Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.



Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.



Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.



Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.



En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;



Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik mis het 'normaal' kunnen eten even wel nu.

Heel eerlijk, ik heb niet echt ergens trek in.

beetje verwarrend
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 15 mei 2016 @ 00:33:

Gefeliciteerd Marels!



[afbeelding]







Dankje!!
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Dat is heel normaal calvijn. De komende weken/maanden zullen heel verwarrend zijn.

Je moet je lichaam opnieuw leren kennen: je hoort gekke geluidjes, kleine pijntjes, voelt dingen 'verschuiven'. Er gebeurd ontzettend veel in je lijf. Volg gewoon de richtlijnen van jouw ziekenhuis: wanneer je wat moet eten, mits dat gaat, en ga er vanuit dat dat goed is.

Stop met eten eb drinken als je misselijk wordt, pijn krijgt of je vol voelt.

In het begin is dat heel moeilijk maar je leert de signalen in de loop der tijd te herkennen.

Alles voelt anders nu, neem je tijd om daaraan te wennen en luister goed naar je lichaam en de voorgeschreven regels van je arts. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer later uitgebreider, mobiel internet is aan het muiten.



Dat eten missen had ik ook wel Calvijn. Had op een gegeven moment echt trek in allerlei vettigheid. Ook in dingen die ik echt niet lekker meer vind.

Komt goed!



Wat mag je eten? Bij jullie echt streng vloeibaar of niet?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Oh en kleine slokjes, kleine hapjes en goed kauwen. Bij een vloeibaar dieet: wachten even tussen de hapjes. Neem je tijd voor elk eet- en drinkmoment.
Alle reacties Link kopieren
quote:Brand-new-life-2015 schreef op 15 mei 2016 @ 08:52:

[...]





Verbeteren, is mij verteld, is moeilijk. De één heeft een hele soepele, elastische huid en dus geluk, de ander krijgt sneller hangend vel.

Sporten en geleidelijk afvallen (niet te snel) kan de huid wat strakker maken maar eigenlijk is het een kwestie van pech of niet.

Crèmes smeren helpt ook niet maar is wel goed voor je huid en eventuele striae.



Persoonlijk heb ik redelijk geluk. Ja, de huid rond mijn buik, billen, benen, heupen en bovenarmen is slap. Maar ik heb niet echt huidoverschot. Ben nog vrij jong, misschien dat dat helpt.

Mijn borsten zijn ook wat slapper, één cupmaatje minder en hangen iets maar al met al mag ik echt niet klagen!Balen dat er niet echt wat tegen is. Het is bij mij echt alleen mijn buik, maar heb ook 3 kinderen gehad dus ik zag de bui al hangen..
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Mijn fysio zegt ook dat je er weinig aan kunt doen, dat de elasticiteit van je huid niet te beïnvloeden is.

Je hebt het of je hebt het niet, en als je huid te ver uitgerekt is komt het gewoon nooit meer helemaal terug.



En hoe elastisch je huid is, hoe ver het bij trekt, das genetisch bepaald en heb je geen invloed op.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 15 mei 2016 @ 10:24:

Mijn fysio zegt ook dat je er weinig aan kunt doen, dat de elasticiteit van je huid niet te beïnvloeden is.

Je hebt het of je hebt het niet, en als je huid te ver uitgerekt is komt het gewoon nooit meer helemaal terug.



En hoe elastisch je huid is, hoe ver het bij trekt, das genetisch bepaald en heb je geen invloed op.That kinda sucks
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in het ziekenhuis zeggen ze; je moet niet vergeten waar je vandaan komt. En dat is wel de clue denk ik.

Als je zoals ik zeker 50 of 60 kilo overgewicht had kun je moeilijk verwachten dat je fotomodel wordt na het afvallen.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik mag al beschuit en vla eten.

Ik merk nu dat ik pijn krijg als ik vol zit. En dat is idd na 1 beschuitje.



Ben net op de weegschaal gaan staan en ik weeg al 3,5 kilo lichter dan donderdagochtend
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Word alleen gek van mijn drukke kinderen thuis en mijn man die doet alsof hij de last van de wereld moet dragen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Sterkte en beterschap Calvijn.



Niet Marels



Nee dat snap ik
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Calvijn, daar is het een man voor:-) Gewoon negeren en de rust nemen die je nodig hebt, zo'n operatie is niet niks!
Alle reacties Link kopieren
Herkenvaar hoor Calvijn.

Wat ik het meeste miste was een grote bak rauwkost salade. Ze hadden gezegd gekookte groente te eten omdat dat makkelijker verteerd. En dan eerst je vlees dan je koolhydraten en als laatste je groente als je nog op kan.

Nu eet ik tijdens de lunch lekker rauwkost salade, met iets van eiwitten (zachte geitenkaas, gerookte kipfilet, gerookte zalm of een gekookt ei). Voor brood is dan geen plek meer maar dat was niet erg zeiden zowel de diëtiste als de arts.

De komende maanden moet je gewoon je eigen weg er een beetje in vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel hihi.



Ik was 19 toen ik geopereerd werd , en had vanaf dat ik 1,5 jaar was al overgewicht.



De reden dat ik het gedaan heb is omdat ik pcos had. Dat was voor mij echt de doorslag op dat moment.



Ik ben nu 38 kilo afgevallen en voel me geweldig. Me streef gewicht heb ik helaas nog niet bereikt , en dat zal ook nog heel even moeten wachten. Ik ben er een paar weken geleden achter gekomen dat ik door de pil en door de pcos heen zwanger ben geraakt hihi.



Ik herken me heel goed in sommige reacties over het begin na de operatie. Heb me heel ellendig gevoelt omdat ze tijdens de operatie een zenuw in me navel hebben geraakt nog 2 maanden pijn gehad. Spijt heb ik nooit gehad wel af en toe dacht kon ik nu maar voor 1 keertje gewoon normaal eten ...



Ik vind het heel leuk om hier mee te lezen , toch een beetje herkenning !
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 15 mei 2016 @ 12:15:

Ik mag al beschuit en vla eten.

Ik merk nu dat ik pijn krijg als ik vol zit. En dat is idd na 1 beschuitje.



Ben net op de weegschaal gaan staan en ik weeg al 3,5 kilo lichter dan donderdagochtendFijn dat alles goed is gegaan, Succes met je herstel.
Alle reacties Link kopieren
quote:mali30 schreef op 15 mei 2016 @ 07:56:

Meiden even een vraag ( en tevens een verkapte tvp):

Hebben jullie last van overtollige huid/vel?

Ik met name bij mijn buik en ik erger me er ontzettend aan.

Weet iemand tips en tricks om dat enigszins te verbeteren?Eind oktober geopereerd, nu bijna 50 kilo lichter..Nog een kilo of 8 en dan heb ik een bmi van 23. Tuurlijk zit ik ruim in mijn vel op de welbekende plekken, daar doe je weinig tot niets tegen. Veel water drinken en sporten kan sowieso geen kwijt en gelukkig bestaat er corrigerend ondergoed . Toch valt het losse vel mij alleszins mee. Althans, in mijn hoofd valt het mee, misschien dat een ander het heel lelijk vind ofzo. Zodra ik mij eraan ga storen ga ik voor plastische chirurgie, al dan niet vergoed door de zorgverzekering. Nu de weight loss surgery steeds vaker en gemakkelijker wordt uitgevoerd ga ik ervan uit dat de vergoeding vanuit de basisverzekering voor een corrigerende operatie niet lang meer op zich zal laten wachten.
Alle reacties Link kopieren
Voel me geestelijk en lichamelijk niet top op dit moment
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
dat is niet zo raar Calvijn
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Rustig aan Calvijn, rustig aan
Alle reacties Link kopieren
Komt goed Calvijn.

Je voelt je snel genoeg een stuk beter!



Ik heb gisteren in de sauna op de weegschaal gestaan en als gewicht daar klopt spring ik een gat in de lucht, maar ik geloof er geen zak van

95 kilo 's avonds, maar gezien het feit dat ik voor de vakantie nog op bijna 99 zat, lijkt me dat erg sterk.



Ben erg benieuwd wel. Voor het eerst sinds de operatie meer dan een week niet gewogen. Hoewel ik er geen moeite mee had ben ik wel erg nieuwsgierig.

Heb wel wat vaker een wijntje gedronken of toch iets ongezonders gegeten, maar ook heeeeeel veel bewogen. Elke dag mijn 10000 stappen gehaald, aantal keer daarbij nog 30 of 40 km gefietst en vandaag zelfs 20000 stappen.

Geen idee wat ik kan verwachten qua gewicht en daarom erg benieuwd.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Hou vol calvijn! Het wordt beter, echt waar. Voor mentale steun kan je sowieso hier terecht.



Marels, 95 kilo zou te gek zijn!



Ivvatje, ik hoop dat het ooit makkelijker vergoed wordt. Met een hoop dingen kan ik leven, maar mijn bovenarmen vind ik echt storend, die zijn niet te verbergen met corrigerend ondergoed zoals de 3 b's wel zijn, of te verfraaien met een goede bh. Dus die zou ik wel willel laten doen. Ondanks dat het een riskante operatie is en je veel littekens gaat zien, beter dan die zwabberende flappen.
Alle reacties Link kopieren
En e-hope gefeliciteerd met je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
quote:madamecannibale schreef op 13 mei 2016 @ 21:20:

[...]





Ik wilde hier nog even kort op reageren. Gezond eten is echt een stuk minder duur dan veel mensen denken. Ik was net bij de jumbo en daar hebben ze nu veel soorten vlees in de aanbieding, 3 pakjes voor 6 euro. Je kan kiezen voor slavinken, hamburgers en speklappen maar er liggen ook hamlapjes, mager rundergehakt en kipfilet voor dezelfde prijs. 3 pakjes kan 1 persoon gemakkelijk 10 keer van eten. Koop een doos eieren (witte eieren zijn in de supermarkt veel goedkoper dan bruine en even voedzaam/gezond), kabeljauwfilet uit de diepvries is magere vis en ook nog eens goedkoop en je hebt al bijna voor een maand mager vlees en vis voor ongeveer 11 euro. Dit kan je uiteraard aanvullen met wat vettere vis en vleessoorten. Ook seizoensgroenten en fruit zijn vaak erg goedkoop, druiven zijn nu bijvoorbeeld overal in de aanbieding. Een grote zak aardappelen kan je in je eentje ook behoorlijk lang mee doen.



Beren op de weg zien is erg herkenbaar maar was voor mij helaas ook altijd wel een teken dat ik er nog niet aan toe was om echt gezonder te gaan leven. Misschien moet je ook eens het "hang je slingers op" topic van hatsetats lezen. Ik vond dit erg herkenbaar, pas toen ik gezond eten en sporten niet meer als een straf zag maar als iets belangrijks en ook als iets leuks lukte het mij om blijvend gezonder te gaan eten en het sporten vol te houden. Ook was het afvallen op zich niet meer mijn doel maar juist het gezonder leven, het afvallen was mooi meegenomen hoor maar ik ben wel gestopt met doelen stellen als in "over 2 maanden wil ik 5 kilo kwijt zijn".



Een gastric bypass kan denk ik een hele goede stok achter de deur zijn (zie Marels en anderen) maar er is geen weg meer terug. En als jij het gevoel hebt dat je nog niet alles hebt geprobeerd zou ik hier echt goed over nadenken. Ik vind het heel goed van Marels dat zij hiervoor gekozen heeft maar ik heb wel het gevoel dat zij er anders in stond dan jij. Zij gaf juist aan van alles geprobeerd te hebben en bereid te zijn haar hele levensstijl te veranderen. Dat lees ik bij jou (nu nog) niet terug. En dat is niet erg maar wel iets om even bij stil te staan.

Nee het is ook niet zo dat ik denk dat gezond eten duur is hoor! In principe eet ik best gezond, als in dat ik genoeg groente en fruit eet. Ik eet alleen vooral teveel, teveel avondeten en dan savonds ook nog chips of chocola ofzo.

Zal eens zoeken op dat 'hang je slingers op' topic. Sporten als iets leuks zien, dat zit er denk ik niet meer in. Alhoewel.... als ik lichter ben kan ik weer paardrijden en daar heb ik zooooveel zin in. Dus dan is sporten idd leuk! Maar dan moet ik dus eerst afvallen, en kan ik het niet gebruiken óm af te vallen. Er zijn daarnaast heel veel sporten die ik leuk vind, maar die ik wegens permanente blessure niet meer kan doen. Het meeste van war overblijft vind ik dan weer niet leuk om te doen.

Ik bedacht laatst dat daar denk ik ook wel een deel van het probleem zit, in die permanente blessure. Mijn lichaam heeft mij toch al op jonge leeftijd in de steek gelaten, dus wat boeit het dan nog dat ik het dik laat worden? (Jaja, ik weet dat er 1000 redenen zijn dat het alsnog superveel beter is om slanker te zijn)
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben je precies geopereerd Calvijn?

Ik weet natuurlijk totaal niet hoe je je voelt, maar de anderen die geopereerd zijn waarschijnlijk wel, en die zeggen állemaal dat het goed komt. Dus hopelijk put je daar wat positieve gedachten uit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven