het ruikt hier nu heerlijk in huis, naar rode kool dus, vandaar dat ik er ineens opkom. Als ik rode kool maak is het echt niet te eten, dus dat lange koken doet het hem echt (ik heb altijd haast) Tahoe bakken we er dan apart bij. En omdat de appels nu toch spotgoedkoop zijn: lekkere zelfgemaakte warme appelmoes erbij!
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt goed Phips!

Rode kool met tutti frutti is ook erg lekker!



@Annelore, Was dat niet heel erg raar om weer vlees te gaan eten? Ik eet nu ruim een half jaar geen vlees meer en ik moet er niet aan denken om het weer te eten.
Alle reacties Link kopieren
Optimale inname van groenten en fruit is een halve kilo per dag , concludeert metastudie



Mensen die zo lang mogelijk willen leven zouden elke dag ongeveer een halve kilo groenten en fruit moeten eten . Dat concluderen Chinese en Amerikaanse voedingswetenschappers in de British Medical Journal. De onderzoekers veegden de gegevens uit 16 grote epidemiologische studies bijelkaar en analyseerden ze opnieuw. Ze hadden de beschikking over de gegevens van 833234 mensen.



Groenten en fruit

De onderzoekers vonden met statistische technieken geen aanwijzingen voor publicatiebias. Het was dus niet zo dat alleen studies die aantonen dat groenten en fruit gezond zijn in de wetenschappelijke tijdschriften verschijnen, en de studies met een andere uitkomst in een bureaula liggen te verstoffen.



De ene studie drukt de inname van groenten en fruit uit in servings, de andere in grammen. Voor zowel groenten en fruit geldt dat 1 serving gelijk is aan grofweg 80 gram.



Resultaat

De onderzoekers ontdekten dat voor elke 80 serving fruit of groenten die je dagelijks eet je kans op een dodelijke hart- of vaatziekte afneemt met 5 procent. Elke serving per dag verminderde de kans op een dodelijke vorm van kanker met 3 procent.



De beschermende werking van groenten en fruit was optimaal bij 5-6 servings of een kleine halve kilo per dag.

[/i]

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven