Lijf & Lijn alle pijlers

Goed dieet voor man?

06-01-2013 16:04 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend is op zoek naar een dieet om af te vallen.

Hoe simpeler hoe beter, d.w.z. liefst met eetlijstjes per dag à la: 's ochtends 2 boterhammen, 's middags x, 's avonds y.



Hij heeft geen flauw idee waar te beginnen en ook niet zo'n inzicht in waar veel/weinig calorieën inzitten. Kortom, hij doet maar wat en heeft niet zo'n zin om zich in het eetgebeuren te verdiepen.

Hij sport al wel veel, maar eet daar weer net zo hard tegenop.



Wie heeft voor mij een heldere website en of goed boek?

Voorwaarde: geen rare crash-diëten, geen shakes e.d., wel gewoon normaal blijven eten.

Alle hulp is welkom!
Alle reacties Link kopieren
quote:kwallenbal schreef op 06 januari 2013 @ 16:45:

http://www.lekker-in-je-v ... akker_dieet_eierkoek.html



Even serieuze vraag hoor, maar een eierkoek ongezond? Die eet ik al heel mijn leven, nog voor mevrouw bakker daarmee aan kwam zetten. Ik koop die bij de bakker, lekker bij een bakje koffie 's middags.



Ja dus



Redelijk wat suiker idd, maar vrij weinig vet. Zolang je die niet dagelijks naar binnen schuift, valt het nogal mee denk ik.



En jammer dat er in je link dit soort teksten staan:



En haal die eierkoek van Sonja niet meer in huis! Ik word zelf al misselijk bij het zien van bovenstaand plaatje.
Alle reacties Link kopieren
quote:xalliesuper2point0 schreef op 06 januari 2013 @ 16:48:

[...]





Koop je die bij Sonja Bakker? Nee mijn bakker heet geen sonja
natuurlijk is een eierkoek niet gezond. Het is koek, snoepgoed. En snoepgoed is niet bedoeld om gezond te zijn. In plaats van een eierkoek kan je ook een stroopwafel eten. Voedingswaarde is nagenoeg hetzelfde
Bestel voor je man "Het wasbordieet"

dat is een goed boek
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 januari 2013 @ 17:01:

natuurlijk is een eierkoek niet gezond. Het is koek, snoepgoed. En snoepgoed is niet bedoeld om gezond te zijn. In plaats van een eierkoek kan je ook een stroopwafel eten. Voedingswaarde is nagenoeg hetzelfdeMaar het geeft toch niet om zo af en toe eens wat ongezonds te eten? Zo lang je algehele voedingspatroon in orde is, moet dat gewoon kunnen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 januari 2013 @ 17:03:

Bestel voor je man "Het wasbordieet"

dat is een goed boek

Die was ik ook al tegengekomen.

De titel zal hem in elk geval aanspreken.

Staat nu op mijn bieb-lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Laat hem eerst eens in kaart brengen wat hij eet en wat hij beweegt. Maar sowieso, schrap alle alcohol, frisdrank, snoep en koek, chips en gemaksmaaltijden. Dan kom je een heel eind. Natuurlijk mag ie best eens een koekje oid, maar niet meer zelf kopen werkt toch het beste. Het klinkt wel een beetje lui. Ik vind het iig niet gek dat iemand te zwaar wordt als hij zich nooit in eten/voedingsstoffen/calorieen heeft verdiept.
Maar wat is in jouw ogen gezond Moccagourmet? Jij hebt het over niet zoveel vet in de eierkoeken maar vetten heb je wél nodig.

Heb jij enig idee wat goede en slechte vetten zijn, meervoudige en enkelvoudige kh en welke je beter kunt laten?



Lees maar eens een paar eerder gegeven linken
Alle reacties Link kopieren
quote:kwallenbal schreef op 06 januari 2013 @ 17:16:

Maar wat is in jouw ogen gezond Moccagourmet? Jij hebt het over niet zoveel vet in de eierkoeken maar vetten heb je wél nodig.

Heb jij enig idee wat goede en slechte vetten zijn, meervoudige en enkelvoudige kh en welke je beter kunt laten?



Lees maar eens een paar eerder gegeven linken



Ik ben prima op de hoogte van verzadigde vetten, onverzadigde vetten en linke transvetten.

Zolang je algemene voedingspatroon in balans is, kan je prima eens een keer wat ongezonds bij de koffie nemen. Ik zie daar geen probleem in.
Uiteraard is dat geen probleem.

Het was ook niet aanvallend bedoeld alleen denken veel mensen dat ze gezond eten en als je dan vraagt wat dan blijkt het helemaal niet zo gezond te zijn, vandaar mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er een beetje aan wat hij nu eet. Ik probeer het altijd eenigsinds in de persoons eigen eetgewoonte in te passen. IIg neem goed brood, allinson bv. en echte roomboter geen meuk. Veel gekookte eitjes, zeker als hij sport. salades en savonds goed vlees of vis en groentes tot hij genoeg heeft. Aardappels pasta's ed achterwege laten. Thee water en eventueel een glaasje light fris (glaasje is geen fles) geen fruitsap, melk en sportdrankjes. EN GEEN SUIKER MEER>
Alle reacties Link kopieren
Houdt je man toevallig van gadgets? Er is een app waarin je kunt invoeren wat je eet en die dan berekent hoeveel kcal dat is.



Maar dat is een praktisch ding; het lijkt me belangrijker om meer inzicht te krijgen in wat gezond is (boek, diëtist) en om te kijken waar het probleem zit. Eet hij tussendoor teveel ongezonde dingen, eet hij goed maar zijn de porties te groot, krijgt hij wel genoeg voedingsstoffen binnen? Hoeveel verbruikt hij op een dag?

Wonen jullie samen of apart, kan hij een beetje koken?



Je kan hem om te beginnen een lijstje geven met gezonde keuzes van basisdingen: volkoren brood (dat is niet hetzelfde als bruin brood) en pasta, zilvervliesrijst, zoete aardappel in plaats van gewone aardappel (die kan ook wel hoor), kip/tofu/magere vis in plaats van hamburgers, hüttenkäse in plaats van gele kaas. Onbeperkt variëren met groenten.

Gewoon van die dingen die hij waarschijnlijk vaak eet en daarbij aangeven wat hij het beste kan nemen.

En zet er dan ook bij hoeveel hij nodig heeft zodat hij kan afwegen en niet teveel maakt.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tyche, niet zo mager. Een mens heeft vet nodig om af te vallen.En waarom aardappels? zit weinig in en is alleen maar in de 18e eeuw in zwang gekomen om de maagvullende eigenschappen (armoe voer) Laat de aardappel en eet lekker groente. Vette vis en vlees zorgt eerder voor een verzadigt gevoel dan mager.
Alle reacties Link kopieren
Joh een vent die niet eens wil lezen wat wel en niet gezond is gaat echt niet over op een bord groente met een stukje gestoomde tilapia. Ik blijf al jareen op gewicht met het common sense dieet, maar dan moet je wel weten wat er in je eten zit. Maar het werrkt ongeveer zo:



1. drink je calorieen niet. Hier hou ik me alleen aan als ik het gevoel heb wat te groeien. Dan schrap ik de koffie met melk en suiker en drink ik alleen water en thee.

2. Eet niet te veel dingen met spul er in dat je niet kunt uitspreken, dat nog niet bestond toen je oma klein was of waarvan de ingredientenlijst langer is dan je testament. Het komt neer op: veel zelf maken.

3. Eet dingen die niet goed voor je zijn, niet vaker dan hoe vaak je zin hebt het ook echt zelf te maken. Zoals patat of chocolademousse. Je mag het van mij kopen maar maken zou je het vast niet vaker dan eens in de 2 weken.

4. Neem liever de helft van iets dan twee keer zoveel van de light versie. Lightproducten vullen niet, er zit niks gezonds in, en vaak veel dat slecht is.

5. Eet zoveel groente en fruit als aanbevolen. Dan is er alweer minder plek voor de rest van de meuk.

6. Ontbijt!

7. Laat dingen die je in de kast gaan verleiden, in de winkel liggen, maak een booschappelijst en hou je er aan, en eet goed voor je gaat winkelen.
Alle reacties Link kopieren
Op één of andere manier wordt wetenschappelijk van alles getest op gezonde mannen tussen 25 en 45. Ik zou als man fan zijn van de menshealth. Ik heb het niet inhoudelijk bekeken (dus geen mening), maar hij zou het eetplan op de website van de menshealth eens kunnen bekijken: http://www.menshealth.nl/Voeding/MH-eetplan.htm



Het boek wasbord dieet komt ook van Menshealth zie ik.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:kwallenbal schreef op 06 januari 2013 @ 17:23:

Uiteraard is dat geen probleem.

Het was ook niet aanvallend bedoeld alleen denken veel mensen dat ze gezond eten en als je dan vraagt wat dan blijkt het helemaal niet zo gezond te zijn, vandaar mijn vraag.



Klopt, daarom is een week bijhouden wat je eet ook zo'n goede tip.

Dat is een mooi uitgangspunt om actie te gaan ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:allis schreef op 06 januari 2013 @ 17:45:

Joh een vent die niet eens wil lezen wat wel en niet gezond is gaat echt niet over op een bord groente met een stukje gestoomde tilapia.

Nah, hij is gek op vis hoor.

Is leuk om 's te lezen wat voor beeld jullie krijgen bij het feit dat hij niet zo'n lezer is en wat biologie-basis ontbeert. 't Klopt in elk geval niet. Bij hem zit 'm meer in de porties dan in het slechte eten zelf. Misschien het lastige ook wel voor hem (en voor mij om hem even wat makkelijk te 'coachen'). We eten niet uit pakjes, veel vers, regelmatig vis etc. Wel eet hij heel onregelmatig.

Als ik geen koekjes in huis haal, eet hij ze ook niet.

Ik ben daar sinds kort weer mee gestopt, dus dat zal al schelen.



Ik lees straks de rest even (nu even eten ).
Alle reacties Link kopieren
Mannen hebben een ander idee waar het calorieën betreft. Ze denken "een marsreep is kleiner dan die boterham met mager beleg, die reep bevat dus minder calorieën". Je kunt ze de ene na de andere tabel voorhouden maar de inhoud beklijft niet.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Overigens komt tilapia er bij ons al een tijdje niet in.

Hoewel er inmiddels ook schone schijnt te zijn.

http://www.vetvrij.com/pangasius-tilapi ... kassa.html
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 06 januari 2013 @ 17:30:

tyche, niet zo mager. Een mens heeft vet nodig om af te vallen.En waarom aardappels? zit weinig in en is alleen maar in de 18e eeuw in zwang gekomen om de maagvullende eigenschappen (armoe voer) Laat de aardappel en eet lekker groente. Vette vis en vlees zorgt eerder voor een verzadigt gevoel dan mager.

Je hebt gelijk, vet is niet per se ongezond. Daarom vroeg ik daarboven of hij wel de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, want dat is natuurlijk het belangrijkst.

Maar als hij zo weinig inzicht heeft in voedsel dan lijkt het me wel handig om op een overzichtelijke manier de verschillen aan te geven. Dan kan hij zelf kijken of hij die dag vette vis eet of liever een keer wat magerder. Maar ik wil absoluut niet zeggen dat al het vet ongezond is hoor.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Iedereen nog bedankt voor de meer algemene adviezen.



Plan van aanpak wordt in elk geval om zelf een eetschema met hem op te stellen. Boek 'wasbord dieet' als leidraad (even kijken hoe dat er precies uitziet; wat wel fijn is dat daar al van sporten uit wordt gegaan, dus dat sluit mooi aan).

Aan de hand van het eetschema kan hij dan bijhouden wat hij daadwerkelijk eet. Met de voedingsmiddelen uit groene/oranje/rode lijst kan hij dan zelf gaan variëren/afwijken.

Hij kan mijn kcal-bijhoud-programma'tje gebruiken om zijn werkelijk kcalinname bij te houden.

Doel is dat hij dit zelfstandig kan gaan doen, anders blijf ik ermee bezig en daar heb ik niet zoveel zin in.



Om even inzage te geven in zijn eetpatroon: net gezond en mager gegeten met z'n twee. Hij heeft daar een shake bijgemaakt voor zichzelf: halve liter melk, 8 suikerklontjes en avocado erin. Als ik dat bij elkaar optel kom ik op zo'n 650 kcal uit. Als hij hetzelfde had gemaakt met een appel en bijv. wat stevia in plaats van suiker, dan was het al de helft minder geweest.

(zo'n shake kan nog best hoor als hij de rest van de dag rustig aan doet, maar punt is dus dat hij geen idee heeft en daar niet op kan sturen).
Alle reacties Link kopieren
Het punt is met suiker dat je daar juist trek van krijgt. Het prikkelt om insuline aan te maken (heeeel lang verhaal ) waardoor je meer gaat eten. Het verdelen van de koolhydraten is dan ook belangrijk. Waarom die shake? Als hij genoeg eet heeft hij geen shake nodig. Dat magere eten is dus ook fout. Van suiker kom je meer aan dan van gewoon goed eten.
Alle reacties Link kopieren
Ow, maar dat was geen voorbeeld van hoe hij denkt 'mager' te eten hoor. Was meer bedoeld om uit te leggen dat hij best wat wil doen voor zijn eten (vers fruit, shake maken), maar dat hij ook geen besef heeft, hij dondert er dan 8 suikerklontjes in zonder echt te beseffen hoe slecht dat is.

En hoe weet je nu dat dat magere eten fout was als je niet eens weet wat we hebben gegeten?

(je gaat er vanuit dat die shake iets moest compenseren maar dat zei ik toch helemaal niet)
Alle reacties Link kopieren
quote:rabbitie schreef op 06 januari 2013 @ 20:49:



8 suikerklontjes en avocado erin.



Wat kansloos om 8 suikerklonten te gebruiken in een voedingspatroon. Jullie hebben het nog niet helemaal begrepen. Zeg maar gerust helemaal niet.



Hier kan geen enkel advies tegen op......



Zucht



Hij wil best wat doen......misschien kan hij beter zelf ergens een topic openen op FOK ofzo om zich te laten informeren of zich gaan inlezen op wat whole foods zijn en wat niet en over geraffineerde koolhydraten.



Zolang jij mama voor hem speelt ipv van vriendin gaat hij het niet leren. Laat hem het lekker zelf uitzoeken als hij dit soort domme keuzes maakt dan is hij geen adviezen waard.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 07 januari 2013 @ 19:11:

[...]





Wat kansloos om 8 suikerklonten te gebruiken in een voedingspatroon. Jullie hebben het nog niet helemaal begrepen.Misschien moet je de reactie boven je even lezen.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven