Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
quote:Naturalista schreef op 20 maart 2017 @ 19:45

Wow Patty, ook een triathleet. Ik vind het altijd zo knap... Wat is jouw doel?

Ik wil dit jaar weer terug op de kwart en OD. Dat ligt me meer. Heb vorig jaar alleen 1/8 gedaan, omdat ik er uit ben geweest en van de langzame opbouw ben.
Alle reacties Link kopieren
Het is voorjaar en echt hardloopweer, dat is hier zelfs te merken.



Gioia of je een 30km op marathon tempo een drie tal weken voor de marathon als training kunt lopen zonder dat dat ten nadele gaat van je marathon heeft denk ik vooral te maken met hoe hoog je de lat legt. Mijn streven is altijd echt duurloop 3 zone. En als ik 42km op dat tempo kan dan moet 30 natuurlijk ook lukken echter betekende dat pieken voor de marathon en dus nooit op tijd klaar om 3 weken later weer te pieken.



Smartie welkom. Wat jammer van die enkel. Die blessure gevoeligheid is overigens wel de reden dat ik geen obstacle runs voor de fun ga doen. et plezier weegt niet tegen het blessure risico op voor mij. En de laatste tijd zijn er al een paar wedstrijden in vervuilde modder plaatsgevonden. Krijg je nog listieriose cadeau ook.



BubblesJoy ik ben ruim 11 jaar geleden begonnen met hardlopen en april 2011 mijn eerste ultra gelopen. Maar na een paar ultra's heb ik toch het besluit genomen mij eerst te richten op een snellere marathon. Daar heb ik toen weer jaren in geïnvesteerd. Nog wel een paar ultra's gelopen hoor. Maar vanaf begin vorig jaar richt ik mij nu enkel nog maar op de ultra's en loop ik de (leuke!) marathons enkel als training daarvoor.

Het commentaar wat ik hier een aantal keren over mij heen heb gekregen, (Niet van de vaste mee schrijvers overigens maar een paar meelezers die zo nu en dan als ik even een extra uitdaging te overwinnen heb ineens opduiken) had meer betrekking op het intensief sporten icm met een hartprobleem. Terwijl juist door mijn goede conditie door het sporten ik juist tegen veel minder problemen oploop dan ik zou doen als ik door het stoppen met sporten een slechter conditie zou krijgen.



Het beloofd vandaag weer een schitterende hardloop dag te worden. Hopelijk kan ik eind van de middag nog mijn rondje doen.
Alle reacties Link kopieren
Ah vandaar Baukje, ik heb die 30 in hoog zone 2/ laag zone 3 gelopen. Dat is ook het plan voor de marathon. Mijn doel is gewoon onder de 4 uur, en natuurlijk is 3.50 beter dan 3.59, maar ik wil mijn doel niet te ambitieus stellen en dan toch te hard van start gaan en de man met de hamer tegenkomen. Al denk ik wel stiekem, als ik 30km kletsend op 5.30 min/km kan lopen, wat kan ik dan tijdens de marathon? Maar goed, we zien wel. Geniet van je loopje in de lentezon vanmiddag!



@Bubbles: het leuke aan beginnen met hardlopen is dat je vanzelf sneller en langer kunt lopen! Waarschijnlijk merk je over een paar weken al dat je veel makkelijker loopt, en over een paar maanden begrijp je niet meer dat je eerst maar zulke korte stukjes liep. Iedereen Is zo begonnen!



@Smartie: vervelend zo'n enkel. Ik heb dat ook gehad 4 jaar geleden (en dan niet met een stoere obstaclerun maar door een slapende voet ) Het is bij mij volledig hersteld na rustig opbouwen, hopelijk bij jou ook zodat je in september lekker in Parijs kunt gaan lopen! Gaaf!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
@ anky goed bezig met de 20 km! Heerlijk lijkt me dat om te kunnen lopen.



@ Smartieee welkom! Gezellig. Wat een gaaf doel heb je. Heb je nog veel pijn aan je enkel? Hoe herstel je hiervan en toch blijven hardlopen?



@ Bubblesjoy ja haha, dat horloge komt wel weer een keer. Als ik maar lekker kan blijven lopen.



@ Baukje ren-ze vanmiddag! hopelijk kan je even weg.



Vanochtend mijn eerste rondje weer gelopen na een week niet gelopen ivm met mijn knieën. En nu nergens last van! Ben zo opgelucht. Maar ik let op mijn passen.



Vanmorgen dus een soort "interval" training van 45 minuten: 10 min tempo wat goed vol te houden is, 10 min temp wat neigt naar ietwat zwaar aanvoelend. Daarna 5 min loslopen op licht tempo. Daarna 10 min weer ietwat zwaar, eindigend met 10min goed vol te houden tempo.

Aldus Evy op de app.

Geen flauw idee wat mijn tempo's zijn op de verschillende blokken, kwam uit op gemiddeld 8,5km. Voelde dan ook echt heel zwaar.. ben nog wel redelijk verkouden dus ik gooi het daar maar op 6km in totaal. En 3 keer 30 seconden moeten smokkelen met even wandelen.



Ik vond het erg warm, en dat terwijl het geloof ik maar 12 graden is hier. In die volle zon: ik kan er heel erg slecht tegen. Vrees nu al voor de zomer. Ik geniet juist van de koude dagen om te lopen..
Alle reacties Link kopieren
En of het hardloopweer is!

Net terug van mijn 10k en ben 5 minuten versneld. 1u2min7sec



Ergens jammer niet onder het uur, maar wel mijn Snelste 10k. En dat zonnetje was heerlijk! Ik had mijn korte broek lekker aan. Hier stond wel een windje maar gelukkig kon ik er goed doorheen.



Worteltjestaart, goed bezig hoor!



Loopse allemaal vandaag!
quote:worteltjestaart schreef op 22 maart 2017 @ 10:51:

@ anky goed bezig met de 20 km! Heerlijk lijkt me dat om te kunnen lopen.



.Per week hè. Ik loop dat niet in 1 keer
Zo leuk om alles weer te lezen! Inderdaad prachtig hardloopweer, helaas zit ik de hele week op kantoor maar savonds en weekenden zijn ook fijn.



En ik kan ook alleen maar dromen van jullie tijden en afstanden, maar als ik bedenk dat ik een jaar geleden max 2 min rennen 3 min hardlopen kon, en nu 1.06 10km, dan ben ik toch ook weer heel blij gek hoe dat werkt.
Alle reacties Link kopieren
Mooi hè, hoe die zogenaamd ongrijpbare doelen ineens werkelijkheid worden hè, WildePerzik! Als je net begint kun je je het gewoon niet voorstellen dat je ooit langer dan een half uur kunt lopen, laat staan 10 km! Ik weet nog dat ik de Dam tot Dam echt als ultiem doel zag een aantal jaren geleden. En nu doe ik die afstand morgenochtend om 4.30 uur, recht uit mijn bed.



Perzikboom: de Ironman.... Jeetje, ik blijf mij verbazen over de activiteiten van jullie hier allemaal! Ongelooflijk! Hoe train je voor zoiets, daar ben ik heel benieuwd naar. Kost dat niet enorm veel tijd? Moet wel heel gaaf zijn schat ik zo in?



Bubbles: wat schrijf jij leuk! En geloof me: geduld is een schone zaak bij hardlopen. Daarbij heeft iedereen zijn eigen comfortabele tempo. Staar je niet blind op anderen!



Wauw Gioia: ook al zo'n lekker tempo op de 30. Dat komt wel goed in Rotterdam en onder de 4 zie ik ook wel lukken voor je. Heb je nog veel trainingen op het programma staan of is het nu echt rust voor je? Wanneer ga jij je nr ophalen?



Smartieee: Ai.... ook ik mijd elke obstacle run. Ben wel eens gevraagd met bv collega's maar mij niet gezien! . Maar kan mij voorstellen dat het wel een kick geeft om mee te doen!



PattyJupiter: call me stupid... maar wat is een OD?



Nog kunnen lopen Baukje?



Zo als gezegd: ik ga morgen ochtend vroeg de deur weer uit voor mijn 85 minuten. 4.30 buiten is het streven, 6 uur terug, douchen, aankleden, kinderen doen, naar school brengen en dan naar werk. En dan 's avonds vanuit werk door naar de kapper. Pfffff..... wat een hobby dit.

Afgelopen dinsdag weer intervallen, dit keer "slechts" 12x200m dus we waren heel snel klaar! Was ook wel fijn na die 35k van zondag. Gelukkig totaal geen pijntjes of wat dan ook aan overgehouden dus dat geeft veel vertrouwen!
@baukje: bij vrijwel alle lichamelijke klachten is conditie juist zo ontzettend belangrijk. En het is niet voor niets dat hartpatiënten juist vaak sterk wordt geadviseerd om te sporten. Ik kan me heel goed voorstellen dat jouw megaconditie je zoveel helpt met je hartproblemen.

Een vergelijkbare reden heeft mij juist aangezet tot hardlopen. Geen hartklachten, wel andere medische afwijkingen. Wil mijn conditie nu zo goed mogelijk krijgen, liefst echt sterk bovengemiddeld. De kans dat er een zware operatie moet gaan plaatsvinden is groot, de vraag is wanneer, kan komend jaar zijn of nog tien(tallen) jaren duren. Herstel gaat zo ontzettend veel beter met een goede conditie, dus mijn doel is conditie extreem goed te krijgen, om sneller dan volgens het boekje te kunnen herstellen. Ik moet van ver komen, nu is het extreem slecht na een jaar vrijwel volledig thuis zitten. Maar alle beetjes helpen; nu lichamelijk in staat om weer op te bouwen dus die kans grijp ik met beide handen aan.



@wortektjestaart: fijn de je knieën hersteld lijken te zijn. Wij zijn duidelijk tegenpolen; doe mij maar 30 graden en zon. Heerlijk; ook sporten met zo'n temperaturen, nooit moeite gehad met warmte. Kou daarentegen..



@MEFunny: bijna onder het uur! Dat moet ook lukken binnenkort.



@naturalista: dankjewel! Heel realistisch weet ik wel dat het wel komt. En het start to run clubje is naast gezellig en nuttig qua trainingstips ook goed, om te zien dat ik echt niet de allerslechtste van de wereld ben. Maar ik heb gewoon intern altijd een competitiedrang, niet alleen tegen anderen maar vooral ook met mezelf. Het kan altijd beter. Wat dat betreft misschien juist goed om nu een sport te hebben waar ik echt onderaan moet beginnen. Gedwongen tot inzicht komen dat het niet altijd meteen maximaal kan.

Maar om 4.30 je bed uit... Echt een ochtendmens dan of forceer je jezelf? Knap hoe je zo'n afstanden weet je combineren met niet alleen werk maar ook met kinderen.
Oeps, twee keer zo'n lap tekst is natuurlijk niet nodig
Alle reacties Link kopieren
Naturalista de vraag bij mij is nooit of ik tijd kan vinden om te lopen hoogstens wanneer. Maar ik kon om vier uur al vertrekken dus ik heb nog heerlijk van het zonnetje kunnen genieten. Rustig duurloopje van 75min in het bos. Morgenavond weer intervallen op de baan. Overigens voor morgen geen al te sneller intervallen maar vooral omvang op een vlot tempo.
quote:Naturalista schreef op 22 maart 2017 @ 21:34:

Mooi hè, hoe die zogenaamd ongrijpbare doelen ineens werkelijkheid worden hè, WildePerzik! Als je net begint kun je je het gewoon niet voorstellen dat je ooit langer dan een half uur kunt lopen, laat staan 10 km! Ik weet nog dat ik de Dam tot Dam echt als ultiem doel zag een aantal jaren geleden. En nu doe ik die afstand morgenochtend om 4.30 uur, recht uit mijn bed.



Zo als gezegd: ik ga morgen ochtend vroeg de deur weer uit voor mijn 85 minuten. 4.30 buiten is het streven, 6 uur terug, douchen, aankleden, kinderen doen, naar school brengen en dan naar werk. En dan 's avonds vanuit werk door naar de kapper. Pfffff..... wat een hobby dit.

Afgelopen dinsdag weer intervallen, dit keer "slechts" 12x200m dus we waren heel snel klaar! Was ook wel fijn na die 35k van zondag. Gelukkig totaal geen pijntjes of wat dan ook aan overgehouden dus dat geeft veel vertrouwen!4:30 heeeeel veel respect!
Naturalista, ik zat om 5.45 uur aan het ontbijt en ik moest meteen aan jou denken. Respect hoor, ik weet niet of ik zo vroeg zou kunnen trainen (ik trainde vroeger om 6 uur en dat vond ik al best vroeg).

Hoe ging je duurloop?
Alle reacties Link kopieren
Half 5, mijn hemel. Ik loop weleens om half 7 en dat kost me al heel veel moeite....

Ik heb niet zo heel veel trainingen meer op het programma Naturalista. Vandaag een korte duurloop van 12 km, zaterdag een intervaltraining en zondag nog een duurloop van 16 km. Volgende week nog een snelle 10km en verder alleen maar korte trainingen van 5-8 km. Het zit er echt bijna op!



Ik denk dat ik mijn startnummer vrijdag al ga ophalen. Daarvoor moet ik dan wel naar Rotterdam, maar ik heb niet zo'n zin in stress op zondagochtend. En ik vind het ook wel leuk om even naar de expo te gaan, even in de sfeer komen
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Nee om half vijf opstaan om te gaan lopen is ook niet echt mijn ding. Maar goed bij naturalista is het natuurlijk ook een keuze want ze kan evengoed in de avond lopen neem ik aan. (tenminste ik hoop voor je dat je niet iedere avond tot laat in de avond voor je werk op pad bent) Waar ik dan de voorkeur voor zou geven en dus vanavond ga trainen. En verder benut ik de weekenden optimaal hoewel ik zaterdag moet jureren bij een meerkamp en dus ook vroeg op pad moet als ik daarvoor mijn training wel doen. Gelukkig is dat geen half vijf. Maar zaterdag kies ik dan bewust ook niet voor in de avond omdat ik anders ook de zondag training naar later op de dag zou moeten schuiven.

Als het echt heel warm is wil ik nog weleens voor het werk gaan lopen mits ik een niet al te lange training gepland heb staan en een niet al te snelle, want in de vroege ochtend zijn mijn gewrichten nog niet gesmeerd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn wekker is jaren lang om kwart over 4 gegaan om s ochtends te trainen. Eigenlijk heb ik daar nooit moeten mee gehad. Ik zit nu bij een triathlon vereniging waar de meeste trainingen s avonds zijn. De laatste training is van 10 tot 11. Dat trek ik echt een stuk slechter dan die vroege ochtend trainingen. Na de training zit ik nog zo vol adrenaline datik pas om 1 uur slaap. De kinderen staan s ochtends gewoon om 6 uur weer aan mijn bed. Op 5 uurtjes slaap doe ik het echt bijzonder slecht. Van zo'n late training moet ik echt meerdere dagen herstellen, al was het maar om de jetlag die ik er aan overhouden.
Maar in de avonden moet het inderdaad ook maar net kunnen. Ik heb ook wel heel veel 's ochtends voor het werk getraind. 's Zomers beter te doen dan 's winters . De avonden zijn hier druk bezet, met sportende kinderen en een sportende man. We proberen dat een beetje te verdelen. Weekeinden zijn helemaal lastig omdat man dan vaak dagen op pad is voor zijn sport en zijn team.



Ik merk wel dat tegenwoordig, juist omdat ik denk ik vroeger zoveel in de ochtend getraind heb, de ochtendtrainingen mij niet meer zo lukken qua motivatie.



Vanavond is mijn loopavond, maar ik ben benieuwd of en hoe het gaat. Ik ben vandaag zo moe. Ik zou het liefste nu in mijn bed gaan liggen en er morgenochtend pas weer uitkomen.
Oh ja, die late training. Die hebben we hier ook, en dan ook nog niet in de buurt. Daar ben ik mee gestopt toen ik kinderen kreeg, 23.15 uur thuis en dan sliep ik ook pas om 1 uur.



Dan kom je vast uit de zwemsport Perzikboom ?
Zo, net terug van een lekker rondje hardlopen. Ondanks flinke wind tegen op het stuk buitenaf toch fijn kunnen lopen.

Les 7 van de start to run app stond op het programma: 2-3-2-3 minuten, met steeds twee minuten wandelen tussendoor.

De schildpadmodus viel mee vandaag; met een gemiddelde snelheid van 9 km/uur, inclusief de wandelstukken (8 van de 18 minuten gewandeld), heb ik voor nu niets te klagen. Ik dacht dat ik tijdens het hardlopen op 7-8 km/u zat, voor mijn gevoel, maar dat moet dus wel wat hoger liggen.



Ik baal dat de zomertijd ingaat dit weekend. Ik vind het heerlijk om in het donker te lopen, maar dan wordt het vanaf volgende week wel wat later.
Wat schrijven jullie snel, zelfs online hou ik jullie niet bij

Dat niet kunnen slapen na een training is heel herkenbaar voor mij, ik train ook liever 's ochtends, maar dan op een zondag om 8 uur ofzo.

Voor het eerst sinds jaren ben ik blij met de ingaande zomertijd, eindelijk weer in het licht lopen! Ik heb ook zin om weer eens in korte broek en tshirt te trainen.

Ik heb ook een nieuw doel gekozen, een 10km loop eind mei. Nu ik weet waar ik heen ga voelt het weer beter.



Gisteren weer getraind, voor het eerst in mijn nieuwe trainingsgroep. Wel gezellig, maar ze lijken me wat minder fanatiek. Nou ja, we gaan het zien... Mijn tenen blijven gevoelig, morgen ga ik toch maar even naar de dokter.
Alle reacties Link kopieren
4:30.

Ik zou kunnen zeggen dat ik aan je dacht Naturalista, maar ik sliep gelukkig nog. Heb je geen last van stijfheid als je zo direct na het wakker worden begint met lopen? En hoe doe je dat met eten?



00gjes,welke loop ga je doen? Ik doe ook een 10 km eind mei, misschien doen we wel dezelfde.



Bubbles, welkom! Wat een heftig verhaal zeg, kan me voorstellen dat je heel gemotiveerd bent om in topconditie te komen.



Ehh wat heb ik ook alweer gedaan deze week? Twee vrij korte loopjes op zondag en dinsdag, niets bijzonders. Morgen denk ik weer een wat langere duurloop.
What a nuanced anxiety
Tyche, dat zou goed kunnen, ik krijg wel eens het idee dat een paar schrijvers hier bij mij in de buurt moeten wonen. Ik wil niet te veel prijsgeven, ik heb nog steeds de illusie dat ik hier anoniem ben en dat wil ik graag zo houden. Welke doe jij?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga de Royal Ten lopen.



Ik loop meestal in wat grotere evenementen, dus dat maakt me niet uit om te zeggen. Informatie waardoor ik te vinden ben, zoals finishtijden, deel ik niet.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wat dat betreft denk ik dat ik hier allang door de mand gevallen ben of te wel vrij gemakkelijk te achterhalen is wie ik ben. Maar heb eerlijk gezegd ook heel weinig te verbergen.

Vanavond een fijne interval training op de baan. Begon als eerste en was veruit als laatste klaar. En dat was niet alleen omdat ik een stuk langzamer ben dan de rest. Met in ne uitlopen erbij 18,5km en daarvan 12 op hoog tempo.

Ik vind het juist heerlijk dat het strakjes weer een uur langer licht is . Geeft veel meer mogelijkheden om 's avonds te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Morning ladies

Weer fris en fruitig en klaar om zo naar het werk te gaan. Hardlopen zit er ook alweer op voor vandaag.

Ik begrijp dat e.e.a. op zijn minst wat neurotisch overkomt met betrekking tot mijn hardlooptijdstippen? .

Volgens dit schema loop ik buiten de intervallen en de lange duur op donderdag en vrijdag ook nog. Vrijdag avond werk ik vaak tot laat en ben ik pas 's nachts thuis. Betekent dus dat ik vrijdag ochtend loop. Dat betekent dan automatisch dat ik op donderdag ochtend ook vroeg loop en dan krijg je dus die hele vroege tijden ivm werk. Daarnaast heeft mijn man net als ik ook een fulltime baan en is vaak pas na 20 uur thuis. Icm de kinderen wordt het dan wel laat als ik dan de deur nog uit moet. Vervolgens lig ik dan vol adrenaline in mijn bed en doe ik geen oog dicht... Daarom sta ik dus liever heel vroeg op om te lopen. Dan heb je in ieder geval overdag op werk genoeg energie! Ik werk in een branche die nogal dynamisch is dus kan het ook goed gebruiken .

Ik ben het inmiddels gewend, heb geen ontbijt meer nodig om te lopen op dit tijdstip. Vind het heerlijk, zo alleen op straat. En nu wordt het ook steeds minder erg, de vogels beginnen al vroeg te fluiten en tegen de tijd dat ik thuis kom wordt het langzaam licht. En als ik dan onder de douche sta wordt man langzaam wakker en ben ik al vol energie! Neemt trouwens niet weg dat als de marathon erop zit, ik ook echt niet meer steeds zo vroeg ga opstaan hoor!



Gioia: ik denk dat ik zaterdag op en neer naar R'dam ga. Vrijdag heb ik geen tijd zoals het er nu naar uit ziet. Hier deze week nog 1 training, volgende week nog 4 en dan de laatste week nog 2....



Leuk een 10k 00gjes! Gaat het weer een beetje beter met de tenen? Waar ga je lopen?



@Tyche: ik dacht dat de Royal 10 een eenmalige loop was? Maar kennelijk niet dus?



Nou, ik ga de kinderen gedag kussen en dan snel naar werk! Fijne dag allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven