Lijf & Lijn alle pijlers

Goede afvalvoornemens vóór die cliché '1 januari'

23-11-2014 14:10 932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ook zin een 'goed voornemen' alvast vóór 1 januari 2015 uit te voeren?? Dan hebben we bijna zes weken die volgens mij nodig zijn om een gedragsverandering 'normaal' te maken. Lijkt me veel fijner om op 1 januari al resultaat geboekt te hebben, dan dan te moeten beginnen!



Ik weeg zelf nu 82 kg (1.80 m) en wil graag afvallen tot 73 kg (BMI 22). In de afgelopen vier jaar ben ik deze 9 kg aangekomen, en ik wil er weer van af. Uiteraard ga ik dat niet redden voor 1 januari, maar het lijkt me wel heerlijk om dan al 78 kg te wegen, en dan bijv. nog maar 5 kg te hoeven in januari.



Zelf wil ik het gaan doen met calorieën bijhouden op de My Fat Secret app en per dag ongeveer 1500 kcal te eten. Voor de moeilijke momentjes heb ik mezelf een aflevering van een serie op Netflix beloofd (The Good Wife). Daarnaast wil ik per week ongeveer 1000 kcal verbrangen door te sporten of intensief te bewegen. Het is niet zo dat ik van niets kom, ik doe al een tijdje aan thuissporten, maar niet met een goed patroon.



Mij lijkt het fijn om op dit topic dit samen te doen met anderen. Mij zou het in ieder geval motiveren wekelijk de progressie (of regressie ) te kunnen delen & te horen hoe het bij anderen gaat!



NaamLeeftijdLengteStartStartdatumStreefDeze weekHuidigeAfgevallenElmiran271.63m65kg8 dec55kg-0.0kg61.7kg-2.1kgDepster241.78m82.3kg17 nov68kg-0.1kg75.8kg-6.5kgSpijk-er321.66m72.0kgokt57.0kg?63.8kg-8.2kgYas301.80m86.2kg 10 nov73kg-0.5kg76.5kg-9.7kgPolly211.67m69.4kg15 dec60kg-0.8kg65.2kg-3.2kgWoezel291.64m65.1kg15 dec56kg-0.0kg59.3kg-5.8kgLasVegas301.75m83.0kg8 dec68.5kg-0.0kg78.0kg-5.0kgLesbianWoman20-30jr1.74m76.6kg29 dec68kg??73.7kg-2.9kgMonkey221.80m92.3kg22 dec70kg-0.0kg90.9kg-1.4kgRunRunRun261.64m74.0kg1 nov60kg?64.0kg-10.0kgLunaSter311.70m78.3kg15 jan68kg?73.9kg-4.7kgKaatje321.59m75kg1 jan - ?73.3kg-1.7kg
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 1 januari, nog meer van mensen houden die lakjassen dragen.
Leef zoals je bent
Alle reacties Link kopieren
Goed idee. Ik roep het ieder jaar, maar het is nooit gelukt omdat ik halverwege afhaak.



Ik ben vanaf vorige week begonnen om op m'n eten te letten. S'morgens neem ik een eiwitshake van body&fit. Dit werkt erg goed tegen hongergevoel. Een paar uur later eet ik 2 sneeën brood. S'avond een gezonde warme maaltijd. Niet teveel aardappels, en rijst. Vooral veel groente, met een stuk vlees of vis erbij.



Ik weeg 63 kg, en ben 1.63 m. In 1 1/2 jaar tijd ben ik 6 kg afgevallen. Mijn streefgewicht is 53 kg. Als ik 58 kg weeg heb ik mezelf een dag shoppen beloofd .



Ik rijd 2 tot 3x per week paard. Daarnaast wil ik minimaal 3x per week 4 km hard gaan lopen. Dit houd ik bij met de Nike Running app.
Natuurlijk is het altijd goed om niet te zwaar te zijn. Toch zou ik er in deze gezellige eetmaanden alleen maar naar streven om hetzelfde gewicht te behouden en niet aan te komen. Dan weet je meteen hoeveel je voortaan ongeveer nodig hebt om een stabiel gewicht te houden.
Alle reacties Link kopieren
Hee Elmiran, leuk dat je mee gaat doen hier...



Blommit, daar heb ik ook wel over nagedacht, maar dat december een 'gezellige eetmaand' is vind ik ook een soort smoesje. Natuurlijk vier je een keer Sinterklaas met chocomel en speculaas & eet je op 1e en 2e kerstdag uitgebreid diner...

Maar waarom zou je die andere 28 dagen van december niet alvast kunnen beginnen?



Ik heb vandaag als ontbijt twee boterhammen (met ham) gegeten. Als lunch pompoensoep en drie rijstwafels met appelstroop. Als avondeten eet ik een biefstuk met een japanse salade (sla, edamamerbonen, komkommer, paprika, gember, wakame en sojasaus), toe een klein beetje magere kwark met kaneel. Daarnaast 2 cappucino's, een plakje kruidkoek en een appel.
Alle reacties Link kopieren
quote:elmiran schreef op 23 november 2014 @ 14:42:

Mijn streefgewicht is 53 kg. Als ik 58 kg weeg heb ik mezelf een dag shoppen beloofd .



Goed idee om bij een mijlpaal iets leuks met jezelf te doen! Hoeveel geld gaat er bij jou bij een dag shoppen doorheen? En vind je het dan niet zonde qua verkeerde maat - omdat je nog niet op je streefgewicht bent? Anderzijds, als je mooi langzaam maar gestaag afvalt, heb je natuurlijk wel een tijdje dat je ze kunt dragen...



Je zegt ook dat je bij eerdere pogingen was afgehaakt? Hoe kwam dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk een paar schoenen, of Uggs. Broeken die ik nu heb zit veel stretch in, dus mocht ik een paar kilo verliezen dan sluit het met een paar kilo minder ook nog mooi aan.



Ik ben vaak afgehaakt omdat ik de controle verlies zodra ik teveel last van stress heb, of rot voel. Heb dan door de stress dagen dat ik weinig eet, en daarna vreetbuien. Zodra de zomer in zicht komt, en ik denk dat ik het niet meer ga redden om m'n streefgewicht te halen voor m'n vakantie stop ik er ook altijd mee.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook een plan hoe je dat nu gaat aanpakken? Stress hoort af en toe bij het leven, dus een horde die er vast een keer zal komen dit traject?



Ikzelf zit nu bij een voor mij bekende 'horde' (heb afgelopen jaren 2x eerder geprobeerd wat kilo's te verliezen), namelijk, ik zit al een week op een soort setpointgewicht van 82 kg (terwijl ik elke dag max 1500 kcal eet én een halfuur sport). Ik hou wel erg van de beloning van steeds een lager gewicht op de weegschaal, om alle verleidingen de hele dag te weerstaan..



Nu probeer ik gewoon stoïcijns door te gaan, ééns moet het weer gaan zakken, en dan gaat het hopelijk weer een stuk sneller. Mijn motivatie om door te gaan is dat dit soort fases erbij horen & dat ik een stuk lekkerder in mijn vel zit nu ik serieus bezig ben met mijn gewicht en conditie.
Alle reacties Link kopieren
Argh, nog stééds 82.0 kg exact, al een week!

En dat terwijl ik een week lang onder de 1700 meestal zelfs rond de 1500 kcal eet & dagelijks sport. Inmiddels begin ik het fascinerend te vinden hoe dit verder gaat, vind het bijna grappig. Hou dus gewoon vol.



Hee, maar er zijn toch wel meer mensen die juist in december willen beginnen met een paar kilo's kwijtraken? Als de flow er een beetje inzit, ben je 1 jan al een goed stuk op weg…



Elmiran, hoe gaat het bij jou dit weekend?
Alle reacties Link kopieren
Dat is balen. Mijn zusje had dat een tijdje. Spieren wegen natuurlijk ook meer dan vet. Of het kan dat je de een week meer vocht vast houd.



Misschien willen alle mensen pas na de feestdagen beginnen. Ik hoor zat mensen zeggen dat ze zichzelf te dik vinden maar ze doen er niks aan. Niet dat ik me helemaal in ga houden met de kerst, maar ik ga ook zeker niet kilo's eraan eten.



Hier gaat het nog goed. De stress vreetbuien pak ik aan door zaterdagavond niet meer naar de supermarkt te gaan. Dan weet ik zeker dat ik niet thuis kom met ongezonde dingen. Of warm eten, en daarna boodschappen te doen.



Hardlopen begin ik niet meer aan. M'n knie heeft vorige week besloten om ermee op te houden. Geen idee of het kraakbeen hersteld, dat is alleen vanaf foto's te zien. Mag blij zijn als ik straks nog paard kan rijden. Ik blijf wel op m'n eten letten, en pas het gelijk aan nu ik niet sport. Wil niet door dit opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Elmiran, dat is heftig, onzekerheid over je knie als paardrijden belangrijk voor je is!!

Zijn er geen sporten of oefeningen die minder belastend zijn voor je knie?? Arm- en buikspieroefeningen etc?



Ik werd gisteravond getrakteerd op een etentje. Naar mijn idee zo afval-minded mogelijke keuzes gemaakt, biefstuk, weinig aardappeltjes, soep, maar ingevuld op de app (die calorieën bijhoudt) en toch 1700 kcal voor één maaltijd! OK, wel twee wijntjes , maar vooral al die kleine dingetjes tikken aan, lepel room in de soep, dressing over een salade, spekjes om de haricot verts etc. Gelukkig die dag verder nog weinig gegeten en een uur gesport.



Je theorie over spieropbouw zou wel eens waar kunnen zijn. Ik zie namelijk wel duidelijk dat mijn taille dunner wordt. Vlak voor menstruatie hou ik ook vocht vast, maar in die fase zat ik afgelopen week niet, juist ovulatie, zou dat ook nog een verklaring kunnen zijn?



Nouja, morgenochtend weer wegen… Ik bereid me er maar gewoon op voor dat ik dan nog zelfs zwaarder weeg dan mijn hardnekkige 82.0 kg. Maar ik hou vol. Lijkt me heerlijk om 2015 in ieder geval onder de 80 te beginnen!
Alle reacties Link kopieren
Je raadt het nooit: 82.0 kg



Ga vandaag, als uitzondering, een vastendagje met 1.000 kcal inlassen om te kijken of ik er dan e-i-n-d-e-l-i-j-k onder kan duiken. Zou toch 1/7 kg dus zo'n 140 gram moeten zijn
Alle reacties Link kopieren
He hèèè!!

Na zowat twee weken op en net boven die eeuwige 72.0 kg gebivakkeerd te hebben, woog ik vanmorgen 71.0kg! Hopelijk ben ik nu door de eeuwige gewichtsgrens heen en gaat het weer gestaag door met 1 kg per week vermindering…



Zijn er nog andere mensen die in december alvast een beginnetje willen maken?
Yas, in drie dagen tijd 10 kilo kwijt geraakt? Heel knap van je :P



Ik ben ook al begonnen met mijn goede voornemens. Het afgelopen half jaar 4 kilo aan gekomen, nu al twee weken bezig met sporten en gezondeten/kcal tellen. Dit doe ik ook via My Fitness Pal. Ik ben vanaf het begin al 1.5 kilo kwijt.. Zondag mag ik weer gaan wegen . Ik ben 1.78 en weeg nu dus 80.8, ik wil graag naar de 68 Ik ben al 30 kilo kwijt, dus het moet wel gaan lukken :P
Alle reacties Link kopieren
Haha, zat duidelijk tevreden met mijn streefgewicht in mijn hoofd, 81.0 kg woog ik dus



Leuk Depster, dat je ook al begonnen bent, hopelijk blijf je ook hier een beetje updaten?



Hoe zie jij eruit als je 68 kg weegt? Ik ben dan graatmager, in de zin dat mensen dan mijn botten kunnen tellen, ben niet smal gebouwd…

En zoooo, al 30 kg afgevallen, betekent dat dat je vóór het afgelopen half jaar bent afgevallen van 108 naar 78 kg? Heb je dat toen ook gedaan door gezond eten en kcal tellen?



Was toen ook al je einddoel 68 kg? En hoe denk je dat het kwam dat je weer aankwam toen je mooi in de 70 kg zat? Er gewoon weer minder op letten?



Nouja, een hoop vragen dus…
Vragen zijn leuk, dus geen probleem :P



Om met de eerste te beginnen; Ik heb geen idee hoe ik eruit zie als ik 68 kilo weeg. Ik heb nog nooit zoveel(weinig) gewogen met mijn lengte. Vanaf de pubertijd had ik overgewicht, toen ik 18 was 30 kilo kwijt geraakt d.m.v cambridge. 10 kilo er weer aan gegeten. Toen ben ik Prodimed gaan doen, 10 kilo was er snel weer af maar net zo snel weer aan. Toen ik 21 was ben ik mijn eetpatroon gewoon gaan veranderen, toen ben ik met gezond eten en sporten 10 kilo kwijt geraakt. 2.5 jaar op een gewicht van 78 gezeten en sinds 6 maand dus 4 kilo erbij. Dus..veel ervaring inmiddels :P Ik ben een hele erge emotie eter en een lekkere eter..weet dus precies waar het probleem zit ;)



68 is een streven, maar als ik 70 kilo weeg en ik tevreden ben, is het ook prima. We gaan het zien



Hoe komt het bij jou?
Alle reacties Link kopieren
ik ben al bezig met een programma.. MEt jouw lengte is 1500 kalorien te weinig.. Ik zit op 1800 en val kilo per week af.. Ik eet normaal.. geen shakes of andere rotzooi. Ik sport wel 3 x per week erbij.. Ik doe een afval en beweeg programma via de sportschool met dietiste en personal trainer
Alle reacties Link kopieren
Yas, Als ik geen paard meer kan rijden dan neem ik een abbo bij de sportschool. Heb nu nog hoop dat het goed kan komen met rust, en ontstekingsremmers.



Idd vooral de kleine dingen, sausjes enzo doen veel. Haha ik dacht ookal 10 kg in zo'n korte tijd, 1 kg per week is netjes. Denk dat meer verliezen ook niet gezond is.



Depster, Ik ben ook benieuwd hoe je dat gedaan hebt die 30 kilo eraf. Denk dat 68 wel een mooi gewicht is. Meestal klopt het wel als je, je lengte -1.10 doet. edit: zie nu pas dat er een 2de pagina is . Bekend probleem. Ik ben ook een emotionele eter. Als ik een keer goed boos ben dan zet ik een film op met een heleboel ongezonde zooi erbij. Best lastig om zoiets onder controle te houden want vaak gaat dan bij mij de knop om, en kan het mij op dat moment even niks schelen of ik er dikker van wordt. Ik heb om die reden een tijdje een abbo bij de sportschool gehad. Heel fijn dan kun je gelijk binnen lopen als er even wat dwars zit :P. Liever af reageren in de sportschool dan op eten. Hoe pak jij het aan als je zo'n bui hebt?
Naja op het moment gaat het redelijk goed. Niet echt momenten dat ik MOET eten. Als ik zin krijg maak ik een kop thee..dat werkt voor nu..
Alle reacties Link kopieren
Depster, dat is wel spannend zeg, dat je zelf nog niet weet hoe je eruit gaat zien



Ik ben geen emotie-eter, wel een lekkere eter. Ik hou van pindakaas, van kaas, van wijn, van noten, van karamel, van bier, van pasta, van deegwaren. Ik hou overigens ook van groenten, en van fruit. Zie hier mijn probleem. Ik heb ook niet snel dat ik een tjokvol gevoel heb (gelukkig merk ik nu met minderen van calorieën dat ik ook niet snel honger heb).

Ik ben een langzaamaan zwaarder geworden omdat ik voorheen heel veel hardliep (toen was dat eetpatroon prima om op gewicht te blijven), en daar in de winter mee gestopt was, zonder iets in de plaats te doen. Daarna een nieuwe geliefde die ook erg van kaasjes en wijn houdt. Tel uit mijn kilo's Ik heb 69 kg gewogen, en toen zeiden mensen dat ze echt wel bijna mager vonden. Dus 73 kg lijkt me een mooi streven, maar ook ik zie tegen die tijd wel wat ik prettig vind.



Mijn reden om nu af te gaan vallen is dat ik altijd net niet lichamelijk lekker in mijn vel zit met die extra kilo's (vind kleding minder leuk staan enzo, en veel leuke kleding die ik al heb past niet meer). Daarnaast wil ik volgend jaar graag zwanger worden. Ik heb het schrikbeeld dat als ik dán niet op mijn normale gewicht ben, het nooit meer gaat lukken. En eerlijk gezegd vind ik het zonde jaren van mijn leven net te balen van mijn gewicht, terwijl het in drie maanden goed mijn best doen veranderd kan zijn…
Alle reacties Link kopieren
Elmiran, dat is wel lastig, van die emotie f*ck-it-all buien. Ik zit even na te denken wat mij zou helpen. Waarschijnlijk een plan-de-campagne maken met dingen die ik op zo'n moment als alternatief zou kunnen doen, waarin je wél goed voor jezelf zorgt (ik bedoel: je báált al, maak het dan niet erger, zorg dat je in een flow komt dat je juist weer blijer wordt van jezelf).



Bijvoorbeeld: een warme douche nemen, je teennagels lakken, een kaart sturen aan iemand die je al een tijd niet gezien hebt, in plaats van een zak chips en kokoskoekjes wegsnaaien iets héél lekkers voor jezelf bestellen als avondeten (bijv. sushi), gaan sporten (wat je al doet), een wandeling maken met je fototoestel bij je, onder een zacht dekentje naar je lievelingsfilm kijken…



Wat ik ook altijd wel een goede tip vind is bij idiote snaaidrang tegen jezelf zeggen dat je het over één uur mag doen, als je het dan nog steeds wil. Op zo'n ultiem moment van snaaidrang heb ik namelijk altijd het gevoel dat die drang altijd blijft. Als je uitstelt, merk je dat het ook gewoon weer weggaat.



En, en dat zou mij misschien ook wel helpen: visualiseren hoe je in bed ligt nadat je alles hebt opgegeten. Ik eet at ook wel eens vlak voor het slapen gaan nog 2 pompoenpitboterhammen pindakaas - en kreeg dan ook wel dat bekende 'wat maakt het ook uit' gevoel, waarna ik nog een stukje kaas at. Meestal lig ik daarna met een naar, onbevredigend vol gevoel in mijn bed. Misschien moet je op zo'n moment bedenken hoe je trots en lekker in je bed stapt als je je niet hebt laten gaan??
'Wat maakt twee koekjes nou weer uit, ik heb er toch wel één op' Inderdaad erg herkenbaar dat gevoel, wat ook resulteerde vaak (voor mij) dan in een derde koekjes. Ik heb zelfs ooit een keer in een snaaidraai een heel pak biscuit op. Echt heerlijk..



Mocht je het echt niet houden, beperkt je zelf dan tot iets gezonds.. Zak wortels, komkommer met lepeltje huttenkase, plakje kipfilet of ham. Dat kan niet zo veel kwaad, drink naast het mini hapje wel een heel fles water leeg..geeft je een vol en voldaan gevoel. Wellicht helpt je dit ook wel als tussenstap zeg maar:)



Gisteravond frietjes op met briefstuk, het lag de hele avond zwaar op de maag. Terwijl het niet eens overdreven veel was ofzo. Ook gewoon netjes bij mijn kcal gebleven.. Ik verlang naar een zondag, ik wil de 7 weer zien :P Ik hoop wel dat het gaat lukken, zal waarschijnlijk een teleurstelling zijn als ik maar een paar ons ben kwijt geraakt.. Mijn taille is trouwens in 3 weken tijd van 79 naar 75.6 gegaan..



Hoe willen jullie kerst aanpakken? Ik ben van plan gewoon met mate te eten en geen extra dingetjes. Savonds mag ik dan gewoon lekker genieten van de maaltijd (Ik neem geen toetje trouwens, vind voorgerecht lekkerder). I.v.m. met verdelen heb ik drie dagen kerst met lekker eten. Alleen eerste kerstdag ben ik alleen met mijn vader, dus ben van plan dan iets simpels en gezonds te doen.. kan hij ook wel gebruiken :P
Alle reacties Link kopieren
Kerst. Volgens mij kan je het op verschillende manieren doen:



- Dag voor kerst een soort vastendag houden met heel weinig kcal.

- Is er op één van je drie dagen mogelijkheid een lange wandeling met zijn allen te maken?

- De helft van alle gerechten nemen in plaats van een vol bord (deze strategie zou ik volgens bij het etentje waar het minst lekker gekookt wordt, haha)

- Pas als laatste opscheppen, rustig eten. Pauzes houden tussen happen. Bij mij is het meer dat als ik iets lekker vindt en mijn bord leeg is, ik vaak nog wel meer wil. Maar als er nog wat op je bord ligt is het makkelijker even niet te eten - want je hebt nog



Heb jij nog andere strategieën?



Het is natuurlijk helemaal niet erg om even 3 dagen niet af te vallen, of zelfs een kilo erbij te komen, maar anderzijds haalt het je wel uit je ritme - althans, mij wel.



Oh, ik snap zo dat je graag die 7 wilt zien op de weegschaal.

Ik was vanmorgen 80.7 en verlang ook naar de 70-er kilo's! Ik denk volgende week…
Met kerst is het niet zo dat we een buffet hebben, dus het is 1keer opscheppen/eten krijgen (gewoon uiteten)

Enige strategie die ik ga gebruiken is veel water drinken voordat ik eten krijg en langzaam eten + mager eten uitkiezen. Die wandeling is zeker wel wat, vooral de dag van kerstavond en wellicht eerste kerstdag.



Tweede kerstdag moet ik overdag werken, dus dan kom ik wel aan mijn beweging



Leuk dat we gelijk op gaan met de kilo's :P
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt dan tournedos en reerug bestellen, kerst hoeft niet zo vet te zijn

Ik heb vanavond een etentje, maar beslis meestal aldaar of ik de magere variant lekker genoeg vind, en die bestel ik ook alleen als er niet iets bijzonders op de kaart staat waar ik benieuwd naar ben…



—> bovenstaand opportunistisch gedrag heb ik dan wel gecompenseerd door vanmiddag een uitgebreide wandeling te maken van 7 km (volgens mijn app daarmee 500 kcal verband).



Inderdaad leuk dat we gelijk opgaan… Ik hoop zo dat mijn plateaufase komende kilo's niet weer gaat optreden…



Elmiran, hoe ga jij het aanpakken met kerst?



En poldervrouw, ik las in een ander topic dat jij met jouw regime stabiel afvalt met een kg per week, heel netjes! Voor mij is hoe ik het nu doe prima, levert als netto resultaat ook ongeveer een kg per week op (ik eet namelijk ook 1-2 dagen per week niet diëtistisch OK… (en dan eet ik tegen de 2000 kcal)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven