Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen blijft oncomfortabel

24-03-2017 23:20 23 berichten
Begin januari ben ik begonnen met hardlopen. Daarvoor heb ik een aantal jaren krachttraining gedaan, ook soms wat crossfit en ik wandelde regelmatig. Ik wilde graag buiten sporten en geld besparen, dus nu doe ik hardlopen, oefeningen met eigen lichaamsgewicht en soms train ik thuis met een kettlebell.



Het hardlopen gaat best wel goed vind ik zelf, ik stond nooit bekend om mijn goede conditie en snelheid, maar ik vind sporten sowieso leuk en ik merk dat ik langzaam maar zeker wat vooruit ga. Inmiddels loop ik 5 km in 35 min. (eerder was dit nog 45 min.) dat is zeker nog niet snel maar ik vind het prima en ik geloof dat het wel goed komt als ik vol blijf houden. Ik sport voor mijn lol en gezondheid, ik hoef geen wedstrijden te winnen.



Alleen had ik verwacht dat het hardlopen onderhand wel eens soepel, licht en comfortabel zou gaan voelen, maar het blijft zo zwaar en oncomfortabel. Gelijk vanaf het begin tot het eind van een rondje lopen. Het is nergens en nooit makkelijk. Is dit normaal? Blijft dit zo? Zo nee, wanneer wordt het makkelijk?



Ik heb prima hardloopschoenen en fijne kleding, dus daar ligt het niet aan. Ik denk dat mijn longen/gebrek aan conditie het probleem zijn.



Trouwens, ondanks dat ik het oncomfortabel vind, vind ik het op een of andere manier toch ook ontzettend leuk, dus ik ben niet van plan op te geven.
Heb je wel een schema? Als je iedere week hetzelfde rondje in hetzelfde tempo loopt bouw je niks op. Je kunt het beste 3 x per week verschillende trainingsvarianten doen: 1 x duurloop (heel langzaam tempo, bijv 45 min), 1 x een interval en 1 x een tempoloopje (sneller dan duurloop, langzamer dan interval) van bijv 30 min. Afhankelijk van je streefafstand/tijd.

Dan prikkel je je lichaam steeds meer. En onthou: een training is geen wedstrijd dus ga niet tot het uiterste iedere training want dat kost veel te veel hersteltijd. Met als gevolg dat je iedere training weer terug bij af bent.



Zoek eens op internet naar een schema. Zijn er talloze!
Ik vind het vreemd dat het oncomfortabel is maar wel leuk. Daarom vraag ik me af waar hem dat in zit. Ik heb jaren aan hardlopen gedaan, ik vond het geweldig, maar op een gegeven moment kwam de klad er in en vond ik het alleen maar zwaar en vroeg ik me af hoe lang het nog duurde. Maar ik herinner me dat ik soms fluitend en zonder een centje pijn tien kilometer liep, en dat ik soms gewoon niet op gang kwam. Maar jij hebt dat dus altijd als ik het goed begrijp. Let je op je ademhaling, dat die constant blijft? Een kauwgom eten tijdens hardlopen helpt ook om de mond vochtig te houden. Hou je rustdagen tussen het lopen door?
Ik heb op het moment geen schema. In het begin wel, maar ik dacht dat ik ook wel zonder kon. Ik hou niet zo van schema's. Dat variëren met trainingssoorten zou ik natuurlijk wel kunnen proberen.



Ik heb zeker rustdagen tussendoor, maar ik loop ook wel eens 2-3 avonden achter elkaar. Ademhaling vind ik lastig, ik ben snel buiten adem voor mijn gevoel, maar als ik er op ga letten, lijkt dat alleen maar erger te worden.
Achter elkaar lopen zou ik niet doen, je moet je lichaam toch rust geven. Toen ik begon met lopen begon ik met Evy, start to run. Die geeft ook tips en zo leer je goed opbouwen. Ik weet niet of zij nog te downloaden is, anders is dat wel heel leuk om te doen.
Ik ben gewend om 4-6 keer per week te sporten, van om de dag verplicht bankzitten, word ik niet blij.
Alle reacties Link kopieren
Hardlopen lukt mij ook niet soepel,hoevaak ik het ook probeer.

Mijn grove motoriek is ook niet echt fantastisch, ik vermoed dat dat er ook mee te maken heeft.

Ik kan het beter houden bij stevig wandelen. Soms kan ik het niet laten om toch stukjes te rennen, maar mn uitgangspunt is het niet zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens een hardloopcursus doen. Die zijn vaak gratis en zo kan je misschien nog tips voor je techniek krijgen.

Decathlon en speciaalzaken voor hardloopschoenen organiseren vaak zo'n cursus.
Alle reacties Link kopieren
Voor een beginnend loper is drie dagen achtereen lopen je lichaam afbreken ipv conditie opbouwen. daar kun je dan nog weken de nasleep van hebben. De opbouw van het lichaam vind plaats in de rustperiode na de training. Ga je weer trainen alvorens het herstel werk is afgerond dan krijg je schade op schade.

Verder laten veel sporten zich prima met elkaar combineren maar ook onderling kunnen ze het herstel in de weg staan. En zo wordt dan iedere looptraining ipv een opbouw een nieuwe uitputtingsstrijd.

Sluit je aan bij een atletiek vereniging of een andere loopgroep met trainer. Die kan je sturen in een verantwoorde opbouw en adviezen geven hoe de verschillende sporten op elkaar af te stemmen zodat ze elkaar aanvullen ipv in de weg staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het heel erg. Ondanks dat ik al heel lang hardloop (een aantal jaar), voelt het (bijna) elke keer zwaar, boek ik weinig vooruitgang. Ik heb me er een soort van bij neergelegd. Als ik ga lopen en het is teveel een gevecht met mezelf, wandel ik de rest.

Mijn lichaam is, denk ik, meer gemaakt voor krachttraining. Dat vind ik elke keer leuk en ga ik ook op vooruit. Prima toch?
Ik herken het, ik loop al jaren met pauzes. Heb in het verleden ook echt 15 km kunnen rennen. Nu ben ik sinds koet weer gestart dn het lukt maar niet. Bij 4 km ben ik doodop. Ik krijg ook niet meer dan twee keer pw de kans.

Baal er wel van
Bij een loopclupje aansluiten. Waarschijnlijk loop je te hard van stapel. Hoe lang (tijd en afstand) loop je nu? En hoe heb je dat opgebouwd? Die opbouw is erg belangrijk.
En doe je een goede warming-up? Als ik goed ingelopen heb, kan ik daarna lekker lopen. Tijdens de warming-up voelt het bij mij ook nog zwaar en moe.
Alle reacties Link kopieren
Als je constant in hele hoge hartslagzones traint kan je dat als heel oncomfortabel ervaren. Laat je hartslagzones bepalen en ga daar gericht mee aan de slag. In het begin kan het heel raar zijn om een rondje in een hele lage hartslagzone te lopen (zo langzaam dat je nog kan praten) maar het wordt er op den duur allemaal een stuk comfortabeler van.
Als het oncomfortabel is en je hijgt, loop je dan niet te hard? Bij een duurlooptempo moet je echt makkelijk een gesprek kunnen voeren of een liedje kunnen zingen. Vooral in de opbouw zijn die hele langzame trainingen echt heel belangrijk, sneller mag wel, maar dat is maar een klein gedeelte van je trainingslast.



Probeer in ieder nooit meer dan 2 dagen achter elkaar te lopen, liever elke keer ern dag ertussen.
Eames, wat is een goede warming up?

Wat ik van mezelf uit het verleden weet is dat het pas na 5 km ofzo makkelijker wordt, en dan moet je dat een paar weken drie keer pw doen. Dan kom je pas in die mood van echt rennen
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen overgewicht? Neem voorbeeld aan een kind, hoe makkelijk het over straat rent. Volgens mij speelt het lichaamsgewicht hier een grote rol in.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik kan het zelf niet zo goed verwoorden, maar in dit artikel wordt het nut van de warming-up uitgelegd.

Warming-up
Alle reacties Link kopieren
Misschien is je lichaam niet gemaakt voor hardlopen en duursport en ben je meer geschikt voor kort en explosief.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ga het artikel over de warming-up eens goed lezen. Ik wandel eerst altijd een paar minuten en dan doe ik wat stretches. Wellicht kan dat beter.



Ik ben 75 kg bij 1.80 m, er kan best een paar kg af, maar ik heb geen overgewicht. Ik ken trouwens mensen met overgewicht die een stuk beter lopen dan ik.



Mijn lichaam lijkt voor geen enkele sport gemaakt. Ik ben niet bijzonder sterk, snel, explosief en zeker niet lenig. Ik ben al blij dat ik wat conditie op kan bouwen. Alles wat ik geprobeerd heb, was altijd zwaar. Bodypump, RPM (spinning), krachttraining met powerliftingschema, crossfit, bootcamp en nu dus hardlopen... Ik ga gewoon altijd kapot. Misschien moet ik me daar maar bij neerleggen ofzo.



Ik vroeg me alleen af of dat normaal is en of andere mensen het op een gegeven moment wel makkelijk krijgen tijdens het hardlopen. Zo te lezen is dat wisselend, de een wel en de ander niet.
Ja ik denk dat de meeste mensen het op den duur zeker makkelijker krijgen. Ik kan bijvoorbeeld vrij snel iets opbouwen waardoor ik de eerste 5 km zonder problemen loop. Waar ik het moeilijk krijg (soms bij 5, soms pas bij 15 km) is afhankelijk van de conditie die ik heb opgebouwd.



Het kan best dat jouw hele gestel niet is ingericht op hardlopen en dat bijvoorbeeld iets als zwemmen of fietsen beter bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je ook afvragen wat is gemakkelijk afgaan. Bedoel het is sporten dus het hoeft ook niet vanzelf te gaan. Ik loop veel en lange afstanden. Maar zelfs op rustig duurloop tempo voelt hardlopen een stuk zwaarder dan op een redelijk tempo fietsen. Ook logisch want je hartslag is lopende meestal ook een stuk hoger dan op de fiets. Zeker bij een beginnende loper die in de opbouw nog helemaal niet op slechts een 70-75 % van de maximale hartslag kan lopen.

Dus naast verstandiger opbouwen met een goed opbouw schema met voldoende rustdagen en de verschillende sporten goed op elkaar afstemmen ook geduld hebben. Je bent pas begin dit jaar begonnen schrijf je dus nog geen 3 maanden aan het lopen. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het opbouwen van een echt duurvermogen met hardlopen een drie jaar in beslag neemt. Dus je hebt nog even........
quote:baukje schreef op 25 maart 2017 @ 10:46:Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het opbouwen van een echt duurvermogen met hardlopen een drie jaar in beslag neemt. Dus je hebt nog even........



Kijk, dit stelt me dan wel weer gerust. Waarschijnlijk ben ik ook wel weer eens te ongeduldig.



Daarnaast, inderdaad, is het sporten en hoeft het ook niet al te makkelijk te zijn, dat is ook wel weer zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven