Lijf & Lijn alle pijlers

Eten met je verstand V!!! Nieuwelingen nog steeds welkom!

01-02-2012 20:37 1535 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit begon Eleonora met een verdraaid interessant topic over gezond eten, bewuste keuzes maken, in de keuken en elders. Dat is nu al een tijdje bezig. Haar openingspost kan je hieronder lezen. We gaan nog steeds door; maar ook als je er niet vanaf het prille begin bij was, ben je van harte welkom mee te komen praten. Kijk bijvoorbeeld ook eens in een van onze oude topics. Veel plezier en tot leess .



Hoe het begon...



Lieve lezeres,



We praten hier over nadenken over wel voedsel wel en welk voedsel niet goed voor je is, over beslismomenten, over het uitbannen van gedachtenloos eten in je mond proppen.

De originele OP staat hieronder en laat ik staan, zodat je het originele topicbegin kunt lezen als je dat wil.



Origineel was de titel van dit topic `Gewicht verliezen, hoe doen jullie het?´, maar na vele, vele postings over de psychologie áchter dat eten, het analyseren van gevoelens over het eten, redenen waarom het anders moet, en tippen hoe het anders kan, heb ik besloten om de topictitel te veranderen in de titel die het nu draagt.

Want het gaat dus over het leren controle te hebben/krijgen op wat je eet, over gezondheid en evenwicht tussen je gevoel/dwang/drang en je verstand in verhouding tot voedsel.



Kom er vooral bij als de topictitel je aanspreekt. We vinden het fijn om van gedachten te wisselen met iedereen die zich afvraagt waarom het letten op wat je eet zo vaak misgaat en welke impact dat heeft op je zelfbeeld.



Laat je niet afschrikken door de vele pagina´s en schrijf gerust mee. Mócht je de tijd hebben dan beloof ik je dat je mooie dingen zult lezen als je het gehele topic doorleest.



Schoom niet en lees met ons mee!







Eten met je verstand, deel 1



Eten met je verstand II (kom er gerust bij)



Eten met je verstand III (ook nieuwe mensen blijven welkom)



Eten met je verstand IV



De recepten van het eten met je verstand topic
Wat leuk dat jullie posten! Binnenkort een update, want ik zit - 6 maanden zwanger en wel - in een Aziatisch curryland met crappy internet. Sommige dingen veranderen nooit ;-) Dus die kickstart is fijn, al wordt lijnen pas ná de bevalling een optie. Met je verstand is altijd goed en moeilijk.
Hallo iedereen, volgens mij is het de laatste tijd wat stiller op dit topic maar ik wilde toch kijken of er misschien nog mensen zijn die geïnteresseerd zijn om mee te schrijven.

Ik ben sinds een paar weken Eleonora's eerste topic (link in de OP) aan het doorlezen en heb veel aan de inzichten die daar worden gegeven. Maar het lijkt me toch ook wel heel erg fijn om een beetje te sparren met mensen die hier ook mee bezig zijn.

Ik heb zelf nooit overgewicht gehad maar wel altijd een verstoorde relatie met eten (al zolang ik me kan herinneren). Ik ben heel erg van het alles of niets, en ga dan heen en weer tussen periodes van lijnen en de teugels laten vieren. Ik weet met m'n verstand wel hoe het allemaal werkt, maar vind het nog zo lastig om die knop om te zetten.

Mijn allergrootste valkuil is 's avonds snaaien. Overdag hou ik het prima vol, kost me bijna geen moeite om dan gezond te eten. Maar 's avonds val ik altijd wel weer terug in het snoepen. Zelfs als ik geen ongezonde troep in huis haal weet mijn creatieve brein wel andere oplossingen te vinden in de keukenkastjes. :P
Alle reacties Link kopieren
Ah, geen activiteit geweest zie ik.
Biscuit, als de avonden je valkuil zijn, dan heb je blijkbaar 's avonds nog behoefte aan iets. Ik zou dan niet proberen het te laten, maar kijken wat je dan wel kan snaaien dat je lekker vindt en geen probleem is! Denk aan groente met hummus, Ijsjes van gepureerd fruit, stukje pure chocolade, fruit.

Ziem, inmiddels bevallen, hoe is het?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Yep, er slaapt nu een twee weken oude babyboy op mijn schoot. Superblij en gelukkig dat mijn grootste wens toch nog uit heeft mogen Komen. Deze kleine man lijkt mij ook nog eens met de borstvoeding op te eten, dus dat is Fijn ;-) Al heb ik as we speak een half uur geleden aan mijn man aangekondigd dat vanaf maandag de kruidnoten en Tony's de deur uitgaan :rofl:
Wel bizar, lasdat een van mijn kaatste posts quasi nonchalant was dat ik een terugplaatsing had gehad en hier ligt de kleine man nu. En dat terwijl jullie in dit topic echt al zo'n 8 jaar geleden helemaal mee zijn gegaan in dit verhaal. :heart:

De update over het eten volgt komende week wel!
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat heerlijk voor je Ziem!
Hier moet ook weer wat gezonder gegeten worden hoor. Ben ongeorganiseerd en dat zorgt voor een slecht eetpatroon. Dus ik probeer dan in ieder geval daarop in te spelen door wat betere snaaierijen achter de hand te hebben. Ik was veel afgevallen maar kan momenteel door nekklachten niet zo intensief sporten als normaal. Ik heb dus ook weer wat 'wintervet' erbij gekregen. Niet blij mee! Het voornemen is dan om meer te wandelen en te fietsen, maar ik mis mijn lessen krachttraining!
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Mag ik meepraten? :)
Ik heb na een aantal jaar oefenen behoorlijk wat inzicht gekregen in een - voor mij - gezond voedingspatroon. Dit ging goed, ik kon op gewicht blijven, aankomen, afvallen, wat ik maar wilde (ik deed best wat aan krachttraining en at op een gegeven moment 3000 calorieen en was maar weinig vetmassa bijgekomen na een half jaar!)
Alles eindelijk onder controle, automatisch goede keuzes maken, en ook kiezen om eens lekker te genieten.

Nu ben ik een aantal maanden geleden gestopt met mijn medicijnen. Een zeer lage dosering antipsychotica. Scijnbaar had het meer invloed op mijn schildklier dan ik besefte, want ik ben van 53 naar 44,5 gegaan. (Lengte 153). Niet leuk meer. Heb er weinig controle op op het moment. Mijn eetlust is ook wat minder en heb het heel druk, waardoor ik nu soms vergeet om te eten of snel wat naar binnen prop, s avonds is het juist niet bepaald gebalanceerd te noemen. Ik denk dat ik met mijn activiteitsniveau en metabolisme nu echt hoog moet zitten met calorieen maar krijg het even niet voor elkaar. Vooral aangezien ik dit ook op een gezonde manier wil doen.

Ik ben overigens een paar weken terug wel naar de huisarts geweest, sindsdien meer afgevallen.. maar alle bloedtesten waren goed.

Ik zit nu te twijfelen over een dietiste, want ik weet zelf heel goed wat ik moet doen: veel eten en gezond!

Maar goed, een struggle de andere kant op, maar voel veel onbegrip uit mijn omgeving want 'je ziet er toch goed uit'. Mijn man vind me wel te dun worden en dat vind ik ook. Maat 34 is al te groot.

Hopelijk helpt het me door actief te zijn in dit topic!
Ola meiden. Met een grote stofdoek duikel ik dit topic op in de diepe krochten van het Viva forum. Waarom? Omdat babyboy inmiddels zo’n 3
Maanden oud is en het tijd wordt voor EMJV. Zoals jullie weten ga ik altijd aan de slag met grootse 5-jarenplannen in mooie opschrijfboekjes, dus dat plan ligt er. Bottomline: ik ben inmiddels weer begonnen met sporten en zoek een nieuwe voedingscoach. Ook zou ik het leuk vinden om dit topic weer écht wat nieuw leven in te blazen. Om door te praten wat eten met je doet, blijvend af te vallen - geen kinderen meer in de planning :rofl: - zonder al te veel voedingshypes te volgen. Dus gewoon: gezond met je verstand.

Hoe gaat het met jullie? En hebben jullie zin om weer mee te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Hai Ziem, Ik ben bang dat velen weg zijn door de crappy update hier op viev? Ik ben zelf echt zoekende naar een hernieuwd eetpatroon. Er is zoveel gaande geweest in mijn leven, ik ben de motivatie wat verloren. Ik sportte wel goed, maar dat heeft wegen ziekte en een medische ingreep ook stil gelegen. Al is er maar zo'n 4 kilo bij, ik voel me niet meer zo fijn met mijn lijf en heb toevallig vandaag besloten er weer voor te gaan!

Hoe? Weer meer groenten, beter plannen, voorbereiden en gezonde keuzes maken. Meer dagelijkse beweging naast mijn 2-3 keer sporten. En toch weer minder vlees. Ik wil eigenlijk best vegetarisch eten, maar woon niet alleen in dit huis. Mijn kinderen willen echt wel vlees blijven eten, dus dat bemoeilijkt het wel. Ook geniet ik nog enorm van een lekkere rendang of kip. Wel voelde ik me beter en energieker toen ik vegetarisch at. Wie weet toch weer een doel voor de toekomst!
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Nog erg stil hier, jammer... Ik moet echt wel weer aan de bak en dit was zo'n fijn topic! Dan maar even teruglezen, wie weet helpt dat ook al.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Nog steeds niemand? Moet ik toch maar kijken of er een topic is dat me aanspreekt. Ik zag alleen dat die vooral op afvallen gericht zijn, de insteek hier was toch ff anders...
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven