Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
BubblesJoy welkom. Wij zijn allemaal niet als jij nu bij het allereerste begin begonnen. Kwestie van geduld. En inderdaad je nu niet late verleiden om ineens te veel te doen. Een goed basis is het belangrijkste om in de toekomst zoveel mogelijk blessure vrij km's te kunnen maken.

Leuk dat je mee komt schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er weer veel bijgeschreven vandaag! Zondag, hardloopdag haha.



Welkom BubblesJoy. Wat leuk dat je ook begint. Het begin is er! En zoals Baukje ook al zegt (en waarschijnlijk iedereen hier ook gaat doen), iedereen is ooit een keer begonnen. Rustig aan opbouwen en genieten van je vooruitgang!



Hey 00gjes: keep the spirit alive! Ik kan mij voorstellen dat het wat lastig is nu, zeker als je tenen zo'n pijn doen. Maar je hebt het gedaan, die 21 neemt niemand je meer af! En richten op de 10 is toch ook lekker! Het weer gaat langzaam beter worden en dan wordt lopen vanzelf wel weer wat leuker.



Sterkte Worteltjestaart, zowel voor jou als voor je konijn! Goed dat je even rust houdt, voorkomt vast erger!



Gioia: fijn dat je 30 goed ging, goed gevoel of niet? Top gedaan hoor!



Vandaag voor mij 35k op het programma. 5.5k naar een plaatselijke loopwedstrijd en vervolgens op de wedstrijd 30k. Uiteraard als training gelopen. Ik zag het eerst wat somber in want toen we erheen liepen hadden we pal wind tegen en begon het keihard te regenen. Vervolgens aan de start van de 30 regende het nog harder. Maar.... het werd droog dus dat was fijn. Wind was overigens wel echt hard op sommige stukken. Het lopen ging echt lekker. Heerlijk om zonder de druk van een tijd of zo te lopen. Ik heb lekker mijn eigen tempo gelopen, helemaal niet uitgesloofd, beetje om mij heen gekeken, beetje gekletst enzo en heerlijk fris over de finish. Gemiddeld 5.26 min/km over 35.8 km.

Trainer zal waarschijnlijk zeggen dat ik langzamer had moeten lopen, maar het ging zo fijn! Dan gaat die 7 erbij ook wel goed komen. Fijn gevoel zo!



Schema hier is ook op duur, behalve de intervallen op de baan. Dat extra lusje om op een "rond" getal te komen komt me bekend voor. Beetje neurotisch is het wel, maar maakt inderdaad wel verschil
Alle reacties Link kopieren
Ha ha naturalista jij dus ook een beetje getikt. Die marathon gaat helemaal goed komen bij jou. Heerlijk is dat he als je in een wedstrijd lekker ontspannen mag lopen. ik mag dan meestal de laatste 5km versnellen. dat maakt het dan helemaal leuk want waar een ander dan gaat inkakken mag jij dan gaan versnellen en dat inhalen geeft dan extra vleugeltjes.

Welke streeftijd heb je voor de marathon?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht, anders haal ik gewoon even 8 minuten van mijn pr op de halve. De community "ik loop langzaam" wordt bij deze weer opgeheven. Blijkbaar zijn langzame loopjes toch ergens goed voor.

Het parcours was volgens mijn horloge 200m te kort, maar dan nog een PR, want ik doe geen 8 mi uren over 200m
Alle reacties Link kopieren
Hi Baukje. Ja erg hè, perse die km volmaken! Ik kan er ook altijd van balen als de batterij van mijn horloge niet goed is opgeladen en dat hij dan het laatste stukje niet registreert. .

Voor mij is het de eerste keer dus heb ingeschreven op 4 uur. Maar heel stiekem begin ik toch wel te geloven dat ik daar wel een stukje onder kom . Vandaag echt geen moeite gedaan om te versnellen of wat dan ook. Het leek echt vanzelf te gaan.... Even kijken of ik er morgen nog zo over denk als ik weer naar werk moet .

We gaan het zien!
Alle reacties Link kopieren
Wow Perzikboom, 8 minuten van je PR af! Super zeg! Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
naturalista: waar heb je de 30km gelopen? Ik vind het hartstikke knap: jij bent er echt klaar voor.

goia ook al zo lekker de 30 gelopen, zal ik voor jullie hopen dat Rotterdam een dagje met regen en tegenwind wordt?!

perzikboom: van harte met je nieuwe PR! Waar staat ie nu op? Heb je in Utrecht gelopen?

baukje: we zijn toch allemaal een beetje getikt met de volle rondjes: ik zal altijd de km vollopen of eventueel de tijd.



welkom BubblesJoy: laat je niet imponeren: we zijn allemaal klein begonnen hier. We hebben 1 ding gemeen: een beetje verslaafd..... aan buitenlucht, sport, hardloopschoenen en loopjes.



ikzelf heb vandaag voor het eerst alle drie mijn sporten gedaan. Vanmorgen om half 7 (!!!) was ik op weg naar mijn eerste run-bike-run. 5km rennen, 20km fietsen en 2km rennen. Gister had ik er een hard hoofd in onder de anderhalf uur te komen: ik fietste en zwom als een natte krant. En (dat kan ik hier wel kwijt) de moed zonk me echt in de hardloopschoenen toen ik de WC net voor de race bezocht en mijn lijf precies dát moment voor de menstruatie had uitgekozen (verklaarde de natte krant van gister). Het niveau was erg hoog. Ik moest de rest op het onverhard lopen al laten gaan. En fietsen is mijn sterkste kant niet. Maar ik heb het binnen anderhalf uur gehaald én ik was niet eens de laatste! Ik heb ge-no-ten. Thuis kwam er wat spierpijn opzetten en hoe kom je daar vanaf? Juist ja, toch maar het trainingsuurtje zwembad meepikken. Ik was echt van plan rustig te gaan en gunde mijn beentjes veel rust, maar ik heb nog niet eerder zoveel gezwommen in een uurtje!

Gek genoeg voel ik me heel kleintjes en bijna jaloers als ik jullie superafstanden lees!
Zo veel geschreven zeg!



Allereerst Anke, waarom zou je je kleintjes en bijna jaloers voelen? Dat is toch helemaal nergens voor nodig? Dit soort dingen laat zich totaal niet vergelijken, dus daar moet je ook al helemaal niet aan beginnen.

Hoe vond je de RBR? Dat is echt een hele lastige discipline, met die start met lopen op volle snelheid. Hoe was het parce fermé? Ik hoorde verhalen over tot de enkels in de drek.



Goed bezig Naturalista. Ik heb het gevoel dat een tijd onder de 4 uur voor jou wel in de mogelijkheden zit, gezien de tempo's die je in de trainingen loopt .



Perzikboom: wauw wat een PR! Stond je oude PR al lang? 8 Min is echt een fikse verbetering zeg.



Gioia, klinkt als een zalige training die 30 km en ook goed voor het zelfvertrouwen richting de marathon.



Bubblesjoy: welkom.



Grappig dat over die ronde afstanden. Ik heb dat echt totaal niet. Ik kan echt rustig op 9.9 km stoppen en naar binnen wandelen. Ik kijk sowieso meestal pas achteraf naar afstanden en tijden. Sinds een jaar neem ik mijn trainingen met Strava op, maar daarvoor wist ik alleen maar ongeveer hoe lang, ver en snel ik had gelopen.



Wij waren dit weekeinde een weekeindje weg en tussen het drukke programma door heb ik nog even een uurtje in het bos gelopen. Zalig lopen met klimmen en dalen en ik vroeg mij af waarom ik daar niet vaker loop. Toch de afstand denk ik (half uur met de auto). Maar misschien toch maar eens doen (ik voel mij altijd zo schuldig de auto te pakken om te gaan trainen), want het was wel heel erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Anke, knap hoor.. klinkt wel erg leuk zo'n ren-fiets-ren wedstrijd!



Mooie afstanden zeg, Gioia en Naturalista!



Perzikboom, 8 minuten sneller is wel echt heel bizar! gaaf zeg!



Welkom Bubbelsjoy! Elke stap die je zet is er weer 1, zo heb ik het mijzelf maar aangeleerd :-)



Ik heb zelf ook wel iets met ronde tijden. Als ik 8,5 km wil lopen, moet het niet 8,4 km worden.. ik maak hem dan wel echt af.. ik loop met runkeeper op mijn telefoon, en een fitbit om mijn pols. Runkeeper vertelt mij elke 5 minuten hoever ik ben. Met een wedstrijd loop ik met zo min mogelijk spullen, dus dan alleen de fitbit..
Alle reacties Link kopieren
Anky, Mijn oude pr was pas een paar maanden oud en onder hele gladde omstandigheden gelopen (niet in Nederland).

Kan je met de fiets naar het bos of is dat te ver? Misschien helpt dat tegen het schuldgevoel van met de auto naar de training gaan?



00gjes, gewoon even wachten wat er met de nagel gaat gebeuren of afplakken met van dat witte tape een optie? Zo'n teensokje heb ik wel eens geprobeerd toen ik een blaar op de knokkel van mijn teen had van het zwemmen met een monofin. Voor mij werkte het teensokje niet omdat het ging schuiven. Misschien dat het bij jou beter werkt.



worteltjestaart, sterkte met je knieën



Pattyjupiter, nog een triathleet wat leuk. Welke triathlons wil je gaan doen dit seizoen?



anke, er zijn ook halve en hele triathlons he, dan hoef je niet jaloers te zijn op afstanden van 21 of 30 km :-D



baukje, haha ik heb vorige week rondjes over het marktplein gelopen om op de 30 te komen in plaats van 29,2. Heel herkenbaar wat je zegt van dat extra lusje.



Bubblesjoy, welkom! Vergeet niet dat iedereen ooit absolute beginner is geweest. Ik ben begonnen met de mp3's van evy (nog voordat er een start to run app was of start to run klasjes). Ik voelde mij zo'n ei dat ik iedere keer een minuut moest wandelen, maar het was toch goed om het wel te doen om op die manier op te bouwen.



Vandaag fietstraining (binnen) en gelijk daar achteraan lopend naar huis. Morgen rustdag. Ik kijk er naar uit :-D Hoewel ik gisteren niet het gevoel had dat ik op mijn max liep zat mijn hartslag gemiddeld op 16 slagen onder mijn absolute max. Die absolute max is ook een beetje typisch want er zat een stukje bij met een hartslag van 221.(een stuk boven mijn max) Ik geloof niet dat het een meet-artefact is dus ik ben bang dat ik binnenkort mijn zones eens opnieuw in moet stellen. 221 is misschien niet zo gezond om nog eens te doen in een duurloop. Hopelijk blijkt uit de zone-test niet dat 221 echt mijn nieuwe max is.
Alle reacties Link kopieren
@ Perzikboom: wauw wat goed. en ben benieuwd naar je hartslag, dat is inderdaad wel erg hoog zeg..



@Anke, lijkt me echt leuk dat ren-fiets-ren. Best wel pittig ook denk ik?



@ Naturalista: wat ga je nu nog lopen/trainen voor de marathon? Echt spannend. Knap van je



@ Anky ik ga heel vaak met de fiets of het scootertje als ik wat verder wil lopen. Ik woon echt in een lelijke woonwijk waar hardlopen gewoon niet echt leuk is dus ik moet wel. Dan zit ik gerust 20 minuten op de scooter. Merk dat ik dan veel leuker loop met die afwisseling en leuke nieuwe omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een beetje YouTube filmpjes te kijken van bijv. The Western States 100 miles enzo. Bizar hoor, zulke afstanden.. Echt heel knap. Daarna is je hele lichaam toch helemaal op? Baukje jij hebt toch 100km gedaan? Is dat ongeveer vergelijkbaar met dit ? Qua sfeer enzo.
Perzikboom, ik vroeg over je pr, omdat ik dacht dat we elkaar misschien zouden kennen . Maar diegene die ik ken die 8 min van haar pr afliep had een veel ouder pr.



Op de fiets naar het bos wat ik noemde gaat niet lukken, is een kilometer of 50. Vroeger fietste ik er nog weleens heen, maar tegenwoordig fiets ik niet meer zo ver.



Ik kon vanmiddag lopen en ik heb nog heerlijk door de blubber gelopen. Ik moest af en toe door mijn enkels door het water, maar ach, het goot van de regen, dus natter kon ik toch niet meer worden. Ik hoop wel dat het binnenkort weer wat droger wordt.
Alle reacties Link kopieren
Gezellig wat een levendigheid hier. Gioia ik had jou 30km nog gemist. Ik zou het niet kunnen zomaar in training een 30km in wedstrijdtempo. Maar zelfs in een wedstrijd zou ik er ook zo lang van moeten herstellen dat heel mijn schema naar de knoppen was.



wauw perzikboom 8 min. van je tijd af. Nu was je vorige ook wel vrij extreem zwaar begrijp ik. Wat is je tijd nu?

Je maximale hartslag verandert niet. Nou ja alleen wordt in de loop der jaren langzaam iets lager . Dus of maximale hartslag is niet goed bepaald of toch gewoon een meetfout zoals die vaak voorkomt als er even geen goed contact is of de batterijen bijna leeg zijn of slecht contact maken.

Mijn maximale hartslag zie (of eigenlijk zag want ik kan hem niet meer gebruiken) ik zelden tot nooit tijdens een training. De intervallen die ik op het tempo loop waarbij die tevoorschijn zou moeten komen zijn te kort om het hart daadwerkelijk zo op te laten lopen.



Naturalista als ik jou trainingstempo's zo volg dan moet er voor jou wel een tijd van 3hr30 inzitten. (of liever 3hr29;59)



Anke knap oor die run bike run. En inderdaad uitzwemmen is dat wel lekker voor de spieren. Maar je moet jezelf er maar toe aan kunnen zetten om je nog naar het zwembad te slepen.

Wat betreft de afstanden, je toeleggen op een snelle 5 of 10 is net zo knap dan je toeleggen op een snelle halve of hele marathon. En zelfs knapper dan toewerken op een lange afstand op uitlopen. Wat dat betreft wordt de afstand altijd een beetje overgewaardeerd en het gericht trainen op tempo sterk ondergewaardeerd door leken.



anky ik fiets weleens naar het bos zodat ik verder het bos in kan lopen en zo een beetje een andere route kan lopen. Maar echt de auto pakken voor het lopen gaat mij ook te ver hoor. Behalve dan als ik echt voor een groepstrail heb afgesproken.



Worteltjes taart die 100km die ik gelopen heb was geen trail maar 10 rondjes van 10km door de straten. Geheel andere sfeer dus dan bij een trail. Overigens verlopen ultra's net als trails altijd wel heel gemoedelijk. Het ultra wereldje is erg klein en je komt steevast dezelfde vertrouwde gezichten tegen. Maar waar je bij ultra trails hoofdzakelijk allee op de wereld bent ad ik bij die 100km volop publiek die mij aanmoedigde en van drinken en sponzen voorzag.
Alle reacties Link kopieren
Nou Anke, als ik lees waar jij je allemaal mee bezig houdt... ik word al moe bij het idee! Fietsen: ja, maar alleen functioneel. Ik gebruik eigenlijk bijna nooit de auto, is ook niet te doen hier in de stad vind ik. Alleen als we grote dingen moeten hebben of naar familie gaan. Zwemmen: nee, ik ben al lang blij als ik mijn hoofd boven water kan houden haha. Dus ook ik voel mij (nog) kleiner als ik jouw activiteit zie. Maar ach... iedereen zijn ding, we zijn inderdaad allemaal met dat zelfde doel bezig. Lekker bewegen, lekker buiten, lekker wat fitter worden, jezelf een beetje uitdagen af en toe: wat wil je nog meer? Wat voor triathlon wil je doen?



Wow Patty, ook een triathleet. Ik vind het altijd zo knap... Wat is jouw doel?



Mefunny: mijn motto is ook : travel light. Die mensen die in loopjes lopen met 100 duizend spullen om armen en middel, ik word al moe als ik er naar kijk. Ik vind het altijd zo'n vreemd gezicht, mensen die met hun telefoon in hun hand lopen de hele weg, of met zo'n fles water de hele weg. Het lijkt mij zo hinderlijk!



Baukje: het klopt dat men inderdaad meer geïnteresseerd is in afstand dan in tijd. Ik merk het nu dat ik er voor de eerste keer mee bezig ben. Of je nu 3 uur of 6 uur over die marathon doet, iedereen vind het fantastisch. Terwijl een snelle 10 veel moeilijker is voor de meesten... Uitzondering is denk ik wel de hele lange afstanden en ultra's. Dat is weer een hele andere tak lijkt mij .

Enneh: 3.30h klinkt voor mij nog wel ver van mijn bed hoor, ik zet voorzichtig in. Maar bedankt voor het compliment en vertrouwen .



Weet niet meer wie het vroeg maar die loop gisteren was in een bekend recreatiegebied bij mij in de buurt. Het loopje was niet zo groot hoor. Georganiseerd door onze vereniging, 400 deelnemers verdeeld over 5, 10, 21 en 30 k. Die 30 wordt volgens mij vooral gelopen door mensen die aan het trainen zijn voor een voorjaarsmarathon want heel boeiend is hij niet. En altijd slecht weer...

Vandaag niet eens zware benen, maar wel best wel slaap. Dat heb ik nu wel in deze periode van training. Ik doe geen oog dicht. Terwijl ik om mij heen hoor dat rust zo belangrijk is.... Nou ja, het zal wel loslopen. Vanavond maar weer een beetje op tijd naar bed.
Alle reacties Link kopieren
travel light, idd ja.. vandaag mijn crossfit weer gehad. Ik merk aan mijn lichaam dat ik deels moe ben maar als ik een training aanga ik die toch makkelijk doorheen loop.

De komende 2,5 weken de focus op de kwart voor Rotterdam. Ik kreeg als advies mee om het de kaatste 2 weken "rustig aan" te doen.

Dus dat zet mij aan het denken.. hoe dan? Ik dacht zelf om woe of za nog 1x de 10 (of 10,5) te lopen en dan loopjes van 5km te doen tot aan 9 april. Met mijn crossfit (2x pw) er tussendoor te doen.

Is dat een goed idee? Advies ?



Rustig aan doen is eigenlijk niet echt weggelegd voor mij, net als bij crossfit, al wil ik het rustig doen dan nog ga ik als een malle erdoorheen met een glimlach. (Wil toch niet onder doen ergens in mijn achterhoofd)
Alle reacties Link kopieren
MeFunny, met crossfit is het natuurlijk moeilijk om je eigen intensiteit te bepalen omdat je je grotendeels aan een algemeen schema moet houden, of kan je het wel zelf invullen?

Ik loop zaterdag nog een 35km en heb vervolgens maandag nog een vermogenstest op de fiets. Daarna ga ik naar 2 keer per week fietsen naar het werk in plaats van iedere dag en qua lopen geen lange afstanden of maximaal dingen meer maar voornamelijk in de lagere zones met af en toe een uitschieter tot (hartslag)zone 4. Zwemmen blijf ik wel gewoon doen, ook maximale sprints. Dat sla ik pas een dag voor de marathon een keertje over. Voor mij is de marathon geen doel op zich maar een trainingsding in de voorbereiding naar de hele ironman. Als ik die in september doe dan ben ik ook niet super fris en fruitig tegen de tijd dat ik moet lopen, maar heb ik net 3,8 gezwommen en 180 gefietst. Ik heb na de marathon wel een week relatieve rust ingepland (wel fietsen naar het werk en wat rustige zwemprogramma's, geen groepstrainingen)



Baukje, Die maximale hartslag van 221 was geen meetfout. Ik struikelde bijna over een stoepje. Als ik bijna struikel dan schiet mijn hartslag altijd enorm omhoog, ook wanneer ik gewoon wandel. Blijkbaar gebeurt dit ook nog als ik al op een hartslag van 180 zit. Het is natuurlijk niet iets wat ik heel makkelijk door gewoon alleen te lopen kan halen dus ik denk dat ik het maar bij mijn oude maximale hartslag moet houden en die 221 als eenmalig gek dingetje moet zien.



Naturalista, ah, bekend recreatiegebied met kleinschalige loop, ik denk dat je bij mij in de buurt woont. Achteraf gezien had ik ook beter daar kunnen lopen, maar Utrecht was ook leuk.



Gisteren een FTP test gehad op de fiets. Vervolgens wilde ik lopend naar huis maar ik bedacht al heel snel dat het wel leuk was geweest als ik niet alleen flesjes had meegenomen maar er ook water in had gedaan. Na 4 km heb ik de bus gepakt. 15km lopen na een test waarbij het zweet letterlijk in mijn wimpers hing zonder dat ik water bij mij had leek mij geen goed idee. Nu dus wel wat spierpijn want ik heb eigenlijk gewoon mijn herstelmoment overgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Perzikboom, tijdens crossfit krijg ik een aantal oefeningen die hartslag verhogend zijn (interval training) en krachtoefeningen, die kan ik zelf zo zwaar maken als ik wil. Ik denk, als ik jouw schema zo lees, ik wel redelijk goed zit dat ik nog 1x de 10 ga lopen en daarna kleine loopjes tot aan 9 april.



Stoer zeg, de Ironman!! misschien mosterd, maar waar ga je die lopen?
Alle reacties Link kopieren
Die ironman ga ik in Wales doen. Zwemmen in zee, fietsen in de bergen en lopen ook in de bergen maar minder hoogtemeters dan tijdens het fietsparcours. Ik maak het mijzelf graag moeilijk :-D



Hoe je je het beste kan voorbereiden op een 10 weet ik eigenlijk niet. Ik heb de 10 in Rotterdam wel eens gelopen maar dat was 4 maanden na mijn laatste bevalling, dus mijn enige doel was om levend bij de finish te komen.

Ga jij voor een snelle tijd? Of ook levend de finish halen? (een combi van die 2 is natuurlijk helemaal mooi meegenomen :-D)
Alle reacties Link kopieren
Wat gaaf zeg!!! Echt heel erg stoer dat je dat gaat doen. Wales, schitterende omgeving ook, als je daar bewust ook nog iets van meekrijgt terwijl je bezig bent is dat mooi meegenomen!



Dat ik levend over de finish kom is al erg mooi, wat ik vooral wil voorkomen is dat ik niet geblesseerd ver aan het "over-trainen" ben en dan op de dag zelf lulletje-rozenwater ben. Ik denk wel dat ik hem zal halen.... op het moment loop ik een tempo dat ik onder het uur uitkom maar word geloof ik ingezet bij de anderhalf-uur groep.



Misschien neem ik het allemaal wel te serieus op het moment. Dat kan ook :-) Ik vind het voor mijzelf nogal wat dat ik dit überhaupt ga doen. Een jaar geleden kon ik nog geen 2km lopen.
MEFunny, bij twijfel kun je het beste gewoon zo min mogelijk doen in de laatste week, zodat je maximaal uitgerust naar de wedstrijd toe gaat. Als je toch wat wilt doen, beter kort en snel (intensief), dan lange extensieve trainingen. Als je crossfit gewend bent, kun je dat denk ik gewoon doen, maar ik zou de laatste week de trainingen wel wat aanpassen.



Perzikboom: leuk Wales. Ik hoor er goede verhalen over. Heb je wel eens eerder een hele gedaan?



IK zag net dat ik vorige week eindelijk weer eens de 20 km per week gehaald heb. Die 20 km per week is een beetje mijn streven, maar de laatste tijd lukte het vaker niet dan wel. Ik hoop dat ik het nu een paar weken vast kan houden. Wil ik ooit weer eens een lage 23 min op de 5 km lopen, dan zal ik moeten gaan intervallen. Dat is mij nog steeds niet gelukt .
Alle reacties Link kopieren
Anky je hebt de laatste tijd ook zoveel tegenslagen gehad inn het gezin dat het een wonder is dat je überhaupt tijd gevonden hebt om te lopen.



Naturalista ik heb ontdekt dat het soms juist lekker is om iets in je hand te hebben. Ik heb van die kleine wegwerpflesjes die ik speciaal bewaar voor wedstrijden om aan te laten geven. En daar kan ik prima een tijdje mee lopen. En zo vind ik het vaak fijn een spons in mijn handen te houden. En bij het trailen heb ik vaak bijna continu de handheld vast. Gaat prima, behalve bij stijle afdalingen stop ik hem even weg om mij op te kunnen vangen als ik val.



Mefunny hoe te trainen de laatste weken voor een wedstrijd is helemaal afhankelijk van hoe je gewend bent te trainen. Ik begin altijd pas heel laat met de tapering off om nog zo veel mogelijk effect te hebben van de voorgaande trainingen. En in de laatste week net wat anky zegt alleen kort en snel. Duurvermogen blijft redelijk lang behouden, effect va snelheidstrainingen is heel snel weg. Maar als je nooit echt op snelheid traint is dat ook weer niet slim om in de laatste week te doen. dan zou ik het houden op de laatste week wat korter en eventueel een extra rustdag.



Perzik boom hoe heb je je maximale hartslag laten bepalen. Je hartslagstijging vlakt in de hogere zones af daar waar die afvlakking begint is het omslag punt. Maar dat betekend dus dat als je in de wat hogere zones zit je hartslag niet ineens abrupt een sprong naar boven kan maken. Dus dat pleit voor een meetfout Sowieso elke abrupte stijging is dat meestal. En tgv struikelen maak je ongecontroleerde bewegingen waardoor het ook vrij voor de hand liggend is dat de band dan even verschuift/slechter contact maakt.

Als het geen meetfout zou zijn zou ik toch echt een nieuwe test doen want anders heeft trainen op hartslag niet echt veel zin. En je weet toch dat de maximale hartslag met hardlopen een stuk hoger ligt dan op de fiets?

Klinkt heel gaaf en heel uitdagend die ironman in Wales. Sowieso klinkt een ironman uitdagend maar deze helemaal.



vandaag een training op het tempo dat ik in Texel wil gaan aanhouden. Eerst een blok van 70min daarna va 35min. Maar de training is in die zin mislukt want ik ging veel te snel. Zaterdag herkansing voor een training op dit tempo. moet ik echt beter mijn best doen het goede tempo te pakken. Vandaag in ieder geval weer bijna 22km gemaakt. En mijn eerste 1000km 's van dit jaar heb ik weer binnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat wordt er lekker veel geschreven hier



@Anke: mooie tijd voor je runbikerun! Ik vind het echt super snel, ik denk dat ik meer in de buurt van de 2 uur zou komen! Ik heb zondag trouwens nog in jouw woonplaats gelopen!



@Bubblesjoy: Welkom hier, leuk dat je mee komt schrijven!



@Naturalista: Die marathon onder de 4 uur gaat echt wel lukken met jouw tempo's! En wat sneller waarschijnlijk ook wel! Ik heb zelf de laatste 2 weken dat ik moeilijk in slaap kom, had nog niet bedacht dat dit iets met de marathon te maken kon hebben maar nu je het zegt... Misschien toch al wat vroege zenuwen!



@Baukje: Eerlijk gezegd dacht ik van tevoren ook dat ik het tempo niet vast zou kunnen houden zondag. Maar het ging prima. Het was trouwens wel tijdens een wedstrijd, alleen zag ik het meer als training (net als de meeste deelnemers aan de 30). Nu wel wat zware benen natuurlijk.



@MEFunny: Ik ben ook niet zo'n expert in 10km wedstrijden, maar nu al rust nemen lijkt me overdreven. Al moet je natuurlijk nu niet nog je afstand enorm gaan opbouwen of een lange snelheidstraining doen. Je kunt even in van die standaardschema's op internet kijken, wat daar in staat?



@Perzikboom: gefeliciteerd met je PR! Wel raar van je hartslag. Tijdens een duurloop kom ik sowieso nooit in de buurt van m'n maximale hartslag, maar misschien ben ik gewoon te lui



@Anky: Haha, ik heb genoeg tijd om hard te lopen maar toch lukt het mij ook niet om te intervallen Daarom ben ik maar bij een groep gedaan, dan moet ik wel.



Hier nog even rust na de 30 van zondag. Morgen een kort loopje op het programma en dan donderdag weer een wat langere. Gelukkig maar want het wordt volgens mij weer lekker loopweer!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Wat een afstanden hier zeg! Motiverend om te lezen. Ik zou ook graag meeschrijven. Loop al bijna tien jaar hard tot 10 km en vorig jaar een triatlon gedaan. Afgelopen april echter tijdens een mudrun m'n enkelband gescheurd en sindsdien kwakkelt het allemaal. Heb er nu nog steeds last van maar aangezien rust weinig lijkt te doen wil ik nu toch weer gaan trainen. Ga meedoen met de halve marathon in Disneyland Parijs komende september dus dat is een mooi doel. Voor nu is het plan om de komende maanden minimaal twee keer per week hard te lopen en m'n afstand te vergroten van 2 km (ivm rustig opbouwen voor enkel en gevoelige schenen) naar 21 km.
Wat wordt er veel geschreven zeg, leuk! Bedankt voor jullie leuke reacties, iedereen is inderdaad ooit bij de eerste passen begonnen, al is dat moeilijk voor te stellen met de ene marathon na de andere, de triathlons en de ultralopen dat jullie ook ooit als een schildpad zijn begonnen. Training vandaag, het huiswerk via de app van hardlopen.nl, ging wel prima, maar het gaat gewoon nog allemaal zo ontzettend langzaam. Steeds dat wandelen tussendoor, maar ook het 'hardlopen' is nog mega traag. Denk dat de trainingsbroeken ook van slag zijn; die zijn een jaar lang gewend alleen maar op de bank gebruikt te worden, nu wordt er ook eindelijk echt in getraind.



@Naturalista: leuk om te lezen dat je ondanks het rotweer met de regen en flink wat wind toch zo'n goed gevoel aan de loop over hebt gehouden.



@baukje: volgens mij heb jij echt zoveel ervaring, maar je geeft aan voorheen voor gek te zijn verklaard. Lang geleden dat je de stap hebt gemaakt naar de verre afstanden?



@Perzikboom6: 8 minuten van je pr, wat een topprestatie! Wales is echt prachtig; de ruimte, het groen, de rotsen. Qua klimaat niet een land waar ik zou willen wonen, maar wel een van de mooiste landen. Hopelijk kan je tijdens het fysieke afzien genieten van alles daar.



@Anke: om half zeven al op weg, dan ben je wel echt verslaafd ja. En dan later op de dag weer gaan zwemmen. Goede motivatie! En je dan al kleintjes voelen... Terwijl je mij nog kruipend met gemak bij zou houden.



@Anky: door de blubber; tot je enkels in het water; klinkt voor mij allemaal nog als een nachtmerrie. Of neemt uiteindelijk de loopverslaving bij iedereen het over en geef je daar na een tijdje niks meer om?



@MEFunny: dat biedt hoop; van beginner naar een 10km in een jaar. Spannend! Snap dat de zenuwen toch wel komen en dat je wil gaan voor de perfecte voorbereiding.



@gioia82: de goede weersvoorspellingen zag ik ook. Hopelijk wordt het inderdaad zo mooi als voorspeld, en heb je met de marathon het perfecte loopweer.



@worteltjestaart: balen van je knieën, rustig aan is dan inderdaad slim. Weet van andere sport dat doorgaan heel verleidelijk is, maar op lange termijn echt slecht. Maar zo moeilijk om rustig aan te doen als het nog 'net' gaat. Hopelijk heb je over een tijdje wel de mogelijkheid alsnog het gewenste horloge aan te schaffen, misschien van het vakantiegeld? Het komt vast wel binnenkort.



@00gjes: auw, klinkt pijnlijk. Hoe gaat het nu?



@cerulli: ik zou ontzettend moeten lachen om zo'n Hulk met een gekrenkt ego.



@smartieee: in een half jaar van twee kilometer naar halve marathon klinkt als een pittige opbouw, maar met al tien jaar hardloopervaring zou het moeten kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven