Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Stella in principe hoe meer demping hoe lager je snelheid. Daar is ook het principe van de wedstrijd schoen op gebaseerd. Maar een baan is vlak zonder oneffenheden dus dat is een mooi uitgangspunt. om voordeel te hebben van het tartan zou je volgens mij op spikes moeten lopen. Maar op gewone loopschoenen is volgens mij mooi vlak asfalt sneller.

En wat betreft blessure gevoeligheid is het volgens mij heel persoonlijk. Zou een vraag je zijn voor Fiekes. Maar bij bepaalde blessures mag je juist weer niet op de baan trainen. Ik denk dat een nieuwe baan juist minder snel is vanwege het nog erg veel demping. De eerste weken mag er ook niet met spikes opgelopen worden omdat de bovenlaag nog verder moet uitharden. En ik vraag me nu dus af of zo'n nieuwe baan door de net iets meer veerkracht juist niet blessure gevoeliger is. Vandaar mijn idee maar om schoenen met nog nauwelijks demping aan te doen.

Ik vind het vooral fijn omdat je je de intervallen er gemakkelijk op loopt en de trainer erbij is voor aanwijzingen.

Echt bewust letten op mijn ademhaling werkt voor mij absoluut niet. Het enige wat ik wel bewust doe als ik merk dat mijn ademhaling te hoog zit ik bewust goed ga uitademen, maar geen idee na hoeveel passen. Maar dus vooral volledig uitademen zodat er geen lucht achter blijft in de longen.
Alle reacties Link kopieren
Al even niet meer geschreven maar ik lees nog steeds mee en loop ook nog altijd. Net run van 16 km voltooid heerlijk weer vandaag om te lopen! Helaas was de batterij van mijn sporthorloge na 14 km leeg :(



Ik probeer mijn aantal km per week op te schroeven naar 50 maar merk dat ik dat qua planning moeilijk vind omdat ik toch echt wel een dag rust (mijn enkel) nodig heb als ik een afstand van 10km of meer heb afgelegd.
Alle reacties Link kopieren
@stellanutella: lantaarnpalen, ja! Ik heb zelfs stukjes die ik "standaard" als interval moet doen van mezelf.... Als ik door die ene straat ga, moet en zal ik de lantaarnpalen tellen en versnellen.

Ik vond het ook moeilijk om te bepalen welk tempo waar nu bij hoort, ik ga ook niet in mijn eentje in het bos kijken of ik nog uitgebreid een verhaal kan vertellen aan de paddestoelen! Ik ging dan een liedje zingen... (ik weet niet of de paddestoelen dáár nou van genoten ) Had ik daar nog adem voor, dan kon ik harder!



Ik gebruik naast mijn hardloophorloge de app Runtastic. Ik weet niet of je daar een intervaltraining mee kunt maken, dat doe ik op het horloge op basis van hartslag.



Ik ben na drie (ellenlange) weken stilzitten weer min of meer blessurevrij. Vorige week ben ik met de ouder-kindatletiek meegegaan en ik had van het verspringen toch een ENORME blauwe bloeduitstorting op mijn knie gekregen! Ik ben weer kleine stukjes aan het lopen (onder de 10 kilometer) en het voelt aan alsof ik zowat opnieuw begin zeg. Maar het gaat steeds beter en ik ga ook weer steeds meer op tempo komen. Komend weekend doen mijn zoon en ik mee aan de plaatselijke crossloop. Omdat ik als hoofddoel "genieten" (en uitlopen) heb ingesteld, ben ik er niets zenuwachtig voor. Mocht het goed lukken, dan ga ik echt definitieve plannen maken voor 2015!
Even heel kort tussendoor: Baukje, ik heb inderdaad ooit een serieuze blessure opgelopen door de overstap van gravel naar (nieuw) tartan. Toen inderdaad op wedstrijdschoenen zonder demping gaan lopen.



Anke, erg hè dat verspringen. Ik was hier ook de klos en sprong als een bang, oud wijf volgens vriend en dochter. Daar hadden ze helemaal gelijk in, ik vond dat zand er ineens zo hard uitzien . Gelukkig mochten we daarna gewoon hardlopen (maar volgens mij baalt dochter nog steeds dat we door mijn belabberde sprong de overwinning misliepen ).
Ik vind het overigens heel erg lastig om intervaltraining in mijn eentje te doen. Ik heb daar echt anderen voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Zo er is weer veel geschreven hier! Over intervaltraining: ik heb dat nog nooit ingesteld op mijn horloge of runkeeper. Meestal geef ik mezelf een doel op: loop snel tot het eind van het park, dan een stukje rustiger, en dan weer snel terug, dat soort dingen. Maar ik doe het veel te weinig want ik vind het niet zo leuk. Met intervaltraining op de baan heb ik geen ervaring, dat lijkt me eigenlijk ook wel saai.



Ik probeer trouwens wel op mijn ademhaling te letten en hem rustig te houden. Sinds ik ook weleens mediteer merk ik dat ik mijn ademhaling beter kan sturen, soms heb ik van die dagen dat het hardlopen niet lekker voelt en dan helpt het echt als ik op mijn ademhaling let. Ik ben ook bezig in het boek running buddha, een aanrader als je geinteresseerd bent in meditatie en hardlopen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Masio als je denkt voor je enkel nog echt die rustdag nodig te hebben zou ik me daar wel aan houden. mischien lastig maar je kunt natuurlijk ook echt om de dag trainen ipv 3xper week dus 7x in de 14 dagen. Dan kun je ook al behoorlijk uitbouwen aan de weekbelasting en dan op termijn misschien een keer wel twee dagen achtereen proberen maar dan de eerste dag maar een kort loopje van een 5km of zo.



Ha, ha anke ik weet niet wat ik het meest raar vind, een verhaal vertellen aan de paddenstoelen of een liedje zingen voor ze. Gelukkig weer blessure vrij. Leuk een cross en ben benieuwd wat je plannen voor 2015 gaan worden.

Anky ik heb al vaker meegemaakt dat er een nieuwe toplaag op lag maar het gevoel van een helemaal nieuwe baan kende ik nog niet. ik vond het meevallen , maar waarschijnlijk omdat ik op oude schoenen liep en die voelde nu inderdaad aan als nieuwe schoenen . Dus de oude schoenen hebben voorlopig weer een functie.

Ik doe intervallen altijd in mijn eentje. Vind het juist wel goed om zelf te leren doseren en de motivatie helemaal uit mezelf te halen. Een soort van extra training zeg maar. In een wedstrijd moet je het tenslotte ook zelf doen.



Gioia ik vind het op de baan lopen juist leuk. En dan vooral als afwisseling met de andere trainingen. Voor mijn gevoel ben ik dan veel meer echt aan het trainen terwijl ik bij andere wedstrijden meer aan het lopen ben. En verder liggen de tempo's vaak zo hoog dat het lekker is om van 200 tot 200m punt te lopen/klokken. Op de weg in hetzelfde tempo en dezelfde afstand spookt het dan vaak door mijn hoofd van ga ik het wel redden tot het einde. Terwijl op de baan werk ik echt van 200m tot 200m punt en ben niet bezig met wat ik daarna dan nog moet lopen.



Vandaag 5x afwisselend 1000 en 600m gelopen met 200m dribbel pauze. de 1000tjes gingen in 4min10 en de 600tjes in 2.24-2.26 Viel me niet tegen dat ik zo kort na de marathon deze tempo's nog in me had. Maar ik vond het wel pittig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren nog een rondje van 5 km gelopen met mijn man en een vriend die het lopen weer heeft opgepakt. Meer zat er ook niet in midden in de nachtdienst.

Morgen maar weer eens een mooie ronde bij de Rotte lopen met mijn man.
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef:

Ik probeer trouwens wel op mijn ademhaling te letten en hem rustig te houden. Sinds ik ook weleens mediteer merk ik dat ik mijn ademhaling beter kan sturen, soms heb ik van die dagen dat het hardlopen niet lekker voelt en dan helpt het echt als ik op mijn ademhaling let. Ik ben ook bezig in het boek running buddha, een aanrader als je geinteresseerd bent in meditatie en hardlopen!

Wat leuk gioia, ik ben hier ook een beetje mee bezig.

Door yoga ook bewuster aan het ademen. Het boek dat je noemt heb ik ook gelezen. Ik vond het enerzijds erg interessant, maar bij die latere stadia die hij beschrijft kan ik me niet zoveel voorstellen. Ik vond dat hij wel heel goed uitlegde wat meditatie kan toevoegen aan hardlopen.



Vandaag een rustige 5 km. Mijn hemel, wat was het koud. Volgens mij heb ik nog nooit zo dik ingepakt gelopen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Zo daar ben ik weer, ik kon een tijd niet inloggen en ik heb het erg druk op mijn werk.



@Crazycatlady, ik loop ook met de app van runkeeper alleen ik heb interval trainingen niet ingesteld.



Ja, ik weet het nu zeker, ik ben een lopen in de kou: regen, sneeuw, ijs, het maakt mij niet uit. Gisteren lekker 9 km. gelopen door het bos. Ja ik probeer ook te variëren in mijn route.



Zo mijn dochter is naar een kinderfeestje, zoon is naar korfbal, man is aan het trainen.

O ja ik heb 4 goedkope tickets gekocht naar Marrakesh.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Zo daar ben ik weer, ik kon een tijd niet inloggen en ik heb het erg druk op mijn werk.



@Crazycatlady, ik loop ook met de app van runkeeper alleen ik heb interval trainingen niet ingesteld.



Ja, ik weet het nu zeker, ik ben een lopen in de kou: regen, sneeuw, ijs, het maakt mij niet uit. Gisteren lekker 9 km. gelopen door het bos. Ja ik probeer ook te variëren in mijn route.



Zo mijn dochter is naar een kinderfeestje, zoon is naar korfbal, man is aan het trainen.



O ja ik heb 4 goedkope tickets geboekt naar Marrakesh.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag met mijn man een rondje van 15 km gelopen langs de Rotte en Rottmeren. Ik vond het heerlijk. We hebben wel rustig gelopen met een snelheid van 9 km/uur.

@ Mother2009, wat leuk Marrakech.
Alle reacties Link kopieren
@Tyche: Leuk dat je dat boek ook gelezen hebt! Ik ben nu halverwege het boek dus ik herken jouw gevoel nog niet maar misschien komt dat nog. Al ben ik dat wel gewend van andere boeken, meestal lees ik daar gewoon over heen of geef ik er mijn eigen interpretatie aan.



@Mother: Lijkt me leuk Marrakech! Ben ik nooit geweest maar het lijkt me leuk!



Ik heb gisteren 5 km op tempo gelopen (5 min/km) en ik wil vanmiddag een kilometer of 10 op een wat rustiger tempo gaan lopen. Fijne zondag vandaag!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mother fijn dat jullie die keer met het hele gezin kunnen gaan. Ja nu is het heerlijk loopweer maar als het dagen achtereen regent, het echt veel kouder wordt (want nu is het gewoon net lente!) en de wegen vrijwel onbegaanbaar zijn dan kan ik alleen maar verlangen naar de lente en desnoods naar de veel te warme zomerdagen . Dan maar iets minder snel lopen.



Sun.lover gezellig zo samen met je man. Man en ik zijn vanmorgen bijna gelijker tijd gaan lopen, maar dus niet samen. Doen we vrijwel nooit.



Gioia ik heb het net omgedraaid. Gisteren een rustige duurloop en vandaag een duurloopje met tempoblokken. Een blok van resp. 20,15 en 10min op 12,8-13,1 en 13, 1 km/hr. Tussen in steeds 5min op 12km/hr en natuurlijk eerst goed ingelopen en daarna goed uitgelopen. Typisch want gisteren tijdens de rustige duurloop een heel onrustig hartslag beeld, en vandaag tijdens het eerste relatief rustige blok ook. En daarna toen de tempo's hoger lagen geen enkel probleem. Zo gaat het tijdens een interval training ook altijd goed. Het lijkt net of het verkeerd gaat als mijn hartslag te lang rond 150 blijft hangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag voor het eerst meegedaan aan een veldloop/crossloop. Ik deed puur mee voor de lol en had geen doel in mijn hoofd. Dus ik kon er lekker van genieten en liet me zelfs niet uit het veld slaan toen ik de startnummers (van mezelf én van mijn zoontje) vergeten was

De tijden waren dan ook niet iets om hier trots op te gaan schrijven, maar ik heb alle rondjes met een hele grote glimlach gelopen en dat is mij meer waard dan een podiumplaats.
Leuk Anke! Oei, die startnummers. Kwam je daar vlak voor de start achter? Leuk hè, dat crossen. Ik vind het zoveel leuker dan op de weg, vooral nu de koude nog meevalt.



Baukje, hoe houd je die snelheden zo nauwkeurig bij? Puur op het gevoel op check je onderweg nog je snelheid? Wel mooie training zo relatief kort na de marathon.



Sun.lover, leuk zo met man lopen. Hier komt het er nooit van. Heel vroeger, toen we nog geen kinderen hadden soms wel, maar eigenlijk verschillen onze tempo's te veel.



Dit weekeinde weer gecrosst. Nog even getwijfeld of ik zou starten, want ik was de laatste dagen niet fit. Uiteindelijk maar gewoon heel rustig gestart (nadat het inlopen ook al dramatisch aanvoelde). Ik had het ook heel koud gekregen tijdens het wachten op vriend en kinderen, ondanks dikke winterkleding. Ondanks dat ik me niet super voelde wel genoten van het parkoers: mul zand, kuipbochten, heuveltjes, alles zat er in. Uiteindelijk in de laatste km'ers nog wat opgeschoven in het veld en toch redelijk tevreden gefinisht. Dit keer 5.15 min/km en een zelfde klassering als vorige keer.

Helaas daarna wel weer de hele middag en avond heel erg beroerd geweest, heel vervelend, want ik had nog een aantal verplichtingen. Geen idee waar dat beroerde gevoel (inclusief heel onrustig slapen met rare dromen) nu weer vandaan komt, nadat het een paar weken weg was.

Ik hoop dat het ook weer verdwijnt, want hoe leuk ik die wedstrijdjes ook vind, mezelf er na een paar dagen beroerd voelen is het me ook niet waard...
Alle reacties Link kopieren
Anke lekker genoten dus. Ondanks het gedoe met de startnummers.



Jij gaat ook lekker anky met de crossen. Ja behalve dan die nasleep.Kan me voorstellen dat dat het niet waard is. Maar er zou dan toch een verklaring voor moeten zijn.



Ik check onderweg wel op mijn horloge hoor en als ik dan het tempo heb gevonden ga ik vaak wel hoofdzakelijk op het gevoel weg. Daar gaat het dan ook vaak fout. Had tempo's van 4.45/4.40/4.35 en het werd dus 4.42/4.35/4.34. Ben benieuwd hoe ik nu verder op te bouwen maar ik zit nog te wachten op het schema van mijn trainer. Ik maak het hem geloof ik niet gemakkelijk met mijn vreemde hartslag verloop van de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
Hey hey goeiemorgen!



Anky, zo dat klinkt best wel zwaar die cross!



Vanmorgen om 6 uur een half uurtje gelopen, 5 km. Was heerlijk! Voel me nu ook wel energiek.

Zo af en toe doe ik een vroege ochtend loop.

Wat vinden jullie fijner, s'ochtends lopen of s'avonds? Het liefst loop ik uiteraard s'middags, maar ja, moet ook nog werken tussen het lopen door :-)



gioia82 goeie tip van het boek! Heb laatst het boek, Ik Hardloper gelezen, over die ademhalingstechnieken e.d. Maar misschien is Running Buddha ook wel wat. Ben ook met yoga bezig, maar bij hardlopen is de combinatie lichaam en, ik denk ook een rustige, geest ook heel belangrijk!

Fijne maandag!
Alle reacties Link kopieren
Gisteren weer lekker gelopen, 10 km op 5:30. Mijn hardloopschoenen lagen nog bij mijn vriend dus ik heb op oude schoenen gelopen en dat liep veel lekkerder dan mijn normale schoenen! Ik had de laatste tijd al wat last van mijn hielen bij het lopen, het dreunde zo door naar mijn onderbenen. Maar ik dacht dat dit kwam doordat ik voor de marathon aan het trainen was en mijn benen gewoon een beetje overbelast waren. Maar nu lijkt het dus toch aan de schoenen te liggen! Voorlopig maar even trainen op mijn oude schoenen en dan misschien toch maar weer naar de hardloopwinkel!



@Baukje: Wat gek toch van die hartslag. Maar kan het niet aan de meter liggen, dat je meter gewoon moeite heeft om een lagere hartslag goed te meten? Of zou je pacemaker dan juist gek doen?



@Anke: Haha de startnummer vergeten, hoe krijg je dat nou voor elkaar? Gelukkig mochten jullie wel gewoon starten!



@Anky: Beterschap! Misschien was je toch nog niet helemaal hersteld en was het crossen toch nog net iets te veel voor je lichaam?



@Stellanutella: Ik, Hardloper ken ik ook wel. Ik vind hun ademhalingstechnieken wel goed maar ben het niet helemaal eens met hun opbouwschema's. Een marathon lopen met een schema waarbij je maximaal 14 km loopt lijkt mij echt niet verstandig! Ik loop ook graag 's ochtends maar toch doe ik het te weinig. Ik moet 's ochtends al om 8 uur in de trein zitten en meestal is mijn bed te lekker om eruit te gaan. Gelukkig kan ik ook tijdens werktijd lopen, dat probeer ik elke week wel te doen. En dan in het weekend nog een keer overdag, en doordeweeks nog een keertje 's avonds. En dan nog een avond yoga en een avond tennis en mijn week is wel weer vol!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
@Anky, gelukkig mochten jullie wel starten. Klinkt als een leuke cross. Hoop dat je je snel weer opgeknapt voelt.



@stellanutta, ik loop het liefst in de ochtend, maar niet te vroeg en afhankelijk van mijn diensten.



@Mother, mijn man en ik gaan trouwens in februari een paar dagen naar Marrakech, al veel zin in. Ben benieuwd of we daar ook gaan lopen, neem mijn spullen wel mee.



@gioia, ik zou wel terug gaan naar de winkel als je nieuwe schoenen niet fijn lopen.



Ik heb vanmorgen een rondje rustig gelopen met 10 x een versnelling tussen lantarenpalen.

Woensdag wil ik een proeftraining doen bij een loopgroepje en dan rustig aan tot de Zevenheuvelennacht zaterdag :-)
Alle reacties Link kopieren
@gioia82 ja ik zou ook geen marathon durven lopen op basis van de trainingen van "Ik Hardloper". Maar toch heb ik er wel wat van opgestoken, qua ademen en rustiger lopen. Maarre..tot 14 km trainen en dan een hele lopen...neeee!!! Dat gaat mentaal en lichamelijk toch niet?



Das wel lekker dat je onder werk even kan gaan. Heb je meteen je training gehad!

Ik zou trouwens ook terug gaan naar die hardloop zaak met die schoenen.



@Sun.lover succes alvast komende zaterdag!
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen weken loop ik met mijn man weer in de bossen, heerlijk! Wel fijn dat hij tempo aangeeft en me soms aanzet om nog een extra kilometer te pakken. Zo bouwen we langzaam onze conditie weer op (lopen nu 6 km achterelkaar)
Alle reacties Link kopieren
He we waren al weer na de derde pagina afgezakt.

Stella jij was er vroeg bij zeg om zes uur. Ik loop weleens heel vroeg maar dat is dan omdat er of tropische temperaturen afgegeven worden hetgeen in nederland niet vaak voor komt, of omdat mijn hele dag echt vol gepland is. En zo heel vroeg dan kan ik niet veel meer dan een rustige duurloop. Mijn lijf moet echt op gang komen.

Zelfs loop ik het liefste zo half de ochtend. Maar dat kan dus alleen in de weekenden. In de avond lijk ik beter te lopen dan in de late namiddag. Maar als ik op tijd thuis ben van mijn werk laat ik me toch altijd verleiden om al in de middag met daglicht te gaan. Behalve als ik op de baan afgesproken heb.

Gioia wat raar dat je oude schoenen veel beter lopen. Had je dan al gelijk problemen met het overstappen op de nieuwe schoenen.

Wat betreft de hartslag is het helaas geen meetfout. Heb het meerdere keren gecontroleerd bij de pols. En het kan niet de pacemaker zijn want die kan maar tot 160. het is dus echt mijn eigen hart.

Sunlover hoe beviel het bij de nieuwe loopgroep? En spannend die zevenheuvelen nacht. Welke afstand loop je dan.

Zonnebloempje lekker zo je eigen coach bij je. Kan me voorstellen dat dat het gemakkelijker maakte. Liepen jullie voorheen ook al samen?

Ik had gisteren een wisselduurloopje gedaan van ruim 15km en vandaag een rustig duurloopje van 13km, morgen weer interval training. Afgelopen dagen gingen wel wat moeizaam.
Alle reacties Link kopieren
@Sunlover, ja ik heb er zin in. Wat leuk dat jullie in Februari naar Marrakech gaan ja ik neem mijn loopspullen ook mee!



@Gioia, Marrakech is heel leuk wij zijn daar al vaak geweest.



@Baukje ja met Oud en Nieuw is mijn man alleen naar Marokko geweest, nu gaan wij lekker met ons vieren. Ik loop ook heerlijk in de sneeuw, of vrieskou maakt mij niet uit.



Ik heb het druk op mijn werk maar morgen ga ik lekker hardlopen!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
@Baukje, ik ben niet naar het loopgroepje gegaan. Ik voelde me zo moe. Ik twijfel ook over het groepje omdat ik om de week sowieso niet kan ivm nachtdienst.

Maar gisteren toch een klein stukje gelopen, 6,5 km. Maar het voelde zwaar aan en dat bleef het ook voelen. Maar goed, toch gegaan.

De Zevenheuvelennacht is 7 km, meer een leuke loop dan een snelle loop denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven