Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie feedback.

Baukje, Ik ben het zeker met je eens dat een goede opbouw nodig is. Maar zoals ik zei, ik heb best een goede basisconditie. Ik heb al een aantal halve marathons op mijn naam staan. Laatste vorig jaar. En nu afgelopen vier maanden weer heel voorzichtig opbouwend tot een halve marathon eind maart. Eerst weer het aantal trainingen opgebouwd en toen de afstand. En idd een marathon in juni was mijn voorzichtige doel. Maar ik weet niet of ik dat moet willen gezien mijn vermoeidheid nu al op de langere duurlopen.

Vantevoren eet ik een goed ontbijt flink bord met kwark, muesli, rozijnen, banaan. En na die tijd eet ik vier boterhammen met ei, vleeswaren, kaas. Ik drink niet veel vantevoren. Zou dat uitmaken? Ik ben nooit een grote drinker geweest en moet vaak naar toilet als ik te veel drink....

Tijdens de lange duurloop eet ik drink ik niets met die kou maar misschien moet ik dat eens proberen. Met hogere temperaturen heb ik natuurlijk wel water mee maar van eerdere duurlopen in warmer weer vorige jaren herinner ik me ook die vermoeidheid.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie feedback.

Baukje, Ik ben het zeker met je eens dat een goede opbouw nodig is. Maar zoals ik zei, ik heb best een goede basisconditie. Ik heb al een aantal halve marathons op mijn naam staan. Laatste vorig jaar. En nu afgelopen vier maanden weer heel voorzichtig opbouwend tot een halve marathon eind maart. Eerst weer het aantal trainingen opgebouwd en toen de afstand. En idd een marathon in juni was mijn voorzichtige doel. Maar ik weet niet of ik dat moet willen gezien mijn vermoeidheid nu al op de langere duurlopen.

Vantevoren eet ik een goed ontbijt flink bord met kwark, muesli, rozijnen, banaan. En na die tijd eet ik vier boterhammen met ei, vleeswaren, kaas. Ik drink niet veel vantevoren. Zou dat uitmaken? Ik ben nooit een grote drinker geweest en moet vaak naar toilet als ik te veel drink....

Tijdens de lange duurloop eet ik drink ik niets met die kou maar misschien moet ik dat eens proberen. Met hogere temperaturen heb ik natuurlijk wel water mee maar van eerdere duurlopen in warmer weer vorige jaren herinner ik me ook die vermoeidheid.
Alle reacties Link kopieren
Uilebalk maar als e nu voorzichtig op moet bouwen tot de halve marathon betekend dat je die halve marathon nog lang niet beheerst . En zou dus daarna doorstomen naar een hele marathon veel te snel zin. Zorg eerst dat die halve marathon afstand geen uitdaging meer is maar dat de uitdaging het tempo waarop je hem gaat lopen gaat worden.

Je hebt nu de afgelopen maanden en het aantal trainingen en de afstand opgebouwd. Dat is natuurlijk best wel intensief voor je lijf dus dat zou de vermoeidheid kunnen verklaren. Als je nu deze keer niet weer maanden laat versloffen maar lekker door blijft trainen zal de weg naar een volgende halve marathon weer gemakkelijker gaan. Ik zou daar zeker nog een jaar in investeren alvorens voor die marathon te gaan. Ik begrijp uit e verhaal dat je wel al meerdere keer naar een halve marathon uitlopen hebt toegewerkt om het vervolgens dan weer maanden te laten versloffen. Dan leert je lichaam nooit die afstand te beheersten.



Wat betreft het drinken, voor dit weer met deze afstanden zal het niet echt een probleem geven. Mits je het achteraf goed aanvult. Maar met het oog op je marathon plannen en ook met het oog op het feit dat het op termijn toch weer warmer gaat worden zal je toch moeten leren drinken tijdens het lopen.

Dat het aanvankelijk niet goed voelt/lekker valt hoeft geen probleem te zijn. Want ook dat is trainbaar en kost net als de opbouw van snelheid of afstand gewoon veel tijd. .
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen heerlijk bijna 20km in het bos door de sneeuw gelopen. De weg naar het bos was een beetje glibberig dus dat werd wat berm werk. Ik houd niet van de winter, ik heb een hekel aan sneeuw op de wegen maar zo'n mooi wit bos helemaal voor mij alleen is toch wel weer sprookjesachtig mooi.
Alle reacties Link kopieren
Net terug van mijn eerste rondje ooit door de sneeuw.



illustratief plaatje, niet ik



Was heerlijk! Tempo moest natuurlijk wel omlaag, met name daar waar de sneeuw al tot smurrie getrapt was. Maar de verse sneeuw liep lekker en het uitzicht was ook meer dan prima. Viel me ook erg mee dat mijn voeten bijna helemaal droog bleven.

Na 35 minuten, ruim 6 km, stond ik weer voor de deur.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Maar goed dat ik gisteren het rondje sneeuw had gepakt. Gisterenavond was hier weer alles wit maar vanmorgen was alles op de wegen verdwenen. Vond het niet erg hoor want dan kon ik tenminste min gewone tempo training doen. Maar wel blij dat ik gisteren nog die 20km sneeuw had kunnen meepakken.

Vandaag 5x3km op tempo. Met tussendoor steeds 1km rustig. Met in en uitlopen erbij 23,5km.
Gisteren ook in de sneeuw gelopen, maar helaas wel behoorlijk natte voeten opgelopen. Nu lijkt het hier vooral glad (vriend is net wezen lopen, dus ik zal zo eens vragen hoe het was).
Ik heb vanochtend ook door de sneeuw gelopen. Eigenlijk zouden we een lange duurloop op verhard terrein doen, maar met deze laag sneeuw gingen we lekker de natuur in. Er lag zeker zo'n 6 tot 8 cm prachtige paksneeuw. Ik kon me niet inhouden, heb mijn meelopers af en toe op een bal getrakteerd

Het was hier en daar glad, er zijn ook een paar uitglijders gemaakt, maar op zich was het goed te doen. Ik kwam wel thuis met koude natte voeten, maar dat was het zeker waard. Al met al zo'n 17 km door afwisselend heuvelachtig terrein, ik denk dat ik dit loopje wel ga voelen de komende dagen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag 15km over et strand gelopen. NO nonsens 7,5 heen, 7,5 terug. Ik zou eigenlijk Schoorl lopen maar omdat ik komend weekend een halve in het buitenland loop, en ik nog het laatste staartje van een blessure heb wilde ik nu geen risico op pijn of overbelasting lopen.
Alle reacties Link kopieren
Goh wat is iedereen goed bezig zeg !! Wat een afstanden ook!



Ik hoopte heel stiekem dat ik volgende week weer voorzichtig zou kunnen beginnen met hardlopen. Kwartiertje ofzo...Maarja, gisteren even wild gespeeld met mijn honden op het veld, kleine stukjes rennen (echt maar paar 100m ofzo). Ik voel heeeeel lichtelijk mijn been nog, echt pijn kan ik het niet noemen maar lijkt mij wel met die shinsplint te maken te hebben. Toch maar even wachten? Of volgende week gewoon beginnen en bij het eerste pijntje stoppen? En hoe zouden jullie opbouwen? Ik dacht aan 15 min hardlopen en elke 5 min even wandelen.
Alle reacties Link kopieren
Pupsel ik vrees dat je echt met minuten loopjes moet beginnen. Dus echt steeds maar een minuutje lopen afwisselen met een minuutje wandelen.



Perzikboom welke halve ga je lopen. Ik heb voor zaterdag een 25km in België gepland staan. Wordt voorlopig mijn laatste 'korte' wedstrijd.



Oogjes heerlijk he dat lopen in de sneeuw hoewel ik het helemaal niet erg vond dat de sneeuw hier vanmorgen weg was. Want twee dagen achtereen een rustige duurloop vind ik dan toch wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Baukje, ik ga de hypothermic half lopen in Winnipeg, Canada. Ook mijn laatste "korte" afstand met uitzondering van de halve triathlon die ik in mei ga doen. Over sneeuw gesproken:-D vorig jaar was het -40. Dit jaar schijnt het 2 graden te worden dus dan wordt het glibberen en glijden. Nou ja, trailschoenen aan en gaan.



Pupsel, ik zou echt opbouwen a la Evy les 1 met lopen en wandelen met elkaar afwisselen en dan in de loop der weken de loopstukken steeds verlengen en de wandelstukken verkorten, totdat je (weer) een langere tijd door kan lopen zonder dat het ergens pijn gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Wauw dan ga je een eind weg. Ben je daar toevallig voor werk of vakantie of ga e speciaal voor een halve marathon de hele wereld over? En keer in Minnesota een marathon gelopen maar dat omdat ik het helemaal gesponsord heb gekregen. Zelfs zou ik het geld er nooit voor over hebben voor een dergelijk evenement.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad niet naar Winnipeg reizen voor een halve marathon, zeker niet deze omdat door het gladde parcours de tijden echt heel langzaam zijn.

Ik moet er heen voor werk. Toen ik aan een ander koud evenement mee had gedaan kreeg ik van iemand een linkje met de koudste (halve) marathons ter wereld, daar stond deze tussen. Omdat ik regelmatig daar kom heb ik uitgezocht wanneer het was en bleek het op de zondag voor een werkafspraak te zijn. Mijn Canadese collega haalt mijn startnummer op, want daar ben ik niet op tijd voor, zo kan ik werk en sport combineren.
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan wel weer heel gaaf dat je zo het een met het ander kunt combineren! Maar doe wel voorzichtig met je sluimerende blessure.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie feedback baukje en perzikboom! Laat ik idd maar echt minimaal beginnen, goh ben benieuwd hoe mijn been gaat reageren. Volgend weekend maar de eerste stapjes gaan zetten.
Gaaf hoor Perzikbloem, om dat zo te kunnen combineren. Ik ben benieuwd hoe de temperaturen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren de 30 km gelopen in Schoorl! Het was echt prachtig zo in de sneeuw, en het hele parcours was sneeuwvrij gemaakt dus het was helemaal niet glad. Wat een werk moet dat geweest zijn voor de organisatie!



Het lopen zelf ging redelijk, in het begin had ik last van m'n knie en daardoor schoot ik een beetje in de stress. Ik heb wel vaker last van m'n knie en dat trekt altijd weg en wordt eigenlijk nooit erger, maar ik was bang dat 30 km te veel zou zijn. Ik zou eigenlijk met een loopmaatje lopen, maar zij kreeg vrijdag uit het niets zoveel last van haar knie dat ze nauwelijks nog kan wandelen. Dus ook al kende ik dit gevoel, ik werd er erg onzeker van! Ik ben toch maar rustig doorgelopen en had bedacht dat ik 21 km zou lopen ipv de 30. Maar bij 18 km verdween de pijn in m'n knie compleet en ben ik toch maar voor de extra lus gegaan om de 30 vol te maken. En toen ik die beslissing eenmaal genomen had ging het heerlijk, ik heb de laatste 10km heel makkelijk op marathontempo kunnen lopen, ik had nog wel een tijdje doorgekund. Het blijft toch een mentale sport, dat hardlopen!



Vandaag valt het erg mee met de stijfheid, m'n knie zeurt wel een beetje maar niet meer dan gewoonlijk als ik in de duinen heb gelopen. Dus al met al ben ik heel tevreden, nu nog leren om me niet gek te laten maken door ieder klein pijntje!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Wauw, lekker zeg Gioia. Dat geeft vertrouwen, die laatste 10 km.
Alle reacties Link kopieren
@perzikboom, wat een mazzel dat het zo mooi samenvalt! Het lijkt mij best gaaf om als je ergens op vakantie bent of zo, even een loopje mee te pakken.



@Baukje, bedankt voor de uitleg. Jij kunt dit altijd zaken altijd zo fijn en duidelijk uitleggen. Als ik naar een wedstrijd heb toegetraind, dan ben ik daarna ook wel even toe aan even lopen zonder druk schema. Ik denk dat de meesten ook denken dat ik nu continue bezig zal zijn met de training voor de marathon, en dat ze het daarom logischer vinden om gelijk door te gaan, want zolang houd je die focus niet vol. Ja, duh. Ik moet er ook echt niet aan denken om er zo lang mee bezig te zijn.



Maar je hebt wel gelijk, iedereen gaat er maar van uit dat je voor de verste afstand wil gaan en elke volgende wedstrijd verder en/of sneller wilt. Terwijl ik er echt zin in heb om de komende tijd te focussen op die 10 km en wedstrijden te lopen die daar bij passen. (Misschien wel een keer een hele snelle 5km proberen!)



Ik had voor mijzelf ook al bedacht dat ik een halve marathon echt een beetje normaal uit wil kunnen lopen voor ik die stap verder ga maken. Want als een wedstrijd alleen maar afzien is, dan heeft het (in mijn ogen) ook gewoon geen zin, dan ben je er gewoon nog niet klaar voor. Het is denk ik net als wat ze over wielrenners zeggen, je moet een bepaalde 'hardheid' opbouwen. Ik heb de marathon nu in 2018 op de planning staan, maar als ik denk dat het gewoon nog niet gaat, schuif ik hem rustig nog een jaar op.



Volgens mij is hardlopen zo'n beetje de enige sport, waar men rustig in een jaar tijd van 0 naar marathon denkt te kunnen gaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dianaf ik zie uiteindelijk in elke wedstrijd die ik echt als wedstrijd loop af. Want de afstand hoeft dan geen probleem te zijn het tempo waarop ik die afstand dan wil lopen is dat zeer zeker wel. Wedstrijden loop ik ook niet om te genieten. Ja de voorpret, de weg er na toe en als het een beetje mee zit achteraf nagenieten. Maar tijdens een wedstrijd denk ik heel vaak van waarom doe ik dit mezelf toch steeds weer aan. En hoe vaak ik mij tijdens een wedstrijd wel niet voorgenomen heb dat ik deze uit loop maar daarna nooit meer. Maar eenmaal over de finish ben ik dat vergeten.



Vandaag een wisselduurloop van 20,6km. Tempo's waren goed maar het voelde heel moeizaam. of dat nu kwam doordat het toch ineens weer bijna 10 graden warmer was?
Alle reacties Link kopieren
Baukje, herkenbare gedachtes. Niet met lopen, wel met marathon- zwemmen. "Echt niet te doen dit. Ik ga dit tempo echt nooit volhouden. Zal ik anders uitstappen. Dat kan echt niet, ik lig eerste/ tweede. Oh fuck, nu gaan ze ook nog versnellen. Ik laat mij echt niet inhalen hoor. Hierna ga ik een andere hobby oppakken, zoals breien ofzo, dan brei ik een poef of een kwal." Bij de finish ben ik altijd al weer vergeten dat ik ging leren km een poef of een kwal te breien, dus de volgende keer doe ik het vrolijk weer.



Dianaf, ik ben niet bepaald op vakantie hoor. Er moet gewoon gewerkt worden. En lange dagen ook.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat ik m'n doelen wat ga bij stellen. Nu genieten vd afstanden tot een kilometertjes of 23 en volgend jaar maar eens verder kijken. Jullie hadden er wel prachtige sneeuw bij. Hier geen sneeuw. Mijn laatste duurloop ging al weer beter. Zelfde afstand. Nu komend weekend weer even wat lager gaan zitten in de kilometers.

Verder ook maar nu een afspraak maken voor een sportmedische keuring. Iemand van jullie dat al eens gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ieder jaar. Het stelt werkelijk niets voor en is meestal een manier voor organisaties om zich er van te verzekeren dat er geen deelnemers dood neervallen tijdens een evenement. Dat kan natuurlijk nog steeds gebeuren. Waarom wil jij die keuring?quote:Uilebalk schreef op 15 februari 2017 @ 06:54:

Denk dat ik m'n doelen wat ga bij stellen. Nu genieten vd afstanden tot een kilometertjes of 23 en volgend jaar maar eens verder kijken. Jullie hadden er wel prachtige sneeuw bij. Hier geen sneeuw. Mijn laatste duurloop ging al weer beter. Zelfde afstand. Nu komend weekend weer even wat lager gaan zitten in de kilometers.

Verder ook maar nu een afspraak maken voor een sportmedische keuring. Iemand van jullie dat al eens gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Nou perzikboom een keuring voor een gezondheidsverklaring (wat jij waarschijnlijk bedoeld en vaak niet meer is dan een handtekening) is wel hee wat anders dan bv een groot sportmedisch onderzoek waarbij je een maximaltest doet met ECG controle en een VO2max meting doet.

Het is een hee degelijk onderzoek die eigenlijk iedere serieuze sporter zou moeten ondergaan als screening voor je gezondheidtoestand. En verder geeft het je veel trainings informatie. Eigenlijk als je echt serieus op hartslag wil trainen moet je die waardes als omslagpunt en maixmale hartslag echt hebben.

Ik heb meerder keuringen gehad bij een sportarts. Maar de laatste jaren heb ik al met grote regelmaat vergelijkbare onderzoeken via de cardioloog bij de halfjaarlijkse controles. .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven