Lijf & Lijn alle pijlers

Het roer om met "Hormoonfactor" ?

01-06-2016 10:59 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het lezen van positieve verhalen omtrent hormoonfactor (ralph moorman) zojuist het boek besteld. Deze week het boek lezen en daarna er waarschijnlijk mee aan de slag. In mijn situatie:



Ik ben te zwaar. Altijd al wat zwaarder geweest maar nu is het zo ver dat het echt gevaarlijk wordt voor mijn gezondheid. Operatie zie ik niet zitten. Ik heb een enorm sterke discipline dus waarom lukt het niet?



Waarom ik te zwaar ben? Daar moet ik achter komen. Is het verkeerd wat ik eet? Dit wil ik uit (laten)zoeken.



Diverse diëtisten bezocht maar nooit echt afgevallen. Sterker nog tijdens/na elke nieuwe dieet (die ik voorgeschreven kreeg) en ondanks dat ik mij er goed aan hield en regelmatig bij dietist kwam, kwam ik aan. Het advies was keer op keer, volhouden maar na een jaar mij strikt eraan gehouden te hebben en niet afgevallen zijn maar aangekomen, was even genoeg. Dit klopt niet.



En er moet iets gebeuren. Heb voor mezelf op papier gezet hoe en wanneer ik zon beetje ben aangekomen in de afgelopen 10 jaar. Rode draad in mijn leven:

In situaties van stress kom ik aan/val ik niet af. Of ik nou weinig eet of niet. Stress = aankomen.

Ontspanning (bijv tijdens vakanties) = gewichtsverlies.

Zwangerschappen kom ik niet aan, maar val af ondanks dat ik meer eet. In de periode na bevalling kom ik aan. Ondanks dat ik volledig borstvoeding geef.



Kortom: mijn lichaam reageert nogal apart. De hormonen wellicht? Ik ben gaan zoeken op Internet en kwam zodoende bij de boeken van Ralph Moorman.



Ben erg benieuwd naar forummers die deze levenswijze volgen of hebben gevolgd. Wat doet/deed het voor jou? Tips uiteraard welkom!
Alle reacties Link kopieren
Het is alsof ik mezelf lees. Ik lees mee! Ik worstel precies met dezelfde dingen.
Alle reacties Link kopieren
+1
Dito hier! Een verkapte tvp: lees graag mee!
..
Alle reacties Link kopieren
Volg!
Volg.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp nooit (oprecht niet) dat iemand niet meteen ingrijpt als hij/zij niet tevreden is over haar spiegelbeeld of het resultaat van de weegschaal.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Sinds we zo rijkelijk bedeeld worden wat betreft aanlokkelijk voedsel kunnen nog maar weinig mensen op een spontane manier hun slanke figuur behouden. Zo gek is dat niet. Hoef je geen ingewikkelde theorieën op te werpen of de schuld buiten jezelf te zoeken.



Je natuurlijke eetlust wil, dat je meer eet dan je verbrandt, zeker als je ouder bent dan twintig.



Dus je moet minder eten dan je natuurlijke eetlust graag zou willen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 01 juni 2016 @ 12:14:

Ik begrijp nooit (oprecht niet) dat iemand niet meteen ingrijpt als hij/zij niet tevreden is over haar spiegelbeeld of het resultaat van de weegschaal.Dat is heel fijn voor jou (niet sarcastisch bedoeld). Er zijn heel veel redenen (goede en slechte) om dit niet te kunnen of te doen.
Kan het zijn dat je lipoedeem hebt? Hoe is de vetverdeling over je lichaam? Heb je ook pijnlijke benen?



Je echt goed aan een dieet houden, maar toch aankomen is daar een vaak voorkomend iets. Net als afvallen tijdens de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje en zijn vrouw leven op deze manier, ze sporten ook erg veel, waren erg afgevallen, nu geloof ik weer iets bijgekomen, teruggevallen in oude gewoonten
Alle reacties Link kopieren
@retrostar dit is het hele punt juist. Ik eet veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid en beweeg per dag inmiddels ca 2 uur (wandelen) Goed ik heb de nodige dingen meegemaakt waardoor de beweging een tijd nihil was, maar zelfs in de periode dat ik fanatiek aan sport deed -inmiddels alweer jaren geleden (5x pw 20 km fietsen, team sport training + wedstrijd en fitness 3 x per week) was ik niet slank. In die peiode ben ik dus idd naar diverse diëtisten gegaan en elke keer was het je eet te weinig, eet meer... of: volhouden gaat echt verbeteren. Maar dit gebeurde niet. Daarom vraag ik mij inmiddels af: Hoe kan dit?



@lady_vintage daar heb ik mij eigenlijk niet heel erg in herkend. Had er ook naar gekeken. Ik heb vooral de typische probleem zones bbb buik, billen, benen maar ook bovenarmen. Mijn gezicht handen voeten enkels polsen enz zijn juist behoorlijk slank.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gisselle schreef op 01 juni 2016 @ 12:45:i

Mijn broertje en zijn vrouw leven op deze manier, ze sporten ook erg veel, waren erg afgevallen, nu geloof ik weer iets bijgekomen, teruggevallen in oude gewoontenVonden zij het lastig om vol te houden? Het lijkt mij qua leefstijl makkelijk(er) thuis vol te houden maar dat ik vooral bij het eten bij mensen oid moet aangeven wat ik wel/niet eet van te voren.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik overweeg nu wel een operatie.
Dat ben ik, boven mijn theewater...
Alle reacties Link kopieren
Bij mij heeft geen suiker en lowcarbs echt het verschil gemaakt, zowel lichamelijk als geestelijk. Werd erop gewezen door de gynaecoloog door constatering van PCOS en na googlen heel veel herkenning! Zag het boek van Ralph M ook voorbijkomen. BIj een vriendin heeft het elimineren van suiker geleid tot een menstruele cyclus terwijl ze die ervoor bijna niet had.

Merk ook dat ik me anders voel als ik een dagje 'slecht' heb gegeten.
Slowly getting there....
Alle reacties Link kopieren
Waar ik bang voor ben met bijv gbp (naast dat het operatie is, gevolgen lange termijn) stel dat ik daar dus niks mee opschiet...stel dat het niet helpt? Ik snack en snaai nu sowieso niet, eet geen grote porties, kauw alles goed, drink water en kruidenthee en soms wat melk en koffie, eet weinig vlees wel veel groenten fruit zaden, noten, etc
quote:latulipe schreef op 01 juni 2016 @ 12:56:



@lady_vintage daar heb ik mij eigenlijk niet heel erg in herkend. Had er ook naar gekeken. Ik heb vooral de typische probleem zones bbb buik, billen, benen maar ook bovenarmen. Mijn gezicht handen voeten enkels polsen enz zijn juist behoorlijk slank.Bovenarmen kunnen ook meedoen. Slanke handen, voeten, enkels en polsen zijn ook een kenmerk. Grote kans dat je het niet hebt hoor, maar je verhaal riep deze associatie op!
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het nog een keer gaan bekijken. Het is bijzonder dat je het opnoemt overigens. Ik las er een artikel over en dacht goh herkenning maar na opzoeken van wat info herkende ik het juist helemaal niet (adhv de afbeeldingen die ik zag)
Kan het zijn dat je afbeeldingen van wat extremere gevallen hebt gezien? Lipoedeem bestaan in verschillende stadia/fases.



https://www.salusi.nl/lip ... g-vetstapeling-cellulite/



Als je deze pagina naar beneden scrolt kom je een aantal plaatjes tegen van waar het kan zitten en de verschillende mates waarin je het kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wanhopia schreef op 01 juni 2016 @ 13:12:

Bij mij heeft geen suiker en lowcarbs echt het verschil gemaakt, zowel lichamelijk als geestelijk. Werd erop gewezen door de gynaecoloog door constatering van PCOS en na googlen heel veel herkenning! Zag het boek van Ralph M ook voorbijkomen. BIj een vriendin heeft het elimineren van suiker geleid tot een menstruele cyclus terwijl ze die ervoor bijna niet had.

Merk ook dat ik me anders voel als ik een dagje 'slecht' heb gegeten.



Wanhopia, uit nieuwsgierigheid, hoe was je eetpatroon (en die van je vriendin) vóór het aanpassen van je dieet? En hoe lang duurde het voordat je/jullie verandering merkte? Ik heb ook PCOS en ik eet al jaren praktisch geen suiker, alleen complexe koolhydraten en redelijk laag-glykemisch. Toch worden mijn cyclussen alleen maar langer (laaste was 8 weken; nu iets meer dan een jaar gestopt met de pil). Ik vraag me af of mijn dieet aanpassen nut gaat hebben, dus ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring . Mijn hormoonspiegels zijn normaal (testosteron ook niet verhoogd), mijn BMI is rond de 21 en ik vind het lichtelijk frustrerend dat ik dus geen aanwijsbare 'oorzaak' voor de PCOS heb. Ben net gestart met clomid, maar zou liever 'zelf' wat doen om mijn cyclus te reguleren.



@TO: excuses voor het kapen van je topic! Lijkt me erg lastig als je je wel aan een dieet kan houden, maar niet afvalt. Ik hoop dat dit de oplossing is voor je!
quote:nena_ schreef op 01 juni 2016 @ 13:38:

[...]





Wanhopia, uit nieuwsgierigheid, hoe was je eetpatroon (en die van je vriendin) vóór het aanpassen van je dieet? En hoe lang duurde het voordat je/jullie verandering merkte? Ik heb ook PCOS en ik eet al jaren praktisch geen suiker, alleen complexe koolhydraten en redelijk laag-glykemisch. Toch worden mijn cyclussen alleen maar langer (laaste was 8 weken; nu iets meer dan een jaar gestopt met de pil). Ik vraag me af of mijn dieet aanpassen nut gaat hebben, dus ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring . Mijn hormoonspiegels zijn normaal (testosteron ook niet verhoogd), mijn BMI is rond de 21 en ik vind het lichtelijk frustrerend dat ik dus geen aanwijsbare 'oorzaak' voor de PCOS heb. Ben net gestart met clomid, maar zou liever 'zelf' wat doen om mijn cyclus te reguleren.



@TO: excuses voor het kapen van je topic! Lijkt me erg lastig als je je wel aan een dieet kan houden, maar niet afvalt. Ik hoop dat dit de oplossing is voor je!Vrouwenmantelthee.
Alle reacties Link kopieren
@Nena: Geen probleem. Juist fijn als je dmv dit topic iets geholpen wordt Hoop van harte dat je cyclus gereguleerd kam worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:nena_ schreef op 01 juni 2016 @ 13:38:

[...]





Wanhopia, uit nieuwsgierigheid, hoe was je eetpatroon (en die van je vriendin) vóór het aanpassen van je dieet? En hoe lang duurde het voordat je/jullie verandering merkte? Ik heb ook PCOS en ik eet al jaren praktisch geen suiker, alleen complexe koolhydraten en redelijk laag-glykemisch. Toch worden mijn cyclussen alleen maar langer (laaste was 8 weken; nu iets meer dan een jaar gestopt met de pil). Ik vraag me af of mijn dieet aanpassen nut gaat hebben, dus ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring . Mijn hormoonspiegels zijn normaal (testosteron ook niet verhoogd), mijn BMI is rond de 21 en ik vind het lichtelijk frustrerend dat ik dus geen aanwijsbare 'oorzaak' voor de PCOS heb. Ben net gestart met clomid, maar zou liever 'zelf' wat doen om mijn cyclus te reguleren.



@TO: excuses voor het kapen van je topic! Lijkt me erg lastig als je je wel aan een dieet kan houden, maar niet afvalt. Ik hoop dat dit de oplossing is voor je!Hoi, sorry was gister druk vandaar late reactie. Wat betreft mijn eetpatroon kan ik je vertellen dat die gewoon heel slecht was. Veel snelle koolhydraten en heel veel suikers (vooral frisdrank) Eetpatroon van mijn vriendin was beter en gezonder waardoor als we gewichtsverloop vergelijken het mij daarom een stuk sneller ging, denk ik. Hoe jij nu eet, dat zijn de wijzigingen die ik heb doorgevoerd. Begrijp dat het frustrerend is als er geen aanwijsbare reden is.
Slowly getting there....
Alle reacties Link kopieren
Wanhopia, bedankt voor het antwoord! Fijn dat het aanpassen van je dieet voor jou en je vriendin geholpen heeft . Aangezien ik al zo eet, denk ik dat verdere aanpassing (minder koolhydraten) bij mij niet echt gaat helpen. Ben ik toch aangewezen op de clomid en euthyrox (ivm licht vertraagde schildklier).



@Miu: ik heb vrouwenmantelthee gegoogled en hoewel ik het ga onthouden voor als ik ooit eens mocht gaan bevallen, lijkt het me voor de PCOS niet echt zinvol. Het probleem zit niet in m'n baarmoeder maar in mijn eierstokken die te veel eiblaasjes hebben.



@TO: heb je het boek al binnen? Ben je al begonnen? Ik ben wel heel benieuwd wat je er van vindt en of het bevalt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven