Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moet iets ondernemen #2 gastric bypass?

15-08-2015 21:04 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Oh je gaat er echt voor? Spannend!

Ik ben ook benieuwd of het dan echt lukt je levensstijl om te gooien. Voor mijzelf zou ik bang zijn dat ik er toch tegenin blijf eten en dat ik dan voor niets zo'n ingreep zou hebben laten doen. Het lukt me namelijk regelmatig om op eigen kracht 20-30 kilo kwijt te raken, maar vroeg of laat gaat de klad er weer in en wil ik weer gewoon lekker kunnen dooreten zonder elke keer de rem erop te moeten gooien. Heel benieuwd hoe jouw ervaring gaat zijn!
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, de info-bijeenkomst staat gepland.

De eerste stap is gezet.



Ik word een beetje heen en weer geslingerd tussen ja en nee.

Er zijn momenten dat ik zeker weet dat ik het ga doen en momenten dat ik heel erg twijfel.

Ik hoop dat dat na die informatiebijeenkomst minder is, dat ik er meer gevoel bij heb wat de juiste keuze is...
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Marels, heftig. Ik kan je geen adviezen of tips geven want zit niet in eenzelfde situatie. Maar als ik zo je OP lees dan heb je eigenlijk alles al geprobeerd om gewicht te verliezen. Zonder resultaat. Zie je die GB dan niet als een laatste redmiddel? Iets wat je, koste wat kost, zult moeten ondergaan omdat het eigenlijk '5 voor 12' is?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het oprecht heel naar voor je, maar ik geloof niet dat er geen enkel dieet niet zou werken voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ja Vera, dat denk ik wel.

Het is geen wondermiddel of toveroplossing.

Maar het is wel een oplossing die in 95% van de gevallen wérkt.



En of het nu al vijf voor twaalf is weet ik niet, maar daar moet ik niet op wachten natuurlijk. Als ik op mijn dertigste al pillen moet slikken voor een hoge bloeddruk gaat er toch iets in mijn lichaam niet helemaal lekker meer...

Ik wil inderdaad voorkomen dat ik straks op mijn 45e dood neer val omdat mijn hart het begeeft, en daar ben ik nu wel bang voor.



En ik dénk, dat de nadelen van dik blijven groter zijn dan de nadelen van een gastric bypass. Maar dat neemt niet weg dat ik er gevoelsmatig gewoon heel bang voor ben.

Al weet ik rationeel inderdaad wel dat er weinig andere opties over zijn dan dit...
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:RedBaron schreef op 15 augustus 2015 @ 21:11:

Ik vind het oprecht heel naar voor je, maar ik geloof niet dat er geen enkel dieet niet zou werken voor je.



Ik kan best afvallen. 10 kilo, 15 kilo.

Maar er is geen dieet wat maakt dat het er op de lange duur af blijft. Laatste geslaagde poging was er 12 kilo af. Inmiddels van ik 10 kilo zwaarder dan voor ik met dat dieet begon.



Dus wat kilo's afvallen is geen probleem, maar zóveel afvallen dat ik een gezond gewicht heb, dat is me nog nooit gelukt, niet eens in de buurt daarvan. Laat staan dat ik het er af kan houden.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je beslist er iets aan te doen.

Besef wel dat er ook vervelende gevolgen zijn van operatie: niet fatsoendelijk kunnen eten op restaurant, misselijk/flauw na eten suikers, vitaminetekorten, niets van alcohol kunnen verdragen, ... Dit zijn allemaal mogelijke gevolgen die frequent voorkomen.

Wees er dus zeker van dat je ondanks HEEL hard je best doen, geen alternatief hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerder Posts van je gelezen. Weet dus dat je er al langer mee tobt. Je hebt het hele proces van dieetpogingen en hulp daarbij zoeken al doorlopen. Nu is het kennelijk tijd voor de volgende fase. Goed dat je naar die info avond gaat.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Een collega heeft een GB gehad. Het was heftig maar ze is veel afgevallen (zo veel dat ik haar erg muizig vind geworden). Wel heeft ze nog steeds problemen met eten: ze kan geen zuivel verdragen of mag dat niet meer, weet ik niet precies. Van vis moet ze spugen en in plaats van fruit moet ze vitaminepillwn slikken. Van een zoet toetje is zij en haar mede GB'ers beroerd, volgens mij heet dat 'dumping'.



Ze is afgevallen, maar als ik zie wat ze er allemaal voor moet laten.. Ook uit eten is niet echt gezellig omdat ze zo weinig kan en mag eten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:chentolove schreef op 15 augustus 2015 @ 21:16:

Goed dat je beslist er iets aan te doen.

Besef wel dat er ook vervelende gevolgen zijn van operatie: niet fatsoendelijk kunnen eten op restaurant, misselijk/flauw na eten suikers, vitaminetekorten, niets van alcohol kunnen verdragen, ... Dit zijn allemaal mogelijke gevolgen die frequent voorkomen.

Wees er dus zeker van dat je ondanks HEEL hard je best doen, geen alternatief hebt.



Tja, dat is ook het stuk wat me tegen houdt, en al zo lang tegen hield.



Mijn rationele kant denkt; geen alcohol kunnen drinken is vervelend, niet veel kunnen eten als je uit eten gaat is vervelend, veloverschot is vervelend.

Morbide obesitas is gevaarlijk en daar wordt je gewoon geen honderd mee. Zonder alcohol kun je perfect honderd worden.



Daarom schreef ik al, ik weet dat het ingrijpend is en dat het geen wondermiddel is, maar het is misschien wel een de enige blijvende oplossing.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Hiem, het schijnt dat je idd bepaalde dingen niet meer kunt verdragen maar dat is per persoon verschillend.

In principe kun en mag je na een GBP alles eten.



Ik weet ook niet hoe lang het bij je collega geleden is? Schijnt dat dat namelijk wel even kan duren voor je weer alles kunt eten



Toetjes hoeft geen probleem te zijn maar je kunt idd van bepaalde dingen dumpings krijgen. Dat je ineens heel beroerd wordt. Maar ook dat schijnt aanvoelen te zijn en trial and error.

Het is ook wel die dingen waar ik bang voor ben, maar aan de andere kant kan het zo ook niet meer verder dus.
668, the neighbour of the Beast
wat een lastige keuze zeg!



een vriendin van mij heeft met een maagband haar halve gewicht verloren en een andere vriendin is met een GBP van 120 naar 70 kilo gegaan



beiden zijn er erg blij mee, het was ze zonder die ingreep nooit gelukt



ik hoop dat je voor jezelf tot en goede beslissing gaat komen, succes daarmee!
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 15 augustus 2015 @ 21:17:

Een collega heeft een GB gehad. Het was heftig maar ze is veel afgevallen (zo veel dat ik haar erg muizig vind geworden). Wel heeft ze nog steeds problemen met eten: ze kan geen zuivel verdragen of mag dat niet meer, weet ik niet precies. Van vis moet ze spugen en in plaats van fruit moet ze vitaminepillwn slikken. Van een zoet toetje is zij en haar mede GB'ers beroerd, volgens mij heet dat 'dumping'.



Ze is afgevallen, maar als ik zie wat ze er allemaal voor moet laten.. Ook uit eten is niet echt gezellig omdat ze zo weinig kan en mag eten.

Geen zuivel als in geen kaas? Oei, dat zou ik toch wel 'n dealbreaker vinden!

En uit eten gaan is toch ook één van de geneugten van het leven.

Mijn enige oprechte reden om slank(er) te willen zijn/blijven is dat het fijner voelt als je pens je niet in de weg zit als je je veters wil strikken, je hebt zoveel meer bewegingsvrijheid. Oud hoef ik niet te worden.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 15 augustus 2015 @ 21:20:

[...]





Tja, dat is ook het stuk wat me tegen houdt, en al zo lang tegen hield.



Mijn rationele kant denkt; geen alcohol kunnen drinken is vervelend, niet veel kunnen eten als je uit eten gaat is vervelend, veloverschot is vervelend.

Morbide obesitas is gevaarlijk en daar wordt je gewoon geen honderd mee. Zonder alcohol kun je perfect honderd worden.



Daarom schreef ik al, ik weet dat het ingrijpend is en dat het geen wondermiddel is, maar het is misschien wel een de enige blijvende oplossing.



Dan is het goed! Heb gewoon genoeg patiënten gezien en het is natuurlijk niet hetzelfde als mager zijn door een dieet.

Maar ondanks dit alles waren ze wel gelukkiger dan voordien! Dus obesitas < afvallen met GB < afvallen zonder GB.

Dus als jij zeker weet dat genoeg afvallen zonder GB niet lukt : ga ervoor!
Alle reacties Link kopieren
In 2005 maagband gehad. 51 kilo afgevallen.

Daarna scheurde dat bandje door mijn maag heen.

In de tijd tussen dat en mijn gbp ben ik 20 kilo aangekomen. Omdat het bandje open stond. Lekker die maanden alleen maagzuur tabletten gegeten.



Na mijn gbp niks, nada noppes afgevallen. Geen grammetje.

Ik begon zelfs aan te komen.

Nu is er ontdekt dat ik alleen met dat maagbandje ben afgevallen omdat ik een soort van boulimia had. Een niet psychische, gewoon lichamelijk.

Een hap en ik gaf over.

Tja. Dan val je wel af.



Nu ben ik een heel streng dieet aan het doen. Fruit/groentensap als ontbijt en lunch en vegetarische en/of plantaardige maaltijd savonds.

Ik ben nu 5 kilo in 6 welen afgevallen.



Voor mij is het dus een positieve negatieve ervaring geweest.

Ik ben heel blij met de kilos die er af zijn.

Maar het is zowel lichamelijk als psychisch heel heel erg zwaar voor me.



Als je meer van me wil weten, je weet me te vinden 😉💋
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
Oh en met maagbandje kon ik geen vlees en brood meer eten, of nou ja eigenlijk niks meer maar daar werd ik meteen heel ziek van.

Met Gbp kan ik alles eten en word ik alleen ziek van hele zoete producten zoals ijs. Het zogenaamde dumping syndroom.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
ene vriendin verdraagt trouwens geen bruinbrood meer en beiden slikken levenslang vitamines
Alle reacties Link kopieren
Die levenslang vitamines, tja. Beter dan levenslang bloeddruk meds. 😄
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige topic heb ik gehad over een onderzoek in Engeland waaruit gebleken is dat het praktisch onmogelijk is om blijvend een normaal gewicht te bereiken op eigen kracht.

Jij weet dat nog wel in elk geval denk ik he Red?



Dit is ook wel iets wat mij gesterkt heeft in het feit dat ik misschien niet gewoon een slappe trut ben maar dat ik niet de enige ben die het niet lukt. Mijn huisarts zei dat ook trouwens, van morbide obesitas op eigen kracht afvallen naar een gezond gewicht is quasi onmogelijk.



Heb hier net de link gevonden:

KLIK
668, the neighbour of the Beast
Nou Marels, ik vind het een hele stap. Ik denk er ook weleens over. Doe nu het Cambridge dieet en ik vind het zwaar. Ook m'n hele leven al te zwaar (nou ja, sinds de pubertijd) en al van alles geprobeerd.

Wacht die informatieavond af en praat met mensen die de operatie hebben gedaan. Maak een lijst met voors en tegens, die voor jou gelden (niet wat anderen vinden) en beslis op basis daarvan.

En heel veel succes, het lijkt me een hele worsteling om tot een beslissing te komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme1973 schreef op 15 augustus 2015 @ 21:27:

ene vriendin verdraagt trouwens geen bruinbrood meer en beiden slikken levenslang vitamines

wel wit brood?



vitamines moeten slikken lijkt me het minst vervelend, denk dat de meeste mensen sowieso wel vitamines slikken als in multivitamine, b en d bijv
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Hou er wel rekening mee dat je misschien nooit een gezond gewicht krijgt. Ik ben nog stteds na al die kilo's morbide obees.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
OLLA, klinkt heftig... Je valt nu wel af, maar niet heel veel voor het strenge dieet dat je volgt. Hopelijk lukt het je straks om een nieuw eetpatroon te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Maagband doen ze eigenlijk al niet meer vanwege risico op complicaties.



En inderdaad, vitamines slikken doe ik liever dan bloeddrukmedicijnen.

En ik heb liever teveel vel dan dat ik zo zwaar blijf en mijn hart en gewrichten zo belast....

Dat was de rationele kant weer he
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven