Lijf & Lijn alle pijlers

Eten met je verstand

21-04-2010 15:48 2995 berichten
Lieve lezeres,



We praten hier over nadenken over welk voedsel wel en welk voedsel niet goed voor je is, over beslismomenten, over het uitbannen van gedachteloos eten in je mond stoppen.

De originele OP staat hieronder, die laat ik staan, zodat je het originele topicbegin kunt lezen als je dat wil.



Origineel was de titel van dit topic 'Gewicht verliezen, hoe doen jullie het?' maar na vele, vele postings over de psychologie áchter dat eten, het analyseren van gevoelens bij het eten en redenen waarom het anders moet en tippen hoe het anders kan, heb ik besloten om de topictitel te veranderen in die het topic nu draagt.

Want het gaat dus over het leren controle te hebben/krijgen op wat je eet, over gezondheid en evenwicht tussen je gevoel/dwang/drang en je verstand in verhouding tot voedsel.



Kom er vooral bij als de topictitel je aanspreekt. We vinden het fijn om van gedachten te wisselen met iedereen die zich afvraagt waarom het letten op wat je eet zo vaak misgaat en welke impact dat heeft op je zelfbeeld.



Laat je niet afschrikken door de vele pagina's en schrijf gerust mee. Mócht je de tijd hebben dan beloof ik je dat je mooie dingen zult lezen als je het gehele topic doorleest.



Schroom niet en schrijf met ons mee!







_____________________________________________________



Originele OP:





Jawel, het is zo ver, ik open een topic over gewicht. Voor mij een hele stap.



Waar ik benieuwd naar ben is naar jullie methodes om af te vallen.

Hoe doen jullie het?



Mijn eigen methode is als volgt:



Na veel jaren al vechten tegen de enthousiast anheiterende kilo's heb ik gemerkt dat het voor mij het beste werkt als ik gewoon drie keer per dag eet. Klaar. Dus zo weinig mogelijk tussendoortjes, want die nekken me vaak. Daar krijg ik trek van, lekkere trek en dan heb ik aan een appel of een zure bom niet voldoende, dan moet er salami bij die zure bom (ik zeg maar wat).



Nu eet ik dus drie keer per dag en een keer per dag fruit.

Meer niet.



Qua drinken hou ik het bij thee, water, iets van light of zwaar aangelengde appelsap/dixap met ijs, want het moet wel koud zijn. Vruchtensap drink ik helemaal niet meer verder. Daar was ik namelijk verslaafd aan zo'n beetje.



Als ik uit eten ga eet ik gewoon mee maar ik probeer uit de buurt te blijven van dingen als stokbrood met kruidenboter. Het is tegenwoordig een sport om één zo'n broodje te doen en niet al voor de maaltijd goed en wel begonnen is, het halve mandje soldaat gemaakt te hebben.



Het kost me tegenwoordig geen moeite meer om na een avondje uit eten, of een verjaardag waarop ik wel mee mag doen met de bittergarnituren en slagroomtaart, de draad weer op te pakken, iets waar ik heel blij mee ben.



Intussen ken ik mezelf zó goed dat ik weet wat voor mij werkt en wat niet.



Hoe is dat bij jullie?

Gebruiken jullie een bepaalde methode (S. Bakker, Dr. Frank, Weight Watchers)? Of heb je een zelfbedacht regime ingesteld?
quote:dubiootje schreef op 08 juli 2010 @ 23:01:

Ik heb net een hele reep chocola opgegeten.



me too!!



Gadverdegadver ben misselijk





Heb 2 mindere dagen gehad, daarom heb ik me hier niet vertoont.... solly.



voor Hanke (ik zal geen zoetsappige quote optikken, beloofd. Alleen als je wilt)
quote:Illumi schreef op 09 juli 2010 @ 00:16:Er is voor iedereen een plek in deze wereld die speciaal voor jou gemaakt is, en je bent hard op weg om daar te komen.



Mooi gezegd en 600% waar! Qua werk, liefde, ontplooiing, alles.



Heb het goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel mooi om jullie bespiegelingen te lezen Hanke en Dubio! Leer jullie hierdoor beter kennen en kom tot andere inzichten.



Bedankt voor je opbouwende woorden Dubio mbt het schoonmoederverhaal. Het is een totaalpakket, ik ben niet blij met deze opvang, wilde dit absoluut niet en Bengman weet dat. Hij heeft het gevoel dat het zijn "schuld" is. Omdat hij ziek is krijgen we geen toeslag en kan/mag dochter niet naar de reguliere kinderopvang (kunnen we niet betalen zonder toeslag). En dan heb ik ook nog kritiek op zijn ouders. Er zit gewoon veel pijn bij hem en daardoor reageert hij rot. Dat snap ik wel, maar ik loop ook op mijn tandvlees...

Gelukkig hebben we straks vakantie en 2 weken geen oppas nodig. In die 2 weken ga ik proberen of ik een ritme/schema kan invoeren. En anders kan ik altijd nog 1 oppasdag van schoonmoeder afnemen door vrije dagen op te nemen. Heb er zat, dus misschien doe ik dat wel een poosje.
Liefste Hanke,



Bijzonder ontroerend, je liefdevolle, levenslustige relaas van gisteren. Levenslustig is een woord wat ik bewust kies voor wat je schrijft want dat spreekt er wat mij betreft vooral uit. Lust om te leven. Mooie dingen zien in zaken die je anders misschien vanzelfsprekend vind, of die anderen vanzelfsprekend vinden. De wereld en je leven, de mensen er in, niet voor iets doodnormaals aanzien maar weten dat het heel bijzonder is dat je er bent, dat er van je gehouden wordt, dat je kunt zien, horen en voelen.



Goed dat je dit schrijft. Dat inspireert mij weer tot minder zwartgallig zijn, echt, dank je wel.



Hank, ik vind je lief.



Alle reacties Link kopieren
Willen jullie me niet citeren uit mijn laatste post? Reageren kan natuurlijk wel. Maarik wil hem niet heel lang zo laten staan ivm privacy.



SG, Illumi, en Dub bedankt voor jullie hartelijke woorden. Het doet me veel. En ja, ik ben hard op weg, ik doe mijn best. Heb de neiging af en toe terug te krabbelen maar ook dat doe ik maar efkens.



Bengal, ben eigenlijk wel beniewd tot welke andere inzichten je komt.
quote:Illumi schreef op 08 juli 2010 @ 22:32:

O lieve vrouwen, ik geloof dat ik de indruk heb gewekt dat ik het zo goed voor elkaar heb nu. Maar eigenlijk maak ik gruwelijk misbruik van jullie wijsheden hier, en kom ik daar even mijn dank en waardering voor uitspreken. Het voelde een beetje als eenrichtingsverkeer.







Leuk!



Vind ik echt heel erg leuk dat je dit doet en ik herken zo wat je schrijft. Ik had het er met Meds over aan de telefoon, dat je mensen 'het licht' wil laten zien. In de supermarkt, elders op deze pijler, in je omgeving, overal. Dat je op je tong moet bijten om niet een trillende gospelhand in de lucht te steken, op een straathoek te gaan staan met een mand bio-groente in je hand en het 'eet met je verstand evangelie' te gaan staan prediken.



Dus, feest dat ook jij weer geïnspireerd bent!



Hoor ik daar een Á-mén zusters? (kumbah ya, mag ook.....)
Alle reacties Link kopieren
Zo wordt het een hele bos vol, al die bloemen met een mooi zonnetje.



Ik weet niet of je zwartgallig bent Leo. Eerder geschrokken en ontdaan van vorige week. Het heeft volgens mij iets getriggerd. Ondertussen gaat de boel gewoon door, het huishouden thuis, je acteerwerk, de geldzorgen. Hoe maak je dan duidelijk hoe je je voelt? Woorden voelen niet passend, maar taal is het enige instrument waarvan je gebruik kunt maken. Dan kun je jezelf snel zwartgallig voelen. Onmacht in de communicatie, het lastig vinden wat het allemaal triggert, en je eigen ellende niet serieus willen nemen. Iedereen heeft zijn eigen bak ellende, dat is waar. Ook de jouwe mag er zijn. Dan is er tegelijk en naderhand ruimte voor levenslust.



Heb je muziek die past bij hoe je je voelt en wat je denkt? Ben ik eigenliljk wel benieuwd naar.



Dub, voel me vereerd dat je me vergelijkt met EV, Leo en Feli. Vind ik stuk voor stuk hele bijzondere fijne mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 09 juli 2010 @ 00:11:

Een voorbeeldje: ik heb van de week een gesprek gehad met iemand (op een hoge positie) die mij gaat begeleiden. Ik heb heel open gepraat over de dingen die ik heb meegemaakt en hoe die mij beïnvloed hebben, en de lessen die ik daaruit heb getrokken. Ik merkte dat dat heel goed overkwam. Ze begreep welke vaardigheden en kracht ik daardoor had opgedaan, die me in mijn werk ten goede zullen komen. Ik zie dat juist als een deel van mijn toegevoegde waarde, mijn 'bijzonderheid' zogezegd







Dit stuk van Duub lijkt me zowel voor Hanke als voor Muis van belang. Voor Hanke om de redenen die Duub al aangaf en voor Muis omdat dit eigenlijk ook een soort van intervisie is.



Lieve Muis, probeer intervisie alsjeblieft niet te zien als iets bedreigends, als iets waarbij je genadeloos wordt beoordeeld. Intervisie is er juist om te leren en vooruit te komen, zowel qua werk als persoonlijke ontwikkeling. Om het proces dat Duub al beschreef een zet te geven.



En Dubio: mooi dat je je zo open hebt opgesteld en dat het zo positief is uitgepakt!



Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 09 juli 2010 @ 08:20:

[...]

Hoor ik daar een Á-mén zusters? (kumbah ya, mag ook.....)





* Zingt met ten hemel geheven armen uit volle borst: aaaaaaa-men, aaaaaa-men, aaaaaaa-men....*



Alle reacties Link kopieren
Hanke, je posts zijn helemaal niet ego, ook al voelt dat voor jou misschien wel zo. Ze gaan over heel veel vrouwen. Ik herken een deel van je gedachten, en dat geldt ongetwijfeld ook voor anderen. Jij bent heel ver in je eerlijkheid, zelfinzicht en het verleden een plek geven. Dat is prachtig om te lezen. En vooral heel waardevol.



Alle reacties Link kopieren
Hanke, die "inzichten" zijn vooral zelfreflectie. Inzien dat ik dingen ook van een andere kant kan bekijken en benaderen. Vooral omdat ik soms door vermoeidheid alleen maar mijn eigen bak ellende kan zien en daar in zit te zwelgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat Elynn zegt dus.



En ook amen uiteraard
Alle reacties Link kopieren
Wat de dames voor mij zo goed konden verwoorden Hanke, daar ben ik het mee eens. Ik vind je prachtig
Alle reacties Link kopieren
Ik zie trouwens dat er bijna 3000 postings zijn. Leo, kan jij voor je op vakantie gaat nog een nieuw topic openen?

Met linkje van het receptentopic?
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met zwelgen Bengal? Of kom je dan niet tot dingen waar je eigenlijk behoefte aan hebt? Want dan ben ik met mijn bespiegelingen graag het zetje in de rug.
Alle reacties Link kopieren
Hebben we mooi in nog geen 80 dagen een heel topic volgeschreven.

Stelletje ouwehoeren.



Afgelopen dinsdag liep ik vast qua eten. Had honger, wilde sporten en voetbal kijken. Qua planning lukte dat niet, kon niet tot een beslissing komen. Uiteindelijk maar niet gaan sporten, naar de supermarkt gegaan op zoek naar vet! Eten!



Met jullie in gedachten kritisch rondgelopen, het ene overlegmoment na de andere. Wb snoep en zoutjes werden het een minizakje chips en een zakje snack a jacks. Als gemaks eten, comfortfood werden het gegaarde drumsticks, kip dus. Stoomaardappeltjes en rauwkost. Met een flinke ketchup heb ik al kluivend Kluivert gekeken.



Toen ik nog meer wilde snoepen heb ik een mango uit de vriezer gehaald. Zo half ontdooid is dat me een partij lekker! Ik at daardoor veel langzamer, het leek meer op likken en lebberen. Prima. En nog gezond ook.
Alle reacties Link kopieren
Zwelgen is soms heerlijk en ook weleens goed. Ik heb de neiging om maar door te denderen met mijn overstromende emmertje. Zit al jaren aan mijn stresstax en balanceer op een heel dun touwtje. Helaas kan ik de omstandigheden niet veranderen, maar wel de manier waarop ik ermee omga. En soms moet ik gewoon wat liever zijn voor mezelf en voor mezelf opkomen.



Gisteren bestond mijn diner uit een bak halfvolle aardbeien kwark om 19:30 (ruim 500 kcals zag ik op het etiket). Dat was het. Nou ja, ik heb iig geen rotzooi gegeten of me volgepropt. Maar iets van groente was beter geweest natuurlijk. Gelukkig had ik wel 2 appels en 3 tomaten en een komkommer op gedurende de dag.
Alle reacties Link kopieren
Een ´normale´ avondmaaltijd moet al gauw 700 kcal bevatten wil je aan je 2000 komen op een dag.



Dagen als die jij beschrijft Bengal heb ik ook heel veel gehad en af en toe nog. Beter dit dan je volproppen met klikovoer.



Vond je het lekker trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Dames wat zijn er weer prachtige postings geweest de afgelopen dagen. Die van Hanke steekt er met kop en schouders bovenuit, maar ook de rest verdient een dikke knuffel, schop onder danwel pluim in de reet.



Ik heb me de afgelopen dagen niet zoveel laten zien hier, want verval weer in oude gewoonten. Vannacht heb ik 1.5u wakker gelegen met een stresshoofd over wat ik vandaag allemaal moest doen. Bij het wakkerworden zo'n beetje meteen aan het bekvechten geslagen met Deksel want hij vond het stom dat ik maar ging forummen op mijn mobiel toen ik niet kon slapen. Sja, na een halfuur proberen me op m'n ademhaling te focussen en proberen te ontspannen leek het mij beter om even wat afleiding te zoeken, maar goed...vervolgens bij het ontbijt bijna gestikt in een hoestbui en daarna heb ik mezelf huilend en overstuur in zijn armen gestort want ik wíl helemaal geen ruzie maken, niet hoesten, en niet wakkerliggen ennikkondaarookniksaandoenenzoow. Béétje labiel dus .



Vandaag wordt een beetje raar dagje, vanavond vertrek ik voor ruim 2 weken uit huis dus ik ben hier de laatste dingen aan het afronden, maar moet heel erg oppassen dat ik mezelf er niet makkelijk vanaf maak met eten want alles 'moet toch op'. Deze post is dus een beetje bedoeld als explicitie aanmoediging van mezelf om dat níet te doen, zodat ik hopelijk aan het einde van de dag kan vertellen dat ik me keurig gedragen heb .



Gister had ik mezelf na een dag zwoegen in de bibliotheek getrakteerd op een terrasje. Ik wilde afrekenen en pinnen...geen saldo. Ik kon niet eens ¤4,10 pinnen! Zo ontzettend genant, ik kon wel door de grond zakken. Deksel gebeld maar die was ook niet in de buurt en geld overmaken zou te lang duren. Gelukkig kon ik het -heel lief- vandaag komen betalen. Dat ga ik dus maar doen, met een dikke fooi er bovenop.
Alle reacties Link kopieren
Dat is balen, niet kunnen pinnen. Gister nog over nagedacht hoe ik zou reageren als me dat zou gebeuren.



Ik verwacht vanavond uitgebreid verslag van uw eetgedrag.



En ik ben heel blij dat je nog steeds ademhaalt. Een blauw aangelopen coffeepot vind ik best wel eng.
Goed idee Elynn, ik open straks een nieuw topic. Eerst even 50 pannenkoeken naar school brengen omdat het de laatste schooldag is vandaag.



Bij de weg; ik heb geen ego wat dit soort dingen betreft hoor, dus als iemand anders een nieuwe opent vind ik het ook prima, als we het gedachtegoed maar even duidelijk in de OP zetten.
Alle reacties Link kopieren
CP: allereerst een dikke .



Misschien is het wat om een bodyscan (meditatie-oefening) te downloaden. Heb zelf de neiging daardoor acuut in slaap te vallen. Word er op z'n minst heel ontspannen van. Als je wilt, kan ik er ook een voor je kopiëren en bij je door de bus gooien. Mocht je dat willen, dan zet ik m'n mailadres straks neer, zodat we dat kunnen regelen.



Het lijkt me inderdaad goed om aan het eind van de dag aan drill instructor Hanke te rapporteren wat je vandaag hebt gegeten en welke gedachten je daarbij had.
Alle reacties Link kopieren




50 pannekoeken? Mag hopen dat je die niet vanochtend in alle vroegte hebt hoeven bakken.
Alle reacties Link kopieren
Lé, jij bent de aanstichter en hoeder van ons gedachtegoed, dus aan jou de eer om het nieuwe topic te openen. Graag met een ontzettend sektarisch plaatje erbij.
Alle reacties Link kopieren
Iets met Kumbaya
Alles komt goed, alleen de rest niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven