Lijf & Lijn alle pijlers

Fit worden, hoe?

19-10-2014 19:39 84 berichten
Een aantal jaren geleden liep ik bijna 5 km hard, of ik trainde er iig voor. Inmiddels ben ik zo'n 10 kg zwaarder dan toen, want gestopt met sporten, gestopt met roken, te weinig op mijn eten gelet, baan met veel stress en ander eetpatroon waardoor ik mijn eigen gezonde eetpatroon losliet, enz.

Er mag zeker 10 kg af, maar gewicht vind ik niet zo heel belangrijk, ik wil me gewoon fitter voelen. Heb een paar jaar flink roofbouw gepleegd op mijn lijf met veel stress, weer begonnen met roken na jaren gestopt te zijn, enz. Dat wil ik niet meer.



Wat ik al gedaan heb: auto de deur uit gedaan en een fiets gekocht, dus dagelijks al iets meer beweging toegevoegd. Gestopt met roken sinds een paar maanden. Maar ik voel me niet fit.



Wat kan ik doen? Hardlopen is niet echt mijn ding, sporten gaat sowieso altijd met tegenzin, ik heb nooit echt gesport. Wandelen vind ik best leuk. Fietsen alleen als ik ergens naartoe moet, niet voor de lol.

Sportschool heb ik een aantal jaren gesponsord zonder echt te gaan, die apparaten zeggen me weinig en het ontbreekt aan discipline. Dingen als bootcamp lijken me wel leuk, maar mijn conditie is ver beneden peil (echt dramatisch slecht) dus dat vind ik best eng.



Wat is handig? Ik heb nu de tijd en energie om dit aan te pakken, de afgelopen jaren schoot het er steeds bij in. Maar hoe doe ik dat? Qua voeding en sport?
Alle reacties Link kopieren
Elke dag wandelen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen leuke bestemmingen in de omgeving waar je naartoe kunt fietsen? Dat je de beweging kunt combineren met een uitje of iets dergelijks?



Qua voeding heb ik zelf best wat baat bij een plantaardig dieet (i.c.m. met veel wandelen en af en toe intensief fietsen). Maar dat moet je maar net willen.
"Most people are other people. Their thoughts are someone else's opinion, their lives a mimicry, their passions a quotation."
Alle reacties Link kopieren
Als je wandelen leuk vindt zou ik daar gewoon mee beginnen. Elke dag een flink stuk en na een half jaar kijken of je aan kunt sluiten bij de bootcamp.



Je kunt wel dingen doen waar je geen motivatie voor hebt, maar je hebt zelf ook wel gemerkt dat dat dus niet werkt.
Toch die bootcamp gaan doen. Dat zal de eerste keren een drama zijn ja, maar conditie bouw je best snel op. En alle andere deelnemers waren ooit ook een piepend kuiken met zuurstoftekort toen ze begonnen. Niks om je voor te schamen. En heb je wel eens groepslessen geprobeerd in een sportschool? Helpt mij erg met gemotiveerd blijven omdat je er ook sociale contacten op doet, het gezellig is en je niet die loser wilt zijn die zegt dat ze volgende x weer komt en dan niet komt opdagen
Ik ben op zich nu wel gemotiveerd. Maar ik weet niet wat ik leuk vind. De afgelopen jaren waren zo druk dat dit er steeds bij in schoot, met dit dus als resultaat. En nu heb ik de tijd om dingen anders te gaan doen.



Fietsen doe ik dus al wel. Naar mijn werk, naar afspraken, kinderen ophalen en wegbrengen. Toch wel een paar kilometer per dag en ik merk voorzichtig verschil. Een half jaar geleden had ik niet eens een fiets, ik werkte ver weg en verder deed ik alles met de auto.



En qua eten: ik weet heel goed wat gezond is, maar dat schoot er ook bij in. Of nou ja, ik eet gezond in de basis, maar snaai teveel. Dat moet ook anders.
Alle reacties Link kopieren
Laat het 'voorheen liep ik 5 km hard' los. Dat was toen, nu is er een andere situatie. Wat ik uit jou verhaal begrijp moet je weer helemaal 'opnieuw' beginnen met conditieopbouw. Alle begin is dus lastig omdat je nu snel iets voelt van je lichaam (moe, spierpijn). Probeer iets te vinden wat je leuk vind. Wandelen is een goede optie, misschien samen met vriend/vriendin paar keer in de week na het eten een uurtje lopen?

Dat je veel dingen met de fiets gaat doen is natuurlijk al hartstikke goed! Is het haalbaar om naar je werk te fietsen? Misschien is er in de buurt een kleinschalige dames)sportschool, met een begeleid fitnessgroepje waar je je bij aan kunt sluiten. Dan heb je leuke contacten en dat maakt dat het een stok achter de deur is.



Dit alles heeft natuurlijk wel met een stuk motivatie te maken. Fit worden, en een betere conditie komen je nu eenmaal niet zomaar aanwaaien. Om echt te merken dat je een betere conditie krijgt en meer 'lucht' hebt moet je echt minstens 2 a 3 maanden volhouden!
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 19 oktober 2014 @ 19:48:

Ik ben op zich nu wel gemotiveerd. Maar ik weet niet wat ik leuk vind. De afgelopen jaren waren zo druk dat dit er steeds bij in schoot, met dit dus als resultaat. En nu heb ik de tijd om dingen anders te gaan doen.



Fietsen doe ik dus al wel. Naar mijn werk, naar afspraken, kinderen ophalen en wegbrengen. Toch wel een paar kilometer per dag en ik merk voorzichtig verschil. Een half jaar geleden had ik niet eens een fiets, ik werkte ver weg en verder deed ik alles met de auto.



En qua eten: ik weet heel goed wat gezond is, maar dat schoot er ook bij in. Of nou ja, ik eet gezond in de basis, maar snaai teveel. Dat moet ook anders.Dan ben je toch al op de goede weg lijkt me. Snaaien deed ik ook altijd, mijn oplossing was geen spul in huis halen dat je makkelijk snaait (maar goed, ik woon alleen, dus wel een iets andere situatie). Als je er tijd voor heb zou ik zoveel mogelijk proberen je snacks zelf te maken, dat is gezonder én je bent je meer bewust van wat en hoe je eet.
"Most people are other people. Their thoughts are someone else's opinion, their lives a mimicry, their passions a quotation."
En thuis sporten? Werkt dat voor mensen? Het is niet alleen mijn conditie die ik wil verbeteren, ik wil ook gewoon strakker worden. En dat krijg ik met wandelen niet voor elkaar lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan je samen met iemand op een teamsport gaan.



Ik herken mezelf in je verhaal (afgezien van het roken) en ben sinds kort met de buurvrouw aan het sporten, dan moet je wel.. :-)



En wat snaaien betreft; inderdaad niet in huis halen en wel alternatieven klaar hebben, zoals lekkere thee en wat fruit of een rijstwafel oid.
Samen met iemand sporten zit er niet echt in. Ik zou niet weten met wie en ik doe dat ook liever alleen geloof ik.
Je conditie zul je ook niet echt verbeteren met wandelen of normaal fietsen. Dan moet je wel een hele beroerde conditie hebben wil dat resultaat opleveren.



Strakker worden is een combinatie van afvallen en spieren kweken (krachttraining). Slap vel krijg je niet weg.
Alle reacties Link kopieren
Als bootcamp je leuk lijkt moet je dat lekker gaan doen. De eerste keren ga je dood, daarna zie je dat het snel beter gaat. En de mensen in zo'n les slepen je er met liefde doorheen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
O en trouwens, het gaat nietom discipline. Routine is het toverwoord.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Thor, begin simpel, consequent fietsen en wandelen is heel goed voor je conditie. Als je wat fitter bent kan je sporten overwegen. Maar dat hoeft niet, je klinkt niet zo sportthousiastic namelijk
Toen ik nog studeerde en me geen abonnement op de sportschool kon veroorloven, haalde ik een fitness dvd in huis. Werkte als een tierelier! Kies er eentje met goede muziek en leuke bewegingen, creëer een beetje privacy (heel irritant als mensen komen binnenlopen terwijl jij net aan het huppelen bent) en het is nog leuk ook. Niemand die ziet dat je een slechte conditie hebt en als het echt te zwaar wordt, kun je de dvd even stopzetten voor een korte pauze.
Alle reacties Link kopieren
Haaaaaao Meds!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Lekker gaan wandelen als je dat leuk vindt! Je bent in beweging en je beweegt buiten, dat is beide goed voor je. Je krijgt er een betere conditie van en je verbrandt calorieën. Bovendien werkt het pas op de langere termijn als je iets doet dat je leuk vindt.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
quote:hatsetats schreef op 19 oktober 2014 @ 20:19:

Haaaaaao Meds!Wat is dit voor Chinese Groet?
HAO
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als tip willen geven dat je het als een weg moet zien waar je zelf de beste route moet gaan ontdekken.



13 maanden geleden woog ik 8 a 10 kilo meer dan ik nu weeg en voelde ik me vaak ook behoorlijk uitgezakt. Wat ik heb gedaan is het verschil zoeken in kleine gewoontes. Ik krijg energie van buiten bewegen, dus heb ik afgesproken dat ik dat elke dag 2 keer 10 minuten doe. Dat haal ik dus als ik naar mijn werk fiets, maar als ik thuis werk of het weekend is, maak ik wel tijd om het ook te doen en dat helpt mij.



Verder heb ik lde afspraak ontwikkelt dat ik 4 keer per week sport. Dat is niet in 1 keer gegaan, maar stapje voor stapje. Voor mij is dat mijn teamsport en thuissport. Ik vind sportscholen stom en teveel gedoe en thuissporten kan snel. Ik heb eerst Jillian Michaels 30 day shred gedaan, toen Jillian Michaels 30 day ripped en daarna ben ik een beetje gaan freewheelen, maar dat werkt niet voor mij dus ik doe nu een 8 weeks programma van Fitness Blender in 16 weken (dus ik doe maar de helft).



Qua eten ben ik een tijdje bij gaan houden hoeveel calorieen ik binnen krijg, zonder daar echt iets mee te willen. Daarna ben ik gaan kijken hoe ik me voel als ik iets heb gegeten en ben ik gaan kijken wat voor mij goede variaties zijn. Ik houd best van chips, maar van die knapperige crackertjes met cheese onion smaak kan ik veel makkelijker gewoon een handje nemen en de rest laten staan, dus die laatste komt wel in huis, maar die eerste niet. Verder heb ik de afspraak om elke dag 2 stuks fruit te eten. Ook zorg ik dat ik altijd eten mee heb naar mijn werk, want in de kantine kan ik mezelf niet beheersen. Verder weet ik dat ik me beter voel als ik minder gerafineerde suiker binnen krijg, dus dat probeer ik ook in de gaten te houden (al lukt dat nu even wat beter).



Verder helpt het mij om te gaan slapen in een opgeruimd huis. Dat klinkt heel raar qua energie en fit zijn, maar als ik mijn huis netjes heb opgeruimd dan begin ik de dag met een beter gevoel en lijkt alles net wat makkelijker te gaan.



Al deze dingen heb ik proefondervindelijk stap voor stap ervaren. Dat is dus mijn tip. Verwacht niet deze week een fantastisch resultaat, maar ga elke maand op zoek naar 1 of 2 dingen die je anders kunt doen waardoor je meer energie hebt. Daardoor kun je de maand daarna weer wat anders oppakken wat ook weer meer energie gaat geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 oktober 2014 @ 20:24:

[...]



Wat is dit voor Chinese Groet?Koreaans.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 oktober 2014 @ 20:24:

[...]



Wat is dit voor Chinese Groet?Koreaans
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 oktober 2014 @ 20:16:

Thor, begin simpel, consequent fietsen en wandelen is heel goed voor je conditie. Als je wat fitter bent kan je sporten overwegen. Maar dat hoeft niet, je klinkt niet zo sportthousiastic namelijkKlopt. Maar dat zou ik wel graag willen worden dat is het hele punt .
Alle reacties Link kopieren
Wat zou voor jou dan een teken zijn dat je je fit voelt? Als je niet meer buiten adem de trap oploopt oid? Misschien moet je dat ook iets concreter maken, anders kan het altijd fitter.



Verder, als je niet van sporten houdt, kan je toch zoveel mogelijk de bewegings-optie kiezen, ipv de passieve. Dus de trap nemen ipv de lift en de fiets ipv auto, zoals je al doet.

En je hebt kinderen las ik, dus is het geen optie om met hen af en toe een spelletje te doen waarbij je enigszins actief bent? Dan voelt het misschien meer als spelen dan als sporten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven