Lijf & Lijn alle pijlers

Eten met je verstand V!!! Nieuwelingen nog steeds welkom!

01-02-2012 20:37 1535 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit begon Eleonora met een verdraaid interessant topic over gezond eten, bewuste keuzes maken, in de keuken en elders. Dat is nu al een tijdje bezig. Haar openingspost kan je hieronder lezen. We gaan nog steeds door; maar ook als je er niet vanaf het prille begin bij was, ben je van harte welkom mee te komen praten. Kijk bijvoorbeeld ook eens in een van onze oude topics. Veel plezier en tot leess .



Hoe het begon...



Lieve lezeres,



We praten hier over nadenken over wel voedsel wel en welk voedsel niet goed voor je is, over beslismomenten, over het uitbannen van gedachtenloos eten in je mond proppen.

De originele OP staat hieronder en laat ik staan, zodat je het originele topicbegin kunt lezen als je dat wil.



Origineel was de titel van dit topic `Gewicht verliezen, hoe doen jullie het?´, maar na vele, vele postings over de psychologie áchter dat eten, het analyseren van gevoelens over het eten, redenen waarom het anders moet, en tippen hoe het anders kan, heb ik besloten om de topictitel te veranderen in de titel die het nu draagt.

Want het gaat dus over het leren controle te hebben/krijgen op wat je eet, over gezondheid en evenwicht tussen je gevoel/dwang/drang en je verstand in verhouding tot voedsel.



Kom er vooral bij als de topictitel je aanspreekt. We vinden het fijn om van gedachten te wisselen met iedereen die zich afvraagt waarom het letten op wat je eet zo vaak misgaat en welke impact dat heeft op je zelfbeeld.



Laat je niet afschrikken door de vele pagina´s en schrijf gerust mee. Mócht je de tijd hebben dan beloof ik je dat je mooie dingen zult lezen als je het gehele topic doorleest.



Schoom niet en lees met ons mee!







Eten met je verstand, deel 1



Eten met je verstand II (kom er gerust bij)



Eten met je verstand III (ook nieuwe mensen blijven welkom)



Eten met je verstand IV



De recepten van het eten met je verstand topic
quote:dubiootje schreef op 13 februari 2012 @ 22:20:[/



Je ziet, Ziem, mijn prioriteiten heb ik iig goed op een rijtje Ik heb ook een halfuur gefietst maar 14 km klinkt meer. Kwestie van psychologie.



Vind je? Ruzies sussen over handschoenen in plaats van mij mailen

Op mijn halfbakken hometrainert fiets ik denk ik geen 14 km in een half uur. En de crosstrainert vond ik te gevaarlijk met een iPad in mijn hand.



De speciale slachtoffers heb ik nu in ieder geval wel verdiend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook Ziem!
Ga in therapie!
Dames, ik heb mijn knollen op.. twee werkdagen gehad van 8 tot 21.30 en heb geen puf meer om nuttige informatie te geven... Morgen weer weer verder schrijven dus, ik ga nu lekker naar bed! Hoe is het verder met iedereen? nog leuke valentijnsverrassingen?
Wat een lange werkdagen BB. Komt dat vaker voor of is dat eens in de zoveel tijd? Kan me voorstellen dat je gesloopt bent.



Ik ben niet zo Valentijn minded, dus we doen er niets aan. Ik vind het te commercieel. Surprise weekendjes weg bij trouwdagen, verjaardagen en dierendag doen we dan weer wel



Ik ga straks naar de eetcoach en dat is goed, want ik ben streng voor mezelf. Ik ben mezelf teveel aan het vergelijken met anderen. Zelfs de kandidaten uit Help mijn kind is te dik komen er dan beter uit dan ik. Het rare is dat ik bij vriendinnen en collega's wel de wees-lief-voor-je-mooie-zelf-gedachte predik. Ik krijg van hun dan complimenten dat ik zo evenwichtig met lijf en lijn omga. Ze moesten eens weten
Alle reacties Link kopieren
Dametjes!



BB, ben je een beetje hersteld van je lange werkdagen? Ik ben ook wel benieuwd of je vaker zulke dagen hebt, ik heb deze week 2x van 830 tot 1830 gewerkt en dat was al voldoende om mij doodop te krijgen...



Dub, al een plan de campagne?



Ziem, hoe is het met jou? Fijn dat je geniet van je zelfspot . Geef je jezelf ook wel af en toe een schouderklopje? Je kan natuurlijk ook gewoon schijt hebben aan alles en je een ongeluk vreten en je altijd meten met mensen van 200 kg en dat in je voordeel uitleggen. Doe jij allemaal niet, dus een beetje hebben die vriendinnen wel gelijk, vind je ook niet?



Hier gaat het Goed. Ik ben doodmoe, werk geeft wat stress, maar thuis... Ik weet niet wat er gebeurd is, maar we hebben de communicatieknop te pakken. Door het gedoe op het werk mbt communiceren probeer ik af en toe eens wat te zeggen tegen Jip. En Jip wordt door de cursussen van zijn werkgever gedwongen te reflecteren op zijn eigen gedrag. Na een dag chagrijnig verzet (hij was dit weekend weg) capituleerde hij en heeft dit weekend veel opgestoken. Zondagavond raakte hij niet uigepraat over het effect, en dat het misschien toch wel goed is.

"De Verandering" begon een paar weken terug, en we houden het vol! Serieus, had je me 2 jaar geleden gezegd dat we zo zouden praten, had ik je voor gek verklaard. Voorbeeldje vandaag: Ik ging bijtijds naar huis, moe, boodschappen gedaan, verheugd op rustig avondje thuis. Jip belt dat hij eraan komt, maar dat hij vrij snel doorgaat naar de stad om een drankje te drinken met zijn cursusmaatjes. Ik reageer een beetje korzelig; had me verheugd op avondje samen. Maar ik zeg niks. In de keuken bedenk ik me dat die reactie niet helemaal eerlijk is: hij had aangekondigd ergens deze week iets met die lui te drinken, en ik had dat aangemoedigd. En dat we gisteravond niet samen waren, kwam eh... doordat ik weg was (workshop Food! van WmdW).

Bij zijn thuiskomst moest ik de tv zacht doen om te praten. Hij had het gevoel dat ik het niet leuk vond dat hij wegging, maar dat vond hij niet helemaal eerlijk, want we hadden het erover gehad en toen moedigde ik hem aan. Ik antwoordde dat ik mijn reactie niet helemaal eerlijk vond, omdat ik zelf de dag ervoor ook weg was en omdat ik idd gezegd had dat hij dat moest doen. Afspraak: vanavond zou hij het niet heeel laat maken en vrijdag gaan we gezellig samen eten koken en een filmpje kijken. Toen zei hij dat hij het fijn vond dat we het erover gehad hadden, deden we een high five en zeiden tegen elkaar dat we goed bezig waren.



Het is echt een overdreven lang verhaal met veel te veel detail, maar ik ben zo blij dat we zo aan het communiceren zijn met elkaar! Het voelt volwassen en fijn, en we zijn allebei moe en toch houden we rekening met elkaar. Dit lange verhaal is om mijn vreugde daarover met jullie te delen . En mijn vreugde over de toekomstperspectieven die zich daarmee voorzichtig voordoen... Hier zit een moe maar blij persoon .



Hallaluja
Alle reacties Link kopieren
Misschien is bovenstaande vorm van gevoelens bespreken voor 90% van de mensen normale omgang, maar voor ons is het echt een noviteit! Dat je dat na 6 jaar samen nog kunt leren, sjonge...
quote:Bluebirds schreef op 14 februari 2012 @ 22:37:

Morgen weer weer verder schrijven dus, ik ga nu lekker naar bed!



Ach ja...morgen, volgende week: bijna hetzelfde toch?



Ik zag de vraag of ik vaker zulke lange dagen maak: gelukkig niet!! Ik had 10-minutengesprekken en was daar twee avonden mee onder de pannen. Ik had steeds een uurtje tussendoor om eten voor de kindjes te maken, zelf te eten en weer weg te flitsen! Nu aan het genieten van een weekje vakantie.



JJ, wat jij beschrijft is niet voor iedereen zo gewoon hoor. Ik ben best open en communicatief, maar herken het mokken en binnenvetten als je iets dwarszit. Zo van: voel jij nou niet aan dat...? Nee dus, de meeste mannen voelen niet aan en dan moet je het hardop zeggen! En eerlijk is eerlijk, soms waren mijn mokbuien ook niet helemaal terecht, dus dan kan hij ook niet aanvoelen dat... Voor jou ben ik in ieder geval blij dat je gevoel in een stijgende lijn zit m.b.t. je relatie met vriend.



Ik las vandaag wel een leuk artikel, dat de midlifecrisis zich tegenwoordig niet meer uit in het kopen van een motor, maar dat mensen de antwoorden in zichzelf zoeken. De cursussen mindfullness, yogalessen, zelfontplooiingsboeken zijn schijnbaar niet aan te slepen! Eerlijk is eerlijk, ik moet toegeven dat ik er wel wat in herken. Van mezelf, van vriendinnen om me heen. Herkennen jullie er ook wat in?



Geweldig leuk boek aan het lezen trouwens:

[img]http://covers.openlibrary.org/w/id/6297181-L.jpg[/img]

Lekker met humor relativeren over het belangrijke en onbelangrijke dingen in het leven.



Vandaag patatje gegeten en heb nog steeds vreselijk trek. Nu wil ik eigenlijk wel een bakje tortillachips met kaas, maar ik zou natuurlijk wat fruit moeten nemen... Zucht.
JJ volgende keer een boks slaan en je doet het helemaal goed Ook al kan ik goed communiceren met man, ik mokken, dus dit is heel herkenbaar ...



Zitten de tortillachips nog steeds in de zak BB? Ik zit hier ook op mijn handen, dus pak zo nog maar een stuk fruit. Ik heb wel gigantisch veel gesport deze week, dus dat is wel applaus of een high five waard.



Ik ga vanavond uit met Russische vriendinnen en ben me aan het optutten. Pas zodra ik het licht ordinair vind, vinden mijn vriendinnen dat ik er niet uitzie als een Nederlandse bouwvakker dus dat wordt weer wat vanavond
Hoe was je stapavondje Ziem?

Ik had er gisteren ook weer eentje en het was een treurige bedoening, ik heb besloten dat ik het kroegleven vaarwel zeg in mijn woonplaats...



De chips heb ik dus wel genomen... Tja, ze riepen me!



Net geen zin in ontbijt, maar wel berehonger. Ik heb dus maar een bamisoepje warm gemaakt. Is wel geen echt ontbijtvoer, maar na een avondje stappen en als je het koud hebt wel erg lekker! Nu moet ik zo nog even met mijn verstand door het huis. (lees: in zo min mogelijk tijd een leuk resultaat ) en dan ga ik nog even naar mijn werk om wat voor te bereiden.
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik ben ook gaan stappen van het weekend!

Ik had echt het gevoel dat ik werd uitgelaten Ik zie het voor me, Ziem, helemaal dichtgeplamuurd



Eten en sporten ging even flink minder. Leerpunt: als ik veel aan mijn hoofd heb, stop ik met mijn ondersteunende strategieën (hier schrijven, bijhouden wat ik eet, afleiding zoeken). En dan beland ik min of meer in een fuck it. Ik moet dus leren om mijn strategieën vol te houden óók als ik het druk of moeilijk heb.



*voegt daad bij het woord en vult app in*



Ok dames, ik ga fietsen!
Ga in therapie!
In mijn noodplan heb ik opgeschreven wat ik moet doen als ik het moeilijk heb. Als ik het moeilijk heb pak ik dat erbij en vink ik mijn afstreeplijst af: hier schrijven, tussendoortjes en lunch een avond van te voren voorbereiden, twee keer sporten, en verplicht een uur per dag aan een hobby besteden. Dat klinkt heel dwangmatig, maar dat is het niet. Ik hoop dat je dit wat inspiratie geeft Duub.



Ik ben benieuwd of jullie ook op volle oorlogssterkte in de kroeg waren? Ik heb het in ieder geval super gehad. Ook nog even geshopt met de meiden en beeldige jurkjes gekocht. Ik heb deze week 5 keer gesport dus na een soort omgekeerde fuck it mocht ik even extra lief voor mezelf zijn. Ik heb vanochtend zelfs een bootcamp op de sportschool gedaan ...



BB: schoonmaken met je verstand, da's toch je man de stofzuiger in handen drukken? In dat geval heb ik mede meegedaan
Als ik een keer in de vier jaar op 29 februari naar jullie kan zwaaien, doe ik dat lekker



Alles goed meisjes? Ik ben flink aan het sporten en er gaat een gezonde lunchbox mee naar het werk.



Duub, you've got mail!




Goed van je Ziem!



Ik sport niet, ben nog druk met project ruim-je-huis-op. Maar ik fiets nog veel, ben wat aan het afvallen. En ik was me er opeens bewust van dat ik gewoon op vrije dagen niet aan mijn fruit kom. net heb ik dus snel wat fruit gepakt.
Alle reacties Link kopieren
Ziem, je klinkt ijzersterk! Fijn te horen dat het goed met je gaat!



Hier gaat het ook goed. Na drie weken heiwerkzaamheden is het nu weer rustig op het werk en ik kom heel anders thuis.

Verder was vriend gisteren jarig en hij kreeg... zijn eerste rijles! Hij was zo mogelijk nog banger om te rijden dan ik (ik heb mijn rijbeijs nu ruim een jaar, allebei laatbloeiers ), maar gezien onze Amerikareis is het fijn dat hij ten minste in geval van nood zou kunnen rijden. Hij informeerde wel eens naar hoe dat nou ging, rijden, maar tot aktie kwam het niet echt.



Nadat hij dus gisteren keurig om 18h thuis was voor het eten (rest van de week cursus tot laat), en we zaten te smikkelen van het verjaardagseten, kreeg hij zijn cadeautje. De envelop met een cryptisch kaartje en geld liet niet echt een lichtje branden, en zelfs een theorieboek maakte het hem niet duidelijk. Toen viel het kwartje...



Hij was boos! Voelde zich voor het blok gezet, stressss, 100x naar de wc... "Ik ga echt niet..." Etc. Toen kwam de rijschoolmeneer, uitgebreide uitleg natuurlijk en toen een stuk rijden, hij hoefde alleen maar te sturen. (Ondertussen zat ik in de rats- straks vertrouwt hij me nooit meer- heb dus maar even uitgebreid met zus gebeld ). Hij kwam thuis, maakte een grapje en sprintte weer naar buiten met telefoon voor een nieuwe rijafspraak. Toen wist ik dat het goed ging. Van zijn eerste beoordeling ("ik deed het geloof ik niet zo heeeel slecht") naar ("ik ging 70! Handje op de vangrail, vroeeem!). En toen waren we doodmoe van de emoties en gingen we lekker naar bed en waren we volgens mij allebei heel tevreden .



Dub, lekker gefietst? Fijn noodplan opgesteld?



BB, beetje bekomen van je stapavond?
Alle reacties Link kopieren
Hihi, ik ben wel goed in uitgebreide verhalen over conversaties he?! Als Wuiles hier maar niet langskomt
Alle reacties Link kopieren
BB, wij doen synchroomtypen, jij hebt alleen wat minder woorden nodig dan ik .



Al een beetje resultaat van OMJV - opruimen met je verstand?!
Janne ik zie dit zo voor me.
Alle reacties Link kopieren
Afgezien van de 2 uurtjes stress terwijl hij weg was en ik niet wist hoe gruwelijk hij het me kwalijk zou nemen- was het natuurlijk ook echt een geweldige stunt. Zijn hele familie wist ervan, al mijn collega's. Dus toen langzaam doordrong dat hij bijna ging autorijden, keek hij zijn zusje aan die op bezoek was, en zei: wist jij ervan?



"Eh, ja, iedereen wist het."



"Ook mama?"



"Ja, iedereen."



"Ook opa en oma."



"Jaha. Iedereen wist het."



"Nou..... Ik vind het echt niet leuk!"



Eigenlijk was het echt heel, heel grappig.

Zeker toen ik innerlijk geaccepteerd had dat hij in ieder geval gisteravond een klein beetje boos op me zou blijven. En vervolgens was hij bij thuiskomst al helemaal opgelucht en happy. Joehoe!
Alle reacties Link kopieren
Wat een geweldig verhaal en wat heb je dit verschrikkelijk lief voor Jip gedaan Je hebt zelfs geaccepteerd dat hij boos op jou zou worden op zijn verjaardag om hem dat duwtje te geven dat hij nodig had. Dat vind ik eigenlijk het mooiste verjaardagscadeautje



Geweldig om te lezen hoe stoer en blij hij er daarna over liep te doen! Rijden in Amerika is trouwens een makkie, veel makkelijkere regels, geen ingewikkelde rotondes en kruispunten en bredere wegen. Dus daar kan hij goed gaan oefenen.



Ik ga mijn mail checken Ziem!
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Sjonge. Dankjewel voor je mooie compliment, Dub.



Als Jip tijdig zijn rijbwijs heeft, kan hij mooi af en toe een stukkie snelweg doen. Hebben al afgesproken dat, ALS hij bijtijds zijn rijbewijs heeft, dat hij dan een joker is. Alles wat hij rijdt is meegenomen. Maar wel erg fijn dat hij wellicht af en toe een uurtje snelweg over kan nemen . Ik geef je bemoedigende woorden aan hem door .
Ik vind het stoer dat jij ook gaat rijden Janne. Ik rijd heel wat kilometers per dag, maar zelf rijden in het buitenland is niet mijn hobby.

Vandaag leuk stom nieuws gehoord op mijn werk en hoe reageer ik: door het eten van een half pak cake. Grrr.

Verder nog wat werkstress in een situatie waar ik me teveel als een vent gedraag en een man zich teveel als een wijf, dus ik kan morgen weer op de divan bij de eetcoach.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Ziem! Ik kijk ook niet echt naar het autorijden uit, hoor. Zeker niet in de rol van expert die het allemaal wel weet als Jip het niet trekt haha



Was het wel een lekkere cake en niet zo'n vieze Euroshopperspons? Waarom ga jij je als een man gedragen? In reactie op de vrouwman? Of voel je je kwetsbaar en zoek je een stoere rol?
Euroshopper plus



Ik voel me niet kwetsbaar. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik krijg jeuk van het gejeremieer en het gemiep. Het is een beetje een huilie en mijn reactie is dan get over it en pak je rol.
Duub wat betaal jij Viva voor je interne PR? Vorig jaar hebben ze je avatar al kerstig gemaakt en nu ben je klaar voor vrouwendag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven