Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Deedee gefeliciteerd. Geweldig dat het zo goed verlopen is en wat knap dat je de laatste 7km zelfs nog kon versnellen. Geniet van je prestatie.





Gioia ik train zelf tegelijkertijd met een talentengroep van mijn trainer. En die halen die tempo's gemakkelijk, maar dat zijn jongemannen (en een enkele wat oudere man) die op nationaal niveau meedraaien. En er zijn best wel wat vrouwen die de 10km binnen de 40min lopen maar bij langere afstanden worden dat soort tempo's toch echt zeldzaam. En wat je zegt , die trainen er allemaal keihard voor. Maar ja als je nooit een wedstrijd gelopen hebt dan weet je helemaal niet wat je tempo precies is op een bepaalde afstand. Althans dan kun je je zelf heel veel wijsmaken.



Stoor me ook altijd aan die verhalen van mensen die ongetraind gewoon de marathon uitliepen. Blijkt bij nader inzien dat ze wel gelopen hebben van te voren maar niet specifiek voor de marathon getraind. Ja zo ken ik er nog meer. Of ze hebben de helft gelopen en de helft gewandeld en na een vijfenhalf uur binnengekomen. Moet iedereen allemaal voor zich weten maar ben dan gewoon eerlijke en zeg ik heb de marathon uitgelopen, had veel sneller gekund als ik de discipline had gehad om serieuzer te trainen. Niets om trots op te zijn dus.



Geeft allemaal een zo vertekend beeld.



Misschien moet ik de titel van dit topic ook maar veranderen in joggen ipv hardlopen. Anders is Fiekes volgens mij op dit moment de enige die hier zich thuis voelt want die haalt volgens mij in goede doen wel de 5km binnen 20min en de 10 binnen de 40 min.
Alle reacties Link kopieren
Wowww wat goed van je Deedee! Echt knap, gefeliciteerd! Dat geeft mij ook weer moed voor zondag!



@Baukje: Ja, ik dacht ook altijd dat ik de 15 km per uur wel haalde. Totdat ik zo'n meter kocht van Nike en ik toch rond de 12 km per uur bleek te zitten. Nog steeds best netjes voor een beginnende hardloopster, inmiddels ren ik wat langzamer (wel langer).

Ik ken ze ook hoor, de grote verhalen van mensen die beweren de marathon zonder al te veel training gelopen te hebben. Maar als je dan doorvraagt dan blijken ze best regelmatig getraind te hebben, of ze zijn inderdaad rond de 30 km compleet ingestort. Tja, dat lijkt me toch niet de bedoeling van een marathon lopen (al kan het mij nog steeds gebeuren natuurlijk).
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Erben Wennemars had toch ook zo'n spectaculair verhaal. In 2010 zou hij totaal onvoorbereid een marathon hebben gelopen in Amsterdam. ik weet nie4t hoeveel media aandacht. Ongetraind even een marathon lopen in 3hr14. Maar simpel zijn naam invoeren bij uitslagen puntnl en je ziet dat hij kort ervoor nog drie keer een halve marathon wedstrijd heeft gelopen. Dus hoezo onvoorbereid. Had waarschijnlijk meer trainingskm's in de benen dan de meeste andere deelnemers aan die marathon.



En verder ben ik nooit zo snel onder de indruk van verhalen. Kom ze zo vaak tegen tijdens de marathon en die keren dat ik een ultra heb gelopen. Zo hoog van de toren blazen van wat ze tijdens hun trainingen al wel niet gedaan hadden en wat voor tijden ze daar wel niet liepen in training. Ik vraag me dan op zo'n moment af waarom loop je dan nu überhaupt nog naast me en zit je al niet lang veel verder voorin de wedstrijd. Maar meestal was het dan nog zo dat diegene met de meest spectaculaire verhalen zelf moest afhaken. Dus me laten imponeren door dergelijke verhalen doe ik al lang niet meer. Als je al wil vergelijken dan gaat het uiteindelijk toch enkel om uitslagen die je op papier hebt staan e dat je het waar kunt maken op het moment dat je het waar moet maken. En wat dat betreft kan de marathon voor allerlei verassingen zorgen.

Maar DeeDee is nu onze grote voorbeeld. Ik hoop dat voor jouw de wedstrijd ook zo gunstig uitpakt Gioia. Welk tempo wil jij ongeveer gaan aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
Gioia dat instorten bij de 30km kan natuurlijk verschillende redenen hebben. Eenerzijds onvoldoende voorbereid, maar vaak is het ook zo dat je voor jezelf de lat steeds hoger gaat leggen. En dan is er veel minder marge en zal je dus gemakkelijker de man met de hamer tegen komen. Als ik op een tijd van 3.30 wegga weet ik vrijwel zeker dat het goed gaat. Maar leg ik de lat hoger en ga op 3hr20 weg dan moet ik nog maar zien of ik binnen de 3hr30 binnenkom. Gaat het goed dan haal ik de doelstelling, stort ik in dan verspeel je zo een tien tot 15min. Maar ik ga niet voor safe maar voor het verleggen van grenzen.



Mijn trainer zei ooit tegen mij (hij was toen overigens nog helemaal niet mij trainer) toen ik mijn tweede marathon had gelopen en mijn tijd met ruim 9 minuten had verbeterd. Je eerste marathon gaat goed, de tweede gaat beter maar let op bij de derde loop jij jezelf helemaal kapot. HIj kende met duidelijk al een beetje want ja de verleiding om er nog meer af te snoepen was groot.



Maar met zijn woorden in mijn oren geknoopt ben ik van start gegaan. Vertrokken op een tempo wat tot mijn tweede marathon tijd zou leiden. Gaande weg heb ik toch hier en daar secondes weg gaan snoepen en uiteindelijk toch weer ruim vier minuten van de tijd af.
Alle reacties Link kopieren
Zo vanmiddag tegen de avond 9 km. Gelopen with no music, no km. And no time, just RUN!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 13 oktober 2014 @ 17:45:

Maar DeeDee is nu onze grote voorbeeld. Ik hoop dat voor jouw de wedstrijd ook zo gunstig uitpakt Gioia. Welk tempo wil jij ongeveer gaan aanhouden.



Ik zou graag onder de 4 uur willen lopen, maar ik twijfel nog steeds hoe realistisch dat is. Ik heb 1 keer 30 km in 2:50 gelopen dus op basis daarvan zou je zeggen dat ik het wel moet redden, maar mijn 35 km was in 3:40. Maar ja, toen zorgde mijn vriend voor de grootste vertraging, ik had wel wat sneller kunnen lopen maar ik weet niet of ik het in 3:20 had kunnen doen. Maar ik denk dat ik net als Deedee een pacer ga volgen (die van 4 uur), dan loop ik mezelf in het begin in ieder geval niet over de kop en dan kan ik kijken hoe het voelt. Want ik wil niet instorten na 30 km, ik heb bijvoorbeeld ook wel gemerkt dat mijn maag opspeelt als ik te hard loop dus dat soort dingen spelen ook nog mee.

Begin nu eigenlijk toch wel zenuwachtig te worden! 2 van mijn collega's hebben ook marathons gelopen dus die vragen steeds naar de voorbereiding en zo en maken me bang dat ik maandag niet meer de trap af kom, ik wou dat ik ze niks had verteld!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed bezig allemaal! En zo ver ook!



En deedee gefeliciteerd met je eerste marathon!! Wat lijkt me dat gaaf zeg!



Ik heb het afgelopen zondag gehouden bij een 10km run. Ik vond het echt ontzettend fijn lopen met zoveel mensen om je heen waar je je aan kunt optrekken. Heb dan ook voor het eerst onder de 50min gelopen 49.15 en ben 4e geworden van de 60 dame

Erg blij met mijn resultaat.



As. zondag is de halve Marathon van Adam. nog andere die hier aan mee doen? ik begin al zenuwachtig te worden....



Wil in voorbereiding daarop nog 2x lopen di. en do. beide 8 km is dat oke? te weinig of te veel?
Alle reacties Link kopieren
Deedee, wat leuk dat je zo genoten hebt van je marathon. Klinkt alsof je heel lekker en gedoseerd gelopen hebt. Gefeliciteerd!



Baukje, leg je de lat niet een beetje hoog? Marathon uitlopen niets om trots op te zijn? Langzamer dan 15 km/u is joggen ipv hardlopen? Wat voor de één een pruttempo is, is voor de ander hoogst haalbare hè. En jij bent nou niet bepaald gemiddeld.

Wat betreft de opscheppers snap ik je wel hoor. Mensen overdrijven nu eenmaal graag maar echt ongetraind een marathon lopen is natuurlijk gekkenwerk.

Was er bij de laatste marathon van Rotterdam niet een loper die de 10 km wilde doen en per ongeluk op het parcours van de marathon terecht kwam, die hem toen heeft uitgelopen?



Was trouwens zondag nog een leuke uitzending over een man die in 8 dagen 8 marathons ging lopen. Het deed al pijn om er naar te kijken, temeer omdat hij op dag 1 al last kreeg van zijn knie. Maar hij ging gewoon door, wat ik echt heel onverstandig vond maar de sportarts die hij achteraf raadpleegde zei dat hij inderdaad gewoon door kon lopen.

Tussendoor allerlei feiten en onderzoeken over hardlopen, o.a. over dat ibuprofen icm grote inspanning gevaarlijk kan zijn voor het hart.



Gioia, heel veel plezier en succes dit weekend!
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Allemaal bedankt voor de meelevende en enthousiaste reacties En ook leuk dat ik ondanks mijn niet super-snelle looptempo, wel complimenten krijg voor de manier waarop het gelukt is en hoe dat ik er naar toe gewerkt heb. Ik had niet gedacht dat ik hiermee anderen zou inspireren.

Vanavond een heel rustig herstelloopje van ongeveer 30 min (misschien wandelen tussendoor) maar ik voel me nog heel erg goed. Gisteren een uur gefietst en vandaag gewerkt (in de zorg, dus ook veel lopen en trappen). Eigenlijk weinig last gelukkig alleen trap af is nog niet mijn favoriet.

Komend weekend wordt het geloof ik mooi weer in Amsterdam? Misschien zelfs aan de warme kant?
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik zie nu waar die opmerking over 15 km/u en het joggen vandaan komt.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Deedee je hebt er nu niets maar aan maar misschien toch iets om voor de toekomst in je achterhoofd te houden. Na een zware inspanning moet er veel spierherstel plaats vinden. De belangrijkste opbouw schijnt de tweede 24 uur na die inspanning plaats te vinden. Of te wel uitlopen kun je zonder herstel in de weg te staan en om de doorbloeding te bevorderen prima een dag na de wedstrijd. Maar de tweede dag na een intensieve wedstrijd (wat een marathon natuurlijk is) werkt een herstelloop alleen maar averechts doordat het herstel in de weg staat. Beter is dan absolute rust. zelf loop ik meestal de dag naar de wedstrijd nog wel uit maar neem dan een dag of vier-vijf echt rust. Vanaf de derde dag wel weer fietsen maar de tweede dag ook zo weinig mogelijk.





Tyche ik heb niet zo gericht en serieus naar de marathon toe getraind om een tijd te lopen die ik met veel minder intensieve voorbereiding ook zou kunnen lopen. Lijkt me logisch dat je probeert er uit te halen wat er in zit. Bij de eerste marathon schat je dat nog voorzichtig in maar na de zoveelste marathon vind ik het vrij logisch dat je de lat voor jezelf steeds hoger gaat leggen. Er zijn ook mensen die lopen gewoon marathons om er zo veel mogelijk te lopen. Kan ook een keuze zijn en is zeker iets voor te zeggen om zo veel mogelijk marathons te beleven. Maar voor mezelf heb ik zoiets van dat kon ook nog over een jaar of vijf. En ik kan het niet omdraaien. Als ik mijn tijden nog wil verbeteren /evenaren/benaderen, dan moet ik het de komende jaren doen. Ben al 51 dus de leeftijd zal me tegen gaan werken. Vandaar dat ik er voor nu voor kies om echt heel serieus te trainen op een bepaald tijdsdoel. En weg gaan op een scherp tijdsdoel is altijd een extra risico. Maar voor mij wel de extra uitdaging die het zo leuk maakt.



Ik heb die uitzending ook gezien. Nog wonderbaarlijk dat het hem toch gelukt is inderdaad , dat had je na de tweede dag niet meer verwacht.





Masio wat goed zeg, En dat is niet zo'n beetje onder de 50min ook dat is dik onder de 50minuten.



Succes alvast voor de halve van a.s zondag. Wat je nog loopt voor een wedstrijd is heel afhankelijk van hoe je normaal gesproken traint. Voor mij zou het bijzonder weinig zijn in aanloop naar een halve marathon. Maar voor jou is het misschien wel ideaal. Zelf wil ik altijd daags voor de wedstrijd ook nog even loslopen.





Gioia is wel een beetje zo'n magische grens he die 4hr. Het zou overigens gekkenwerk zijn hoor als je die 35km op marathon tempo had gelopen zo kort voor de marathon. En ik denk dat je best aan het tempo van die 30km vast kunt houden.



Ik heb nog een week langer maar hier beginnen de zenuwen ook te komen. Kreeg vandaag mijn laatste aanvulling op het schema en ik mag deze week nog echt niet al op mijn lauweren gaan rusten. Er staan deze week nog een 95 km op het programma. Zaterdag toch nog een hele lange duurloop met flinke tempoblokken. De dag erna een rustig duurloopje van 15km en daarna alleen nog kort tempowerk.

Ben ook benaderd voor een radio interview net voor of net na de marathon. Maar dat is echt zo niet mijn ding. Dus ik ga hier echt proberen onderuit te komen.



Voor vandaag een duurloopje met een tempoblok van een uur of 4.40. Dus niet iets sneller dan het beoogde marathon tempo. Heb er gelijk maar een parcours 'verkenning' van gemaakt. Nou ja veel hoeft er niet verkend te worden want ik ken het parcours bij wijze van spreken blind lopen. De km strepen zijn nog niet getrokken maar ik weet inmiddels ook precies waar ze komen te liggen. Morgen een rustige duurloop dan duik ik het bos in. En dan donderdag avond weer op de baan. Staan er lange intervallen van 3000m op het programma op marathon tempo.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag na het lange tempoblok van gisteren en voor de interval training van morgen een gewone rustige duurloop. Het bos leek me daar een prima locatie voor. Gelukkig mijn oude schoenen aangetrokken want wat was het daar nog een modderzooi. Had me niet gerealiseerd dat er onlangs nog zoveel regen was gevallen. De eerste plassen geprobeerd te omzeilen maar om sommige modderstukken was niet omheen te lopen. Ja en op een gegeven moment maakt het dan ook helemaal niets meer uit. Dan maar gewoon overal dwars doorheen.
Alle reacties Link kopieren
@Maslo: Ik doe dus mee met de marathon zondag, ik ken wel veel mensen die de halve gaan lopen. Het wordt wel warm he, ik ben blij dat ik op tijd van start mag. Hoe laat start jij? Succes in ieder geval!



@Deedee: Je hebt toch ook een supergoede prestatie geleverd? Misschien niet in het supersnelle tempo dat sommigen hier halen maar dat kun je ook niet vergelijken vind ik. Bij mijn eerste wedstrijd 6 jaar geleden liep ik een tijd die ik sindsdien niet meer heb gehaald, toen werkte ik nog niet fulltime en had ik alle tijd om veel te sporten, bovendien was ik gewoon nog 5 jaar jonger. Klinkt alsof jij het gewoon heel netjes hebt voorbereid en eruit hebt gehaald wat erin zat zonder jezelf te blesseren. Ik zou echt blij zijn met jouw tijd!



@Baukje: Een radio interview? Hebben we een bekende hardloper in ons midden? Maar dat lijkt mij nou ook niet echt fijn, vlak voor de marathon ben je al zenuwachtig genoeg en erna ben je kapot. Wanneer was jouw marathon ook alweer?



Ik heb gisteren een rustig loopje van 6 km gelopen. Ging goed, morgen nog 1 keer rustig 5 km lopen en ik ben er klaar voor!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Deedee, super dat het zo goed ging en dat je niet kapot gegaan bent. Ben je nog een beetje aan het nagenieten of misschien al plannen aan het smeden voor een volgende marathon?



Gioia, en nu jij bijna! Veel succes en ook voor Maslo natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ha, ha Gioia nee hoor , het is ook maar de lokale omroep hoor. Ik mag over 10 dagen van start. Vanavond nog een interval training. Dat worden 3000tjes op marathon tempo. En ik heb besloten dat dat 4.45/km moet gaan worden.



Voor het geval dat we je hier niet meer zien voor zondag alvast heel veel succes Gioia. En natuurlijk ook voor masio.
Alle reacties Link kopieren
@ Maslo: Dank voor de complimenten, je beschrijft idd hoe het is gegaan. Leeftijd en hoeveel je moet werken/kunt sporten spelen een belangrijke rol.



@ Anky: Ik ben volop aan het nagenieten en het herstel lijkt goed te gaan, vandaag geen spierpijn meer, ook niet veel gehad maar vandaag merkte ik echt dat de spierpijn gewoon weg is. Wel voel ik ergens nog wat vermoeidheid in mijn lijf en benen.



@ Baukje: bedankt voor de hersteltip, maar idd was ik alweer aan het lopen. Een halfuurtje rustige duurloop in de avond en gelukkig de volgende ochtend geen (extra) spierpijn daarvan.



Eigenlijk weet ik nu al dat het niet de laatste marathon zal zijn, ik wil het zeker nog eens doen en natuurlijk kijken of ik dan kan gaan voor 4.15 mbv tempomakers en dan houd ik wel rekening met verval en dat ik dan nog wat inlever aan tijd. Eerst nog wat loopjes tussen door en een HM in maart en dan zien we wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop sinds 2,5 jaar hard en mijn big dream is de marathon van Rotterdam lopen. Elk jaar ga ik daar kijken (nadat ik de 10k run van de RM heb gedaan natuurlijk :-)) en krijg er toch kippevel van. Ik doe regelmatig mee aan loopjes, en merk de laatste tijd dat het wel fijner is om aan de kleinere evenementen mee te doen, gewoon omdat het niet zo achterlijk druk is.

Ik ben alleen nog niet zo snel dat ik vaak wel snel in de achterste groep loop :-) Maar ach, de snelheid komt wel en de marathon uiteindelijk ook wel een keer hoop ik!



Ik loop momenteel bij een fysio, waar ik zo af en toe wat knopen laat weghalen d.m.v. dry needling. Ik heb ook een sporttest gedaan om te kijken hoe mijn conditie is. Voor de halve marathon eind deze maand heb ik een tijd geleden een trainingsschema gekregen, waarmee ik train.

Dat is trainen op hartslag en veel ademhalingsoefeningen doen (dus op basis van de theorie van Stans vd Poel). Ik vind het wel erg fijn dat ik nu een gericht schema heb.

Ik ben van nature nogal ongeduldig, leg de lat voor mezelf vaak te hoog en wil te snel starten, waardoor ik altijd na een training uitgeput thuiskwam. Van dit soort typen trainingen ging ik nou niet bepaald sneller lopen.... Nu hoop ik de snelheid uiteindelijk uit te kunnen bouwen door op een bepaalde hartslag sneller te gaan lopen, omdat mijn ademhaling beter wordt (mijn ademhaling was in "rust" al veel te snel).

Nu heb ik houvast en kan ik dingen aan een professional vragen, da's wel fijn. Maar toch...tijdens deze trainingen zit ergens in mijn achterhoofd dat stemmetje telkens dat ik sneller moet, heel vervelend!



Alleen zei de fysio dat het beter zou zijn om nog wat af te vallen, omdat ik 5% te veel vet heb op mijn lichaam (in vergelijking met andere hardloopsters van mijn leeftijd die 3 tot 4 keer per week lopen)

Ok, ik weet waar het aan ligt, ik moet eet patroon aanpassen en sowieso wat minder koolhydraten eten, daar ben ik ook mee begonnen. Dus minder pasta, brood, meer groenten, vis etc. maar ja, een havermoutje op zijn tijd vind ik gewoon lekker en dat heb je volgens mij ook wel nodig voor je energie en je hebt niet zo snel honger!



Maar ik vroeg me af, wat eten jullie zoal als doorgewinterde hardlopers?

(heb alle boeken al Hardloperskookboek, Runners World Kookboek etc )

En hebben jullie ervaring met bijvoorbeeld eiwitshakes en welke zijn dan het beste om te gebruiken? Zijn die goed te doen in combinatie met hardlopen en afvallen? Ik ben namelijk een beetje bang dat als ik minder ga eten of minder koolhydraten, het hardlopen niet goed vol kan houden. Wellicht hebben jullie nog tips?



Verder erg leuk om al jullie ervaringen en tips te lezen! Als ik later groot ben wil ik net zo snel kunnen rennen als Baukje
Alle reacties Link kopieren
Stellanutalla fijn dat je zo'n goed houvast hebt aan het schema. Gedoseerd trainen levert uiteindelijk veel meer op dan zo snel mogelijk trainen. En hoor wie dit schrijft want ik ga er vanuit dat de trainer vanavond eerst weer dreigend met zijn stopwatch moet zwaaien om me niet te snel te laten gaan.



Wat is je leeftijd (want dat maakt nogal uit voor het vetpercentage en wat is het percentage? Ben je ook echt te zwaar of is het alleen het vetpercentage.



Zelf eet ik gewoon volgens de schijf van vijf en op advies van een voedings deskundige die speciaal onderzoek doet naar duursporters heb ik zelfs mijn koolhydraatpercentage in de voeding nog verder opgehoogd. Tegen alle moderne hypes in dus. Eiwitshakes en dergelijke ook geen ervaring mee. Ik neem aan dat ik uit mijn bakje yoghurt of kwark na de training genoeg eiwitten haal als ik verder normaal eet.



Van mij valt er dus geen spectaculair voedingsadvies te verwachten.



En heb je ook al langere afstanden gelopen dan die 10. En wordt dit je eerste halve marathon. Waar ga je hem lopen? En wat weerhoud je om voor de hele marathon te gaan trainen? Of heb je dat voor nu al wel in de planning?

Ik heb zelf een keer in Rotterdam gelopen maar ik vond het geen leuke marathon. (eigenlijk de enige marathon die ik echt verschrikkelijk vond-terwijl ik er wel goed gelopen heb). Eindhoven was dan ook best massaal maar toch veel beter te pruimen. maar het is maar net waar je van houd. Het is wel hoe kleiner de wedstrijden hoe hoger de gemiddelde snelheid ligt. Er wordt weleens minderwaardig gedaan over die kleine dorpsloopjes met soms nog geen 100 deelnemers aan de start. Maar vaak zijn het wel bijna alleen maar vrij fanatieke lopers aan de start.
Alle reacties Link kopieren
@ Baukje,



Bedankt voor je reactie!



Haha ja dat zit dan toch in het aard van het beestje he, zo snel mogelijk willen etc. Niet verkeerd idd, maar goed herstellen en geen blessures zijn ook wel belangrijke dingen, heb ik inmiddels geleerd :-)

Ik ben 32 jaar en ik weeg nu 65,5 en ben 1 meter 75. Toen ik die 5% te veel had woog ik 67,5.

Ik hoorde een tijd gelee dat als je veel duurlopen ging doen ook veel koolhydraten moest eten. Volgens mij was bij mij de balans een beetje doorgeslagen

Ja ik heb nu twee keer meegedaan met de CPC (10 km), twee keer de 10km bij de Rotterdam Marathon (vorig jaar was echt verschrikkelijk, mensen die gewoon voor de finish gaan staan en een foto maken en de weg blokkeren, hallo! Je wilt toch goed finishen, dan ga je toch niet voor de finish stil staan!, maar enfin!)

Ik heb een keer met de ladiesrun meegedaan (10km), maar vond dat een beetje saaiig, al die vrouwen in het roze. Ik heb meegedaan met de Bruggenloop (15km) en de Drechtstadloop (10km) en september de Crazy River Run (Gorinchem), 15km en begin oktober de Meierijloop in Vught (10Km) gelopen. De CrazyRiverRun is echt een leuke run, helft over een dijk, de andere helft door weilanden en langs het water.

En ja, nu wil ik toch echt de halve proberen (Drechtstadloop in Dordrecht).

Raar idd dat er soms minderwaardig gedaan wordt over dorsploopjes. Alhoewel er in Vught een hek verkeerd was geplaatst, waardoor het parcours 1,15 km korter was dat heb je misschien wat minder met van die grotere evenementen.



Succes met trainen vanavond!



Eigenlijk wil ik even kijken hoe het gaat zo'n halve en dan de beslissing nemen om de hele te gaan doen. Mijn fysio zegt dat het wel moet lukken, maar ik moet mezelf er ook nog van overtuigen haha!



Het probleem was een beetje dat ik verkeerd ademde en moet dus ook goed leren ademen tijdens het lopen (en eigenlijk in het normale leven)



Maar wat was jouw leukste run tot nu toe? En je verschrikkelijkste? En ik zag je iets schrijven over ultraruns, hoe houd je dat vol! Lijkt me mentaal ook best zwaar?
Alle reacties Link kopieren
@gioia82 het wordt idd warm zondag. Baal wel een beetje want ik loop graag in lange broek maar twijfel nu of ik niet beter in korte broek kan gaan lopen. Ik start om 13.20 uur jij om 10 uur toch?



@Stellanutella leuk om te lezen over al die verschillende runs die je gedaan hebt. Over eten kan ik je ook geen advies geven. Ik let wel op dat ik zo gezond mogelijk eet en ik ben veel minder alcohol gaan drinken sinds ik veel loop. Niet dat ik eerder nu zoveel dronk maar nu is het eigenkijk bijna niets meer, verder doe verder niets speciaals.



Vanavond 5 km gelopen en nu hou ik de benen stil tot zondagavond
Alle reacties Link kopieren
Stellanutella toch al wat wedstrijd ervaring en al een paar keer een 15km , dan moet die halve geen probleem gaan worden. Welke ga je doen?



Dat verkeerd afzetten van het parcours is een paar jaar terug ook verkeerd gegaan bij een hele grote wedstrijd. was Utrecht geloof ik (maar dat weet ik niet zeker) , toen was de 10 ineens maar 8,2 km of zo.



Je gewicht lijkt me prima. Hoe hoog is je vetpercentage dan. Bij mij is hij onlangs op 22% gemeten. Klinkt bizar hoog in de oren maar is voor een 50plus vrouw toch feitelijk een laag percentage.



De meest verschrikkelijke wedstrijd daar hoef ik niet over na te denken dat was dus de marathon van Rotterdam. 42,2km lang zoeken naar een stukje asfalt om je voeten neer te zetten, mensen die bij de drankposten midden op de weg ineens gaan stilstaan , alleen maar mensen en steen om me heen, het was zo niet mijn ding. De meest verschrikkelijke wedstrijd in de zin van afzien, dat weet ik niet goed. Als een wedstrijd verder mooi en uitdagend is dan vergeet je dat stuk afzien heel snel en overheerst de euforie.



De mooiste wedstrijd is ook moeilijk te zeggen. Er zit nog een verschil in de beleving door de prestatie op zich maar je hebt ook mooi in de zin van mooi , uitdagende omgeving.



De mooiste marathon is wat mij betreft van diegene die ik gelopen heb toch wel de zeeuwse kustmarathon van Burgh Haamstede naar Zoutelande, de mooiste trail was de trail des fantomes in de Ardennen. En ultra's zijn met een goede training in de benen inderdaad vooral een mentale uitdaging. Bij mijn laatste zestig van Texel was ik bij 25km al kapot. Tot dan toe grotendeels strand gehad en de wind pal tegen. En toen moesten we nog de duinen in , ook nog eens wind tegen op weg naar de vuurtoren die geen meter dichterbij kwam. Dan moet je ook echt niet gaan denken aan het traject dat nog voor je ligt maar enkel in het nu leven met maar een opdracht , gewoon door blijven gaan. Maar hoe vaak ik tijdens een wedstrijd wel niet gedacht heb van waarom in hemelsnaam doe ik dit mezelf aan. Ja leuke hobby hebben we.





Masio ik zou zeker in korte broek gaan hoor. Anders is het echt te warm, daar ga je dan spijt van krijgen.





Training vanavond ging prima. steeds 3000tjes dus wel wat saai. En ja de trainer heeft eerste weer een paar rondjes dreigend mijn zijn stopwatch moeten zwaaien maar daarna ging het doseren heel redelijk. Ik kwam alleen op de baan aan (train tijdelijk een paar dorpen verderop) en de poort was dicht. Er stonden al wel wat jongens van de groep van mijn trainer. Trainer had ook geen sleutel maar er was een alternatieve route via het voetbalveld. Ik zat alleen met mijn fiets en twee jongens wisten ook wel een route waar je met de fiets op de baan kon komen. Was wel wat om. Nou dat doe ik dus nooit meer. Over de akker met mijn fiets door de modderzooi. Kwam ik nog vast te zitten. Jongens ineens helemaal uit zicht. Geen idee welke kant ik op moest dus zomaar op de gok een bospad ingeslagen. Kwam een van de jongens me inderdaad tegemoet; waar ik zo lang bleef.........



Gelukkig kwam er uiteindelijk nog wel iemand voor de verlichting. Want een donkere baan is ook niet alles.



Dan ook nog eens 25km fietsen voor op en neer naar de baan. Ik heb mijn training dus wel gehad vanavond.



Maar waarschijnlijk kan ik voortaan weer op de eigen baan terecht.
Alle reacties Link kopieren
@Maslo Thanks voor je reactie! Ik zat ook al te denken om te stoppen met drinken (niet dat ik elke dag een fles dronk hoor). Op zich zorgt bij mij het hardlopen er al voor dat je er minder zin in hebt, of dat je na een glas wijn al genoeg hebt. Dat scheelt wel!

Ik zou trouwens ook lekker in een korte broek gaan gezien de temperatuur, wel fijn dat dat nog kan in oktober!



@Baukje ik ga de halve doen van de Drechtstadloop, da's in Dordrecht. Op 26 oktober. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan, heb er wel veel zin in!

Hahaha hmm...nou klinkt goed de Rotterdam Marathon Ik wil hem toch wel graag lopen. Ook voor het mentale, veel mensen langs de weg. Dat kan me misschien wel oppeppen tijdens zo'n lange afstand en het is een vrij vlak parcours. Maar die drukte is wel irritant, want je wilt wel gewoon lekker doorlopen!

En heb je ook wel eens de halve gedaan van Egmond? Lijkt me ook wel een goeie training voor de marathon! Alleen is het dit jaar vloed. Na ja, kan altijd nog de 10 doen.



Mijn vetpercentage was 32% bij dat gewicht van 67,5 kg. In vergelijking met vrouwen van mijn leeftijd die hardlopen is dat dus iets te veel. Ik ben wel al 1,5 kg afgevallen, maar miss moet ik richting de 63 kg proberen te gaan. Ik vind 22% eigenlijk niet zo veel klinken, of is de regel dat als je ouder wordt meer vet gaat opslaan?



Hahahaha leuke training had je gisteraaf! :-) Een soort dark trail meets atletiekbaan! En ben jij nu ook voor een run, die je binnenkort wil gaan doen, aan het trainen?
Alle reacties Link kopieren
32% is op die leeftijd inderdaad wel wat hoog. Maar dat gaat vast goedkomen nu je zo lekker op dreef bent. Met het ouder worden neemt het vetpercentage inderdaad toe. En 22% op mijn leeftijd is heel prima maar het idee dat je voor bijna een kwart uit vet bestaat blijf ik een bizar idee vinden.



Ik heb de halve van Egmond een keer gelopen. Schitterend parcours. Het jaar daarop wilde ik weer gaan maar toen werd die op het allerlaatste moment afgelast vanwege sneeuwstorm en verwachtte chaos op de weg. Weer het jaar daarop ben ik uitgenodigd en mocht ik bij de elite vrouwen starten (niet dat ik me daar huis voelde maar het idee was wel leuk). Heb toen af moeten zeggen door een flinke griep kort ervoor.



Rotterdam is inderdaad een snel parcours. Veel mensen langs de kant hoeft voor mij persoonlijk niet. Ik heb altijd meer steun van andere lopers waar ik toevallig bij kom te lopen. En in Rotterdam is het zo druk dat je geen groepjes vorming hebt. De sfeer langs de kant kan dan een groot feest zijn, van binnenuit vind ik het vrij sfeerloos en een ieder voor zich gebeuren. En uiteindelijk is het dat ook wel natuurlijk een ieder voor zich gebeuren maar ik kan heel veel rendement halen uit een gelegenheid groepje dat zich spontaan vormt en gelijk een gevoel van saamhorigheid heeft.



Ik heb over een week een marathon in de planning. Morgen nog een lange hele pittige training (3 tempoblokken van 30min erin) en daarna mag ik wat gas terug gaan nemen. Ben dus langzamerhand echt aan het aftellen.



Ik heb een keer in Dordrecht gelopen (Dwars door Dordt). Nog wel mijn pr op de 10km daar behaald terwijl het parcours alles behalve snel was met die bruggetjes en draaitjes in de binnenstad. Alleen is mijn netto tijd niet geregistreerd dus moest het wat pr betreft met de bruto tijd doen. Gelukkig kon ik twee weken later bij een andere 10km bijna dezelfde netto tijd neerzetten.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje ja joh, ik ga gewoon de koolhydraten wat minderen en minder grote porties eten dan moet dat al schelen. Ik drink verder nooit frisdrank, gebruik bijna geen suiker en eet wel groenten en fruit. Maak zo nu en dan zo'n groenteshake o.i.d. Ik denk dat ik gewoon de maten even moet aanpassen! Euh ja en wat minderen of stoppen met de wijn kan ook helpen.



Maar ben je een prof loopster? Of loop je gewoon voor de lol? Hoelang doe je al aan hardlopen?

En je zit bij een atletiek vereniging? Kun je je daar dan aanmelden voor diverse trainingen?

Gedachte speelt in mijn hoofd om een keer bij zo'n vereniging te gaan kijken of het wat voor mij is. Maar ik heb een beetje een beeld erbij dat er alleen snelle, lichtgewicht hardlopers rennen die een marathon in 3 uur lopen zeg maar. Maar ja aan de andere kant, je moet ook trainen om snel te worden, dus is zo'n vereniging juist goed!



Met kleinere loopjes heb je idd meer contact met mede-lopers dan met die grotere evenementen.

Het is ook altijd even aftasten wat fijner is voor jezelf. Maar iets in me zegt dat als ik voor het eerst een marathon zou gaan lopen dat ik wel wat aanmoediging van mensen of muziek langs de kan van de weg kan gebruiken :-) En mocht ik de smaak te pakken hebben, dan zou ik idd gaan kijken voor een wat rustiger parcours.



En met welke tijd zou je graag willen finishen volgende week?



Ah de Dwars door Dordt heb ik dan niet gedaan, vergat steeds wanneer het was dus telkens te laat met inschrijven. Maar wel grappig dat je er ook hebt gelopen! Wel minder dan van die tijdregistratie!
Alle reacties Link kopieren
Ha, ha stella een prof, dan zou ik wel heel wat sneller moeten zijn. Nee gewoon een fanatieke recreant. Maar ik was derde geworden op het NK vandaar de uitnodiging om met de elite vrouwen te starten. Die starten in Egmond een minuut of negen voor de mannen uit. Dat is namelijk ongeveer het verschil tussen de snelste man en de snelste vrouw en op die manier wordt het ook een man vrouw wedstrijd. De mannen zetten dus een jacht in op de vrouwen. Voor mij zou dat alleen maar heel ongunstig uitpakken want ik zou gelijk alleen komen te lopen om vervolgens alleen nog maar door hele snelle mannen ingehaald te worden. Maar ik wilde het toch een keer meemaken.



Ik ben inderdaad lid van een atletiek vereniging. Loop nu bijna 9 jaar en 7 jaar terug ben ik door de wedstrijd groep gevraagd. Mijn kinderen zaten toen al op de betreffende atletiek vereniging. Maar je hebt binnen een vereniging vaak zoveel verschillende groepen. Hier heb je dus de wedstrijdgroepen die opgedeeld zijn in 10km tijd. Maar daarnaast zijn er ook vele recreant groepen. Die trainen niet zo met een gericht schema.



Nu heb ik 3 jaar terug zelf een andere trainer van een andere vereniging (jongeren talentengroep) benadert voor advies. Die heeft toen aangeboden me te begeleiding. Inmiddels is zijn groep als subgroep ook aangesloten bij de atletiekvereniging waar ik al lid van was. Gevolg is nu alleen dat ik samen train met een groep waar ik helemaal niet bij hoor. Maar ik ben zo tevreden over de huidige individuele begeleiding dat ik zolang niemand er echt moeilijk over doet dat mooi zo probeer te houden.



Maar echt binnen een atletiek vereniging heb je echt lopers van elk niveau en voor elke benadering. In de wedstrijd groepen zitten zeer zeker niet perse snellere lopers dan in de recreant groepen. Alleen de insteek is heel anders. Bij de wedstrijd groepen worden er zoveel mogelijk schema's op maat gegeven en wordt er veracht dat je die ook daadwerkelijk volgt. Bij de recreantgroepen wordt er begeleiding op de betreffend de trainingsdagen gegeven en ik denk dat als je er om vraag er ook wel een schema/advies voor je aangeboden wordt voor de andere trainingen. Maar het is allemaal geheel vrijblijvend. De meeste verenigingen die ik ken werken wel met dergelijke verschillende groepen. En meestal kun je eerst gewoon een tijdje geheel vrijblijvend meetrainen. Ik zou het je zeker adviseren.

Ik weet alleen niet of je ook uit Dordrecht komt maar daar heb je drie verschillende atletiek verenigingen waarvan er in ieder geval twee naast elkaar zitten. Dus dan zou ik eerst ook nog even kijken of er verschil is en zo ja wat.



Ik heb voor volgende week zondag een tijd van 3hr20 in gedachte. Met een tijd van binnen de 3hr23 ben ik op zich tevreden. Een pr gaat het dus zeer zeker niet worden. Maar door veel problemen met de pacemaker instellingen afgelopen zomer heb ik pas 8 weken geleden weer de trainingen serieus en gericht opgepakt. De maanden ervoor wel vijf keer per week getraind maar tijdelijk zomaar wat gedaan en voor gefrustreerd lopen wezen over het feit dat mijn lijf niet deed wat ik wilde dat die deed. Dus en de tijd was te kort om de lat hoger te kunnen leggen en de situatie is nog steeds niet helemaal ideaal zodat ik op dit moment niet meer kan verwachten. Maar voor nu is die 3hr20 ook al best hoog gegrepen dus op de dag zelfs moet alles meezitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven