Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Oma Baukje, Gefeliciteerd!



Goed dat je toch bent gegaan kwebbel, dat voelt veel beter dan binnen blijven.



Ik had gedacht dat de training vanavond op kracht zou zijn, maar we hebben bijna 10 km rustig gelopen. Heerlijk! Nooit gedacht dat ik dat op een maandagavond zomaar zou kunnen. Trainen met een groep heeft wel voordelen voor mij.
Oogje fijn dat je lekker loopt met de groep.

Ik had zojuist met groep trainen dat ik mezelf steeds ging vergelijken met de snellere. Hierdoor de lat veel te hoog legde voor mezelf.



Ondanks dat ik na zondag opzag tegen wederom te gaan lopen.

En was nogal druk in mijn hoofd net heerlijk met de hond gelopen. Moet wel opletten dat ik niet te snel en te lang wil maar rustig opbouw weer.
Alle reacties Link kopieren
Leuk is dat he oogjes dat je op een gegeven moment op een punt komt wat je voorheen heel bijzonder van een ander zou vinden. Merkte zelf zaterdag hoeveel gemakkelijker dat het is het lopen met een groep/iemand anders. Anderzijds is het wel weer een extra mentale training om veel alleen te lopen.

Wat kwebbel aangeeft is wel de valkuil. Het is iet de bedoeling je te laten op opjagen. Hoewel het voor veel mensen wel weer goed is om zo nu en dan uit de comfort zone te komen.

Vandaag een wisselduurloop gedaan. Ging lekker. Net geen 21km in 1hr40. Wel een blaar onder mijn teen er aan overgehouden. Sok zal al niet lekker bij vertrek. Maar ik had die schoen al opnieuw aangedaan en op een gegeven moment dacht ik het moet maar zo. Nou niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rust hier. Gisteren een rustig duurloopje gedaan van 70min, vanavond een hele sneller interval training. Wel lekker hoor na al die langzame trainingen ook weer een keertje heel snel te trainen. Geeft je toch weer wat vertrouwen want na een aantal keren rustig trainen vraag je je af of je nog wel snel kunt. Hoewel dinsdag bij de wisselduurloop de tempoblokjes ook wel lekker vlot gingen.

Maar de komende week wordt het allemaal weer rustig aan met het oog op texel.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook rustig aan! Dinsdag avond de laatste 12 intervalletjes van 200m gelopen. Ging een stuk harder dan de vorige keer, zat nu op 3.02 gemiddeld. Had wel het gevoel dat mijn hart eruit vloog op het einde, maar gelukkig was dat snel weer voorbij haha. Vanochtend het laatste half uurtje gelopen, en nu zitten de 14 weken er op! Gek gevoel eigenlijk. Toen ik het schema voor het eerst zag vroeg ik mij echt af hoe ik het allemaal ging doen, en nu is alles afgevinkt!



Ja 00gjes, grappig is dat hè, dat je jezelf maar blijft verbazen en blijft verbeteren. En dat je vervolgens inderdaad bewonderd wordt door mensen die jij eigenlijk altijd bewonderde.



Gefeliciteerd Baukje met je nieuwe kleinkind. Wel stoer, running Granny! Hoop dat ook ooit te worden . En nu lekker rusten op loopgebied toch?



Zit nog wat dingetjes voor werk te doen maar eigenlijk geen inspiratie meer. Nou ik ga maar gewoon vroeg morgen, dan ben ik waarschijnlijk een stuk productiever. En hoef nu niet meer om 4.15 mijn bed uit om te lopen! (maar wel om 4.50 om op tijd op werk te zijn, maar dat is een detail



Oh ja, over de Garmin groep, ik kan de forum groep niet vinden, wat doe ik verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Misschien zit iedereen lekker te genieten van het mooie loopweer!



Spannend Naturalista, echt ook heel erg knap!

Beloofd een hele warme dag te worden zondag, 20/21 graden. Leuk voor de toeschouwers, iets minder voor de Marathon lopers.



Ik heb woensdag nog een loopje van 6 km gedaan, was wel lekker maar ging niet zo vlot. Gister nog een crossfitt training. En nu dus even uitgetraind tot aan zondag. Ga nog wel lekker buiten fietsen/wandelen. Maar dat doe ik altijd wel.

Ik heb er zin in zondag, word om 8 uur al verwacht bij het verzamelpunt van werk. Hoe dan ook, wat er ook gebeurd, het komt goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dinsdag voor het laatst gelopen, 7 km met een versnelling op het eind. Voel me nu een beetje pips (keelpijn en hoofdpijn), ik denk dat ik wel ga vandaag maar ook weer een kort stukje. En dan zondag een lange, rustige duurloop.



Alle marathon- en andere wedstrijdlopers sterkte met de zenuwen voor zondag. Vergeet vandaag en morgen niet om genoeg te drinken en start niet te snel. Jullie hebben er goed voor getraind, dus dit kunnen jullie gewoon!
What a nuanced anxiety
Een blaar... Vervelend Baukje,

Lopen Mefunny en Naturalista in Rotterdam zondag? Veel succes! En vergeet niet te genieten allebei!



Ik heb vanochtend mezelf getest, hoe lang doe ik nu over 5 km? Ik heb een nieuw record gezet op 26:35. Ik vind het heel wat! Het had zelfs nog beter gekund want ik heb een klein stukje gewandeld aan het eind. Mentaal ben ik nog lang niet zo sterk als fysiek.



Naturalista, stuur me je garmin connect-naam in een pb, dan nodig ik je uit.
Ik wilde vandaag lopen maar heb last van me pols, die overbelast is. Dacht het is de pols dus lopen gaat wel. Maar kleine beweging aan pols doet zeer.

Hoop van weekend nog te kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Goede tijd 00gjes!



Vervelend van je pols, Kwebbel. Misschien ernaar laten kijken, als het zelfs bij lopen pijn doet.



Ik heb er een half uurtje uitgeperst. Voelde zwaar en ik dacht dus dat ik erg langzaam ging, maar op het eind liep ik toch rond de 5 minuten per kilometer. Daarna voelde het wel alsof ik alle energie verbruikt had. Gelukkig ligt er kant-en-klare verse pasta in de koelkast.
What a nuanced anxiety
Hoi,



lang niet meegeschreven hier. Ik was voor de winter lekker aan het lopen, maar toen kreeg ik een paar fysieke problemen (niet van het lopen) waardoor het even niet meer ging. Sinds een paar weken ben ik weer aan het opbouwen en het gaat nu weer de goede kant op.



Tyche klinkt of je lijf een beetje TLC nodig heeft inderdaad



Kwebbel, vervelend van je pols! Hopelijk is het snel over.



00gjes, goede tijd! Daar droom ik voorlopig nog van. Eerst maar die 5K gewoon uitlopen zonder te wandelen.



Baukje gefeliciteerd met je 2e kleinkind! Dat zijn toch de echt belangrijke dingen in het leven.
Hoe kiezen jullie je loopschoenen? Ik heb van normale schoenen maat 38,5/39 (verschilt beetje per merk, 39 is ruim maar niet elk merk heeft 38,5) Mijn hardloopschoenen kies ik dus net iets groter. Nu wilde ik nieuwe en ben naar een speciaalzaak gegaan. Heb zo'n loopanalyse gedaan (ben een neutrale loper, dat wist ik al van de fysio, maar die verkoper leek helemaal verbaasd) Ik heb een beetje jubeltenen en ben dus gewend dat mijn grote teen altijd aan de bovenkant tegen de schoen aanzit. In 39,5 heb ik dan nog ong. een vingerbreed ruimte aan de voorkant en ik dacht altijd dat dat goed was. De verkoper was er van overtuigd dat ik altijd met te kleine schoenen hardloop en 40 moet hebben. Als ik 40 aanheb zit mijn grote teen idd niet meer tegen de stof aan, maar heb ik het gevoel dat mijn hele voorvoet door de schoen schuift. In 39,5 heb ik dat niet, dan sluit de schoen gewoon aan. Volgens de verkoper is dat gewoon een kwestie van wennen en heb ik altijd te kleine schoenen aan. Maar ik vind het eigenlijk helemaal niet zo prettig voelen. Heb nog geprobeerd met sokken aan (vind blote voeten het fijnste) maar voor mijn gevoel schuift het dan alleen maar meer. Vind het best een uitgave en oons ben zuunig natuurlijk dus nu twijfel ik wat verstandig is. Heb nog een ander merk geprobeerd maar dat zat niet echt beter of zo (nu heb ik Asics)
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje misschien moet je dan wel een grotere maat hebben maar een smallere (2a) leest. Ik heb schoenmaat 38 en van hardloopschoenen 39,5. maar dus wel een extra smalle leest.



Naturalista 3min02/km op de 200m. Ik haal die snelheid niet eens al zou ik willen. Heb er ooit een keer eentje in 38sec uitgeprest maar meestal kom ik niet sneller dan 40sec. Gelukkig hoef ik ze ook nooit sneller da 45sec. te lopen. Succes zondag.

En jij ook MeFunny.



kwebbel vervelend die pols. Maar als bewegen echt zo pijnlijk is lijkt het mij inderdaad geen goed idee te gaan lopen.



Oogjes het hardlopen en zeker het zo hard mogelijk lopen is natuurlijk altijd een fysieke maar vooral ook mentale uitdaging. Maar ook dat laatste is trainbaar. Eigenlijk zou je dan moeten beginnen om bij zo'n testloop in ieder geval niet te gaan wandelen. Als je jezelf opgeblazen hebt is gas terug nemen altijd ook nog een optie en daar begint de mentale training. Maar een super mooie tijd toch!
Ik zit voor de tv. Rotterdamgangers go go go!
Baukje, die 2a leest heb ik ook geprobeerd maar dan knelt hij aan de buitenkant. Heb toch maat 40 gehouden en net mijn rondje mee gelopen en dat ging eigenlijk best wel lekker. Dus misschien heeft hij gelijk.

Van het werk gaan ze de dam tot damloop doen en nou vroeg een collega of ik ook meega. Het duurt nog maanden natuurlijk maar ik vind dat veel te ambitieus, heb Evy nog niet eens afgerond



Wie doen er van hier mee aan Rotterdam? Ik vind het weer te mooi om voor de tv te zitten vandaag!
Super weer inderdaad. Helaas is man deze week niet thuis en de kinderen hebben vakantie, dus trainen gaat er deze week denk ik niet van komen.
Kunnen je kinderen niet op de fiets achter je aan of zijn ze daar nog te klein voor?
Alle reacties Link kopieren
Ah wat rot voor Choukoud, uitstappen vanwege blaren.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 09 april 2017 @ 11:35:

Ah wat rot voor Choukoud, uitstappen vanwege blaren.Sinds ik in de laatste runners gelezen heb dat hij in het verleden al geschorst is geweest vanwege gebruik van verboden middelen kan ik hem als topsporter niet meer serieus nemen. Wat dat betreft zou ik willen dat er wat strengere maatregelen werden genomen. Eenmaal betrapt dan gewoon einde wedstrijd sport. Zou ook een beter preventief signaal afgeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 09 april 2017 @ 11:09:

Super weer inderdaad. Helaas is man deze week niet thuis en de kinderen hebben vakantie, dus trainen gaat er deze week denk ik niet van komen.Geen netwerk van ouders van de vriendjes van de kinderen. Ik had destijds het huis vaak overvol et kinderen die zo nu en dan bij mij binnen geschoven werden maar daarin tegen schoof ik ook met regelmaat mijn kinderen bij een ander naar binnen met 'is het goed als ze hier een uurtje blijven)
Woensdag op de baan getraind, met inlopen zo'n 10 km. Gisteren 16 km in een rustig tempo. Het mooie weer zorgt ervoor dat het allemaal wat gemakkelijker gaat.
Alle reacties Link kopieren
Zeven uur opgestaan om op tijd te kunnen gaan lopen zodat ik nog de tweede helft van de marathon mee zu krijgen. Het was nog de vraag of het zou lukken met mijn blaar. Want de pijn is meestal wel te verbijten maar als je er naar gaat lopen en het risico op een blessure daardoor loopt wilde ik dat risico natuurlijk niet aangaan.

Maar hardlopend ging het een stuk beter dan wandelend en ik had het idee gewoon te kunnen lopen. Dus mijn gewone programma afgewerkt. 5blokken van 5km op tempo met pauze km rustig ertussen. Hoewel ik een pauze heb gemist. Liep de eerste pauze km zo snel dat ik die maar gelijk als km 1 van blok twee had gezien. Ook een paar keer te veel in gedachten gezonken en doorgelopen tot 6km ipv 5 dus de laatste blok kon lekker kort. Bijna 28km in 2hr17 en weer thuis toen de kopgroep net de 15km was gepasseerd. Dus ook nog van de marathon van rotterdam kunnen genieten.

Nu de laatste acht dagen taperen en mijn blaren laten genezen.
Alle reacties Link kopieren
Ja patty vanmorgen was het weer heerlijk loopweer. Lekker fris(koud) bij vertrek. loopt inderdaad heel wat lekkerder dan een anderhalve week terug.
Leuk dat je meedoet aan Texel Baukje.



Jammer Anky. Heb je geen oppas?
quote:baukje schreef op 09 april 2017 @ 12:57:

[...]



Geen netwerk van ouders van de vriendjes van de kinderen. Ik had destijds het huis vaak overvol et kinderen die zo nu en dan bij mij binnen geschoven werden maar daarin tegen schoof ik ook met regelmaat mijn kinderen bij een ander naar binnen met 'is het goed als ze hier een uurtje blijven)Als de jongste het zou willen, zou het wel kunnen. Maar hij wil het helaas echt niet en dus gebruik ik deze optie alleen voor de echte noodgevallen (want een kind wat een uur lang blijft jammeren/huilen is sneu voor beide partijen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven