Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen deel 3

20-04-2013 22:10 2709 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Gevonden!!! Dank Baukje voor het openen van een nieuw topic!



In aanvulling nog op onze discussie op het vorige topic... Toont zo'n sportmedisch onderzoek met bijv een urinetest wel aan of je tekorten hebt? Ik ben ook bloeddonor dus mijn HB weet ik wel ongeveer. Daar hoef ik dus geen bloedtest voor te doen. Verder testen ze daar ook altijd je hartslag in rust en dat is ook altijd prima.
Alle reacties Link kopieren
De standaard bloedonderzoek bij de sportmedische keuring stelt niet veel voor dus daar heb je niet voldoende aan. Vandaar dat ik al aangaf dat je vooraf moet nagaan op de site of even navragen of ze desgevraagd ook verder bloedonderzoek doen.

Toen ik afgelopen jaar op zoek moest naar een andere sportarts voor een groot sportmedisch onderzoek (mijn vorige was inmiddels met pensioen) bleek dat vele officiele keuringen die mogenlijkheid niet hadden. Maar met uitgebreider bloedonderzoek zijn tekorten natuurlijk prima op te sporen.

Maar dat kan natuurlijk ook met een consult aan een sportarts zonder dat specifieke onderzoek. En als er aanleiding toe is kan die dat onderzoek natuurlijk altijd alsnog aanraden/uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Schrikken he chiki wat ziek zijn met je hartslag, niet alleen tijdens inspanning maar ook tijdens rust doet. Is toch een teken dat je nog niet helemaal hersteld bent. Dus doe nog even rustig aan.
Alle reacties Link kopieren
Mooier als vandaag kun je het weer niet hebben om te gaan lopen. Lekker fris,heerlijks zonnetje en nauwelijks een zuchtje wind.

Mijn trainer had me nog gewaarschuwd voor de training van vandaag dat die zwaarder uit zou pakken dan het zich op eerste gezicht deed aanzien.

3km inlopen en vervolgens 20keer 2min snel afgewisseld met 1min rustig en vervolgens een aantal km's utlopen. En wat is nu 2min dus 20keer 2min als je steeds een pauze hebt waarbij het gas flink terug mag lijkt niet veel voor te stellen.

Maar na 10 vernsellingen die wel heel voortvarend gingen bleek een minuut pauze al om voordat ik het idee had dat hij al ingegaan was. Het viel dus inderdaad tegen om de 20keer vol te maken zonder het tempo op de versnellingen te laten zakken. was blij dat nummer 20 erop zat.

Ben geloof ik meer voor de lange tempoblokken. Dan kan ik toch wat beter doseren.



Ga vanmiddag naar de kampioenschappen canicross kijken. Kunnen we gelijk combineren met het speelbos wat er bij ligt.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!



Nou, het is zeker lekker loopweer!

Vanochtend ook weer een rondje gemaakt van 8,5km. Moest even een beetje op gang komen (was redelijk laat geworden gisteren en paar wijntjes op), maar eenmaal aan het lopen ging het weer lekker. Qua scheen gewoon eigenlijk nergens last meer van en die bilspier blijf ik gewoon steeds rekken, dus dat scheelt ook al een stuk. Loop nu dus eigenlijk zonder problemen en hoop dat ik snel weer gewoon helemaal aan het trainen kan slaan. Kijk wel weer uit naar een langere duurloop en het invoeren van interval- en heuveltrainingen in mijn programma.



@digi: Wat goed zeg dat je in zo'n tijd even een halve marathon als training wegtikt! Wat sportmedische keuringen betreft kan ik je helaas niet verder helpen. Behalve dan dat ik er ook een beetje aan zit te denken om zoiets te laten doen (helemaal nu ik met die hartslagmeter aan het stoeien ben). Moet me er echt nog een beetje in verdiepen qua wat ze allemaal aanbieden, wat ik nodig heb en wat het kost. Maar fijn om hier in ieder geval alvast wat tips te krijgen.



@lijn: Fijn dat je zo lekker hebt gelopen! Zou het in dit geval inderdaad nog even op deze manier aanhouden. Het is verleidelijk om snel alweer optimaal te gaan trainen (ik weet er alles van ), maar beter eerst nog even pijnvrij blijven lopen dan te snel weer opstarten en alsnog een blessure kado krijgen.



@madiran: Klopt dat ik een lichte blessure had/heb. Begon paar weken terug last te krijgen van mijn scheen. Uiteindelijk bleek mijn bekken scheef te staan, waardoor er meer druk op mijn linkerbeen kwam. Bekken staat inmiddels recht, maar spieren moeten nog wel weer opgerekt worden. Gelukkig was ik er vroeg bij, dus loop ik nu alweer redelijk lekker en heb ik erger kunnen voorkomen.

Wat betreft je vraag over eten: Tja, vind ik lastig. Merk ook dat ik sinds ik meer ben gaan lopen ook meer honger heb gekregen. Ik eet niet specifiek of bewust anders/meer op trainingsdagen, maar probeer wel naar mijn lichaam te luisteren (en ervoor te zorgen dat ik meteen na een training - zelfs al ik geen honger heb - mijn voorraden weer aanvul). Maar ook ik denk dat ik af en toe wel wat meer zou kunnen/moeten eten.



@meis: Hallo! Hoe is het met je? Alweer gelopen of nog even lekker rustig aan? Ben inderdaad een beetje aan het stoeien met de hartslagmeter (grrr.. ), maar geloof dat het wel goed is, aangezien je dan bewuster wordt en wel moet luisteren naar je lichaam. Ben ook wel benieuwd naar jouw eetschema van de diëtiste. Als ik straks ook weer toe ben aan mijn langere duurlopen, dan wil ik eventueel ook wel wat voorbeeldjes per mail ontvangen.



@Chiki: Fijn dat je weer beter bent! Maar nog niet helemaal fit dus. Wel apart ja om te zien hoe zoiets invloed kan hebben op je lijf. Hoop dat je snel weer helemaal topfit bent!



@Baukje: Als we jou als 'professionele' loper met al je advies toch niet hadden Jij bent inmiddels echt van alle markten thuis qua hardloopgebied! Veel plezier bij de cross vanmiddag (het is er lekker weer voor)



Nou, ik ga ook van een lekkere luie zondag genieten.

Fijn weekend nog!
Ik ben een dombo. Volgens mijn (opbouw tot 10 km) schema moest ik vandaag voor het eerst een uur lopen. Ik had berekend dat dat 9 km zou zijn (gebaseerd op mijn tijd van vorige week). Na 9 km ben ik keurig gestopt.

Bekijk ik thuis hoe lang ik gelopen heb, blijken dat maar 56 minuten te zijn geweest. Ik ging dus veel harder dan de vorige keer. Duh.



Nu ben ik eigenlijk best pissig op mezelf omdat ik die laatste 4 min niet gedaan heb. Nou klopt mijn schema niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ha, ha flauwe geit en zo moeilijk is het toch niet he om op het klokje te lopen. Ik (of eigenlijk de trainer) bereken vooraf ook altijd ongeveer het aantal km's zodat ik vooraf een inschatting kan maken van de ronde. Maar ik neem dat dat vervolgens heel erg ruim zodat ik altijd nog afstand over heb als de tijd erop zit.

Maar die 4 mintuen gaat je schema wel overleven hoor.



Perenijsje als ik zelf zoveel kennis zou bezitten zou ik niet zo vaak beroep hoeven op trainer, fysiotherapeut, sportarts en dietist. Maar ondanks dat ik zoals bijna elke loper strondeigenwijs ben , ben ik heel laagdrempelig wat betreft inschakelen van hulp/advies. Laat het vallen en opstaan het liefst zo veel mogelijk aan anderen over dus probeer dat met hun deskunidgheid zoveel mogelijk te voorkomen.

Daarbij kan ik natuurlijk naast enkel mijn eigen evaring ook putten uit de inmiddels jarenlange trainingservaringen van de kinderen, hetgeen je toch van heel dichtbij beleefd en vaak ook zelf mee moet aansturen als het om pijntjes/beginnende blessures, voeding ed gaat.

Maar met jouw gaat het dus weer heel lekker he. Maar goed dat je zo snel al aan de bel hebt getrokken en niet eerst tijden bent blijven doormodderen. Hoe gaat het met de knieblessure van je vader?



De canicross was leuk om te zien. De kinderen tot 10 jaar liepen behalve met hun hond ook nog met een aan de hond verbonden volwassenen. Dat was niet altijd een overbodige luxe want er dreidde zo nu en dan een hond letterlijk met het kind aan de haal te gaan in de niet altijd gewenste richting.



En een enorm niveau verschil bij de andere categorien. Honden die prima te sturen waren en die ook daadwerkelijk hun baasjes meetrokken. Maar er liepen ook teams mee waar de hond meer hinder was dan gemak.

Jammer dat het alleen over zulke korte afstanden gaat. 8km is de maximale afstand (vandaag zelfs maar 5km). In mijn ogen zijn dat sprintafstanden. Niets mis mee, maar wel als je zelf niet kunt sprinten.
Nou ja, het is de bedoeling dat ik elke week vijf minuten langer loop. Ik vraag me nu af wat verstandig is. Volgende week in een keer 9 minuten erbij of de verloren minuten over twee weken verdelen.



Mijn scheenblessure is net weer aan het minder worden, die wil ik niet weer erger maken.
Alle reacties Link kopieren
Flauwe geit in dat geval zou ik de verloren minuutjes inderdaad over een aantal weken verspreiden. Vaak wordt 15% uitbreiden van duur als maximale richtlijn aangehouden en 10 % als 'veilige' richtlijn. Maar wat is veilig. Waarschijnlijk zijn die 9km te snel (voor zover ze te snel waren hoor want het was nu enkel een berekening op de voorgaande training begrijp ik) belastender dan 5min te lang.

Maar net terug van een blessure kun je natuurlijk niet voorzichtig genoeg zijn. En als je geen tijdsdruk hebt wat betreft een geplande wedstrijd of zo is er natuurlijk ook niets op tegen om een schema een weekje op te rekken.
Alle reacties Link kopieren
Nieuw topic. Mooie aanleiding om te melden dat ik geïnteresseerd mee lees. Leuk om alle ervaringen te lezen. Zal vanzelf wel een keer mee komen schrijven denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een mooie aanleiding om me te melden! Ik heb al eerder eventjes meegeschreven op dit topic, maar helaas ben ik door een enkelblessure ruim een half jaar uit de running geweest, ik heb destijds mijn enkelbanden volledig afgescheurd en een botje in mijn voet gebroken. Ik voel mijn enkel inmiddels niet meer bij het lopen en ben inmiddels ook weer begonnen met mijn andere sport, maar 's ochtends is hij nog weleens pijnlijk en ik merk het ook als mijn voet een beetje bekneld zit (bijvoorbeeld bij een lange rit in de auto). Maar omdat ik bij het lopen echt helemaal geen last meer heb, wil ik de draad weer oppakken, morgen ga ik voor het eerst een rondje hardlopen! Mijn plan was om te beginnen met zo'n 5 kilometer rustig hardlopen, mocht mijn conditie erg tegenvallen na al die maanden rust dan ga ik het afwisselen, 5 minuten rustig hardlopen en 2 minuten lopen. Klinkt dat als een goed plan of hebben jullie andere suggesties?



Uiteindelijk zou ik heel graag een keer de marathon willen lopen, maar ik heb geen idee of mijn enkel dat gaat redden, ik zou al heel blij zijn als ik weer een 10-mijl wedstrijd kan lopen! Ik heb er in ieder geval weer echt zin in dus ik schrijf lekker met jullie mee!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Welkom Eowyn en gioia, gezellig dat jullie mee komten schrijven.



Dat is een behoorlijk aanslag op je enkels geweest gioia. Gelijk 5km hardlopen na een lange blessure lijkt mij persoonlijk wel erg veel. Heb in nov/dec 2011 een blessure gehad waardoor ik niet kon/mocht lopen. Toen ik begin jan. weer mocht beginnen bestond zijn programma uit 10x1min met steeds 30sec wandelen.(en nu kan ik scrhijven ik kon er wel om janken, maar eerlijk gezegt ik moest er gewoon om janken zo gefrustreerd was ik daar toen over)

Met om de dag lopen en geen terugval of pijnklachten heb ik toen een maand erover moeten doen om tot 30min aaneengesloten te komen. Vanaf dat moment mocht ik pas weer gewoon trainen.



Of ren je met je andere sport ook al weer een tijdje? Dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Hooi,



Sorry dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maar ik heb een vraagje.



Ik heb mij zojuist ingeschreven voor de Marikenloop in Nijmegen. Is het zo dat je verplicht lid moet zijn van een atlethiekvereniging. om mee te mogen lopen?



Als je kijkt bij de uitslagen van de jaren ervoor dan zie je steeds de naam en de atlethiekvereniging van die persoon.



Bedankt!
Queenvera, dat is niet verplicht geloof ik hoor! Maar ik denk dat bij de uitslagen, met name bovenaan, vaak de mensen staan die ook lid zijn van een vereniging. Je inschrijving is toch ook gewoon gelukt neem ik aan?



Meis1980: ik ben ook erg benieuwd naar jouw voorbeeld eetschema van rond de 10 km! Zou je mij die ook willen mailen?



Baukje: jij bent dus heel laagdrempelig wat betreft hulp inschakelen? Ik ben daar toch wat huiveriger in. Nu merk ik dat ik veel te weinig eet, maar vind het nog zo 'onzinnig' om een dietist in te schakelen. Maar misschien toch wel eens slim. Ben het wel met perenijsje eens dat je hier wel de expert bent hoor! Haha



Gioia82: Klinkt heftig zeg, je blessures. Ineens 5 km vind ik wel erg veel. Waarom niet meteen beginnen met de rustige variant qua opbouw? Enkel het conditionele vlak wil natuurlijk nog niet zoveel zeggen. Ik zou conditioneel nu prima een uurtje/anderhalf kunnen lopen gok ik, maar mijn spieren en gewrichten kunnen dat absoluut nog niet aan. Al heb ik er wat langer dan 6 maand uitgelegen dus dat zegt wellicht ook niet veel.



Perenijsje: wat vervelend dat je bekken scheef stonden. Heb je daar veel last van gehad of uitte het zich dus voornamelijk in je scheenklahcten? Jij traint voor de marathon toch? Dan moet je natuurlijk helemaal je voeding (straks) aan gaan passen. Ik vind het ook erg lastig om tijd te maken voor eten (onzin natuurlijk). Maar heb hier een dreumes van 14 maanden rondlopen waar ik de hele dag fruitbordjes voor maak en boterhammen smeer en toch vergeet ik zelf vaak te eten. Moet er toch maar eens wat rimte in aan gaan brengen voor mijzelf.





Inderdaad heerlijk weer vandaag hé baukje! Vanmiddag was het hier zo lekker dat ik zelfs een uurtje in de zon heb gelegen terwijl dochtertje sliep, heerlijk! Qua hardlopen heb ik nu dus mijn opbouwschema weer even moeten laten varen voor de komende zes weken. Ik onderhoud nu dus maar even mijn 5 km rondje en daarnaast flink krachttraining. Dan hoop ik er over 6 weken flink tegenaan te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Queenvera je hoeft sowieso geen lid te zijn van een altetiekvereniging. Bij sommige wedstrijden wordt er wel onderscheidt gemaakt tussen wedstrijdlopers en recreanten. Die staan dan apart in de uitslagen vermeld. En dan dingen alleen de wedsrijdlopers mee voor de prijzen. Als wedstrijdloper moet je een wedstrijdlicentie hebben. Daarmee kan men ook controleren dat je bent wie je zegt te zijn, ook wat betreft leeftijd. Voor het verkrijgen van een wedstrijd licentie hoef je overigens geen lid van een atletiek vereniging te zijn. Wel moet je knau lid zijn.

Bij de marieken loop werd vorig jaar dat onderscheidt niet gemaakt als ik zo naar de uitslagen kijken want er staan ook vele dames onder hun woonplaats vermeld.



Madiran ik ben ook door de jaren wijzer geworden hoor met betrekking tot het tijdig inschakelen van hulp. En dan nog is er bij een aantal stappen eerst een serieus probleem aan vooraf gegaan. Bovendien kan ik mezelf niet meer voor de gek houden zeg maar doordat de trainer gelijk ziet als er beginnende problemen zijn.

Nu denk ik persoonlijk dat als je geen specifieke problemen hebt bij trainingsomvang en een 50-70km per week je geen speciale voeding behoeft behalve dan het goed aanvullen van koolhydraten kort na een intensieve triaining om het herstel te bespoedigen.



Je geduld wordt dus nog even op de proef gesteld. Maar je kunt in ieder geval lekker blijven lopen. Het is niet zo dat je strakjes weer opnieuw moet gaan opbouwen.
Baukje: Ja exact. Geduld wordt beloond. Wat is 6 weken nu op de 18 maanden die ik er al op heb zitten ;) (frustrerend soms hoor). Ik denk idd ook niet dat het aanvullen of speciale voeding is tot de grens die jij ongeveer aangeeft. Maar een normaal, gezond eetpatroon heeft al zoveel invloed op hoe je je voelt. Nog los van of je sport of niet zeg maar. En daar moet ik maar eens wat meer over gaan lezen. Sport je dan 1 keer per week met jouw trainer? Of hoe moet ik dat zien?
Alle reacties Link kopieren
Madrian de trainer maakt mijn programma. Via gamin connect kan hij dan het trainingsverloop volgen omdat daar alle gegevens opgeslagen worden (tempo's/hartslag ed). dus hij kan precies analyseren hoe de training is verlopen .Daarbij schrijf ik dan nog aanvullende informatie zoals bijv hoe zwaar ik de training heb ervaren.

Een keer in de week train ik in ieder geval op de baan en dan is de trainer erbij om me ook gedurende het lopen te coachen.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!



Nou, het zonnetje schijnt. Hopelijk wordt ook de rest van de week zo mooi!



@flauwegeit: Eens met Baukje. Zou die 'verloren' minuten ook gewoon over twee weken verdelen. Helemaal als je herstellende bent van je scheen. Beter een weekje langer rustig aan dan weer terug bij af zijn.



@Eowyn & gioia: Welkom! Leuk dat jullie meelezen/meeschrijven. Klinkt als een nare blessure Gioia! Kan me voorstellen dat je daar een tijdje van hebt moeten herstellen. Meteen een half uur hardlopen lijkt mij ook wel wat teveel van het goede. Probeer inderdaad eerst maar eens wat serie's van rennen en wandelen met elkaar af te wisselen. Dan kun je ook beter voelen hoe je enkel daarop reageert. Rennen blijft een belastende sport, dus zou het rustig opbouwen als ik jou was.



@queenvera: Ik sluit me aan bij de andere reacties. Je kan gewoon meedoen hoor. Zat dames die niet bij een vereniging zitten en juist aan dit soort lopen meedoen.



@madiran: Nee, heb eigenlijk nooit last gehad van mijn scheve bekken. Het is echt dat doordat ik meer ben gaan lopen en er dus andere blessures op kwamen zetten dat ik last kreeg van dingen. Maar de link naar mijn bekken had ik zelf dus niet gelegd. En klopt dat ik aan het trainen ben voor mijn eerste marathon. Het voelt allemaal nog een beetje onwerkelijk, maar het plan is om op 20 oktober in Amsterdam samen met mijn vader (die al 28 marathons en een aantal ultraruns op zijn naam heeft staan) de marathon te gaan lopen. Spannend, maar heb er ook erg veel zin in.



@Baukje: Met mijn vader zijn knie is het nog even afwachten. Bij zijn tweede fysiobezoek heeft de fysio hem toch doorgestuurd naar de sportarts. Deze heeft afgelopen vrijdag foto's gemaakt en nu is het even wachten op de uitslag. Mochten ze daar niets op zien, dan wordt er eventueel nog een MRI gemaakt. Ze denken nog steeds dat het iets met zijn meniscus is. Het gekke is echter dat hij totaal geen pijn heeft. Meer stijf en verminderde buigzaamheid. Hij heeft in ieder geval niet meer gelopen sinds hij bij de fysio is geweest en wacht nu ook even af onder het mom van 'beter even rust dan dat ik echt wat stukloop'. Gelukkig is hij iemand die zich verder weinig zorgen maakt. 'Ach, ze schrapen gewoon wat weg en dan loop ik straks gewoon weer als een kievit.'of 'Als ik in juni weer kan trainen hebben we nog tijd genoeg'. Tja, we zullen zien... Anders wordt het toch alleen lopen ben ik bang.



Ik ga in ieder geval morgen weer naar de fysio. Volgens mij gaan we dan ook nog weer even een kleine loopanalyse maken. Ben benieuwd. Hoop dat we nog steeds op de goede weg zitten!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag contact gehad met iemand van het instituut dat sportmedische keuringen uitvoert, maar ik ben er helaas niet veel wijzer geworden. Hij gaf in ieder geval wel duidelijk aan dat gelet op mijn vragen het bloedonderzoek weinig bruikbare informatie zou opleveren. Verder gaf hij aan dat gezien mijn leeftijd ze weinig zouden kunnen zeggen over orthopedagogische afwijkingen of belasting, wat ik een heel raar advies vind om over de telefoon te geven. Verder gaf hij over mijn 'hongergevoel' aan dat ik vooral maar extra sla en vooral geen koolhydraten moest eten. En dat als ik netjes zou ontbijten, lunchen en avondeten en me zou houden aan de twee ons groenten, twee stuks fruit ik wel goed zou zitten.



Ik vond het al met al maar een raar telefoontje. Ok, ik ben wel zover dat ik begrijp dat het sportmedisch onderzoek waarschijnlijk geen bruikbare info gaat geven gelet op mijn vragen, maar met de adviezen die hij zo telefonisch gaf kan ik eigenlijk ook weinig. Ik heb hem niet eens verteld wat ik nu precies aan sporten doe, dus hoe kan hij dan weten wat ik nodig heb? Ik sport nu gemiddeld 4 a 5 keer per week waarbij ik gemiddeld denk ik minstens 800-900 kcal verbrand, zoniet meer.



Ik ben er al met al niet gerustgestelder op.
Alle reacties Link kopieren
Kom even binnen vallen met een vraagje.

Om daar nu een heel topic voor te openen, jullie hebben vast raad.



Na 2 kids zijn de bekkenbodem spieren niet meer helemaal zoals het zijn moet.

Nu is mijn vraag hoe hebben jullie dat met hardlopen.

Verliezen jullie ook urine en wat doen jullie ertegen?



Juist wel drinken/ plassen voor het lopen of juist niet.

Maandverbandje gebruiken....

Graag tips want op deze manier loopt het niet lekker. Verlies dusdanig urine dat zelfs mn loopbroek vochtig is.



Sorry voor de "vieze" vraag maar zoek toch een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Ben je wel onder behandeling van een fysitherpeut jouintehclub? Want schijnbaar is er met gerichte oefeningen toch best veel winst te behalen. Lijkte me het plezier van het lopen inderdaad wel ontenemen. Maar ook in het dagelijkse leven kun je er natuurlijk last van hebben.

Heb er gelukkig geen ervaring mee ondanks dat ik zes kinderen gebaard heb op een heel enkele keer in een eindsprint na of bij een grote niesbui. Hoewel ik ook gehoord heb dat de meeste problemen ook pas na de overgang ontstaan. dus wie weet wat me nog te wachten staat.

Niet drinken voor het lopen lijkt me geen goed plan. Goed uitplassen voor het lopen wel maar dat zal vrees ik het probleem niet oplossen.

Injou geval zou ik totdat er een daadwerekelijke oplossing is (en ik hoop voor je dat die er komt) incontinetie verband en in ieder geval een donkere loopttight aandoen.



Dignity als je een sportcentrum hebt wat aan een ziekenhuis verbonden is dan zijn er vaak meer mogenlijkheden met betrekking tot bloedonderzoek. Weet niet waar je ergens woont? En zelf naar 's hertogenbosch geweest en daar goed geholpen.

Ook raar dat ze je leeftijd aangegeven als maatstaf geen adviesen te kunnen geven. Hier hadden de kinderen een verplichte sportkeuring toen ze destijds bij een talenten groep gingen trainen.

En wat betreft de voeding dan ben je misschien bij een goede sportdietist toch het beste af. Maar mijn boerenverstand zegt dat als je niet aan komt of afvalt je kunt gaan berekenenen wat je wilt, maar je schijnbaar in balans zit wat betreft hoeveelheid calorieen. Heb ook weleens gelezen dat mensen die gaan sporten vaak aankomen omdat ze het verbruik veel hoger inschatten en dus veel meer extra eten dan dat ze verbruiken. Om het vervolgens goed te praten met het verhaal dat spieren zwaarder zou zijn dan vet. Belangrijk is denk ik wel de timing van het eten en de samenstelling van je voeding om aan voldoende voensingsstoffen en mineralen te komen.



Ik loop dus zelf vrij veel maar biij mij staat het denk ik in geen verhouding van wat ik in het dagelijkse leven verbruik. Dus als je een actieve levenstijl hebt is percentage gewijs die 4 a 5 keer trainen in de week niet echt zo schokkend veel wat betreft kcal.



Eind van de middag of vanavond weer trainen. Weet nog niet wat er op het programma staat maar als het goed is krijg ik dat vandaag nog te horen.
Jointheclub: net als baukje vraag ik mij af of je onder begeleiding bent (geweest?) van een bekkenbodemtherapeut? Daar valt echt veel resultaat te behalen. Ik heb b.i gehad, waardoor mijn bekkenbodemspier ook niet helemaal meer was wat het geweest is. Maar door veel oefeningen en therapie is het weer helemaal goed en heb ik, ook tijdens het lopen, nergens meer last van (15 maanden na bevalling). Verder geen tips dus, behalve dat wanneer je dit nog niet gedaan hebt een bekkenfysio echt kan helpen!



Baukje: Wat bedoel je precies met je een na laatste alinea? 4 a 5 keer per week gemid 900 kc verbruiken is toch best veel? Daar zulje toch wel wat extra voedingsstoffen voor moeten verorberen om een beetje quit te draaien? Of zie jij da anders? Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Zat ik idd ook al aan te denken.

Maar verder dus geen tips voor onder het lopen tot die tijd.



Met niezen en hoesten gaat het goed alleen tijdens het lopen niet.

Donkeren broek heb ik idd.

Maar eens kijken hier in de buurt voor fysio.



Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Ha dames,



Bedankt voor jullie commentaar op mijn plannen! Ik ben toch maar wat rustiger begonnen zoals jullie zeiden (te veel willen is altijd al mijn valkuil geweest), ik heb nu 10 intervallen van 1,5 minuut gelopen in een rustig tempo, met steeds een halve minuut rust ertussen. In het begin had ik wel wat last van mijn shins, vooral van het geblesseerde been. Ik denk dat dat komt omdat mijn beenspieren ook wel wat aan kracht verloren hebben in de 6 maanden. Op het einde voelde ik ze niet echt meer, en ook na het lopen heb ik geen last meer dus ik ga overmorgen nog maar een keer rustig lopen! Vond het wel weer heerlijk!



Ik herken me trouwens wel in wat Baukje zegt, ik heb ook soms de neiging om echt veel meer te gaan eten na het lopen, onder het mom van "ik heb toch net heel veel verbrand". Ik kom dan ook juist aan als ik meer ga lopen, ik probeer de laatste tijd heel goed op mijn voeding te letten en gezond te eten dus hopelijk valt het deze keer mee. Maar ik vind het ook wel een raar telefoontje Dignity, lijkt me niet onverstandig om bij iemand anders advies in te winnen.



@Madiran: ik ben destijds wel lid geworden van de atletiekbond, maar dan een speciaal lidmaatschap dat niet aan een atletiekvereniging verbonden is. Daarmee kreeg ik zoveel korting bij wedstrijden dat ik het lidmaatschap er ruim uithaalde, bovendien kreeg ik dan ook een lopersblaadje thuis gestuurd en dan vond ik ook wel leuk. Ik weet alleen even niet meer hoe het heette, dutch runners gold of zo?



Veel loopplezier iedereen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven