Lijf & Lijn alle pijlers

Eetdagboek, papier of app?

29-03-2017 20:29 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er een goede app om een eetdagboek bij te houden? En heeft dat ook echt een meerwaarde. Doe het nu af en toe gewoon in een schrift om wat meer inzicht te krijgen, maar dan weet ik natuurlijk geen calorieën en voedingswaarde. Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
My fitnesspal
Internagelaktisch
Ik heb slechte ervaringen met My fitnesspal. Heel veel dingen registreerde hij niet. Ook als ik het zelf invoerde of op zocht. Waardeloos, maar dat is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Maaique.

En nartjie gebruik je nu een andere dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het voedingscentrum, niet de app gewoon online. Ik vind apps onhandig.
Later is nu
Fatsecret gebruik ik nu een aantal maanden en dik tevreden over. Vooral omdat je het gewicht van je voeding invoert is het een veel beter overzicht dan in een schrift. Want ja, die ene eetlepel olijfolie extra om in te bakken maakt wél uit.
Alle reacties Link kopieren
Coco, zet je dan al je eten op de weegschaal??
quote:Tomsoep schreef op 29 maart 2017 @ 21:12:

Coco, zet je dan al je eten op de weegschaal?? Soms (rijst, pasta e.d.), want met invoeren werkt het grotendeels op gewicht. Sommige dingen kun je invoeren per eetlepel/theelepel of per stuk (bijv een ei, sneetje brood, plakje kaas, etc). Als je het aantal kcal wilt weten is het wel belangrijk om het gewicht te weten want anders heb je er niks aan. 75 gram pasta of 100 gram scheelt al behoorlijk in kcal bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt wel logisch, maar ook best onhandig. Ik heb nog geeneens een weegschaal. Zou dat echt meer inzicht geven wanneer je alles weegt? Gok nu meestal maar wat.

Hoe doe jij dat elke dag? En op je werk enzo?
quote:Tomsoep schreef op 29 maart 2017 @ 21:24:

Klinkt wel logisch, maar ook best onhandig. Ik heb nog geeneens een weegschaal. Zou dat echt meer inzicht geven wanneer je alles weegt? Gok nu meestal maar wat.

Hoe doe jij dat elke dag? En op je werk enzo?

Dat gokken is wat er volgens mij bij de meeste mensen voor zorgt dat ze hun kcal inname enorm onderschatten. Als je je niet bewust wilt worden van wat je eet dan denk ik dat het afvallen ook niet zo'n succes wordt (als dat is wat je wilt). Je moet er wel wat voor doen.



Ik ben niet hele dagen aan het wegen, maar als ik 3 x pw een mueslibol en sinaasappel meeneem naar mijn werk dan hoef ik maar 1 x te weten wat die mueslibol weegt
Alle reacties Link kopieren
De eetmeter van het voedingscentrum. ik gebruik wel de app. best handig. in de online versie heb je wel meer info over voedingswaarden van wat je gegeten hebt, maar de app volstaat voor mij. Wat ik ook handig vind is dat je eigen gerechten erin kunt zetten en producten kunt gebruiken die andere gebruikers hebben gedeeld.

Deze app werkt goed voor mij terwijl ik juist ook vaak van de papiertjes en de schriftjes ben.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 29 maart 2017 @ 21:32:

[...]



Dat gokken is wat er volgens mij bij de meeste mensen voor zorgt dat ze hun kcal inname enorm onderschatten. Als je je niet bewust wilt worden van wat je eet dan denk ik dat het afvallen ook niet zo'n succes wordt (als dat is wat je wilt). Je moet er wel wat voor doen.



Ik ben niet hele dagen aan het wegen, maar als ik 3 x pw een mueslibol en sinaasappel meeneem naar mijn werk dan hoef ik maar 1 x te weten wat die mueslibol weegt Ja klopt door te wegen kom je echt pas erachter hoeveel je eigenlijk (teveel) eet.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik heb van alles al geprobeerd. Een app of online invoeren hou ik niet lang vol, en ik merk ook dat ik 'slim' ga invullen en dingen compenseer om op een bepaald aantal calorieen uit te komen.



Sinds vorige zomer ben ik begonnen met opschrijven. Op een a4tje in een tabel overzicht wat ik dagelijks eet (ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, diner, evt tussendoor, drinken en beweging). Ik schrijf mijn gewicht op van maandag en de maandag erna. Ik weeg me dus 1x in de week op dezelfde dag.



Ik bekijk het totaal overzicht, of het gezond is. En wat goed ging en slecht. En stel per week doelen op wat ik wil aanpakken de week erna. Kan bv zijn: geen tussendoortjes skippen (want daarna eet ik meer met lunch/diner), meer water drinken, gezondere tussendoortjes, minder koolhydraten, minder suiker/snoep, vaker gezond beleg, max 3 glazen alcohol oid).



Zo pas je stapsgewijs je voedingspatroon aan. En leer je weten wat je kan eten om af te vallen. Op gewicht te blijven en wanneer het te veel was. Als de weegschaal omlaag gaat. Dan weet je wat een goede week is, en dat probeer je dan nog eens met wat kleine gezondere aanpassingen. Balansdagen houden de dag nadat je wat meer gegeten hebt (bv salade met de lunch of soep / lichte avond maaltijd, meer water en groente) werkt ook goed.



Ik schrijf het nu niet meer op. Maar ben ook zwanger dus het is nu anders. Ik heb er wel veel baat bij gehad. Was in ongeveer 2,5-3 maanden 5 kilo afgevallen. Ik ging ook weer sporten erbij, niet onbelangrijk om te vermelden.

Had het opschrijven op een gegeven moment tijdens zwangerschap weer opgepakt om weer wat gezonder te eten. Ik gaf wel erg toe aan alle cravings de begin maanden nu heb ik weer een gezond voedingspatroon.



Voor mij werkt dit goed. Je moet voor jezelf experimenteren wat werkt.
quote:Tomsoep schreef op 29 maart 2017 @ 21:24:

Klinkt wel logisch, maar ook best onhandig. Ik heb nog geeneens een weegschaal. Zou dat echt meer inzicht geven wanneer je alles weegt? Gok nu meestal maar wat.

Hoe doe jij dat elke dag? En op je werk enzo?Zeker. Dan pas kom je er achter dat een hele kipfilet per persoon helemaal niet zo logisch is. Of dat de rijst in dat kopje wel weinig lijkt, maar dat je echt niet nóg meer in de pan hoeft bij te schudden. Of dat je broodje kipkerrie een driedubbele portie is van waar men het op de verpakking over heeft bij 'een portie bevat..'
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte dat ik te obsessief met calorieën bezig was toen ik het via apps invoerde. 'Durfde' iets niet te eten als ik niet wist hoeveel calorieën ergens precies inzaten. Hou het nu gewoon op papier bij, dus weet de calorieën niet maar het is wel een stok achter de deur om gezond te eten.
Alle reacties Link kopieren
Dacht ook meer aan zoiets, Rosalie. Ik eet nl best gezond, maar misschien gewoon veel te veel?,
quote:Rosalie91 schreef op 29 maart 2017 @ 23:30:

Ik merkte dat ik te obsessief met calorieën bezig was toen ik het via apps invoerde. 'Durfde' iets niet te eten als ik niet wist hoeveel calorieën ergens precies inzaten. Hou het nu gewoon op papier bij, dus weet de calorieën niet maar het is wel een stok achter de deur om gezond te eten.Die apps werken op kcal inname dus ik ben idd vrij obsessief bezig met kcal tellen. Maar goed, afvallen blijft een kwestie van minder kcal eten dan dat je verbrand dus voor mij is dit het enige dat werkt. Ik heb altijd gezond gegeten (als ik: producten met veel goede voedingsstoffen), maar at ongemerkt teveel. Bijv 2 avocado's op een dag is gezond qua voedingsstoffen maar zit je samen al op 600 kcal. Het gaat wel steeds meer vanzelf hoor, omdat je inmiddels alles wel kent wat betreft voedingswaarden dus ik ben er niet krampachtig mee bezig. Ik laat ook niks staan! Alcohol, chips, chocola etc eet ik echt wel, maar zorg wel dat het nog binnen de totale hoeveel kcal van de dag past. Tot nu toe 6 kg in 11 weken afgevallen dus ik ben er tevreden over.
Hoeveel eet je dan ongeveer? Bij mij zat het erin dat ik ongemerkt toch te veel snackte en extra opschepte na het avond eten.



Dat heb ik wel afgeleerd door het op te schrijven.



Verder ben ik overdag gegaan naar:

Ontbijt 1 boterham (2 crackers of 1 rogge rood). Of havermout/muesli.

Lunch 2-3 boterhammen (bij 2, bv nog een cracker nog tussendoor later).

Met avond eten meer groente en kleiner stukje vlees en wat minder koolhydraten (soms geen koolhydraten bij avond eten).

En opletten met noten tussendoor. Handje is eigenlijk al de max, die tikken snel aan.



Soms zijn kleine aanpassingen al genoeg.



Sport of beweeg je er bij?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind myfitnesspal juist ideaal. Je kan maaltijden aanmaken, dus dan hoef je van wat je bijvoorbeeld vaak als ontbijt eet maar 1 keer alles af te wegen en dan geef je het een naam en kan je het zo invoeren. Ik heb myfitnesspal ook weer gekoppeld aan de site van mn activity tracker, dus kan aan het einde van de dag zo zien of wat ik gegeten heb in evenwicht is met hoeveel ik bewogen heb.



Je moet wel wegen ja maar ik gebruik mijn keukenweegschaal sowieso best vaak. Als ik pasta of rijst kook doe ik dat toch behoorlijk afgemeten. Van te voren ook even de groente op de weegschaal gooien is niet zo veel extra moeite.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Myfitnesspal, ideale app. In het begin was ik ook erg gefocust op de kcal, maar uiteindelijk weet je wel wat je ongeveer op een dag kunt/mag eten. Ik zoek het nu alleen nog even op als ik nieuwe recepten uitprobeer.
Alle reacties Link kopieren
Met de pen doe ik alleen als ik iets onthouden moet in de keuken. En boodschappen die ik echt niet vergeten mag. Ik heb geen calorieën app. Als ik wil weten wat de voedingswaarde is kijk ik achterop de verpakkingen (hoewel ik die niet meer zo vertrouw omdat er soms iets niet klopt met mijn waarneming) of ik geef het in in google en lees een stuk of vijf verschillende uitkomsten. De ene zegt vaak iets heel anders dan de ander.



Gelukkig hoef ik al bijna een halfjaar niet meer te tellen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:pocas schreef op 30 maart 2017 @ 08:04:

Hoeveel eet je dan ongeveer? Bij mij zat het erin dat ik ongemerkt toch te veel snackte en extra opschepte na het avond eten.



Dat heb ik wel afgeleerd door het op te schrijven.



Verder ben ik overdag gegaan naar:

Ontbijt 1 boterham (2 crackers of 1 rogge rood). Of havermout/muesli.

Lunch 2-3 boterhammen (bij 2, bv nog een cracker nog tussendoor later).

Met avond eten meer groente en kleiner stukje vlees en wat minder koolhydraten (soms geen koolhydraten bij avond eten).

En opletten met noten tussendoor. Handje is eigenlijk al de max, die tikken snel aan.



Soms zijn kleine aanpassingen al genoeg.



Sport of beweeg je er bij?

Precies. Noten tikken al heel snel aan, maar bijv havermout of muesli ook. Dus daarom is afwegen idd handig.



Ik sport wel. Niet om extra kcal te verbanden maar meer om mn lichaam in shape te krijgen. Daar doe ik kracttraining voor (een strak lichaam met hangschouders of een hangkont vind ik nog steeds geen vooruitgang). Ik heb m op 1300 kcal per dag staan. Soms iets erboven. Tm 1450 kcal per dag val ik af. Alles daarboven blijf ik op gewicht of kom ik aan. Ben ik inmiddels achter
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-04-2017 12:00
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een groot fan van MyFitnessPal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven