Lijf & Lijn alle pijlers

Eet jezelf mooi, slank en gelukkig (4)

05-03-2013 03:42 3559 berichten
Alle reacties Link kopieren
‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ is de titel van het eerste boek van Amber Albarda. Het boek is een aanrader voor iedereen die van het goede leven houdt. Met dit boek hebben wij, schrijvers in de vorige topics over deze methode, ons Food-IQ opgevijzeld: we weten hoe we voedsel vóór ons kunnen laten werken in plaats van tegen ons. We weten welke voedingsmiddelen onze eetlust onder controle houden, ons geheugen verbeteren, ons een vitaler en gezonder lichaam geven, ons gewicht onder controle houden (of er juist voor zorgen dat we afvallen), onze energie doen toenemen, onze weerstand tegen infecties verbeteren, serieuze aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes kunnen helpen voorkomen, ons leven kunnen verlengen en ons gelukgsgevoel vergroten. We blijven gezond, slank en gelukkig, en dat alles zonder één calorie te hoeven tellen!



Het geheim? We proberen zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en voelen ons daar super bij! We eten veel groenten (het liefst rauw), kiezen liever voor spelt of quinoa dan voor tarwe of aardappelen, we eten eiwitten bij iedere maaltijd, we eten genoeg gezonde vetten uit bijvoorbeeld kokosolie, noten en avocado’s en vermijden suiker en geraffineerde koolhydraten. En voor de chocoholics onder ons is er goed nieuws: zelfs chocolade hoeft niet te ontbreken in een gezond eetpatroon!



Het beste nieuws is dat naast al dat gezonde eten ook kunt blijven genieten van af en toe een frietje of een koekje bij de koffie. Als je basis maar goed is en je weet wat je doet mag je best smokkelen. Dat maakt – en houdt – het leuk. Geen diëten, geen calorieën of punten tellen, gewoon je Food-IQ verhogen.



Dit klinkt natuurlijk allemaal als een vreselijk fout en overdreven reclamepraatje, maar het werkt echt. Echt! Neem gerust een kijkje in het eerste topic, waar we al heel veel tips en ervaringen hebben uitgewisseld, in het tweede topic over hetzelfde onderwerp of in het vorige topic met dezelfde titel. Daarnaast is er een apart topic met alle AA- en rawfoodrecepten die we in de loop der tijd hebben verzameld.



In dit vierde topic gaan we natuurlijk gewoon door met tips en ervaringen uitwisselen. Wil je meeschrijven, schroom dan niet: iedereen die geïnteresseerd is in dit eetpatroon is welkom!
Alle reacties Link kopieren
@ Janna: Het was inderdaad tijd voor een nieuw topic, de oude zat echt vol! Maar dan gaan we hier gewoon gezellig verder.



Inhakend op de vragen over lijnzaad: Ik doe zelf altijd een eetlepel (ongebroken) lijnzaad door de yoghurt bij het ontbijt, en door salades als het past. Maar Amber benadrukt in haar boek heel erg dat het gebroken lijnzaad moet zijn. Ik neem aan dat dat sneller opgenomen wordt, maar betekent dit dat ongebroken zaak niet goed opgenomen wordt? Ik vind namelijk nooit hele zaadjes terug in de toiletpot...
Alle reacties Link kopieren
Dan kletsen we hier gezellig verder:)



@blurred, heb je ook geen staafmixer? die zou je ipv een blender kunnen gebruiken.

Over die vrouw met haar varkens, zij liever dan ik:)

Wij hebben hier geen dieren. Het lijkt me opzich leuk om een hamster te hebben maar daar hebben we geen ruimte voor. Als ik bij mensen met poezen op bezoek ga ben ik blij dat we die niet hebben, wat brengt dat een hoop extra stofzuigwerk met zich mee! Hier moet ik al bijna dagelijks stofzuigen en dat zou dan dus nog vaker moeten en als ik dan zoals gister kokhalzend kattenpoep uit de tuin aan hetr scheppen ben.... Dus varkens of ander vee, als zij er gelukkig van wordt prima maar ik doe het niet na en ik ga er ook niet eten of slapen, etc.



@reilcoes, beterschap! Hele lijnzaad wordt niet opgenomen dus wel gebroken lijnzaad gebruiken. Na mijn weten is het heel gezond. Ik eet dagelijks een eetlepel.



@Kwallenbal, het is gewoon allemaal marsepein wat je ziet. De tuplen zijn wit en blauw door elkaar en dan zo zodat het niet helemaal gemengt is.

De taart was binnen 20 minuten op.



Wat was het heerlijk weer gister! eerst even een rodnje hardgelopen (wel door een witte wereld maar in de zon) en 's middags in de tuin bezig geweest.

's avonds heerlijke macaroni gehad waar haast geen pasta in zat maar wel heel veel groente.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet idd gebroken lijnzaad, 2 volle eierlepels door mijn havermout, maar ook door mijn crackers, mijn muffins, dus vaak mijn tussendoortjes en geregeld door mijn lunch.

Ik las een tijdje terug hier iets over teveel lijnzaad?



Ik ga zo crackers maken:

Crackers



(ik gebruik i.p.v. dl een kopje)

1 dl havermout

1 dl lijnzaad

1 dl sesamzaad

1 dl zonnebloempitten (en/of pompoenpitten)

4 dl meel (ik doe 2x boekweit, 2x maïsmeel)

1 tl zout

1 tl bakpoeder

1 dl olie (zonnebloemolie)

1 dl water (iets extra indien nodig...)

Scheut agave siroop o.d. om het zoet te maken



Meng alle droge ingrediënten. Voeg olie en water daarna voorzichtig toe tot een mooi deeg is. Strijk de helft van het mengsel uit op bakpapier (grote van 1 bakplaat/rooster). Ik leg plastic folie op het deeg en bewerk het deeg dan met een deegroller tot een mooie vierkante lap (ongeveer 2 mm dik).

Snijd het in stukken en bak de 1e lichting midden in de oven (200gr in 15/20 minuten).

In tussentijd 2e lichting opmaken en daarna afbakken.

Succes & eet smakelijk



Oh en ontbijtmuffins met bosbessen een keer.
Alle reacties Link kopieren
@reilcoes, ik weet wel dat lijnzaad goed voor je ontlasting is maar te veel daarvan werk averechts op de ontlasting.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje:

op het blog van run en eat van ? (uh van wie ook al weer) wprden de muffins met soyayoghurt gemaakt en op deze site met melk.

Is daar een reden voor ?
Happy new topic



Misschien dat Perenijsje liever soya gebruikt dan koeienmelk Relicous.
Alle reacties Link kopieren
Ha ladies,



Nou, daar ben ik eindelijk weer hoor.

En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Na een weekend in Gent vol wikken, wegen, buikpijn, twijfels etc. heb ik gisterochtend de knoop doorgehakt en mijn baan opgezegd. Misschien niet zo verstandig maar wel zo 'gevoelig'. Voel me opgelucht en in paniek tegelijkertijd en weet niet zo goed of ik nou 'oerstoer' of 'oerstom' ben geweest. Weet in ieder geval dat het erg oplucht dat ik niet meer naar die plek terug hoef en houd mezelf maar voor dat het met de rest ook wel goed komt.

Heb in ieder geval besloten dat ik me niet meer meteen zomaar in een fulltime baan ga storten, maar gewoon tijdelijk met iets parttime aan de slag ga en van de gelegenheid gebruik maak om te kijken of ik wat kan doen met de ideeën die ik al een tijdje in mijn hoofd heb.



Maar goed, tot zover mijn persoonlijke zorgen

Zie dat hier ook weer aardig is geschreven (een heel topic vol zowaar!)



@reilcoes: Ik gebruik inderdaad liever soja omdat ik gewone melk/yoghurt niet zo lekker vind en er vaak 'bubbels' van krijg in mijn buik. Maar je kan mijn recept ook prima met gewone yoghurt maken hoor!



@blurred: Volgens mij wordt gebroken lijnzaad beter in het lijf opgenomen dan gewone lijnzaad. En teveel is nooit goed. Volgens mij bevat chiazaad trouwens nog meer vezels voor de goede stoelgang. Maarja, dat is dan wel weer wat duurder..



Nou, ik ga nog even wat orde in de chaos scheppen in mijn hoofd. Even wat dingen op papier zetten en dan daarna lekker een stukje rennen!
Hoi allemaal! Gefeliciteerd met het nieuwe topic!



Ik heb al een tijd niets van me laten horen, maar ik lees nog wel mee. Hopelijk gaat het goed met iedereen, hier wel in ieder geval.



Alle reacties Link kopieren
Nieuwsgierig geworden naar dit boek heb ik 'm geleend in de bieb. Ook op bol.com staan erg lovende reacties, dus dit moet wel goed zijn.



De meesten zullen deze levenswijze al wat langer doen, en ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden. Wat merk je, voel je je echt beter, meer energie, val je veel af etc? Ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen. Tuurlijk kan je ook zeggen: lees de oude topics maar door, maar dat is iets te veel leesvoer voor mij.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Jippieeee happy new topic !!!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic! Bedankt Blurred!!



Perenijsje, je bent oerstoer! Dat vind ik echt. Je voelde gelijk aan dat je je daar niet prettig voelde. Je hebt de beslissing snel genomen in plaats van je er lang ellendig te voelen. Ik hoop dat je snel een leukere baan vindt. Met persoonlijke zorgen mag je hier ook terecht hoor, zolang je dat wilt. Zelf doe ik het minder snel ivm de herkenbaarheid. Wie weet dat ik het andere 'gesloten' topic eens opzoek... ben nog te lui om daar een emailadres voor aan te maken.



Reizenenzo, ik heb vandaag geen goede eetdag gehad en ben sowieso vrij makkelijk... maar wat ik merk is dat als ik gezond eet mijn stoelgang beter is (dan ga ik elke dag en is de structuur beter) en ik minder (suiker)dips heb. Voor mij is ontspanning belangrijk... ik kan gezond eten maar als ik daar te gestrest mee bezig ben is het ook niet goed. Het helpt mij genoeg fruit en nootjes mee te nemen: de basisvoeding goed verzorgen. Ik ben er niet veel slanker van geworden, maar ik houd me er dan ook niet streng aan.. belangrijk vind ik ook gezondheid en niet alleen gewicht.
Alle reacties Link kopieren
@ rozijntje87: In Nederland gebruikte ik inderdaad mijn staafmixer in plaats van een blender, maar hier heb ik er geen. Jullie hebben gelijk: ik moet echt een blender gaan kopen! Hopelijk komt het er aankomend weekend eindelijk van.



@ perenijsje: Superstoer natuurlijk! Ik hoop dat je een partner hebt die de zwaarste financiële lasten kan dragen, waardoor jij de ruimte hebt om nu te kijken wat je echt wilt gaan doen. Ben benieuwd naar wat voor ideeën je dan al een tijdje hebt, over wat je zou willen gaan doen? Als je dat ivm herkenbaarheid hier liever niet post is dat natuurlijk ook prima.



@ reizenenzo: Als je wilt weten wat voor effect AA op je leven heeft, kan ik alleen maar zeggen dat je er gewoon (langzaam) mee moet beginnen. Ik denk dat het effect voor iedereen anders is, afhankelijk van hoe je zelf in elkaar zit, hoe je hiervoor at/leefde en welke veranderingen voor jou haalbaar zijn om in je leven in te passen.



Er staan weer twee nieuwe blogs online *klik hier*, waaronder eentje over vegetarisch vlees in China...
Alle reacties Link kopieren
@ Ayli en blurred: Dankjullie wel Doet me toch wel goed om te horen dat ik het spoor niet helemaal bijster ben.

De rust in mijn hoofd begint inmiddels weer een beetje terug te keren. Heb sowieso de keuze gemaakt, dus daar moet ik mij bij neerleggen. Maar aan de andere kant voelt het ook gewoon goed. Alsof dit even een laatste duw was die ik voor nu nodig heb.



Even in het kort:



Ben in augustus 2010 afgestudeerd. Cultuurwetenschappen. Tja, dara begint de ellende natuurlijk al. Gelukkig dankzij een stage direct aan de slag bij een leuke instelling. Niet heel spannend werk, maar wel een super bedrijf en leuke collega's. Maarja, toen kwam de crisis. En met mijn tijdelijke contract zag dat er verre van goed uit. Mijn uren werden flink gekort en op een gegeven moment werd het duidelijk dat verlenging er niet meer in zou zitten. Heb dus toen begin 2012 maar zelf mijn biezen maar alvast gepakt en ben samen met vriend een half jaar op reis geweest.



Tja, en dan kom je terug..Ben meteen toen we zijn geland keihard aan het solliciteren gegaan. De ene brief na de andere, totdat ik door een fout en wat geluk bij mijn vorige baan terecht ben gekomen. Tijdelijk, parttime en ver onder mijn niveau, maar ik was blij wat te hebben. In de tijd dat ik daar werkte dus constant rond blijven kijken. Brieven sturen, een paar keer op gesprek en een paar keer héél dichtbij zijn. En toen kwam dus mijn laatste baan langs. Wilde eigenlijk even een sollicitatiestop inlassen, maar kreeg vacature van zusje doorgestuurd. Toch maar gereageerd dus. Wist namelijk dat ik op huidige plek ook niet lang meer kon zitten. Was dus uiteindelijk zo gefocust om iets anders te vinden, dat ik het onderbuikgevoel (dat ik een week voordat ik daar startte al had) negeerde en uiteindelijk doodongelukkig op die plek terecht kwam.



Ondertussen heb ik het gevoel dat ik even helemaal klaar ben met de crisis, het zoeken naar een 'echte' en 'goede' baan en het feit dat werk zo als een 'statusding' wordt gezien. Heb echt geprobeerd om iets in mijn vakgebied of op mijn niveau te vinden en had zeker wilde plannen om carrière te maken en wat te betekenen voor deze wereld. Maarja, dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Heb dus het gevoel dat ik even een adempauze moet nemen. Even gewoon maar wat werk om geld te verdienen, iets anders en kijken wat ik met alle prikkels en ideeën in mijn hoofd kan doen (en dat zijn er nogal wat, geloof mij, mijn alter ego is immers niet voor niets 'meisje nooit genoeg' ) Het liefst zou ik iets met schrijven doen, maar dat dit een lastige droom is weet ik ook wel. Daarnaast zit ik een beetje te spelen met het idee voor een huiskamerrestaurant en op termijn misschien wel een soort cultuurcafé, waarbij ik verschillende mensen en instanties wil betrekken en een soort 'knusheid' kan creeëren in deze wereld van computers, whatsaps etc.



Maar goed, lang verhaal en teveel in mijn hoofd om het duidelijk op te kunnen schrijven. Ga in ieder geval niet bij de pakken neer zitten. Ga straks zowaar zelfs al een middag proefdraaien bij een potentiële nieuwe werkplek! Het pannenkoekenhuis hier in het bos. Ach, zo kom je nog eens ergens...



Schijt bij vlagen nog wel zeven kleuren, maar las gisteren de mooie spreuk: 'If your dreams don't scare you, than they aren't big enough'
Alle reacties Link kopieren
Ladies, hier even erg busy maar denk aan jullie hoor.. ......
Ha, nieuw topic. Ik ben ook weer van de partij. Afgelopen dagen ziek geweest, maar gisteren zo goed opgeknapt dat ik lekker dagje weg ben geweest en de Lush heb leeggekocht. Verder heerlijk geluncht! Maar eettechnisch gaat het dus ruk. Ik snoep weer veel te veel tussendoor. Veel koekjes, chocola, en dan niet de gezonde varianten, wel vegan, dat dan weer wel) Dus vanaf vandaag weer hup, in het gareel, er moeten tot begin mei namelijk nog 5 a 6 kilo vanaf. Sporten / hardlopen doe ik nog steeds 3 keer per week, alleen afgelopen dagen niet, vanwege koorts. Maar ga denk ik morgenavond na de dienst nog even sporten.



Eetlijstje van vandaag:

O: yofu met cacaonibs, granola, hennepzaad, gojibessen, carobepoeder

T: appel met kaneel en wat amandelen

L: http://www.degroenemeisje ... rren-indiase-veggie-lunch

T: sinaasappel

D: Kipspiesjes van de VS, met satesaus van zonnebloempasta, sperzieboontjes, aardappeltjes uit de oven.
Alle reacties Link kopieren
@ perenijsje - oh wat een stap, je baan opzeggen. Succes verder. Wij zitten in de positie dat we onze baan niet op kunnen zeggen nu, maar met alle ellende nu op het werk zou ik je graag volgen.



Over de soyayoghurt - ik gebruik sowieso soya - melk of yoghurt. Maar ik was benieuwd waarom yoghort en geen melk.

Overigens smaken ze heerlijk!



@reizenenzo. Ik ben nog niet zo heel lang bezig, sinds december denk ik. Maar ik merk dat ik meer energie heb, minder hoofdpijn, minder buikpijn. Eet ik een keer minder dan heb ik meteen buikpijn. Zoals nu, het fornuis deed het niet en de kinderen hadden zo'n zin in pizza dat ik een keer pizza heb gegeten. Zowel mijn man als ik lopen nu al met buikpijn. Dus doen we niet weer. Ik voel me gewoon veel beter bij gezond eten.
Alle reacties Link kopieren
Yoeljo, heerlijk toch ? Nu gewoon weer in het gareel.. .. Lekker lijstje weer. Perenijsje.... welldone ! Hoe was je pannenkoekenavontuur vandaag, ben erg benieuwd... Lekkerrrr... tussen die geuren .... yummie! Ja reilcoes, iedereen wordt hier steeds weer gelijk gestraft als je aan de junkfood gaat, het lichaam schijnt dit niet meer zo fijn te vinden hihi.. .. Reizenzo, zoals je kunt lezen zijn we allemaal erg positief mbt. een gezonde levenswijze . Het gaat altijd met vallen en opstaan maar zie het als een ontdekkingstocht, je lichaam gaat zelf precies aangeven wat wel en wat niet. ... Blomst, gelukkig negatieve test. . hoe gaat het nu dan? Blurred, wat een verhaal weer zeg. ............ Daneli, how is life? Ayli, hi! Kwallie, hoe gaat het met je ?
Alle reacties Link kopieren
Wat mooi dat jullie zo goede ervaringen hiermee hebben. Reilroes, dat is wel duidelijke taal van je lichaam. Zo weet je meteen weer even waar je staat.

Ik ben gevoelig voor suiker, maar vind het wel enorm lekker in de vorm van snoep en chocola. Eet ik te veel, dan moet ik dat bekopen met behoorlijke buikpijn. Tja, mijn eigen schuld natuurlijk.



Ik ben net het boek aan het lezen, en nog niet begonnen. Moet eerst even helder hebben wat ik het beste kan doen.

Wel heb ik ontdekt dat ik veel te weinig water drink. Hier ga ik eerst maar eens mee starten.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Reizenenzo, neem je tijd . Ik ben al jaren met voeding en gezondheid(wetenschappen) bezig en heb nu pas het idee dat het past als een jas , ik herken nagenoeg alle behoeften en signalen van mijn lichaam en leef hiernaar . Dit is een gigantisch bewustwordings- en groeiproces. Heel complex, zwaar en soms pijnlijk maar wat je ervoor terugkrijgt is.... WAARDEVOL !

Je kunt nog heerlijk snoepen hoor, wat dacht je van (raw) chocolade, gezonde muffins, noten, cupcakes, energyrepen, taartjes etc....... Variatie genoeg!
Alle reacties Link kopieren
Hier even snel een berichtje....

Moet mezelf weer in het gareel zien te krijgen...ben toch aan de stress ten prooi gevallen

Teveel en slecht gegeten. Maag opgezet,darmen van slag, algemeen me niet lekker voelen

Vanaf morgen ga ik weer opletten.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic! Ik ben ook een beetje druk de laatste tijd, maar ik kom wel weer aanwaaien
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Alle reacties Link kopieren
Ik lees wat over het verschil tussen heel en gebroken lijnzaad. Dit is de theorie erachter: Lijnzaad verliest voedingsstoffen op het moment dat het gebroken is (net zoals fruit of groente wanneer je het open snijdt). Daarom is het beste om heel lijnzaad te kopen. Maar omdat het heel niet goed wordt opgenomen door het lichaam, kun je het dan zelf malen voordat je het aan je eten toevoegt.

Ik doe het altijd eerst even in de blender, dan is het fijngemalen en toch helemaal vers.
Alle reacties Link kopieren
@ perenijsje: Ideeën genoeg dus, en als ik dat zo lees ben je realistich in wat mogelijk is en wat je nu kunt/moet doen. Je klinkt in ieder geval positief! Nu gewoon openstaan voor wat er naar je toe moet komen, en dan kom je vanzelf verder.



@ yoeljo: De Lush leeggekocht? Nu ben ik jaloers! Als je jezelf niet lekker voelt dan zou ik mezelf er niet al te slecht over voelen dat je de afgelopen tijd niet zo goed gegeten hebt. Zeker als je wel bent blijven sporten en steeds vegan snoept!



@ reizenenzo: Ik denk dat je een goede instelling hebt, stap voor stap werkt het beste. Als je alles wat in het boek staat ineens invoert dan heb je er na een week volgens mij alweer genoeg van omdat het dan teveel wordt en te radicaal is.



@ violett: Bedankt voor je uitleg. Het is ook lastig: alles spreekt elkaar tegen en voor alles lijkt wel wat te zeggen.



Via-via heb ik hier een biologische kwekerij ontdekt die twee keer per week bezorgt! De bestellijst is iedere week anders omdat ze alleen met seizoensgroenten werken. Dit is één van de weinige kanalen (zo niet de enige) via welke ik hier biologische producten kan krijgen! Ze verkopen ook biologische zaden, noten, granen etc., hardstikke fijn! De eerste order gaat vanmidadg weg en dan bezorgen ze aankomende woensdag. Ik ben benieuwd.



Eetlijstje vandaag:

O: 2 meergranencrackers, 1x appelstroop, 1x oude kaas

T: handje studentenhaver

L: quinoasalade met kikkererwten, komkommer, een hele avocado, beetje feta, verse kruiden, pijnboompitten

T: 1 appel, handje amandelen

D: 1 courgette-pannenkoekje met soja/knoflookdip, Chinese groentengerechten




Iedereen is toch min of meer bewuster met eten ook al gaat het nog wel eens fout. Gelukkig zijn ook wij maar gewoon mensen dus waarom zou het niet een keer fout gaan



Fijn dat je een biologische thuisbezorg kwekerij hebt gevonden Blurred. Scheelt toch weer een hoop gezoek en bovendien is het praktisch en gezond.



Eergisteren ben ik gaan lopen over een oneffen hard zandpad en dat heb ik geweten. Van kop tot teen zijn de spieren verkrampt en zeer pijnlijk en diezelfde avond had ik flink uitstralingen naar beide benen en ben ik begonnen met morfine slikken want het deed echt zeer. Gisteren over gegaan op paracetemol en bijna de hele dag geslapen en nu gaat het weer enigzins, zometeen fysio.

Het lastige is of het nu komt van het ongeluk of van de hernia maar leuk is anders



Het eten was AA maar veel te weinig aangezien ik geen honger had en at omdat het moest.

Komt wel weer goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven