Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
@Stellanutella: Wat leuk dat je mee komt schrijven! Je gewicht klinkt prima, ik heb niet zoveel verstand van vetpercentages maar bij mijn laatste meting was mijn percentage iets boven de 20% terwijl ik een soortgelijk gewicht heb (62 kg bij 1.72). Wel vreemd dat dit zoveel kan verschillen! Ik ben niet anders gaan eten sinds ik loop maar ik heb altijd veel gesport. Ik probeer gewoon gezond en gevarieerd te eten. Ik drink niet zoveel alcohol, dat scheelt misschien ook wel. Nu in mijn laatste week voor de marathon moet ik eigenlijk veel koolhydraten eten maar ik heb de hele tijd niet zo'n trek. Het lijkt me ook weer niet goed om me misselijk te eten dus ik probeer gewoon wat extra boterhammen te eten en ik hoop maar dat dit genoeg is.



Ik heb trouwens ook de halve van Egmond gedaan, prachtig parcours inderdaad! Misschien ga ik hem komend jaar weer lopen, maar eerst de marathon! Over Rotterdam heb ik juist wel goede verhalen gehoord, maar het is wel een grote. Ik vind dat juist wel fijn, ik krijg energie van mensen aan de kant. Ik heb dit jaar bij Rotterdam mensen aangemoedigd en we hebben zelfs nog iemand die al was gestopt weer aan het lopen gekregen: na afloop kwam ze ons bedanken dat we haar erdoor heen gesleept hebben. Die Crazy River Run heb ik gegoogled en klinkt leuk! Die ga ik onthouden voor volgend jaar.



@Baukje: Je maakt wat mee tijdens je trainingen zeg! Je loopt niet echt lange duurlopen de laatste weken of vergis ik me? Ik heb het idee dat je met name op snelheid traint nu, wat voor afstanden loop je nu?



@Maslo: Ik zou wel een korte broek aantrekken hoor, anders ga je kapot! Ik trek in ieder geval mijn korte broek aan, met mijn ubercharmante compressiekousen....





Ik heb vandaag mijn laatste 5 km gelopen, op zich ging het goed maar ik voelde mijn scheenbeen weer een beetje Weken geen last gehad, en twee dagen voor de marathon speelt het weer op. Het deed niet heel erg veel pijn en belemmerde me zeker niet met het lopen, maar het moet natuurlijk niet zondag nog erger worden! Ik denk dat het ook wat met de spanning te maken heeft. Toen ik probeerde wat meer ontspannen te lopen ging het wel weg. Tijdens mijn langste duurloop (35km) had ik de eerste paar kilometer ook last maar daarna helemaal niet meer, dus daar hou ik me ook maar aan vast.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gioia dat heb je altijd zo net voor een marathon hoor dat je ineens allerlei vreemde dingen voelt. Voglens mij zit dat grotendeels tussen de oren.



Mijn lange duurlopen zijn niet zo zeer 'duurlopen' maar juist lopen met gevarieerde tempoblokken. Maar inderdaad minder lang dan je in de meeste kant en klaar schema's tegen komt. Bovendien staat bij mij de duurbelasting niet op zich uit die ene loop maar is het meer een weekendbelasting van om de nabij 40km die ik toch een aantal weekenden achter elkaar loop en in het kader van de weekbelasting gezien.



Even de laatste weken teruggekeken. 20 sept heuveltraining (plm 12km) , 21 sept 30km wedstrijd met 3km inlopen en 2 uitlopen dus totaal 35km. Het weekend erna heuvelsprints op zaterdag (12km), wisselduurloop van plm 25km. De week erna een halve marathon wedstrijd op zondag (met in en uitlopen erbij 26km) de dag ervoor 10km wedstrijd voorbereiding, vorige weken zware kost met op zaterdag een duurloop met daarin een tempoblok van 40min (15km) en de dag erna een climaxloop van 26km. Komend weekend op zaterdag lange tempoblokken26/27km en op zondag een rustige duurloop van 15km. Maar met uitzondering van de 30km wedstrijd eigenlijk nooit geen duurlopen van veel langer dan twee uur. Wel met tempoblokken veel hoger dan marathon tempo. Langere duurlopen vragen langer herstel en dan is er te weinig ruimte voor de andere trainingen om ook echt op snelheid en omvang te trainen.



Op dinsdag , woensdag en donderdag samen maak ik dan meestal ook nog ruim 50km verdeeld over drie dagen. Meestal op dinsdag matig intensief, woensdag rustig en donderdag intensief.



Voor mijn laatste ultraloop van 60km had ik op een trail van 32km na geen langere duurloop gedaan dan 26km. Liep hem heel wat sneller dan de keer ervoor toen ik nog mijn eigen schema maakte en een marathon en zelfs een 45km als voorbereiding had gelopen. Km's op zich zeggen heel weinig. Het gaat er vooral om om het lichaam de juiste trainingsprikkels te geven. En dat zal per individu verschillen maar ook per keer verschillen. Maar als je te lang van een training moet herstellen moet je te lang wachten voordat je de volgende prikkel kunt geven en dan kan het veel rendabeler zijn meerdere korte prikkels achter elkaar te geven. Als je namelijk te lang moet wachten voordat je de volgende prikkel kunt geven is het opbouw effect van de vorige training al grotendeels teniet gedaan.(dat is ook het nadeel van te vroeg beginnen met de tapering off) Nou ja dat is het verhaal wat ik me heb laten vertellen maar ook wel hoe ik het ervaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 16 oktober 2014 @ 22:49:

(...) Dan moet je ook echt niet gaan denken aan het traject dat nog voor je ligt maar enkel in het nu leven met maar een opdracht , gewoon door blijven gaan. Maar hoe vaak ik tijdens een wedstrijd wel niet gedacht heb van waarom in hemelsnaam doe ik dit mezelf aan. Ja leuke hobby hebben we.



Zo herkenbaar. Alleen denk ik dit niet alleen bij lange afstanden; als een korte training tegenzit kan 5 km ook al vreselijk lang voelen, haha.



Maslo ik zou geen lange broek aandoen hoor met temperaturen rond de 20 graden. En ik ben best een koukleum.



Stellanutella, ik ben niet zo getraind als de meesten hier, heb een maandje geleden mijn eerste halve marathon gelopen. In de aanloop daar naartoe heb ik mijn eetpatroon eigenlijk niet aangepast, zeker geen speciale eiwitshakes. Ik denk ook eigenlijk niet dat dat nodig is als je gewoon een gezond eetpatroon hebt. Als je dan toch iets wilt veranderen zou ik kijken welke ongezonde dingen er nog uit kunnen, en eventueel de eiwitten en gecompliceerde koolhydraten wat aanvullen. Oja en ik zweer bij avocado's en bananen, ideaal hardlopervoedsel.



De afgelopen tijd ben ik wat minder gemotiveerd om te lopen, maar ik houdt een soort onderhoudsminimum aan voor mezelf: 3 keer per week minstens 5 km. Als ik me weer ga inschrijven voor een loop dan ga ik weer gerichter trainen. Ik denk dat ik afstanden van 10 of 15 km het prettigst vindt; haalbaar maar wel uitdagend.

Vandaag 7,5 in het bos, ik vind het zo mooi in de herfst. Gewoon gaan lopen, ik merk wel dat ik toch sneller ben dan voor de zomer. Ik heb al lang niet meer op een vlakke ondergrond gelopen omdat de weg naar dat terrein zo vervelend druk is, maar eigenlijk moet ik dat weer eens doen om te zien hoe snel ik nu een gemiddelde kilometer loop. Vooruitgang is toch een goede motivator.



Volgens mij ben ik wel toe aan nieuwe schoenen, een plek die ik normaal na 6 km pas begin te voelen had nu binnen 2 km al een blaar. Hoe lang/hoeveel km doen jullie met een paar schoenen?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Iedereen veel succes met de marathon komend weekend! Zet 'm op (in korte broeken natuurlijk, geluksvogels....)



@stellanutella: ik vind je gewicht niet echt schrikbarend ofzo en je eetpatroon lijkt me ook niet slecht. Gewoon een schepje minder en dan gaat dat vetpercentage toch wel omlaag? Ik drink nooit, maar ik vind het moeilijk om niet te snoepen.

Ik ben bij een "gewone" loopgroep gegaan. Die werken ook met verschillende instapgroepen. Ik vond het eerst niks voor mij, ik ben niet zo'n groepsmens, maar ik heb er leuke contacten en loopvrienden aan over gehouden (waardoor ik in de winter ook 's avonds met zijn tweeën kan gaan rennen)

Voor een marathon heb je niet zozeer snelheid nodig als wel veel "vrije" tijd en veel doorzettingsvermogen. Voor dat ene moment waarop je denkt: (ik citeer baukje) "waarom in hemelsnaam doe ik dit mezelf aan......"



baukje: als jij niet ongeveer bij de profs hoort, wie dan wel?! Hoe vaak heb je dit jaar meegedaan aan een wedstrijd en op het podium gestaan? Toont dat niet aan dat je de snelste 'recreant' bent op jouw leeftijd?! Is de misselijkheid weer helemaal over. Ben jij nu nog zenuwachtig voor de marathon, met een tijd die haalbaar moet zijn en een goede voorbereiding en een lijf wat meewerkt?



Ik hou het stilzitten vol (de blessure aan knie en voet hebben echt tijd nodig merk ik, maar drie weken niet-lopen is zoooooo lang), en langzaam aan vormen er zich nieuwe doelen in mijn hoofd. Voor 2015.....
Gioia, niet meer aan je scheenbeen denken en je nu mentaal voorbereiden.



Maslo, ik zou zeker een korte broek aan doen. Ik ben een koukleum die alleen hoogzomer in een korte broek traint, maar in wedstrijden trek ik toch vaker een korte broek aan. Je intensiteit is toch altijd wat hoger dan in de training.



Stellanutella, je gewicht klinkt me prima in de oren. Als je al gezond eet en regelmatig traint zou ik eigenlijk niet weten wat je er nog meer aan kunt doen. Krachttraining misschien? Maar persoonlijk zou ik denk ik gewoon lekker doorgaan zoals je nu doet.



Baukje, maar 22 % is toch niet hoog? Een kennis van mij (topsportster) zit net onder de 20% en die krijgt altijd een beetje op haar kop. Volgens haar begeleiding is er een vergrootte kans op medische problemen en blessures bij vrouwen met een vetpercentage van onder de 20%. Overigens denk ik dat er weinig toploopsters zijn met meer dan 20%, maar dit terzijde.

En voor jou schiet het dus ook op, nog een weekje maar.



Ik was zelf een weekje op vakantie in NL en eindelijk weer eens wat gelopen. Eigenlijk veel te veel, want meteen 4 x hardlopen na weken inactiviteit was een beetje te veel. Dat wist ik ook wel, maar ik had nu eindelijk wat tijd en het was zo mooi lopen daar langs de Maas. Ik ben geboren naast een (andere grote) rivier en het gaf een soort van jeugdsentiment.

Enfin, nu maar eens proberen 2 x per week te gaan lopen. En ik moet ook echt wat krachttraining gaan doen. Ik heb door mijn ziekte van een paar jaar geleden heel veel spiermassa verloren en helaas is het niet vanzelf teruggekomen. Ik haat krachttraining, dus ik schuif het voor me uit, maar het moet er nu echt eens van komen.
Alle reacties Link kopieren
Tyche dat gevoel van wat doe ik mezelf aan heb ik juist ook bij korte wedstrijden hoor. En 5 of 10km tempo is gewoon na een km al afzien en zo niet leuk. Maar bij trainingen heb ik het nooit hoor.



Als je gewoon zo op deze basis drie keer in de week blijft lopen blijft de conditie inderdaad gewoon lekker op pijl. En misschien op termijn toch weer een of andere loop plannen als extra motivatie.



Ik koop nu al jaren twee keer per jaar nieuwe schoenen. Loop gemiddeld zo'n 80-85km/week dus ik doe toch wel ruim 2000m met mijn schoenen. Maar ik loop altijd wel op een drie paar tegelijk. Nou ja niet letterlijk tegelijk maar in dezelfde periode. Ik schuif de schoenen dus echt door tot ze worden gedegradeerd tot bosschoen. Op deze manier kun je ook wat langer met je schoenen doen omdat verminderde demping in het bos niet erg is.





Anke ik hoop dat ik volgende week toch meer geluk heb. Korte broek wordt het bij mij sowieso maar dan liever met een graad of 16 dan 20 graden.



Nee de misselijkheid is helaas nog niet helemaal over. Maar ik begin het wel beter onder controle te krijgen. En de zenuwen , ja ben er nu al echt mee bezig hoor. En blijft spannend en misschien moet ik zeggen wordt het steeds spannender. En een thuiswedstrijd voor eigen publiek is eigenlijk nog spannender dan ergens lopen waar niemand je kent. Ik heb dan welleswaar niet de stress van de reis er naartoe, het nog heel lang wachten , nummer ophalen ed. Maar de prestatiedruk ligt toch wel een stuk hoger.



En vertel, vertel wat zijn je eventueel nieuwe doelen?





Anky kan me voorstellen als zich eindelijk de mogelijkheid aanbied om lekker te gaan lopen de verleiding groot is dat uit te buiten. Hoop dat je er niet voor afgestraft wordt.





Nu snel mijn bedje op gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag de laatste duur training met tempoblokken. 25,7km gelopen in precies 2hr met daarin 3 tempoblokken van een half uur die resp. op 4.46, 4.39 en 4.30 per km gingen. Behoorlijk pittig wel dat laatste blok hoor want toen ik daar aan begon had ik er al een 17km opzitten.



Voor morgen staat er enkel een rustige duurloop van 75min op het programma. Man wil een wedstrijd gaan lopen morgen. Komt ongeveer wel uit met de afstand als ik daar dan hardlopend naar toe ga. Neem tenminste aan dat ik wel een lift terug mee naar huis krijg.



Maar te tapering off is nu officieel begonnen. De komende 7 dagen nog 3 trainingen en een korte wedstrijd voorbereiding te gaan. Maar de trainingen van dinsdag en donderdag worden maar korte trainingen van resp. 12 en 10km die vooral in het teken staan van het marathon tempo. Nu is het vooral een kwestie van niet ziek worden.



Jongste zoon is gisteren op atletiek kamp vertrokken.
Alle reacties Link kopieren
@anky ja die reactie krijg ik ook wel vaak, ik ga bijna aan die meting twijfelen! :-) Maar ok, een vetrolletje minder is nooit weg, dus ik let nu echt wat meer op :-) en verder gewoon leker doorgaan met trainen. Wat voor krachttraining doe je dan zoal? Ga je daarvoor naar een sportschool of doe je dat d.m.v. die bootcamps o.i.d.?



Wat het eten betreft, het blijkt maar weer dat het allemaal erg persoonlijk is. Maar je leest zo veel op internet en in de bladen. Daar moet je dan gewoon je eigen keuzes uit maken. Ik at juist, omdat er overal stond dat je beter wat meer koolhydraten kon eten als je aan hardlopen deed, meer koolhydraten, maar kwam daar best wel van aan. En dan nog mijn kop in het zand steken om te denken dat dat de spiergroei is (en spieren wegen nu eenmaal zwaarder dan vet)

Dusse, voor mij toch wat minder koolhydraten! En idd proberen te varieren.



@Anke1221 ja idd, ik probeer me nu niet al te veel te focussen op de snelheid, al vind ik dat wel lastig hoor!



@Baukje da's wel een leuk compliment om gevraagd te worden bij de elite club! En bedankt voor het delen van je ervaringen met een atletiekvereniging. Ik woon nu niet meer in Dordt, maar ik ken de atletiekverenigingen wel (van naam dan alleen :-), maar ik ga er nog 'ns over nadenken of het wat is en gewoon een keertje kijken! Lijkt me gewoon goed voor de motivatie en ook qua traingsadviezen. Al ben ik zelf ook niet zo'n groeps of verenigings type.



@Tyche thanks voor de tips! Hoe ging je eerste halve marathon? Viel het mee?

Voor mij is het verschillend per paar hoelang ik met schoenen doe. In ieder geval minder dan een jaar. Maar meestal voel ik het een beetje aan dat ze wat op beginnen te raken. Ik loop nu ook op twee paar schoenen.



@gioia82 Heel veel succes alvast he! Ben benieuwd hoe het gaat morgen!! En met dat scheenbeen gaat het vast wel goedkomen!
Alle reacties Link kopieren
Erg laat, maar allemaal veel succes dit loopweekend! Ben benieuwd hoe het allemaal is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe de resultaten in Amsterdam waren vandaag voor de loopsters van hier.



Voor mij stond er vandaag enkel een rustig duurloopje van 75min op het programma. Dus ik heb heerlijk genoten van het zonnetje en de tegenwind voor lief genomen. Ben vanuit huis naar een wedstrijd gelopen waar man de 10km ging lopen dus zo kon het zijn dat ik bijna de volle 15km de wind tegen had.

De benen leken de zware training van gisteren helemaal vergeten. Thuisgekomen wel een trieste bedoeling. Een van de katten was gisteren niet thuisgekomen en dochter heeft haar vanmorgen in de berm gevonden.; doodgereden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gered!!! Uiteindelijk in 4:07, niet onder de 4 uur maar ik kon echt niet meer versnellen de laatste kilometers! Na 12 km speelde mijn enkel plotseling op, daar had ik nog nooit last van gehad. Dus toen ben ik wat rustiger gaan lopen en gelukkig werd het niet erger dus ik kon gewoon doorlopen. Het ging eigenlijk heel goed tot de 38, toen zakte mijn tempo een beetje in maar ik kon alsnog ongeveer 6 min/km lopen. Dus ik ben heel tevreden en gewoon super trots! Vriendje heeft het ook gered, helaas net iets sneller dan ik Nu zijn we nog lekker aan het nagenieten!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
hallo dames, na een lange tijd van afwezigheid weer eens een berichtje van mij.

Volgens mij heb ik na Rotterdam niets meer laten horen, ik heb genoten van de start, de mensen langs de kant en vooral de trommels onder de brug zorgde voor kippenvel maar ik heb zeker de eerste 14 km niet goed in mijn tempo kunnen lopen door de drukte. Stond zelf 1x helemaal stil! Na 27,5km was mijn batterij leeg (grrrr!!!!, horloge was in de trein aangesprongen) en heb ik dus verder moeten lopen op mijn gevoel wat wel prima ging. Helaas was de eindtijd 4.00.08. Nou dames, ik heb wat gevloekt!



verder ben ik lekker blijven lopen, heb weer een paar trails gelopen en de 7 heuvelenloop staat weer bijna op het programma.



Baukje, je gaat nog steeds als een speer lees ik. Ik heb er vandaag een interval training opzitten (zat tussen de 12.8 en 13.4km/p u) maar had het er zwaar aan. Lees ik net jouw berichtje van je tijden, (zoef, zoef)



Stella, ik loop ook bij een club en vind het erg prettig. Vooral de gezamenlijke intervaltrainingen vind ik fijn. Hoewel iedereen op zijn eigen tempo traint, geef je toch vaak een tandje mee dan als je alleen traint.



Anke..... en wat zijn je nieuwe doelen voor 2015? Ben nieuwsgierig;-)
Alle reacties Link kopieren
Gioia gefeliciteerd, geweldig goed gedaan. Nu lekker nagenieten. Neem voldoende tijd voor je herstel.



Oh meis dat is inderdaad wel zonde he 8 sec boven die vier uur. Dat is toch net zo'n grens dat het heel frustrerend is om er niet boven te zitten. Maar weet je je hebt hem wel in 3hr60;08 gelopen. (in Gioia natuurlijk in 3hr68) Flauw grapje maar nik blijf hem zelf heel leuk vinden.

Fijn dat je nog steeds zo lekker bezig bent Meis. Zevenheuvelen loop schiet inderdaad ook al op.



Hebben jullie Diederik Jekel zojuist gezien met zijn marathon in vier maanden. Knappe prestatie alleen ik vrees het aantal volgelingen dat deze man gaat krijgen die ook even een marathon denkt te kunnen lopen in vier maanden.
Alle reacties Link kopieren
Gioia en Meis1980 Gefeliciteerd met jullie mooie prestatie!!!



Diederik Jekel niet gezien. Lees trouwens net dat er een docu over hem wordt uitgezonden, vanavond op Ned 3. Ik ga wel even kijken. Ben wel benieuwd.....

Ik ken ook een verhaal van een jongen die vrienden van mij kennen. Ging gewoon als eerste loop een marathon lopen. Niet eerst wat 10 km loopjes of halve doen, maar gewoon met die marathon beginnen. Ja die viel op 40 km om en belandde in het ziekenhuis vanwege uitdroging. Ik snap niet wat mensen bezielt dat ze denken dat ze zo'n afstand aankunnen zonder training of wat jaren hardloop ervaring. Misschien denken ze er erg makkelijk over?

Maar ja, ik heb ook mensen schuimbekkend op de grond zien liggen op 10 km loopjes. Niet handig.

Das niet zo leuk nieuws van jullie kat Baukje
Alle reacties Link kopieren
gioia82, wat goed! Gefeliciteerd! Was dit je meteen je laatste marathon of smaakt het naar meer?



Net de kennis van nu teruggekeken over Diederik Jekel. Kwam vooral naar voren dat het ontzettend zwaar is en hoeveel begeleiding hij heeft gehad. Mooi in beeld gebracht.
Alle reacties Link kopieren
gioia! Gefeliciteerd, ik vind het een mooie tijd!



Mensen die zonder enig idee aan de marathon beginnen doen dat volgens mij om twee redenen:

1. Het klinkt stoer, iedereen is gelijk onder indruk van het woord marathon en mensen die niets van lopen weten associëren het met een geweldige hardloopprestatie. (Is het natuurlijk meestal ook)

2. Als je begint is elke lange afstand Heel Ver. Ze hebben niet de ervaring om echt goed in te schatten wat het betekent om 42.2 km te lopen. Als een marathon 30 of 50 km zou zijn, zouden ze het ook doen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Oh eeh ik zie net dat die docu al geweest is :-D
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de felicitaties! Ben nog steeds heel erg trots! En gelukkig valt de spierpijn heel erg mee, ik kon gewoon de trap afkomen vanmorgen. Ook met mijn enkel lijkt het allemaal wel mee te vallen!



Oh Meis, 8 seconden boven de 4 uur, daar zou ik ook echt enorm van balen! Maar dan heb je een nieuw doel voor je volgende marathon



@Baukje: Ik had helemaal over het nare nieuws over je kat heen gelezen Ik ga eens kijken of ik die documentaire over Jekel kan terugkijken.



@Stella: Zo dom, mensen die zonder voorbereiding een marathon gaan lopen. Ik denk dat die mensen er inderdaad te makkelijk over denken, ze denken gewoon dat ze met een paar uurtjes afzien het wel kunnen halen. Ik heb er gisteren ook aardig wat op de grond zien liggen, en sowieso meerdere ambulances weg zien rijden. Nou was het ook wel warm gisteren, maar voor een groot deel zal het toch wel voorbereiding geweest zijn. De hartslag van mijn vriend was eigenlijk ook veel te hoog gisteren, ik ben blij dat hij gezond over de finish is gekomen en gelukkig is de trainer van zijn loopclub flink kwaad geworden zodat hij het nu ook eindelijk serieus neemt. En ook zo sneu, een man die 500 meter voor de finish een zweepslag kreeg, ik hoop dat hij nog over de finish heeft kunnen strompelen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gioai82 gefeliciteerd!!! Super mooie tijd zeg!



Ik heb het ook gehaald!! De halve marathon gelopen in 1.54.01



Het was mijn eerste halve marathon en ook voor het eerst dat ik aan zo'n groot evenement mee deed en ik vond het geweldig!!! De mensen, de sfeer overal muziek en aanmoedigingen, de organisatie het lopen in het stadion alles vond ik even mooi!



Ik heb dan ook de hele weg genoten en had nog genoeg over aan het einde, mezelf lang niet helemaal gegeven, terwijl 2 uur mijn streeftijd was. Dus nog een beetje trainen en dan wordt mijn volgende doel onder de 1.50.
Maslo en Gioia, gefeliciteerd met jullie prestaties! Super gedaan hoor en volgens mij bij beiden nog ruimte voor progressie.



Oei, Meis, die 8 seconde...



Ah, jakkes Bauke, wat naar van jullie kat. Je weet dat het kan gebeuren, maar het is zo ontzettend sneu .



Diederik Jekel heb ik niet gezien. Misschien dat ik wel ga kijken als ik een keer tijd heb (lees als zoon van 1.5 jaar een keer voor 22 uur gaat slapen). Zelf zou ik nooit een marathon ongetraind lopen. Maar ja, ik zou er ook getraind niet 1 lopen, dus helemaal maatgevend ben ik niet.



Zo, ik ga eens alle spelende kinderen het huis uit jagen en orde in de chaos scheppen (en het eten af maken). Maandagavond heeft er hier niemand in huis een training, lekker relaxed dus.
Alle reacties Link kopieren
Masio wat goed, gefeliciteerd met je mooie tijd! En als ik lees dat je je zelf niet echt hebt hoeven geven valt er vat nog best wat af te snoepen.



Gioia ik ga geen uitspraak doen over de mensen die bij een evenement helemaal onderuit gaan. Ik weet uit eigen ervaring dat het ook goed getrainde personen die preventief sportmedische keuringen hebben ondergaan kan overkomen. Sterker nog ik denk dat het vaker getrainde personen overkomt dan nauwelijks getrainde personen. Omdat ik denk dat mensen die niet de discipline hebben om serieus te trainen ook vaak niet het vermogen hebben diep te gaan. Dus die zijn al lang aan het wandelen of gestopt alvorens het probleem zich aandient.



Anky is ook zo sneu voor het broertje. Katten zijn dan wel solitair levende dieren maar broer en zus waren al vanaf geboorte samen en broer is nu duidelijk zoekende.

Ik zit er aan te denken om er toch weer een paar katjes bij te nemen.
Alle reacties Link kopieren
@Maslo: Gefeliciteerd! Ook een hele mooie tijd zeg! Mijn volgende doel voor de halve marathon wordt ook om hem te lopen onder de 1.50 (PR is nu 1:50:40). Grappig dat jij het een mooi evenement vond. Ik vond het namelijk wel minder georganiseerd dan bijvoorbeeld de zevenheuvelenloop. Ik ben een paar minuten verloren omdat ik moest wachten op drinken bij de drankposten, 1 keer kreeg ik zelfs een leeg bekertje in mijn handen gedrukt, daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. Ik was bijna door mijn eigen gel heen dus ik probeerde een gelletje te krijgen maar ze waren op, dat soort dingen. Ik denk dat ze toch een beetje verrast waren door het warme weer, dan wordt er natuurlijk veel meer gedronken dan normaal.



@Baukje: Ja nu je het zegt, de mensen die ik echt helemaal onderuit heb zien gaan zagen er wel echt getraind uit. Misschien is het meer mijn eigen hoop dat als je maar goed traint dat zoiets je dan niet overkomt.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
@anky bedankt!



@baukje Bekende is laatst oververhit geraak meer dan 41 graden, levens gevaarlijk en niet goed getraind. Schrok er eigenlijk best van.



@Gioia dit was mijn eerste grote evenement dus ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal wat betreft run op andere plekken maar wat jij schrijft over waterpunten etc. heb ik niet gehad. Overal voldoende en snel gekregen.



Gisteren een multisport horloge (ook voor triathlon) van tomtom gekocht met GPS en hartslagmeter, rip uit mijn lijf maar kan niet wachten tot ik hem vanavond kan uitpakken (hij is net bezorgd hoorde ik)
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben mijn in keer aan het infuus gelegd omdat ik uitgedroogd zou zijn. En dat tijdens een halve marathon op een regenachtige dag waar ik voor de start nog een halve liter had gedronken (en thuis vooraf ook goed gedronken)en ik op het 13km punt al onderuit was gegaan. Achteraf bleek het een geleidingsstoornis te betreffen maar dat is pas een jaar later gediagnostiseerd. Maar door het infuus werd mijn toch al lage kalium nog lager en kreeg ik hartritmestoornissen.(waardoor ik weer een paar dagen in het ziekenhuis moest blijven alvorens het kalium gehalte mbv infuus weer op peil was) Ik denk dat de diagnose uitdroging vaak uit routine gesteld wordt zonder dat daar werkelijk aanwijzingen voor zijn.



Maar oververhitting is natuurlijk wel heel erg gevaarlijk. Ik heb een keer een marathon gelopen met hoge temperaturen (27 graden) en een keer 60km met 26-27 graden. Heb daar zelf gelukkig helemaal geen problemen ondervonden. Maar bij de 60km was toen maar 1/3 van de mensen die gestart waren over de finish gekomen. Ook een keer een halve marathon bij 30graden. Toen dreigde het wel mis te gaan. Ze hadden iedere 2km een drankpost en omdat ik voor de start een halve liter had gedronken ben ik de eerste drankpost voorbij gelopen. Maar ik was hem nog geen 200m voorbij en ik kon alleen nog maar aan drinken denken. Dan weet je dat je goed fout bezig bent. Heb toen ook bij iedere post echt twee volle bekers wandelend gedronken en naast een drankpost stond een douche en toen heb ik zelfs een tijdje onder de douche gestaan. Achteraf zijn dat dan toch wel weer de leuke evenementen die je nooit vergeet.



Ik vond het alleen raar dat ze juist de doorkomst tijden hadden verkort als demotivatie beleid om die halve marathon te lopen. Je kon met je halve marathon inschrijving ook gewoon aan de 10km meedoen en ze hadden een extra mogelijkheid gecreëerd er een 15km van te maken. Dat op zich was allemaal wel prima. Maar door het verscherpen van de doorkomsttijden jaag je mensen alleen maar op, hetgeen je toch juist niet wil.





Vandaag de wind getrotseerd. Op weg van mijn werk naar huis helemaal nat geregend maar tijdens het lopen zowaar een zonnetje. Maar tegen die wind was het toch zwaar opboksen. En ik hoop dat de fietspaden voor zondag nog geveegd worden in het bos want ze liggen vol met afgebroken takken. En daar gaat het parcours langs. Ik moest twee blokken van 4km op marathon tempo met 800m pauze ertussen. Maar door het opboksen tegen de wind ben ik toch weer veel te snel gegaan. Beetje stom want doel van deze training was juist die marathon tempo goed weten te pakken.

Morgen extra rustdag en dan donderdag een korte training van 10km met daarin een tempoblok van een half uur.



Startnummer is inmiddels binnen, dranghekken voor de wegafzetting staan hier naast het huis al klaar (de marathon kom niet langs ons huis maar wel hier door de straat). En iedereen vraagt aan mij of ik er al klaar voor ben. Dus als ik er zelf al niet continu mee bezig zou zijn zou ik er toch voortdurend mee geconfronteerd worden.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje heb je op zaterdag of zondag de marathon?



Gisteraaf ook gerend in de storm (inclusief hagel en douche regen). Vond het eigenlijk wel even lekker. Ik zat gister de hele dag achter mijn pc op kantoor. Ik dacht ik zal en moet gewoon lopen vanavond! Weer of geen weer! En ja hoor, ik liep net 5 minuutjes, meteen in de hagel, windstoten haha heerlijk! Kwam nog veel hardlopers tegen ook! Grappig dat iedereen in zulk soort omstandigheden dan elkaar wel groet of knipogen worden uitgewisseld. Zo van: Zet 'm op he! Valt mij tenminste op :-)

Heb wel rustig aan gedaan over 7 km. Vanavond weer naar de yoga om te relaxen, te ademen en wat rek en strek oefeningen te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven