Eerste echo en hartje baby

20-04-2024 23:24 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi dames,

Lang verhaal kort;

1 april een terugplaatsing gehad in het buitenland met positief uitslag.
2 keer bloed geprikt en hcg gehalte is goed.

Inmiddels terug in Nederland en heb 6 mei een intake + echo bij de verloskundige.

Wat kan ik verwachten bij een eerste echo? Baby is dan 7+5.
Hoor je dan al een hartje kloppen?
İk lees verschillende ervaringen en ben toch wel angstig.

Ook ben ik 2 jaar geleden geopereerd aan myomen in het buitenland en heeft de arts toen geadviseerd om een keizersnede te hebben bij de bevalling. Dit moet ik ook nog aangeven tijdens de intake.

Kan de verloskundige je verwijzen naar het ziekenhuis?

Dankjewel alvast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd! Met ruim 7 weken hoor je over het algemeen wel het hartje. Mijn ervaring is dat verloskundigen terughoudend zijn met doorverwijzen. Grote kans dat dit pas later in de zwangerschap gebeurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
21-04-2024 00:06
Gefeliciteerd! Met ruim 7 weken hoor je over het algemeen wel het hartje. Mijn ervaring is dat verloskundigen terughoudend zijn met doorverwijzen. Grote kans dat dit pas later in de zwangerschap gebeurt.
Nou, volgens mij is dat echt een stuk later hoor. Je kan dan wel het hartje zien kloppen (je ziet iets knipperen op de echo), maar je kan het echt nog niet horen hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
21-04-2024 00:15
Nou, volgens mij is dat echt een stuk later hoor. Je kan dan wel het hartje zien kloppen (je ziet iets knipperen op de echo), maar je kan het echt nog niet horen hoor.
Dat klopt. Ik bedoelde op de echo. Ik dacht dat TO dat ook bedoelde met haar vraag.
Alle reacties Link kopieren Quote
De intake is vrij uitgebreid en de verloskundige zal veel vragen stellen, daar kun je vertellen over het advies dat je toen kreeg. Ze zal ook naar je wensen voor de bevalling vragen (wel/niet thuis). Ben je bang iets te vergeten: schrijf het op een briefje en neem dat mee.

Verloskundige kan je doorverwijzen naar gyn als dat nodig is. Als het pour alleen om de geadviseerde keizersnede gaat, zal de begeleiding grotendeels bij de verloskundige blijven. Mogelijk dat je gedurende de zwangerschap al intake oid bij de gyn krijgt.

Ik kreeg GUO aangeboden. Dat is een uitgebreide 20 weken echo en kon alleen in academisch ziekenhuis. Vanwege medische aandoening van mij die dan extra gedetailleerd bekeken werd). Daarvoor had ik al in begin zwangerschap een intake daar.

Ook had ik met 40/41 weken een intake bij de gyn voor eventuele inleiding. Met 42 weken opgenomen voor inleiding en uiteindelijk is kind met keizersnede geboren. (Wilde er echt niet uit)

Fijne zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook ben ik 2 jaar geleden geopereerd aan myomen in het buitenland en heeft de arts toen geadviseerd om een keizersnede te hebben bij de bevalling. Dit moet ik ook nog aangeven tijdens de intake.

Heb je hier documentatie over meegekregen? Je dossier, operatieverslag oid? Misschien wordt er in NL anders over gedacht, nav wat er gedaan is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd!

Je krijgt waarschijnlijk eerst een intake met veel vragen vanuit de verloskundige en veel info. Daarnaast is er ruimte om zelf vragen te stellen.
Mochten zij idd een keizersnede de beste optie vinden ga je pas veel later in de zwangerschap naar het ziekenhuis.
In eerste instantie zul je niet heel veel naar de verloskundige gaan, hoe langer je zwanger bent hoe vaker je heen gaat maar ook dat zullen ze je vertellen bij de intake.
Misschien handig om alvast een beetje in te lezen in de onderzoeken die er zijn, de nipt en 13 weken echo, zou je die willen en wat ga je doen als blijkt dat dit niet goed is? Dat zijn dingen om van te voren alvast met je partner te bespreken.

Wat betreft het hartje, dat zal zeker al kloppen maar is nog niet te horen. Je kunt het wel zien op de echo, dan zie je een knipperend puntje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd! Dan is er meestal wel een hartje te zien op de echo.
Laten horen doen ze meestal nog niet zo vroeg ivm geluidsgolven.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
21-04-2024 00:06
Gefeliciteerd! Met ruim 7 weken hoor je over het algemeen wel het hartje. Mijn ervaring is dat verloskundigen terughoudend zijn met doorverwijzen. Grote kans dat dit pas later in de zwangerschap gebeurt.
Jouw ervaringen zijn inmiddels volwassen toch?

Mijn verloskundige besprak sowieso alle zwangeren met een gynaecoloog, ik heb vrij vroeg in de zwangerschap juist een aantal consulten bij de gynaecoloog gehad en ben verder door de verloskundige begeleid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou er rekening mee dat er in NL anders gedacht kan worden over die keizersnede. In veel andere landen wordt dat veel laagdrempeliger gedaan dan in NL. Jouw verloskundige zal dit waarschijnlijk met een gynaecoloog bespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hartje gaat kloppen (gemiddeld) met 5,5 weken, dus dat zou je op echo moeten zien

Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
21-04-2024 08:33
Hou er rekening mee dat er in NL anders gedacht kan worden over die keizersnede. In veel andere landen wordt dat veel laagdrempeliger gedaan dan in NL. Jouw verloskundige zal dit waarschijnlijk met een gynaecoloog bespreken.
Mijn gyneacoloog gaf heel duidelijk aan dat je in Nederland het recht hebt om te kiezen voor een keizersnede. Als de moeder dat verzoekt om welke reden dan ook, dan zal dat worden ingewilligd. Natuurlijk komt er veel advies over wat in bepaalde situaties meer wordt aangeraden, maar de keuze blijft bij de moeder.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
21-04-2024 09:59
Mijn gyneacoloog gaf heel duidelijk aan dat je in Nederland het recht hebt om te kiezen voor een keizersnede. Als de moeder dat verzoekt om welke reden dan ook, dan zal dat worden ingewilligd. Natuurlijk komt er veel advies over wat in bepaalde situaties meer wordt aangeraden, maar de keuze blijft bij de moeder.
Ik kan me niet voorstellen dat de arts dat dan verplicht is te doen dus dan zul je moeten shoppen als je het per se wilt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd!!!

Je kunt het hartje nog niet horen kloppen, maar op een echo zie je wel een boontje met een knipperlichtje erin.

Ik zou bij je verloskundige nog even navragen of ze een inwendige echo maken. Er staat me iets van bij dat met een termijn van 7,5 weken een uitwendige echo niet altijd een goed beeld geeft. Maar ik weet het niet meer zeker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zal naar ik veronderstel zeker een inwendige echo gemaakt worden op deze termijn. Bij mij destijds op ruim 6 weken (ik had 10 jaar daarvoor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad en wilde zo snel mogelijk weten of het vruchtje wel in de baarmoeder zat, dat werd ingewilligd) en bij tweede zwangerschap ruim 7 weken, beide keren inwendige echo en beide keren duidelijk het hartje al zien kloppen.
Mijn zus is ook geopereerd aan myomen en dat was de reden dat haar dochter via een geplande keizersnede werd geboren. Ik weet niet of dat standaard is (bij mijn zus is dat nu 15 jaar geleden), bij haar toen wel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel voor alle reacties! 🌹

İk moet het allemaal over mij heen laten komen denk ik. Superspannend.

Hebben jullie tijdens de intake echt alles verteld?

İk heb een vragenlijst ingevuld (uiteraard naar waarheid allemaal)

Alleen was er een stukje over misbruik etc.
İk ben vroeger misbruikt en heb hier ook hulp voor gehad.

Dit wil ik liever niet bespreken en herbeleven, want op dit moment heb ik er bijna geen last meer van.

Zouden jullie dit vertellen of gewoon weglaten?

İk vind dit toch wel eng om te delen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Over dat laatste: ik heb ook nare ervaringen maar heb er bij bevalling geen last van gehad. Heb het ook niet meteen aan vk verteld, pas toen ik haar wat beter kende.

Veel succes en plezier met je echo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Delen.
Je weet nooit wat dit teweeg brengt bij onderzoeken/bevalling.
Je kan dat ook beperkt doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kan uitmaken voor hoe jij reageert bij lichamelijk onderzoek of tijdens de bevalling. Ze willen het weten om dan rekening met je te kunnen houden. Ik zou het zeker zeggen maar dan ook aangeven dat je het er niet in detail over wilt hebben. Dat zullen ze respecteren
Alle reacties Link kopieren Quote
Cherry93 schreef:
22-04-2024 20:26
Dankjewel voor alle reacties! 🌹

İk moet het allemaal over mij heen laten komen denk ik. Superspannend.

Hebben jullie tijdens de intake echt alles verteld?

İk heb een vragenlijst ingevuld (uiteraard naar waarheid allemaal)

Alleen was er een stukje over misbruik etc.
İk ben vroeger misbruikt en heb hier ook hulp voor gehad.

Dit wil ik liever niet bespreken en herbeleven, want op dit moment heb ik er bijna geen last meer van.

Zouden jullie dit vertellen of gewoon weglaten?

İk vind dit toch wel eng om te delen.
Ik zou het denk ik wel benoemen want er gaan behoorlijk wat (inwendige) onderzoeken plaatsvinden en met zo’n verleden kunnen ze daar rekening mee houden. Plus dat je wellicht voor de bevalling ook wel wat psychische hulp kan gebruiken (eventueel ook met POP-poli). Hoef je geen gebruik van te maken maar het is fijn dat die optie er is mocht je toch herbelevingen oid krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
21-04-2024 09:59
Mijn gyneacoloog gaf heel duidelijk aan dat je in Nederland het recht hebt om te kiezen voor een keizersnede. Als de moeder dat verzoekt om welke reden dan ook, dan zal dat worden ingewilligd. Natuurlijk komt er veel advies over wat in bepaalde situaties meer wordt aangeraden, maar de keuze blijft bij de moeder.
Dit is echt niet waar voor zover ik weet. Je hebt wel het recht om medische behandeling te weigeren, maar je hebt niet het recht om medische behandeling af te dwingen. Je kunt dus een keizersnede of inleiding of echo of inwendig onderzoek weigeren. Maar je kunt precies andersom niet eisen dat je een keizersnede of inleiding of echo of inwendig onderzoek krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
22-04-2024 20:32
Ik zou het denk ik wel benoemen want er gaan behoorlijk wat (inwendige) onderzoeken plaatsvinden en met zo’n verleden kunnen ze daar rekening mee houden. Plus dat je wellicht voor de bevalling ook wel wat psychische hulp kan gebruiken (eventueel ook met POP-poli). Hoef je geen gebruik van te maken maar het is fijn dat die optie er is mocht je toch herbelevingen oid krijgen.
Ik zou het ook benoemen, hoeft echt niet in detail, maar inderdaad precies wat je hier hebt gezegd, het is gebeurd en je hebt er hulp voor gehad.

Ik val even over ‘er gaan behoorlijk wat (inwendige) onderzoeken plaatsvinden’. Dit is helaas wat tegenwoordig normaal gevonden wordt, maar het is helemaal niet nodig of vanzelfsprekend (althans dat zou het niet moeten zijn!) om inwendige onderzoeken te ondergaan. Sowieso is elke controle een eigen keuze om wel of niet te laten maken (er zijn goede redenen om uiteraard wél een vk/gyn te bezoeken) maar zeker als het om inwendige dingen gaat, is dit bijna nooit nodig. Het is gestandaardiseerd, dat wel, dus getoucheerd worden tijdens een bevalling bijvoorbeeld wordt bijna standaard een paar keer gedaan, maar het geeft geen betere uitkomsten dan het niet te doen bij de gemiddelde zwangere. Inwendige echo zal waarschijnlijk met de termijn van TO wel ‘nodig’ zijn als je iets wilt zien maar als TO dat liever niet wil, groeit baby ook gewoon door zonder die echo (of niet, maar dan helpt die echo er ook niet bij helaas…)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op dit moment zwanger en intussen op de helft.

De inwendige onderzoeken vallen reuze mee. Je zal het al kennen van de terugplaatsing. Dan hebben ze ook echos gemaakt van te voren, gok ik? Veel anders is het niet. Maar het ligt aan jouw lichaam of inwendige echos nodig zijn. Toevallig heb ik zo'n lichaam dat ze het bij mij wel deden bij de vroege echo. Maar bij anderen kan het best zijn dat de echo uitwendig kan. Mijn ervaring is dat ze dat ook vragen of je het wilt als het uitwendig niet lukt. Je kan dus ook weigeren.

Bij mijn huidige verloskundige was er met 8 weken een eerste kennismakingsgesprek en echo. De echte intake met medische vragen was bij de termijnecho (10-11 weken). Dan namen ze echt de tijd en stelden ook veel vragen over de medische geschiedenis etc. Je kan ook aangeven dat je niet wilt praten over misbruik van vroeger. Maar de werkwijze kan bij jouw praktijk anders zijn.

Je verloskundige kan je altijd doorverwijzen naar het ziekenhuis als er reden voor is.

En succes! Spannend deze periode!
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
22-04-2024 20:35
Dit is echt niet waar voor zover ik weet. Je hebt wel het recht om medische behandeling te weigeren, maar je hebt niet het recht om medische behandeling af te dwingen. Je kunt dus een keizersnede of inleiding of echo of inwendig onderzoek weigeren. Maar je kunt precies andersom niet eisen dat je een keizersnede of inleiding of echo of inwendig onderzoek krijgt.
Inderdaad. Ze doen een keizersnede niet zomaar. Daar moet wel echt een goede reden voor zijn. Het blijft namelijk een operatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
22-04-2024 20:40
Ik zou het ook benoemen, hoeft echt niet in detail, maar inderdaad precies wat je hier hebt gezegd, het is gebeurd en je hebt er hulp voor gehad.

Ik val even over ‘er gaan behoorlijk wat (inwendige) onderzoeken plaatsvinden’. Dit is helaas wat tegenwoordig normaal gevonden wordt, maar het is helemaal niet nodig of vanzelfsprekend (althans dat zou het niet moeten zijn!) om inwendige onderzoeken te ondergaan. Sowieso is elke controle een eigen keuze om wel of niet te laten maken (er zijn goede redenen om uiteraard wél een vk/gyn te bezoeken) maar zeker als het om inwendige dingen gaat, is dit bijna nooit nodig. Het is gestandaardiseerd, dat wel, dus getoucheerd worden tijdens een bevalling bijvoorbeeld wordt bijna standaard een paar keer gedaan, maar het geeft geen betere uitkomsten dan het niet te doen bij de gemiddelde zwangere. Inwendige echo zal waarschijnlijk met de termijn van TO wel ‘nodig’ zijn als je iets wilt zien maar als TO dat liever niet wil, groeit baby ook gewoon door zonder die echo (of niet, maar dan helpt die echo er ook niet bij helaas…)
Daar heb je gelijk in hoor. Maar ik heb het wel een aantal keer gehad (vroege echo die inwendig werd gedaan, en aan het eind toucheren en strippen enzo). En dat mag je uiteraard weigeren maar ik wilde alleen aangeven voor TO dat het wel voorkomt en dan kan je er zeker met haar verleden maar op voorbereid zijn. En als een verloskundige weet van een traumatisch verleden dan zullen ze daar hopelijk ook nog terughoudender mee zijn.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven