Lijf & Lijn alle pijlers

Halve of hele marathon rennen in 2017!

26-01-2017 16:03 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Ik vroeg me af of er nog meer forummers zijn die een halve of hele marathon willen gaan lopen in 2017?

Dacht misschien wel leuk om ervaringen, tips, struggles en victories te delen met elkaar



Ik heb in oktober de halve marathon gelopen in Eindhoven, en ga in maart de hele marathon doen in Barcelona. (12-3)



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
*steekt hand op*

Februari de hypothermic half in Canada en de 30 van Schoorl, maart de hele Utrecht, april de hele Rotterdam, mei een halve triathlon (1,9km zwemmen, 90km fietsen, halve marathon lopen), september een hele triathlon (3,8km zwemmen, 180km fietsen, hele marathon lopen) ik loot mee voor de marathon van New York en als ik niet ingeloot word ga ik waarschijnlijk de hele lopen in Frankfurt.



Op dit moment doe ik even rustig aan qua training. Ik ben 2 weken en 5 weken geleden door mijn enkel gegaan en het is nog best dik. Eerder deze week heb ik wel weer rustig 5 km gelopen en dat ging goed en pijnvrij. Ik had wel het idee dat de enkel daarna weer dikker was. Van het weekend eerst een belangrijke wedstrijd van mijn hoofdsport, daarna het lopen weer serieuzer opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
wow netjes Perzikboom6! Mooie doelen allemaal!



ben je met lopen door je enkel gegaan?

En wat doe je er nog naast als hoofdsport?




Ja ik! Ik heb me al voor een aantal halve marathons ingeschreven en er staan er ook nog op m'n lijstje waarvan de inschrijving nog moet starten.



Ik hoop alleen wel dat het gaat lukken... momenteel last van m'n knie en maandag een afspraak bij de fysio staan.
Alle reacties Link kopieren
Wat knap van jullie!!!!! Mijn man loopt ook, en ik jog met tegenzin mijn 5 kilometer......
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik loop in maart mijn eerste Ultra in Gilze Rijen, 60k. Doe ook nog mee aan de 30 van Schoorl. Dan ga ik op reis en als ik terug kom denk ik dat ik nog wel een marathon of 2 mee pak, in ieder geval die van Amsterdam want die is lekker dichtbij. Daarna start ik met mijn training specifiek gericht op de two oceans ultramarathon volgend jaar pasen.
Alle reacties Link kopieren
De ene keer ben ik inderdaad met lopen door mijn enkel gegaan. Het was de bedoeling dat ik de 60 van Texel ging lopen in plaats van de marathon van Rotterdam. Ik was op het strand aan het trainen en zag een steen over het hoofd. De andere keer was ik op weg naar mijn werk en wilde ik een stuk van de route afsnijden omdat ik een beetje laat was. Dat had ik beter niet kunnen doen.

Wat ik als hoofdsport doe wil ik liever niet zeggen omdat ik dan heel makkelijk te herkennen word. Er zijn honderden lopers die ook triathlon doen, maar volgens mij geen enkele andere sporter vanuit mijn hoofdsport. Dat maakt het een vrij makkelijke optelsom. Het heeft in ieder geval helemaal niks met lopen te maken. :-D
Vorig jaar in maart een halve marathon in Den Haag gelopen in 2 uur en 6 secondes



Omdat ik de afstand eigenlijk te ver vind (tot +/- 18 km is nog wel leuk), maar zó baal van die 6 secondes, heb ik me ingeschreven voor de Stevensloop in Nijmegen in maart. Ben vrij fanatiek aan het trainen; wat minder kilometers dan vorig jaar, maar ben sinds een paar maanden lid van de atletiekvereniging waarbij ook naar je techniek etc. gekeken wordt en waar je ook (gerichte) krachttraining doet. Al met al sport ik dus wel meer, dus ik hoop heel erg dat ik hem onder de 2 uur ga lopen want dan ga ik weer lekker korte afstanden lopen (5/10/15) om die PRs te verbreken



(het ergste was nog dat ik vorig jaar tijdens een training de halve al had gelopen en wel in 1 uur en 59 minuten )
Mms dat is balen die 6 seconden! Ik heb ook nog niet onder de 2 uur gelopen maar dat staat wel op de planning dit jaar



Voor mij is de HM ook gelijk het maximale wat ik loop. Ik loop graag 2 uurtjes en alles verder vind ik gewoon te lang duren dus daar heb ik eigenlijk geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
Mms, wat jammer dat je zo baalt van de 6 seconden. Ik ben ook geen snelle loper. Mijn snelste halve is 2 uur en 3 minuten, maar ik vind het allemaal wel prima. Ik vind het wel grappig om te zien dat een halve een paar jaar geleden een heel ding voor mij was en als mijn lange trainings-duurloop nu zo lang als een halve is dan denk ik "ooooh ik hoef MAAR een halve".
perzikboom6: Normaal baal ik niet zo van minder goede uitslagen (ik ben de langzaamste van de hele vereniging waarschijnlijk ), maar ergens in die 2 uur had ik toch wel die 6 secondes sneller kunnen lopen....



En dat gevoel klinkt bekend, alleen heb ik dat dan bij 10 km! 3,5 jaar geleden was ik nog euforisch toen ik dat voor het eerst liep. Toen deed ik er een uur en 12 minuten terwijl m'n PR nu op 54 minuten staat en is het niks in vergelijking met 2,11x zo ver
Alle reacties Link kopieren
Deze maand al twee halve marathons gelopen. In maart mijn volgende marathon in de planning (dat wordt dan mijn 27ste marathon/ultra) en dan in april de zestig van Texel. Afgelopen jaar 5 marathon en 5 ultra's gelopen ( en nog wat kortere wedstrijden).

Kom anders gezellig meekletsen met het algemene topic over hardlopen. Daar zitten meerdere mensen die de hele marathon gaan lopen. Maar feitelijk maakt het voor de ervaring uitwisselen niet zoveel uit of je naar een 10km een halve een hele of de 100km toewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit jaar mijn 1e marathon in Rotterdam lopen. Dus lees en schrijf graag mee. Mijn doel is vooral uitlopen en zonder blessures aan de start verschijnen.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
En ik neem dit jaar voor de 2de keer deel aan de Iron Viking. 42 km en een 100-tal hindernissen.

Verleden jaar heb ik er 6,5uur over gedaan.

Gewone loopwedstrijden doe ik niet. Ben ik veel te langzaam voor
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het trainen voor mijn derde marathon (Rotterdam). Mijn doel is om hem onder de 4 uur te lopen, bij mijn eerdere 2 pogingen is dat door blessures niet gelukt dus mijn hoofddoel is om niet geblesseerd te raken! Tot nu toe geen blessures en ik heb onlangs mijn PR op de halve marathon verbroken, dus het gaat de goede kant op!

Ik train 1 keer per week met de marathongroep van mijn atletiekvereniging en daarnaast loop ik 2-3 keer alleen of met mijn vriend. Eigenlijk vind ik de halve marathon de allerleukste afstand, precies de goede lengte, maar een marathon lopen is ook wel heel speciaal!



Ik schrijf trouwens net als Baukje ook op het algemene hardlooptopic, daar schrijven meerdere marathonloopsters (van beginners tot ultraloopsters), dus daar kun je ook bij aansluiten!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig allemaal jullie!!



Leuk dat er zoveel fanatiekelingen zijn!



en herkenbaar idd, (zag ik net voorbij komen) eerst train je maaaanden naar de halve marathon, en nu als je bijv maar 20 hoeft te rennen denk je ach, maar 20, goed te doen. Zo heerlijk om die progress te zien!



qua tijden, halve marathon was de eerste hardloopwedstrijd ooit.. 2u3min, ben wel tevreden. Heb er in een half jaar naartoe getraind en het ging wel lekker.

Heb net te horen gekregen dat ik in het team van mijn werk van de SocialRun kom (zo goed als zeker) dit is een 48uur evenement waarin je 555 km aflegt (voornamelijk lopen maar ook stukjes fietsen) met een team. Super leuk. Hoop dat alles door gaat.



Oja en nog een klein victory momentje, gisteren voor het eerst 30km hard gelopen aan een stuk. Durfde ik een jaar geleden niet te dromen. Nu spierpijn & herstel-time!!
Ja ik

Ik ga straks voor het eerst de halve marathon lopen. Mijn maximale afstand ligt op dit moment nét onder de 15 km, dus het zal wel even afzien worden. Mijn doel is 6 seconden onder de 2 uur te blijven
Alle reacties Link kopieren
@00gjes, leuk waar ga je hem lopen en wanneer?? als je nu op 15km zit ben je goed op weg hoor!!!





Ik zou heeel graag even advies willen van een (wat meer ervaren) marathonloper..



Afgelopen weken zagen mijn lange duurlopen er zo uit: (Ik deed 1x per 2 weken een lange duurloop en de week ertussen een duurloop van +- 10km om te herstellen van die hele lange duurloop, daarnaast her en der nog wat kortere trainingen kracht of interval)

6 wkn geleden: 24 km (deze ging niet zo goed, was erg afzien)

4 wkn geleden: 30 km (deze ging me goed af, goed en snel hersteld)

2 wkn geleden: 34 km (deze ging super goed, goed en snel hersteld naar mijn gevoel)

vandaag: 23 km -> ik wilde vandaag eigenlijk heel graag nog 1x 30km lopen omdat ik over iets meer dan 2 weken de marathon heb.

dus eigenlijk zou dit mijn laatste "verre" duurloop zijn en wilde ik de komende 2 weken rustiger aan gaan doen om zo fris van start te kunnen gaan.

Echter ging het vandaag voor geen meter, benen verzuurd (de regen kwam met bakken uit de lucht, ik was binnen 5 minuten doorweekt) en ik had overal pijntjes , kortom.. ik baal echt als een stekker.

Wat zouden jullie aanraden? Deze loop gewoon voor lief nemen en gewoon komende 2 weken zo doortrainen als gepland ? -> kortere loopjes, core stability, 1 a 2 x intervaltraining nog, yoga

Of denken jullie dat de marathon gedoemd is om te mislukken nu?? Omdat ik nu het er op aan kwam, voor mij was dit echt een soort generale repititie zeg maar , het echt zo slecht ging..



Need advice ! En eerlijk zijn word gewaardeerd.. En tips ook!

Liefs & bedankt alvast
Alle reacties Link kopieren
@Nrkee: Maak je niet druk, je hebt 2 keer 30+ gelopen en dat ging goed! Dat is al super! Soms heb je een offday, en ik denk dat het heel goed was dat je vandaag korter hebt gelopen. Het klinkt alsof je goed voorbereid bent. Wat je nu vooral NIET moet doen is forceren en toch proberen er nog een lange duurloop tussen te proppen. Daarmee maak je meer kapot dan dat je nog iets kan trainen. Je hebt 34 km gelopen, die laatste 8 loop je op adrenaline erbij tijdens de marathon! Nu vooral rustig aan doen, en als je benen toch nog moe voelen dan zou ik eerder meer rust nemen dan meer kilometers gaan lopen. Het belangrijkste werk zit erop, nu moet je herstellen!



Ik loop zelf trouwens ook maar 2 keer 30 km in de voorbereiding. Ik heb er nu eentje gehad (Schoorl), dat ging lekker. 3 weken voor de marathon loop ik nog een keer 30, en verder loop ik iets van 5 keer 20-25km. Voor mij is dat genoeg, in veel schema's moet je meer lange duurlopen lopen maar ik vind de kans op blessures dan te groot. Bij mijn vorige 2 marathons heb ik beide keren maar 1 keer een 30km gelopen en die heb ik ook allebei zonder problemen uitgelopen. Dus echt Nrkee, het komt helemaal goed!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nrkee waarom kom e niet gezellig meekletsen met het topic hardlopen.

Ik heb toevallig een dag voor jou een marathon gepland. Alleen wordt het voor mij inmiddels al mijn 27ste (marathon/ultra).

Min advies zou zijn de laatste in jouw ogen mislukte training naast je neer te leggen. En laat je vooral niet ontmoedigen door een slechte dag.

Zelf neem ik überhaupt nooit zulke lange duurlopen in mijn programma op voor een marathon. Het is dat ik vorige week een 25km wedstrijd had en dan kom ik met in en uitlopen aan de 30km. En soms komt het toevallig zo uit dat ik 3-4 weken van te voren een 30km wedstrijd loop en dan kom ik aan de 35km. Maar meestal is min langste training van de week niet langer dan 23-25km. Ik kijk meer in termen van weekend belasting en weekbelasting.

Hoe dan ook voor nu is het het belangrijkste dat je lichaam over 2 1/2 week goed uitgerust is. Duur blijft lang behouden. Snelheid verlies je snel. Dus plan in de laatste weken nog wel wat kort snelheidswerk in en korte duurloopjes met tempo blokjes om marathon tempo. zodat dat tempo in je brein gebakken zit.

En geloof me het gaat je lukken maar dan moet je vooral ook in jezelf blijven geloven. Je hebt getraind dus lichamelijk moet het kunnen. Maar de laatste 7km van de marathon gebeuren hoofdzakelijk tussen je oren.

Zorg dat je de komende weken voldoende slaapt. Zorg dat je de laatste dagen voor de marathon goed eet (koolhydraatrijk) en goed drinkt. Eet de laatste dagen voor de wedstrijd geen dingen die je normaal gesproken ook niet eet. Ga niet te snel van start en blijf vooral in jezelf geloven. Veel succes en veel plezier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven