Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond leven/Goed voor jezelf zorgen

07-02-2015 08:50 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit de laatste maanden niet zo lekker in mijn vel. Letterlijk dan... Langzaam is er een patroon van teveel snoepen/eten, weinig bewegen, te laat naar bed, teveel wijn etc in geslopen. En daar baal ik van: mn kleren zitten niet lekker meer, ik heb wallen, ben moe, al weken verkouden... Dit moet dus anders! Geen dieet of super foods, maar gewoon weer gezonder leven en goed voor mezelf zorgen! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ngs, ik heb best een lastig jaar gehad. Ik ben nu weer begonnen met wat meer sporten. Ik zoek ook wat meer ontspanning door bijv yoga te doen via internet (doyogawithme.com) zodat ik minder behoeft heb aan wijn en andere slechte voedingsmiddelen, ontspanning zoeken op een andere manier. Daarnaast ga ik af en toe naar de spa. Een uur buitenlopen of een stuk fietsen werkt soms ook goed.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je zorgt dus een beetje té goed voor jezelf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zelfdiscipline is nodig!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hangt er vanaf wat er tegen over staat. Ik ben veel onderweg voor een nieuw baan waaraan 2 jaar studie vast zit, maak lange dagen zit veel in mijn hoofd, ik doe 3-4x per week aan krachtsport sta soms om 07,00 uur al in sportschool, mijn moeder is pas geopereerd, ...etc. Ik probeer daar iets aan ontspanning tegenover te zetten niet in de vorm van verkeerde dingen eten en alcohol drinken al is het niet zo dat ik alleen 100% gezond eet. Een keer snoepen of alcohol drinken komt weleens voor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je moet natuurlijk geen tekorten aan essentiële stoffen oplopen, bijvoorbeeld een tekort aan vitamine C of ijzer pakt erg vervelend uit, maar verder ben ik van mening dat hoe schraler je eet, des te langer je leeft, zij het minder leuk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hoi NGS,



Daar ben ik nu ook sinds een maand of 3 mee bezig met vallen en opstaan, sport zo'n 3 keer per week en probeer gezond te eten. Houd dat ook bij in My Fitnesspall. Resultaat tot op heden is een kilo of 3 minder, wat meer spieren en de winter tot op heden doorgekomen zonder verkoudheid of griep.

Bij mij is het ook heel erg ervoor zorgen dat ik het niet te druk krijg. Ik heb een drukke baan en als het te veel wordt, ga ik steeds ongezonder eten, slaap ik niet meer en ben ik ook te moe om te sporten. Die balans zoeken vind ik nog erg moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mezelf vorige week op het matje geroepen, omdat het echt de spuigaten uit begon te lopen met ongezond eten en niet bewegen. Ik heb ook nogal last van een winterdip, dus ik kon mezelf echt niet van de bank af slepen.

Vorig weekend is de knop om gegaan en ik heb deze week 3 keer een uur gesport en minder gesnaaid. Gaat dus de goede kant op. We hebben ook een vakantie geboekt en ik wil strak in mijn bikini van de zomer, dus dat helpt ook Afvallen hoeft gelukkig niet, maar ik wil weer strak in mijn vel zitten zoals een jaar of 2 geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook lastig met een drukke baan, kinderen en een man die 's avonds vaak niet thuis is, ik kan dan niet makkelijk weg.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, wat mensen die het herkennen!



Ik heb zelf idd ook een moeilijk jaar achter de rug en toen zijn dus die slechte gewoontes erin geslopen.... Inmiddels ben ik gescheiden en gaat het een stuk beter dus tijd voor verandering. Vandaag ging erg goed, dus het begin is er!
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel. Ik heb een beperking die veel energie vraagt een gezin met een kind en ik studeer fulltime. Mijn advies is slaap op regelmatige tijden. ga op dezelfde tijd naar bed en sta op de dezelfde tijd weer op. en plan 1 dag in de week waarop je rustig aan kan doen.
Hallo ngs, ik wil wel met je meeschrijven. Bij mij gaat het al stukken beter, maar toch behoefte aan die stok achter de deur. Ik ben momenteel herstellende van een depressie en dat komt echt door goed eten, goed rusten, zelfvertrouwen opbouwen en sporten. Al vind ik consequent blijven sporten moeilijk, ondanks dat ik het zo fijn vind. En ontspanning zoeken vind ik ook erg lastig. Ik weet dat ik dingen moet doen die ik leuk vind, zoals schrijven of muziek luisteren, maar met regelmaat val ik rond half 9 in slaap op de bank voor de TV. Dus die aspecten kunnen wel wat verandering gebruiken.



Voor het gezond eten gebruik ik ook My Fitnesspal en ben daardoor ook al een paar kilo kwijt. Met het sporten probeer ik vaste dagen aan te houden, maar misschien kunnen we elkaar motiveren.
Alle reacties Link kopieren
Jaa, ik doe ook mee!



Een aantal jaar geleden ben ik flink afgevallen, zo'n 24 kg. Daar was ik toen erg blij mee.

Tijdens mijn zwangerschap ben ik het een en ander aangekomen, maar dat was nog niet zozeer een probleem, daar bleven een paar kilootjes van over. Alleen zijn we al gezin vanaf toen is een wat lastigere periode terecht gekomen: kind met een lastige start, ziektes in de familie, problemen op mijn werk. En hoe ga je daar het beste mee om? Juist: eten!



Maar nu ben ik er klaar mee. Ik wil de knop graag weer om, voor de kilo's maar voornamelijk om me weer fitter en energieker te voelen. Alleen vind ik het wel moeilijk. Het is erg comfortabel met wat lekkers op de bank...



Hoe geven jullie jezelf de welbekende schop onder de derriere?
Kijk, al mijn avatar gewijzigd van oude man naar frisse jonge vrouw en een nieuw motto: ik ben er klaar voor!
Koffieneutje, ik werk met de magie van de maandag: weer de routine in. Op zondag haal ik gezonde boodschappen in huis, doe eventueel wat 'meal preppen' en zorg dat alles klaar staat. Vaak is het 'veel werk' - bijvoorbeeld het snijden van een appel - wat mij zo snel doet grijpen naar iets ongezonds. Als het al klaar staat in de koelkast kan ik er niet aan onderuit en dan pak ik de appel, de gezonde optie. Samen met de My Fitnesspal app voor mij een combinatie die werkt. Onderzoek je zwaktes en plan een strategie. Zo zondig ik bijvoorbeeld op zondag, omdat ik dan maandag weer de routine in ga en automatisch gezonder eet. Doe ik zondigen op zaterdag, dan zondig ik op zondag ook (feit).
Onder het mom van: dan maar direct beginnen.... ik heb net tien minuten yoga gedaan, d.m.v. de zwangerschaps work - out DVD die ik nog in de kast heb staan. Het kan wel wat meer, een minuut of twintig lijkt me een prima opstap, dus deze week eens uitkijken naar een nieuwe DVD met wat meer uitdaging.



Nu zit ik braaf achter de computer, de Who klinkt door de speakers en ga eens beginnen met schrijven. Wat zijn jullie gezonde plannen van vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat jullie mee doen Fleetfox en Koffieneutje!



Koffieneutje, ik haal gewoon maar heel weinig lekkers in huis. Wat er niet is kan ook niet opgegeten worden!



Ik heb vanavond hardgelopen, ben daarna lekker in bad geweest en zit nu met thee en wat fruit op de bank. Lijkt me prima zo!
Dat doe ik ook ngs, geen lekkers in huis halen. Ik haal wel altijd trouw extra pure chocolade, met > 70% cacao. Daar kan ik maar heel weinig van op en zit vol antioxidanten - en, niet onbelangrijk: het is lekker. Met twee stukjes heb je genoeg!



Heerlijk, hardlopen ngs. Loop je al ver? Ik loop nog enkel in het weekend en ben pas weer begonnen, een kilometer was een opgave! Straks, als het weer beter wordt ga ik toch weer voor drie keer per week en dan weer opbouwen naar de drie kilometer die ik liep voordat ik zwanger werd.
Alle reacties Link kopieren
Niks in huis werkt voor mij echt het beste ja!



Ik liep een jaar geleden tussen de 5 en 10 km...maar nu moet ik het echt weer opbouwen. Ik loop nu tussen de 3 en de 5 km en dat gaat gelukkig best goed! Vandaag rust en een avondje op de bank met thee, ook lekker!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-02-2015 23:11
Reden: Spam
% gewijzigd
Dat mis ik echt ngs, lekker een aantal kilometer lopen... Rust is ook zeer belangrijk, dus neem het er lekker van. Hoe gaat het nu met het eten, al beter?



Hier gaat het enigszins. Gisteren zat ik totaal niet goed in mijn vel, merkte dat wat depressieve gevoelens weer heftig binnen kwamen. Gelukkig kon ik de oorzaak snel achterhalen: de winter. Ieder jaar zo rond februari heb ik een winterdip, dan ben ik de winter beu en dan mag het wel weer lente worden. Nu zal het met de depressie wat harder binnenkomen, I guess. Ik ga heel lief voor mijzelf zijn: gezond blijven eten, vitaminen weer eens trouw gaan slikken en toch weer aan het sporten gaan. Normaal zijn mijn sportdagen dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag, maar het komt er al weer twee weken niet meer van. Ondanks dat ik thuis kan sporten...



Het opruimen en poetsen gaat daarmee ook niet meer zo trouw, dus heb voor mijzelf een beloningslijstje gemaakt. Die heb ik ook voor het afvallen, dus leek me dat met poetsen ook een goed idee tot ik er weer lekker in zit. Het zijn maar kleine beloningen, van een plantje tot een paar uur in bad, maar het gaat om het idee. Ik kan heel streng voor mijzelf zijn en mijzelf totaal geen credit geven voor het vele werk dat ik doe. Dus vandaar. En met een paar kleine beloningen kan ik weer een beetje de lente in huis halen, fijne plantjes, een fleurige trui. En dat maakt me dan ook weer een beetje blij.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic komt als geroepen lijkt het. Ik zorg heel slecht voor mezelf, al maanden. En elke keer praatte ik het voor mezelf goed, maar nu voel ik me zo belabberd. Al heel lang verkouden, beweeg niet en eet ongezond. Ik heb een jarenlange haat-liefde verhouding met mijn lichaam en het aankomen/afvallen. Ik wil niets liever dan afvallen, maar waarom pak ik dan toch telkens weer dat koekje, die boterhammen die ik gewoon lekker vind, chocola, chips etc? Kan het niet verklaren, heb zo'n enorme drang naar al die dingen. Het lijkt alsof ik mezelf iets heel ergs aandoe als ik ga lijnen. En dan heb ik het niet over crashen, maar opletten, gezond eten etc. Elke keer heb ik een stemmetje in m'n hoofd die mij vertelt dat ik eigenlijk heel zielig ben dat ik al die lekkere dingen niet mag eten. Stom he?!



Ik moet! Maar kom die drempel niet over, zit al maanden zo niet 1,5 jaar in een verkeerd patroon en ik kan het niet doorbreken. Ik woon in een klein dorp dus zal met de auto naar de sportschool moeten, vreselijk vind ik het! Hardlopen is ook enorm saai, maar wel mogelijk in eigen tijd en dicht bij huis. Maar toch....het blijft altijd bij ideeën, ik zet nooit door. Word er moedeloos van. Ga in sept trouwen, het ultieme doel om af te vallen. Maar ik zit nu qua tijd nog te ver van dat moment af...als ik echte druk voel dan lukt het eel, maar dan ga ik crashen en dat heeft uiteindelijk geen zin. Ik moet wel altijd een doel hebben, terwijl gezond zijn en lekker in je vel zitten natuurlijk al reden genoeg moeten zijn. Heb een kindje van bijna 2, ik werk en man maakt lange dagen waardoor we vaak druk zijn in ons gezin. Allemaal redenen om samen geen zin te hebben in sporten. Onzin, weet ik..



Ik ga hier mee lezen. Hoop ook mee te kunnen schrijven, maar ben niet dagelijks in de gelegenheid daarvoor.
Bluebelly, welkom! Even aannemende dat ngs het helemaal OK vindt dat je meeschrijft.



Wil je niet enorm veel tegelijk? En sporten, en afvallen, en minder ziek zijn. Geen wonder dat je je gewoontes niet kunt doorbreken, als ik zoveel moest, zou ik er ook al geen zin in hebben. Ik weet hoe het is! Ik wil ook teveel tegelijk en ik heb na heel, heel vaak vallen en opstaan geleerd: dat werkt niet.



Je zult het langzaam in je leven moeten mengen, stap voor stap. Ik zal mijzelf als voorbeeld nemen, niet dat ik het perfect doe, maar, ik streef hier wel 80% van de tijd naar. Ik ben eerst gestopt met het drinken van frisdrank. In de plaats daarvan ben ik water, thee en, als ik uit eten ga, Spa Rood gaan drinken. Toen ik dat eenmaal gewend was, dus door automatisch water uit de kraan te pakken en nee te zeggen als iemand mij frisdrank aanbood, ben ik gezonde ontbijtjes gaan maken. Op de dagen dat ik werk een ontbijt - smoothie, op de dagen dat ik thuis ben rijstwafels met gezonde vetten, notenboter, avocado of gerookte zalm. Daarna ben ik My Fitness Pal gaan gebruiken en heb ik nu inzicht in mijn calorieën inname, dus naast gezond eten, val ik nu ook af. Mijn volgende stap is om salades te gaan maken voor de lunch, het liefst plant based/vegan. Het neemt echt geen maanden in beslag, vaak ben je het na drie weken gewend en is het automatisme. Maar die kleine veranderingen dragen wel bij aan je gezondheid en daarmee vaak ook aan een slankere taille.



En het gaat mij dus ook niet altijd goed af. Ik plan voor mijzelf een keer per week een 'cheat meal' in en dan eet ik dat gewoon, al vaak dan wel in een kleinere portie. Maar zo ontzeg ik mij dus helemaal niks, heerlijk! Zaterdag ga ik pasta Carbonara maken!



Misschien kun je er iets mee, niet iedereen ziet dat zitten en natuurlijk moet je ook de motivatie hebben om een begin te maken. Maar aangezien je je begin zo klein mogelijk kunt maken zoals je zelf wilt, is de kans op slagen wel groter.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat dit voor iedereen wel herkenbaar is (: Zelf ook een periode een dipje gehad.

Ik werk op de sportschool en ik heb een gezondheidsopleiding gedaan dus ik ben ook bewust bezig met mijn gezondheid. Als er iets is wat ik heb geleerd zijn het de volgende dingen:

- Goed en genoeg slapen! Dus koppie leeg maken voor je gaat slapen..

- Niet te veel focussen op bijvoorbeeld calorieën tellen in je voeding, maar kijk naar de voedingswaarde. Zoals eerder gezegd: let op dat je genoeg ijzer binnen krijgt. Ook eiwitten zijn erg belangrijk. Sinds kort ben ik meer eiwitten gaan eten en ik heb veel meer energie (ben vegetariër). En ook ik koop gewoon geen lekkers, anders is het gelijk op. maar tuurlijk neem ik ook een taartje als er iemand jarig is en in het weekend mag ik wat extra van mezelf.

- Lekker bewegen. Ga iets doen wat je leuk vind, want dan hou je dat ook vol. Als ik een week niet heb gesport voel ik me gelijk futloos en loom. Ik doe een teamsport, dus dan ga je sowieso naar de trainingen en wedstrijden. Ook train ik regelmatig op mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips Blondibeesje! Is het ook goed om meer eiwitten te eten als je wel gewoon vlees eet?



Hier gaat het best goed! Ik probeer idd kleine veranderingen aan te brengen. Meer bewegen (in de vorm van hardlopen en wandelen) en meer water drinken zijn nu eerst aan bod! En ondertussen weinig snoepen en snaaien. Zonder idd op calorieen te letten, heb voor dit weekend lekker gerookte zalm en avocado in huis gehaald!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven