Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Hey hai allemaal!!!



Mijn laatste post betrof mijn gebrek aan loopritme... Baukje had gelijk... ik had al wat vage keelklachten en dat is uitgemond in een goede keelontsteking... nu nog een naar kuchje... maar niets heel geks gelukkig.

Heb mijn best gedaan, te blijven lopen. Door enorme hoestbuien (puur door de frisse wind in de keel) viel dat niet mee.

Deze week een 10 en een 7.5 achter de kiezen en t voornemen om morgen weer een rustige 10 te lopen..



Hebben jullie ervaring met lopen bij ziekte? Ook wel eens helemaal niet gelopen (om herstel te bevorderen, aldus mijn huisarts )???



GRTZ Syl
Alle reacties Link kopieren
Sylvermitty hier hele slechte ervaringen met lopen bij ziekte. En ook met toch te snel weer willen lopen na ziekte. met een gewone verkoudheid kun je prima lopen maar is het meer dan dat dan is rust echt veel beter. En ook na een ziekteperiode heeft je lichaam toch nog wel even tijd nodig om echt weer pittige trainingen aan te kunnen. Doe eens gek en plan een extra rustdag in en dan overmorgen maar een half uurtje of zo. zo snel verlies je niet je conditie. En als je dat gevoel nu wel hebt komt dat doordat je gewoon wat onder de leden hebt.

Vanavond ging de interval training ook verre van soepeltjes. Kreeg mijn hartslag niet boven de 160 en dan wordt echt tempo maken toch wel een probleem. heb dus meer rust tussen de intervallen moeten nemen dan de bedoeling was. Wel frustrerend hoor had continu het gevoel tegen een muur op te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover het hoeft geen probleem te zijn he als je niet altijd mee kunt trainen. Zijn bij de atletiek vereniging ook veel lopers die door werk vaak niet kunnen. Dan nog kun je je voordeel bij hebben. Toch gewoon een keer gaan kijken joh. Je zit er toch niet gelijk aan vast. Ik vond het zelf de eerste keer best eng om mee te gaan met de loopgroep. Maar dat is een keer en dan weet je ook hoe of wat.
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen de bloemetjes water gegeven; aldus de opmerking van een passerende clubgenoot. Had onlangs een nieuwe tight gekocht. NIet dat ik er een nodig had. Maar ik was gezwicht voor een fleurige variant met een leuk printje. Met bloemetjes dus.

Had via internet besteld, en bleek wat pasvorm betreft gelijk al een beetje tegen te vallen. Maar ja om nu terug te sturen en het printje was echt leuk. Had hem inmiddels al een paar keer aangehad en op zich ging het wel. Niet om over naar huis te schrijven maar oke iets aan functionaliteit inleveren voor het oog moet zo nu en dan kunnen.

Maar goed vanmorgen regende het dus pijpenstelen en ik met mijn bloemetjes broek op pad. Gaande weg begon de broek steeds meer rondom mijn benen te lubberen en op een gegeven moment moest ik hem zelf omhoog heisen. Thuis aangekomen natte spullen uit en die broek bleek echt loodzwaar te zijn geworden. Dus je krijgt er wel gratis kracht training bij zullen we maar zeggen. De volgende keer beperk ik me echter tot de bloemetjes buiten zetten maar water geven doe ik ze maar niet meer.

Heb een tempo duurloopje gedaan met daarna heuvelsprintjes. Morgen een lange duurloop met tempoblokken van 5km die steeds iets sneller gelopen moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat balen van je bloemetjes tight Baukje.

IK heb al 1 keer meegelopen met de loopgroep en dat vond ik heel leuk. Ik ga kijken of het over 2 weken gaat lukken om mee te gaan. Komende woensdag heb ik weer nachtdienst.

Straks op pad naar Nijmegen. Ik heb een tigth met lichtgevende sterren en een bloemetjesshirt uitgekozen.
Alle reacties Link kopieren
@Sylversmitty: Ik loop eigenlijk nooit bij ziekte. Bij een verkoudheid wel, maar als ik koorts heb of diarree dan hou ik liever rust om goed te herstellen. Ik heb altijd geleerd dat je bij ziekte "boven je keel" nog wel kunt lopen, maar dat je daaronder beter rust kunt houden.



@Baukje: Jammer van je bloemetjestights! Hij klinkt leuk namelijk! Ik zou ook wel een keer wat anders willen dan mijn saaie zwarte broek, ik heb het op mijn verlanglijstje van sinterklaas staan dus misschien neemt hij iets voor me mee



@Sunlover: Veel plezier en succes vanavond!



Ik heb vandaag een lekker rondje van 15 km door de duinen gelopen. Ik wilde eigenlijk wat korter lopen op tempo maar het ging zo lekker dat ik maar ben doorgegaan. Vervolgens begon het in de duinen keihard te regenen maar toen was ik toch al warm! Morgen weer tennissen en dan maandag weer een rondje!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de Zevenheuvelennacht geweldig. Erg sfeervol en het parcours is ook leuk. Best nog pittige heuvels. Ik ben in 40 minuten en een paar seconden gefinisht en ben erg tevreden met mijn tijd. Volgend jaar de Zevenheuvelenloop en ik zie de Bruggenloop met vertrouwen tegemoet.



@gioia, hopelijk neemt de Sint een leuke tight voor je mee
Alle reacties Link kopieren
Hier een stille meelezer . En verslaafd loper !



@Sun lover, mag ik je vragen van welk merk de tight met sterren is? Lijkt me erg leuk!

Thx alvast
Come fly with me on a jetplane
Alle reacties Link kopieren
@ piano, natuurlijk mag dat.

Ik heb hem hier besteld.....http://www.hiphardlopen.nl/hardloopbroe ... tight.html
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel !
Come fly with me on a jetplane
Alle reacties Link kopieren
Ben ook een stille meelezer van dit topic. Ben ook sinds twee jaar fervent hardloper, ik loop ongeveer 3-4 keer per week. Zou het liefst wel elke dag willen lopen maar dat gaat wat moeilijk met een gezin met twee kleintjes onder de 4 jaar.

Baukje, jouw post spreken met erg aan en lees ze dan ook altijd met aandacht en heb veel aan jouw tips en manier van trainen. Vorig jaar heb ik een hartstilstand gehad, ongeveer anderhalf uur nadat ik met mijn hardloopgroepje intervallen had getraind. Gelukkig was mijn vriend thuis en hij heeft me gereanimeerd, waardoor ik het heb overleefd. Ben daarna ruim twee weken opgenomen geweest in het ziekenhuis en helemaal binnenste buiten gekeerd. Ze hebben nog geen oorzaak gevonden voor mijn hartstilstand. Wel kreeg ik op mijn kop van de cardiologen omdat ik grieperig en hoesterig die werk had getraind. Dat was een wijze les, dat doe ik nu dus zeker niet meer. Het is heel verstandig om goed naar je lijf te luisteren, ik loop liever ook niet als ik bijvoorbeeld erg moe ben.

Na een revalidatieperiode van 4 maanden ben ik weer gaan lopen, heb ook groen licht van mijn cardioloog gekregen. Lopen is zo fijn! Ook al heb ik soms nog last van angsten en moet ik soms echt een drempel over, lopen is mijn lust en mijn leven!

Baukje, slik jij toevallig bètablokkers? Want ik heb begrepen dat als je die gebruikt, dat echt een groot effect heeft op de inspanning die je kan uitoefenen. Een bètablokker brengt je hartslag en tensie omlaag, waardoor als je juist een prestatie wil verrichten, zoals bijvoorbeeld op snelheid lopen, je dit niet lichamelijk voor elkaar krijgt, omdat de bètablokker dit verhinderd. Je hartslag gaat niet veder omhoog dan een bepaald plafond, waardoor je je erg moe kan voelen en niet op het niveau kan trainen dat je zou willen.

Is dat bij jou misschien het geval?
Alle reacties Link kopieren
Froucke leuk dat je mee komt schrijven. van de ene kant mooi dat er niets gevonden is dat die hartstilstand heeft veroorzaakt. Anderzijds is het wel een onzekere factor. Fijn dat je nu toch weer lekker kan/mag lopen. En ja die angsten daar liep ik dus afgelopen zomer heel erg tegen aan. Durfde eigenlijk niet meer te gaan lopen maar heb mezelf gedwongen door te blijven gaan in de hoop dat het vertrouwen en plezier terug zou komen. Maar het voelde iedere keer weer een opluchting als ik geweest was dat ik dan even van mezelf niet meer de deur uit hoefde. Ik had mezelf een half jaar opgelegd om het een kans te geven. Maar al na twee maanden nadat ik het echt niet meer zag zitten (die angsten hadden zich natuurlijk in de voorafgelegen maanden al opgebouwd) kwam eigenlijk vrij onverwacht het vertrouwen en daarmee het plezier weer terug.



Nee ik gebruik geen beta blokkers. En ik weet ook de oorzaak van het soms niet onvoldoende oplopen van de hartslag. Naast een geleidingsstoornis (av blok) in het hart heb ik ook een sinusritme stoornis. En de laatste tijd geeft die gewoon een tijdlang helemaal geen signalen. De geleding wordt probleemloos door de pacemaker over genomen. Op het moment dat mijn eigen sinusritme het laat afweten neemt ook de pacemaker het over. Maar dan op grond van mijn ademhaling en met een maximale instelling tot 160 slagen/min. Terwijl ik mijn eigen hartslag in trainingen en wedstrijden tot 178 oploopt. Waarom dat mijn hartslag de laatste tijd ook regelmatig veel te hoog is nog niet helemaal duidelijk. Hoewel ik daar minder last van blijk te hebben als het gebeurd.



Pino kom ook gezellig meekletsen!



Gioia goede training zo door de duinen.



Sun.lover goed gelopen zeg. zal best bijzonder geweest zijn zo in het donker.
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen een lange duurloop met lange tempoblokken. 4x5km en dan iedere volgende 5km steeds een 50sec sneller. Ik heb ze op resp. 12,2- 12,6-13 en 13,6km/hr gelopen. Mar ik had weer het probleem dat mijn hartslag niet opliep. Verbazend dan ook dat ik de tempo's wel kon halen. Alleen de 5km op 13km/hr voelde daardoor al te zwaar en bij het vierde blok lukte het wel om door te versnellen naar 13,6km/hr maar hartslag bleef gewoon stabiel. Heb dat blok van 5km dan ook niet uit kunnen lopen. Na een 3km ging het gewoon echt niet meer en ben ik op een wat lager tempo nog een zes km naar huis gelopen. Ja toen liep mijn hartslag wel gigantisch op maar ja toen had ik dat liever niet gezien.

Toch weer een duurloop van bijna 24km en uiteindelijk toch nog wel redelijke tempoblokken kunnen maken maar ik baal er altijd van als ik een training niet naar behoren kan afronden. Zeker als je er zelf helemaal geen grip op hebt en gewoon moet afwachten of je een goede of een slechte dag hebt. Maar ik kon in ieder geval op een iets rustigere tempo wel gewoon verder, iets wat in het voorjaar nog niet lukte. Alleen lijkt het probleem zich nu steeds meer voor te doen. Hoe ik er wat betreft training op in moet springen mag de trainer bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Baukje wat is precies het probleem? Want het is logisch volgens mij dat je hartslag normaliter oploopt naarmate de intensiteit toeneemt. Bij jou, schrijf je, haal je wel een tempo van 13,6 km, maar blijft je hartslag stabiel. Dus eigenlijk zou jouw pc meer moeten gaan pacen maar dat doet ie niet? En dan waarschijnlijk tgv van jouw ademhaling die dus stabiel blijft. Zou je dan juist jouw AH frequentie omhoog moeten gooien, maar dat is nou ook weer niet zo fijn.

Daarna schrijf je, ben je op een lager temp gaan lopen, en toen liep wel je hartslag op. En als je op dat moment dan weer sneller gaat lopen? Het lijkt alsof de pacemaker achter de feiten aanhobbelt, klopt dat? En wat zou je daar aan kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
Froucke het probleem is dat als ik zelf geen sinusritme heb en die dan gereguleerd wordt door het ademhalingsritme ik gebonden ben aan een maximum van 160. Daar kan ik die hoge tempo's niet echt mee halen. 13km/hr lukte wel maar ik voelde dat ik daarmee al in de verzuring ging lopen terwijl ik dat op dat tempo bij een hogere hartslag niet doe. Normaal gesproken zou die dan al tegen de 165 liggen. Het volgende blok wilde ik nog sneller maar met dat tempo liep ik op die hartslag helemaal in de verzuring en kon het daardoor niet volhouden. Het probleem zou op te lossen zijn door het maximum hoger te leggen. Maar daar zitten schijnbaar zoveel nadelen aan dat dat niet wordt gedaan.

Dat daarna mijn hartslag weer veel te hoog werd moet mijn eigen hart geweest zijn maar dat is nog niet helemaal duidelijk wat er precies aan de hand is en waarom die dan soms zo hoog is, maar is feitelijk weer een losstaand probleem wat zich nu toevallig (?) achter elkaar voordeed.

Maar normaal gesproken werkt het gelukkig goed hoor. Dat gaat de geleiding wel vaak via de pacemaker maar het sinus ritme is dan van mezelf. Dus dan volgt mijn hartslag gewoon mijn tempo's. En als het sinusritme even wegvalt dan valt bij hoge snelheden de hartslag ook wel even terug naar 160 maar voor korte periodes is dat te overbruggen op betreffende tempo. Het probleem doet zich dus alleen voor als het sinusritme het echt een tijdje achter elkaar laat afweten. En toevallig liep ik daar nu dus en donderdag en zondag tegen aan.

En het pacen op ademhaling loopt inderdaad altijd wel achter de feiten aan. Maar dat is meer seconde werk. Daar heb ik met hardlopen niet echt last van.

Ademhaling geforceerd omhoog brengen werkt ave rechts. Het is namelijk op mijn eigen profiel ingesteld en het systeem blijft zichzelf aanpassen. Door geforceerd sneller te gaan ademhalen bestaat de grote kans te gaan hyper ventileren. En ja die neiging kreeg ik dus onbewust donderdagavond.

Ik ga er voor alsnog maar van uit dat ik nu per toeval kort na elkaar dit probleem ervaar en dat het voorlopig weer goed gaat zoals het de afgelopen maanden is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteravond een rustig rondje van 6,5 km gelopen. Lekker even om de benen los te lopen. Had niet echt spierpijn, maar een beetje gevoelig waren mijn bovenbenen en kuiten wel. Vandaag voelt het weer goed aan.
Alle reacties Link kopieren
Lekker dagje vrij!



@Gioia, trainen door de duinen, love it ik wil ook weer meer gaan trainen op het strand en door de duinen.



@Froucke/ Pino, welkom bij onze club!



Vanochtend 9 km. gelopen net onder 1 uur. Begon ook nog te regen, wat een energie krijg ik van zo'n rondje zeg.

Vanmiddag gaat mijn dochter naar haar 1e korfbaltraining ben benieuwd.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Froucke wat heftig en wat een geluk dat je vriend er was en wist wat hij moest doen. Kan me voorstellen dat het heel eng is om dan weer te begonnen, maar ook heel lekker natuurlijk.



Ik heb net als Mother net een rondje gelopen, 8 km in 44 minuten. Het lijkt wel hoe kouder en slechter het weer wordt, hoe meer ik geniet van het lopen. Het is zo mooi om de overgangen in de natuur te zien, nog steeds zijn er prachtige felle kleuren maar ook al veel kale bomen, en kou! Krijg echt het plezier weer terug nu, heerlijk. Is goed geweest om lang rustig aan te doen na de halve in september.



Moet alleen echt een lange broek aanschaffen, krijg het koud in mijn tight tot de knie. En mijn gevoerde is nog iets te warm en hij zakt af ontdekte ik vorige week. Welke merken vinden jullie lekker zitten?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche ik ben zelf zeer tevreden over de tights van craft en odlo. De asics tights van mijn zijn prima maar zitten toch net wat minder. De boorden van die broeken zitten ook wat lager 9op de heupen ipv in de taille).

Mother ik dacht dat je dochter al op korfbal zat maar dat was dan alleen je zoon. Maar ze weet vast wat ze kan verwachten.

Altijd lekker Sun.lover lekker loslopen na een wedstrijd. Ik probeer het zelf altijd wel echt binnen 24 hr te doen.

Vandaag een kort maar afwisselend programma. Trainer weet toch steeds weer iets anders te bedenken. Eerst een tempo duurloopje van 30min, vervolgens 7 keer afwisselend 1min duurloop 3 opgevolgd door 2min duurloop 1, vervolgens 5 keer afwisselend 30 sec. snel-30 sec duurloop 1. Daarna nog 10min uitlopen. Alles bij elkaar goed voor 14,5km. Had mijn rondje te klein gepland (of te snel gelopen) want ik moest nog even mijn huis voorbij om de laatste 10min vol te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook weer aan het uitbouwen met hardlopen. Het gaat weer goed, en gelukkig nog steeds pijnloos Ik heb compressiekousen aan nu, iemand ervaring?



@tyche: ik draag het liefst broeken van Leontien... Van het kruidvat. Mij zitten ze heel erg lekker.



Ik heb een vraag: ik loop vaak samen met iemand anders en ik loop altijd minder ver! Vandaag met een vriendin 12 kilometer gelopen: althans zij 12,5 ik maar 12,1. We hebben echt de hele tijd naast elkaar gelopen en binnen- en buitenbochten afgewisseld! Ook als ik met een ander maatje loop is hij altijd verder aan het lopen in dezelfde tijd. 100 meter op 10 kilometer scheelt het. We hebben toch allemaal een garmin horloge. Bekend?
Alle reacties Link kopieren
400m op 12,5 km is wel een heel grot verschil Kleine verschillen heb je altijd wel. Maar bij bv een 10km wedstrijd heb je het meestal over een verschil van maar 50m op de ene of de andere horloge. Op de baan heb ik ook kleine verschillen en die is toch echt 400m en ik heb altijd de binnen baan tot mijn beschikking. Volgens mijn oude garmin was die ietstje langer. Bij mijn nieuwe garmin ietsje korter en ik neem aan dat ik van dezelfde satelieten afhankelijk ben.

Ik loop al jaren met compressie kousen. Heb ze van Herzog en Cep en ook nog een paar van kalenij maar die laatste zijn wel een klasse minder. Heb ze niet naar aanleiding van een blessure of klachten genomen maar hoopte de belastbaarheid te vergroten, dat is wel gelukt.

Fijn ook dat jij weer zonder problemen kunt uitbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Anke, ik herken het verschil, dat heb ik tot nu toe altijd gehad als ik met iemand samen liep.

Ik heb een Garmin, loopmaatje 1 een app, loopmaatje 2 heeft de route op de fiets met een teller gemeten. In dat laatste geval is afwijking niet zo raar, maar ook bij zogenaamd precieze metingen wijkt het af.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
@Baukje Ah das jammer van je tight! Wel lekker vrolijk, zo'n bloemetjes print!

Ik zie ook vaak leuke tights voorbijkomen op internet, maar wil ze altijd toch even passen in de winkel. Vind het zo'n gedoe, met ruilen e.d. Ik zag een tight van Nike die oplicht in de koplampen van auto's, erg handig voor als je in het donker loopt. Maar ja, die broeken zijn dan ook weer 130,-...Hopelijk krijg ik van mijn baas een einde jaars bonus :-)



@tyche ik heb dat ook hoor, ik loop ook lekkerder als het wat kouder is en een beetje regent! Ik heb tights van Asics en Craft, zitten bij mij wel prima verder!



@anke1211 nee, geen ervaring met compressie kousen.

Ik zag wel altijd mensen met van dat gekleurde tape (blauw, roze e.d.) op hun benen lopen en wist eigenlijk nooit wat dat was. Ik kreeg het laatst ook op mijn been geplakt van de fysio. Het ondersteunde wel een beetje, toen ik pijn in mijn voet had.



@gioia82 Ik meen me te herinneren dat ik las dat je last had van je been nadat je nieuwe hardloopschoenen had gekocht? Welke schoenen waren dat? Ik heb sinds kort Adidas Boost, vind ze echt wel lekker lopen, maar heb het idee dat ik daar een beetje pijn van in mijn scheenbeen krijg. Wel jammer, want ze voelen aan als pantoffeltjes!
Alle reacties Link kopieren
@anke1211, ik heb 2 paar compressiekousen, 1 paar van CEP en 1 paar van Compressport. Ik vind die van CEP het fijnst.

En ik heb ook afwijkingen in de afstand als ik met mijn man loop. Hij loopt met zijn telefoon en ik met mijn gps-horloge. Hij loopt altijd verder en sneller terwijl we samen de zelfde route lopen. Ik druk altijd wat later op stop.



@tyche, ik vind tights van adidas, odlo en inknburn (en ook mijn sterrentight) lekker zitten.
Alle reacties Link kopieren
@Tyche, ja ik kan nu het kouder en slechter weer wordt meer genieten van het lopen. Gisteren vielen mij de mooie kleuren ook op.



@Baukje, yep, mijn zoon zit al op korfbal en volgens de trainers deed mijn dochter het gisteren erg goed voor de 1e keer! Tja, een goed voorbeeld doet volgend!

Hahaha dat herken ik, als ik bv. 9.3 zie staan dan wil ik vaak tot 10 km. lopen.



@Stellanutelle, vanaf 5.4.2013 ben ik gaan hardlopen op Asics GT2000, ze lopen echt zo lekker, van de einde jaars bonus via mijn werk wil ik de opvolger daarvan kopen.



Zo ik ga weer lekker verder werken.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven