Lijf & Lijn alle pijlers

Fietsen naar werk

11-11-2014 18:17 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier dames die elke dag naar het werk/school fietsen?

Hoe doe je dat met regen? Doe je dan een goed regenpak aan?



Tips zijn welkom, want het staat me binnenkort te wachten... (10km per dag, dus het is niet veel hoor )
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 12 november 2014 @ 09:34:

Eens met joysjuhhh



Waar zal ik beginnen met de voordelen van fietsen? Ontelbaar, helemaal als je zoals man en ik een ebike hebt, aangeschaft met het fietspriveproject van mans werk.

Parkeren vind ik vaak een crime in de binnenstad, kost een hoop geld.

Fietsen is gezond, beter voor het milieu en beter voor je conditie. De keren dat het regent zijn op 1 hand te tellen.

Ik word enorm duf van de hele dag binnen zitten.



Die E-bikes zijn een uitkomst voor mensen die anders moeite hebben met (lang) fietsen of voor lange afstanden, maar mijn schoonmoeder heeft er een omdat ze gewoon lui is. Dus ik hoop niet dat op de lange termijn die e-bikes te veel gebruikt gaan worden door mensen die eigenlijk gewoon een normale fiets kunnen gebruiken.



Overigens herken je de e-bikers bijna altijd meteen, want dat zijn de iets grijzere mensen die toch redelijk hard fietsen. Kijk je even naar de bagagedrager en check
En wat betreft uitlaatgassen...als je in je auto zit, krijg je die ook binnen.



E-bikes....tja...uitgevonden voor mensen die het niet meer redden op een gewone fiets en zo dus toch actief kunnen blijven. Nu massaal geadopteerd door gezonde mensen die het wel lekker makkelijk vinden. Maar goed, als dat voor iemand net het duwtje geeft om uit de auto te blijven, hebben ze mijn zegen.

Overigens geeft zo'n fiets alleen trapondersteuning, je moet maw zelf blijven trappen anders doet de motor ook niks, dus ook e-bikers bewegen.

Ik zou er een overwegen als ik meer dan 15 km zou moeten fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is zo. Ze zijn wel levensgevaarlijk als de batterij op is (of in ieder geval niet meer mee te fietsen). Een oudere mevrouw stond ooit eens vast met haar e-bike op het spoor en kreeg hem niet aan de kant omdat hij zo zwaar was. Mevrouw was door de trein aangereden.
Understatement: ik biecht op: ik BEN lui :-

Vandaar die ebike, we wonen ook in een gat, dus zo kom ik nog ergens zonder altijd de auto te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Ghehe, daar heb je gelijk in
Ik fiets iedere dag 12 km naar mijn werk en weer 12km terug. Heerlijk! Ik heb wel een auto maar die gebruik ik amper. Inderdaad; investeer in een goed ademend (AGU) regenpak. De echte regenbuien zijn op 2 handen te tellen, het valt best mee. In de winter heb ik fietswinterbanden. Die werken echt!

Ik zit de hele dag achter een computer dus ik vind het juist fijn om te bewegen. 's Morgens ben ik fris als ik aankom op mijn werk. Enne, gewoon op tijd weg gaan, dan hoef je niet te hard te fietsen en ben je niet bezweet.

Oja, een goede fiets met goede verlichting is wel een aanrader... maar voor jouw 5 km kan je ook een gewoon 'stadsbarrel' pakken
Ik fiets ook! 10 km enkele reis, maar wel op een e-bike.

Met de e-bike ben ik 10 minuten sneller dan op een gewone fiets én kom ik niet bezweet aan.

Voor de zekerheid heb ik altijd deo in mijn tas zitten, en een regenpak maar dat heb ik bijna nooit nodig.



Ik stap pas in de bus als het glad wordt in de winter.

Ik ben bang om te vallen met de fiets en na een ongeluk met de auto (door de gladheid) kies ik dan voor de bus.



Soms zie ik er wel tegenop hoor, ik ben van nature erg lui, maar eenmaal op de fiets is het weer lekker en ik ben achteraf altijd blij dat ik weer voor de fiets heb gekozen
Alle reacties Link kopieren
ik fiets altijd naar het werk, 2x 10 km. Ik vind het totaal niet erg. Ok, met windkracht 6 is het soms iets minder maar dan nog goed te doen. Ik zie het ook als beweging, doe verder niet aan sport.



Ik heb wel een regenpak, maar inderdaad, wat iemand al zei, het valt echt mee hoe vaak je dat aan moet trekken. Vaak kan je net tussen de buien doorfietsen bijvoorbeeld als het lijkt of het de hele dag regent.



Ook in de winter met ijzel en sneeuw kan ik goed fietsen, er is op mijn route goed gestrooid (ik moet niet door de stad bijvoorbeeld, maar vanuit een dorp naar de stad toe, over fietspaden die ze goed strooien. Alleen het laatste stukje in de stad is het uitkijken. Maar goed, is het dat met de auto niet? Alsof je dan overal normaal kan rijden 's winters.
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon mijn ervaring dat als je het altijd doet, de fiets pakken, het een gewoonte wordt en dan stelt het echt niks voor. Juist als je de keuze hebt om ook een auto te pakken en dat regelmatig doet, dan wordt de stap om toch de fiets te pakken veel groter. Ik heb gewoon die keuze niet, mijn man heeft de auto nodig en ik vind het niet nodig een extra auto aan te schaffen. Bus is hier ook niet heel handig, dus ik fiets. En dat doe ik dus altijd, dus een gewoonte, dus niks bijzonders. Als je elke dag kan denken, wat doe ik: auto of fiets? Tja, dan denk ik dat je snel de auto kiest, want dan is het al snel te koud buiten, of te nat, of te veel wind.
Alle reacties Link kopieren
ik heb overigens ook de ervaring dat je met de fiets nog sneller kan zijn dan met de auto. Voorheen werkte ik ergens waarvoor ik de hele stad door moest fietsen. Als het daar druk was kon ik toch overal doorheen fietsen en die auto's zag je maar in de file staan en voor rode stoplichten wachten. Dan dacht ik altijd: blij dat ik op de fiets zit, ik ben nog eerder thuis dan jullie :P
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook altijd op de fiets (15 km enkele reis). Maakt me niet uit of het regent of waait. Zonder dat fietsen voel ik me heel duf. Blijkbaar werkt het verslavend voor mij:P
Alle reacties Link kopieren
Ik pak ook de fiets naar het werk. Als het regent draag ik vaak een thermoslegging en kniehoge laarzen zodat ik net als een klein kind door de plassen kan fietsen. Winterjas is dik, waterdicht, heeft een hoge kraag en komt over mijn bovenbenen. Houd niet van druppels in mijn nek en semi droge bovenbenen zorgen voor net iets meer warmte. Heb ook een pet op want regendruppels in mijn ogen vind ik niet fijn. In de winter gaat mijn muts op en de gevoerde leren handschoenen aan. Die worden van al het water niet mooi maar omdat ik ze alleen draag als het regent gaan ze heel lang mee.



Omdat mijn jas zo warm is neem ik mijn trui, een droge broek, droge sokken, charmantere schoenen en make-up altijd mee. Dan maar een kwartiertje eerder weg en me op het werk rustig omkleden en opmaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:blije-bij schreef op 12 november 2014 @ 14:47:

Ik pak ook de fiets naar het werk. Als het regent draag ik vaak een thermoslegging en kniehoge laarzen zodat ik net als een klein kind door de plassen kan fietsen. Winterjas is dik, waterdicht, heeft een hoge kraag en komt over mijn bovenbenen. Houd niet van druppels in mijn nek en semi droge bovenbenen zorgen voor net iets meer warmte. Heb ook een pet op want regendruppels in mijn ogen vind ik niet fijn. In de winter gaat mijn muts op en de gevoerde leren handschoenen aan. Die worden van al het water niet mooi maar omdat ik ze alleen draag als het regent gaan ze heel lang mee.



Omdat mijn jas zo warm is neem ik mijn trui, een droge broek, droge sokken, charmantere schoenen en make-up altijd mee. Dan maar een kwartiertje eerder weg en me op het werk rustig omkleden en opmaken.Dat is inderdaad een goed idee!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dan geen dame, maar ik fiets van mijn huis naar het station. Daar pak ik de trein. Op het station van de plaats waar ik werk, stap ik uit. Ik wandel naar mijn ouders. Daar pak ik de fiets weer en fiets naar mijn werk. Als ik naar huis ga, gebeurt dit in de omgekeerde volgorde: fietsen, wandelen, trein, fietsen.



Ik heb een regencape voor het geval het regent. Alleen als het zeer gevaarlijk is op de weg: zware storm, gladheid, zware sneeuwval pak ik de bus (alleen tussen huis en station, niet tussen ouders en werk). Tussen ouders en school pak ik altijd de fiets. Ik kies een route die geregeld wordt schoongemaakt door sneeuwschuivers en pekelwagens mocht er een dik pak sneeuw liggen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Elke dag fiets ik in zo'n 20 minuten naar mijn werk. In principe ook als het regent, tenzij het echt stortregent. Dan ga ik met de tram. Dat vind ik echter als het regent ook een heel vervelend alternatief: je staat hutjemutje in een vochtige tram met tas en druipende paraplu en ik doe er ook nog eens veel langer over. Maar het aantal keren in een jaar dat dit voorkomt is zeer beperkt, hooguit drie keer ofzo? Oftewel: als het enigszins kan ga ik altijd met de fiets. Een goed regenpak kopen is dan wel handig. En ik heb als backup altijd een plastic regenponcho in mijn tas zitten. Voor het geval dat....
Alle reacties Link kopieren
10 km per dag? Da's dus ongeveer kwartiertje enkele reis. Da's toch niet zoveel? Doe ik dagelijks zonder regenjas. De afstand is te klein dat ik mezelf ervoor in het zweet krijg. Lekker van de buitenlucht en de vrijheid genieten: niks geen gedoe met files of NS-storingen!
Alle reacties Link kopieren
10 km is echt geen kwartiertje hoor. Gemiddelde fietssnelheid is ongeveer 12 tot 16 km per uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets ook altijd, nu is het 10 minuten enkele reis. En de keren dat ik mijn regenbroek aan heb zijn op 1 hand te tellen.

Ik zit echt niet altijd even vrolijk op de fiets maar ik vind het zeker in de zomer ook wel echt fijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:dignity schreef op 16 november 2014 @ 17:08:

10 km is echt geen kwartiertje hoor. Gemiddelde fietssnelheid is ongeveer 12 tot 16 km per uur.10 km per dag = 5 km enkele reis = ongeveer een kwartier per enkele reis
Hoe nemen jullie je tas mee op de fiets? Ik moet een stuk dwars door de stad fietsen en neem regelmatig mijn laptop mee. Een schoudertas vind ik best wel zwaar, maar onder de snelbinders voelt ook niet helemaal fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tas met een frame erin, die eigenlijk op mijn brompton vouwfiets hoort. Die doe ik achterop, onder een spin. Gaat prima, laptop zit er goed beschermd in.
Ik fiets nooit naar mijn werk. Het is 15km enkele reis, maar vind het te ver. Zeker omdat ik vanaf huis meteen een hoge brug over moet of de pont moet nemen. Geen zin in. Ik ga op de scooter heb een legcover voor de kou en regen. En heb handschoenen aan het stuur. In de winter skijas erbij aan en ik blijf wel droog.

Als het echt glad is, neem ik de bus. En heel soms ga ik met de auto, maar werk in het centrum van Utrecht dus is totaal niet handig! Heb wel een parkeerkaart van de parkeergarage onder hoog catharijne dat is wel heerlijk! Ook in het weekend geldig, ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Fiets al jaren dagelijks naar het werk, zo'n 6 km heen en 6 km terug. Regen valt echt reuze mee en als het dan toch regent dan gebruik ik een poncho. Kou op de fiets vind ik eigenlijk alleen maar lekker, ga dan vanzelf sneller fietsen en heb het dus eigenlijk zelden echt koud. Heb ook een rijbewijs en een auto maar vertik het echt om met de auto naar t werk te gaan. Zonde van mijn auto, de benzine en gedoe met parkeren. En als ik op de fiets ga dan heb ik tenminste nog het gevoel "goed" sportief bezig te zijn. Heb trouwens ook wel geïnvesteerd in een hele goede (dure) fiets, Geen elektrische maar wel een hele goede met genoeg versnellingen en comfort. Maar... lekker hoor dat fietsen, zou t niet meer kunnen missen !
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 22 november 2014 @ 19:34:

Hoe nemen jullie je tas mee op de fiets? Ik moet een stuk dwars door de stad fietsen en neem regelmatig mijn laptop mee. Een schoudertas vind ik best wel zwaar, maar onder de snelbinders voelt ook niet helemaal fijn.Gewoon investeren in fijne waterdichte en grote fietstassen, ook handig voor de boodschappen !
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets 6 km in ongeveer 15 minuten, Goed te doen hoor, zonder afgepeigerd te zijn !

En hoe meer je fietst hoe makkelijker het gaat !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven