Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
quote:baukje schreef op 17 januari 2017 @ 17:38:

50-60-70-50-45km



Sohee....
Alle reacties Link kopieren
Poe baukje, dat is inderdaad een uitdaging. Spannend!



Ik zal de artikelen eens lezen tyche. Hoe gaat het met je voeten?



Pupsel, ik vond Evy's muziek na verloop van tijd ook niet meer om aan te horen. Het schema werkte voor mij op zich wel goed, het voorkomt dat je te snel doorstoomt.



Iedereen rent lekker ver zeg. Een paar van mijn vrienden hebben me geprobeerd over te halen mee te doen aan een halve marathon en ik ben blij dat ik niet kan op die datum, want het is al in april en dus veel te ambitieus op dit moment (zegt mijn verstand, want mijn gevoel zou best willen). Vandaag wederom 5 km, ging al een stuk beter dan zaterdag, dus blijkbaar moet ik er gewoon weer even inkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 17 januari 2017 @ 17:38:

Ja joh is het koud???? Maar gelukkig wel droog en weinig wind.

Bi de atletiek vereniging is het logischer om je op een 5 of 10km te richten dan op de marathon. En als je er al eentje loopt dan inderdaad maar eentje of een tweede maar dan houd het wel op. Voor mij is het dus niet vanzelfsprekend dat je verder wil. Ik verbaas mij eerder dat de meeste zo snel doorstomen naar de langere afstanden. Maar dat zijn dan inderdaad meestal mensen die niet bij een vereniging aangesloten zijn. want anders weten ze het belang van een snelle 5 en 10 ook voor eventueel later de marathon.

Maar voor mezelf was ik er al vrij snel achter dat de lange afstanden mij meer liggen. Al was het alleen maar dat ik van mooie parcoursen houdt ipv rondjes kerk. .

Ik vind jou altijd zo lekker logisch en realistisch advies geven!

In mijn omgeving zijn er ook veel mensen die het raar vinden dat ik niet gelijk doorga voor een marathon dit jaar, want ik heb al een 10 em gedaan en ga voor de 25km. Misschien is het de gedachte, dan ben je er maar klaar mee of zo? Ik wil er dan wel 1 gaan doen, maar ik wil het ook een beetje verantwoord doen. Want straks gaat die 25 heel slecht, dan vind ik het wel fijn dat ik nog kan herkansen (bv met een hm) voor ik door ga naar de marathon. Maar een loop van 5-15 km vind ik toch wel het fijnst, dat is nog lekker te overzien en als je je dan wilt uitsloven, dan hoef je dat in ieder geval niet zo heel lang te doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Brrrr... dit weer is echt niks voor mij...

Zelfs hier binnen heb ik last van winterhanden!



Gisteren een drama dagje met de stroomstoring. 's Ochtends door werk uit bed gebeld, vervolgens een halve mission impossible om op het werk te komen en 's avonds bijna 1.5 uur met de auto gedaan over een stukje van 27 km om weer thuis te komen. Toen was het te laat om nog wat te eten voor de training dus toen ik rond 21.30 uiteindelijk thuis was had ik best wel honger .

Maar, vaak als het druk geweest is op werk gaan de trainingen ook beter. Zal wel soort frustratie zijn wat er dan uit moet haha. Gisteravond intervallen van 2x800, 2x1000 en 2x1200m. Al met al een gemiddelde van 4.02 min/km dus weer ietsje sneller dan de week ervoor. Vervolgens bij een hardloopmaatje wat gelletjes opgehaald om de komende tijd uit te proberen tijdens de lange duurloop. Morgen en overmorgen wederom heel vroeg het bed uit om te gaan lopen voordat ik ga werken. Wordt dus wekker om 4.30....



@Baukje: Ja, Dianaf heeft gelijk. Ik lees al heel wat jaartjes mee en heb stiekem al heel wat van jou opgestoken. Daarbij zijn de tijden en afstanden die je neer zet echt ongelooflijk. En dat in combinatie met een druk gezin, petje af hoor!



@Cerulli: goed dat je er weer een beetje inzit. Die hm zit er gauw genoeg weer in. Nu weer rustig opbouwen!

@Tyche: jouw artikelen ga ik binnenkort ook maar eens lezen, altijd interessant

@ Pupsel: succes met je 10k schema, leuk dat je gaat uitbreiden!



Ik ga gauw ervandoor, naar de zwemles met de jongste.
Alle reacties Link kopieren
Naturalista als ik jouw interval tempo's zo zie dan moet ij min wedstrijdtijden met gemak kunnen verpulveren. Toch nog even terug komen op een eerdere vraag want ik ben wel benieuwd hoe i dus e interval tijden bepaald. Ik werk altijd met richttijden maar jij hebt het steeds over bv op 85 of 90 % lopen. Hoe moet ik dat zien want bij dergelijke intervallen kun je niet op hartslag lopen. Loop je je tempo's dan puur op gevoel?

Dat jij het er voor over hebt zeg om zo vroeg je bed uit te komen. Voor een enkel keer oke maar echt systematisch. Hoeveelkeer per week loop jij ook al weer. Of benut je het weekend niet volop door en zaterdag en zondag te lopen?
Ik lees nog steeds met jullie mee, helaas nog altijd vanuit het ziekenhuis. op trainingsgebied heb ik dan ook niets te melden, maar gelukkig kan ik wel lekker met jullie mee genieten van trainingen.
Alle reacties Link kopieren
Oh Anky, wat vreselijk dat jullie nog steeds in het ziekenhuis zijn....



@Baukje: onze trainer noemt deze percentages altijd. Soms noemt hij ook wel de zones. Ik ga hierbij inderdaad van gevoel uit. Voor mij is zone 3 wedstrijdtempo 10km (85?), zone 4 een tandje erbij (10km bijna bij de finish/90%) en zone 5 sprint. Eerlijk gezegd ben ik nog niet zo dat ik echt op hartslag loop of meet. Ik heb wel een hartslagmeter op mijn Garmin, maar heb hem slechts één keer gebruikt. Ik moet hem een keer instellen zodat de zones ook echt kloppen. Heb er alleen niet echt een maximale hartslag test voor over.... Ik nam het allemaal nooit zo serieus zeg maar... . Wil me echt niet stoerder voordoen dan ik ben hoor... .



Tja en dat vroeg opstaan... Ik ben sowieso absoluut geen uitslaper. Daarbij werk ik fulltime, soms onregelmatige diensten (weekend) en ben veel uithuizig. Dan loop ik liever op de momenten dat niemand in het gezin er "last" van heeft. Ik vind het dan niet fijn om dan weer 2 avonden op te offeren na een lange werkdag. Wil dan gewoon thuis komen, een goed bord eten eten en nog even met man en kinderen zijn.

Normaal loop ik 3x per week en 1x bodypump in de sportschool. Nu voor de marathon is dat 4x in de week. Loop doorgaans op dinsdagavond op de baan, donderdag, vrijdag en dan zondag de lange duur. Dan hebben we zaterdag en de rest van de zondag met elkaar .
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al stiekem een tijdje mee. En wauw, Baukje! Wat een afstanden!



Zelf heb ik vorig jaar getraind voor de 5 km, en een wedstrijloopje gedaan, deze gehaald in 31 minuten. Toen nog met wat overgewicht en en uit vorm.



Ondertussen sport ik veel (crossfit) en fiets ik overal zoveel mogelijk naar toe. (Gezond gewicht is al enige tijd bereikt) Dit jaar mij ingeschreven voor de 1/4 voor Rotterdam.... al ruim een half jaar niet meer wezen hardlopen heb ik vorige week de test gedaan voor mijzelf.... en ik liep 10 km in 1 uur 7 min.... met flinke tegenwind, ik was zo verbaasd maar ook heel blij!

Dit moet wel goed komen.

Zijn er nog tips qua voorbereiding voor de 1/4?
Alle reacties Link kopieren
Anky wat naar. Is er zicht op wanneer je zoontje naar huis mag?



Naturalista intervallen kun je sowieso niet op hartslag lopen. zelf loop ik min intervallen dus op streeftijden die de trainer heeft bedacht (op grond van min omslagpunt/doelstelling/trainingsfase). Op de baan controleer ik dan bij iedere 200m punt of ik op schema loop. Mijn doelstelling is dan ook niet zo snel mogelijk te lopen maar zo dicht mogelijk bij de streeftijden. Maar eerlijk is eerlijk ; ik loop liever 5sec te snel dan 1 sec te langzaam.

Ik sta er wat betreft rekening houden met het gezin er toch wat egoïstischer in. In die zin dat ik niet 's ochtends voor dag en dauw ga lopen terwijl het ook op een ander tijdstip kan. Man en kinderen moeten zich dan maar zelf vermaken (en dat doen ze dan ook) Zo ben ik afgelopen zondag ook op de verjaardag van mijn zoon er een paar uurtjes tussenuit gepiept om te gaan lopen. Veel mensen zouden dat raar vinden , mijn kinderen weten niet beter. Maar andersom ben ik dan ook weer heel flexibel. Ik verwacht echt niet dat de kinderen op uur en tijd thuis zijn om bijvoorbeeld te eten terwijl ze op dat tijdstip leukere dingen kunnen doen. En niet dat we daarmee geen 'gezinsleven' hebben hoor. Mar als we samen zijn is dat een keuze niet omdat het zo hoort.



MEFunny leuk dat je meeschrijft. dat is in ieder geval een mooi uitgangspunt voor nu die tijd op de 10km onder verre van ideale weersomstandigheden. Het duurvermogen bezit je dus al. Op wat voor soort tips doel je? Wil je het tempo opvoeren in aanloop naar de wedstrijd? misschien een gericht schema volgen voor een 10km in een bepaalde tijd. Op hardloopwijzer.nl staan goede schema's daarvoor.



Ik had vandaag eigenlijk rustdag ivm de wedstrijd voor a.s zondag maar ik kon het toch niet laten een klein rustig rondje te doen. Niet lopen op woensdag voelt zo raar. Morgen een korte snelle interval training.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar anky, veel sterkte en beterschap voor je zoon.



Naturalista: ha, ik heb dat ook, dat lopen makkelijker lijkt te gaan als je geirriteerd bent. Toen het op mijn werk niet lekker ging rende ik met gemak 10 km . Klinkt goed die training!



Wat goed MeFunny! Verder geen tips, ik heb nog nooit een kwart marathon gelopen (ik weet niet eens hoever dat is, dat zegt genoeg).



baukje, klinkt prima toch, als het voor jullie goed werkt. Als je veel traint kan je er niet doorlopend zijn, er zitten maar 24 uur in een dag.



Hier vandaag weer 5 km. Normaal loop ik geen twee dagen achter elkaar maar morgen heb ik geen tijd en ik moest echt wat energie kwijt. Wat dragen jullie momenteel tijdens het trainen? Ik had een hemd, shirt met lange mouwen, lange broek en handschoenen aan en vond mezelf heel passend gekleed, tot ik meerdere mensen in korte broek en t-shirt tegenkwam
Nee hoor Cerulli, het is echt geen korte broekenweer meer. Tot een graad of 3 draag ik 2 laagjes (thermohemd en langemouwenshirt) maar gisteren vroor het echt, toen heb ik er ook een regenjackje overheen gedaan. Handschoenen ook aan uiteraard, maar geen muts voor mij. Eigenlijk hetzelfde als jij.



Ik heb nu echt last van mijn bovenbenen, ik denk dat ik me vorige week 'overspannen' heb. Toen ik gisteren de deur uit stapte voelde ik vrijwel direct een kramp-achtig gevoel bovenin mijn benen. Ik heb echt rustig aan gedaan, kon ook niet harder want dan schoot het er direct in. Vandaag de hele dag voelen mijn bovenbenen strak, rekken lukt bijna niet. Wat doe ik hier aan?
Alle reacties Link kopieren
Cerulli, een 1/4 marathon is 10,55 km....



Baukje, ik wil effectief trainen. Ik heb begrepen dat ongetraind de 10km lopen niet zo goed is voor mijn lichaam. Dus dan weet ik niet zo goed, hoe nu verder.... korte stukken op snelheid? Intervaltraining? Ik moet zeggen dat ik interval trainingen erg lastig vind, ik kom amper vooruit ????



Bij het lopen van Rotterdam ga ik ervan uit dat, door drukte, ik niet perse voor een goede tijd moet gaan, maar dat het voor de ervaring is.
Baukje, helaas nog geen zicht op wanneer we naar huis kunnen. Sinds een paar dagen is er een behandeling ingezet en hopelijk geeft dat een dusdanige verbetering dat we naar huis mogen. Het is een afweging van risico's en met een jong kind zijn ze uiteraard wat terughoudend. Ik zou wel naar huis willen/durven, maar ja, het is lastig om dit te beslissen als het om je kind gaat...
Alle reacties Link kopieren
Anky, wat naar zeg! Je 'klinkt' er nuchter onder maar het lijkt me een zware situatie voor je gezin. Sterkte! Hoop dat je kind snel weer naar huis kan.



MEFunny, wat effectief is, hangt ook af van je doel. Het belangrijkst lijkt me dat je regelmatig blijft lopen. Dan went je lichaam aan de belasting, en kun je snelheid opbouwen. Niet tot het gaatje gaan in de training, maar een rustige lange loop afwisselen met een snellere, maar kortere training.



Ik zag deze week ook een vrouw in short lopen.
What a nuanced anxiety
Gelukkig zijn we weer thuis, in ieder geval voor het weekeinde, maar ik ga er maar vanuit dat we maandag na de controles weer naar huis mogen. Heerlijk om weer gewoon thuis te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Anky wat fijn dat jullie weer thuis zijn. Hopelijk gaat alles ook weer snel zoals het moet gaan.



MEFunny in dat geval misschien toch beginnen met een opbouw schema naar de 10km. Dus van 5 naar 10 zeg maar. En dan eentje met echt was wisselende trainingen.



Ik zie op Facebook regelmatig berichten verschijnen van gelopen en nog steeds in korte broek kan gemakkelijk. Weet niet wat die mensen willen bewijzen. Bij een korte wedstrijd kan ik mij er nog iets bij voorstellen. (mijn zoon loop wedstrijden bij min zoveel ook gewoon in hemde en korte broek). Maar een gewone training en dus ook gewoon met inlopen en uitlopen????? Zegt denk ik ook wel iets over leeftijd want ik kleed mij met hardlopen gaande weg de jaren steeds warmer aan. maar ik moet ook steeds langer inlopen om mijn lichaam op te warmen. Hoewel het nog meevalt wat betreft lagen hoor. Een lekkere winter looptight ,een thermoshirt met lange mouwen met een shirtje met korte mouwen erover heen. Handschoenen en een band om mijn hoofd. Doe dus nog niet aan een derde laagje. .
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is mooi anky, ik hoop dat jullie een fijn weekend hebben!



Baukje, o jee, als dat zo is dan belooft dat niet veel goeds voor mij de komende jaren. Ik geloof niet dat ik nog veel lagen toe kan voegen aan wat ik nu aantrek.



Vanochtend weer fysio. Loophouding is helemaal goed. Ik heb nog wat versterkende oefeningen meegekregen, maar verder heeft zij alles gedaan wat een fysio kan doen. Voor de drukpunten op mijn voet zal ik toch verder moeten kijken, wellicht dat zooltjes kunnen helpen.

Net in de duinen gerend, wat toch niet zo goed viel. Wel genoten van de omgeving maar mijn voet voelt het onregelmatige pad toch wel. Wel lekker tempo gemaakt (bedankt, mannen die mij de laatste 2 km inhaalden en daarna als haas fungeerden. Was leuk om jullie weer in te halen ) 8 km in 41 minuten.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je weer lekker hebt kunnen lopen Tyche!



Hebben jullie tips voor rustiger lopen? Ik moest van Evy 25 minuten een 'herstelloop' doen. Ik moest lekker rustig en lichtjes hardlopen zei ze...



Het lukte mij om minder snel te lopen, maar ipv rustige normale stappen zette ik mij niet goed af waardoor ik langzamer vooruit ging, maar alsnog heel veel kleine stapjes maakte. Heb er spierpijn van ik liep ongeveer 7.5 km/h, terwijl ik twee dagen er voor heerlijk heb gelopen met 9km/h... zonder spierpijn!
Alle reacties Link kopieren
Tyche hopelijk komt er voor de drukpunten ook nog een passende oplossing.



Pupsel als 9km/hr een lekker loop tempo is dan is 7,5km/hr ineens ook wel een heleboel langzamer. Net zo goed als je sneller lopen moet leren moet je ook efficiënt langzamer lopen leren. En er zit een duidelijke ondergrens voor mij waar het een dribbelpasje wordt (leuk voor tussen de intervallen maar verder natuurlijk niet geschikt voor een herstelloop) of het wordt sjokken (dient helemaal geen doel). Waarom gewoon niet een klein beetje rustiger maar wel e gewone loopstijl behouden?
Alle reacties Link kopieren
Baukje: ik merk dat ik daar nog echt een weggetje in moet vinden, de juiste snelheden vinden. Ik heb afgelopen maanden gelukkig al wel geleerd om 1 snelheid vast te kunnen houden zonder helemaal gaar te zijn na de training (doseren).



Wat ik deed tijdens mijn herstelloop was meer richting dribbelen idd, totaal niet handig. Kon echt even geen middenmoot vinden tussen dribbelen en mijn normale snelheid



Nouja blijven oefenen, morgen lekker een normaal loopje van 35 minuten volgens schema
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat ook bijna een onmogelijke opgave is als e nog maar net de opbouw tot de 5km hebt gedaan. (toch of haal ik nu mensen door elkaar). Want feitelijk doe je dat op een rustig duurloop tempo. En pas als e echt ook op tempo gaat trainen gaat dat rustig duurloop tempo omhoog en heb je ook een heel rustig duurloop tempo. Verbaast mij wel meer dat vele opbouwschema's aan dat soort principes voorbij gaan. Zo ook de opbouw schema's op hartslag. Alsof een beginnende loper op 65-70% van de maximale hartslag kan lopen. Sterker nog welke beginnende loper weet zin maximale hartslag.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal... Even afwezig geweest , niet bewust maar druk .. Wel alles even snel bijgelezen. Deze week alleen een duurloop gedaan en afgelopen donderdag training. Morgen ochtend een duurloop van 15 km met de gRoep als deze goed gaat ben ik iig wel klaar voor de 10"EM in Apeldoorn . Fijn Anky dat jullie dit weekend iig thuis zijn.,



Ik moet zeggen dat ik onder het lopen geen last van de kou heb

Mss zou mijn loopbroek wat dikker mogen zijn.,.. Wel van de week een dunnere loopband gekocht voor over mijn oren, voorhoofd. Allang blij dat er niet zoveel gladde wegen meer zijn. Veel loop plezier weer allemaal de komende week

Maal
Alle reacties Link kopieren
Klopt Baukje, in die podcasts geven ze weinig achtergrond informatie. Er zit volgens mij een boek bij, die zou ik eigenlijk moeten lezen om de achterliggende gedachte te begrijpen. Ik ga pas met hartslag werken als ik wat meer gevorderd ben, eerst de basis maar onder de knie!



Vanochtend heerlijk 5.3 km in 35 minuten hardgelopen, nu even paar dagen rust. Vakantie is voorbij en werk donderdag pas weer een dagje thuis



Mijn linker scheenbeen doet ook zeer, beetje overbelast denk ik.
Alle reacties Link kopieren
2xbelle ik heb ook niet snel last van de kou (draag een lange broek, hempje en een luchtig hardloopjasje) behalve als ik het laatste stuk ga uitwandelen... dan is het snel koud!



maarja ik loop nu nog kleine afstanden, wanneer je langer loopt kan ik het mij voorstellen dat je beter met laagjes kan werken (om evt uit te trekken).
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was het heerlijk hardloopweer. echt kou tijdens het lopen heb ik eigenlijk ook niet alleen merk ik dat ik een langere inloop tijd nodig heb om echt tempo te maken. En als het echt vriest dan kom ik wel eens in de problemen met de ademhaling omdat het dan gewoon pijn doet op de borst en die handen hebben soms 15 tot20 minuten nodig om te ontdooien.

Is het gelukt vandaag belle met je 15km?



Pupsel die paar dagen rust zijn dan wel op zijn plaats denk ik. Ik heb deze week juist een super kort weekje. Morgen middag vrij en vrijdag zit ik al in de ardennen.



De halve marathon vandaag ging goed. Ideaal weer natuurlijk ook. Zaten toch nog best wel veel viaducten in het parcours. En helemaal op het tandvlees gaan is mij nog niet gelukt maar wel ver uit mijn comfortzone kunnen blijven. En met een tijd van 1hr35 heel tevreden. Had daar eigenlijk niet echt op gerekend. Maar geef mij toch maar de lange afstanden hoor. Toch wil ik mij wel met regelmaat aanzetten om toch ook in ieder geval halve marathons te blijven lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven