Lijf & Lijn alle pijlers

Ik WIl, MOET en ZAL afvallen!

09-11-2014 09:26 47 berichten
Jeetje, hier zit ik dan. Zondagochtend, een week na de start van mijn poging tot afvallen. De weegschaal gaf aan dat ik 2 ons ben afgevallen. 2 ons!!



Een hele week letten op wat ik eet. Ongezonde tussendoortjes en snaaien op de bank achterwege gelaten. Getracht regelmaat in de gate te houden. En dan blijkt het resultaat miniem. Kan wel janken!



En dan ben ik bij het punt aangekomen dat ik wil afvallen, moet afvallen en zal afvallen. Echter ik heb geen idee hoe ik dat op verantwoorde manier dien aan te pakken.



Op dit forum veel topics over afvallen, sommigen 1567 pagina's lang of reeds gevorderd tot deel 3.

Daarbij durf en wil ik me niet aansluiten. Voelt namelijk alsof ik pas instap wanneer de anderen al successen geboekt hebben die ik nooit kan inhalen.



Zucht!
Misschien krijg je veel meer calorieen binnen dan je denkt? Ik heb me aangemeld bij fatsecret.nl en daar vul je in wat je eet en hoeveel calorieën dat zijn. Ook rekenen ze uit hoeveel calorie een je binnen mag krijgen als je wilt afvallen icm je lengte, gewicht en streefgewicht.

Heel leuk en makkelijk!

Ik schrok me kapot hoeveel calorie een ik binnenkreeg, terwijl ik in mijn gevoel zwaar aan het opletten was! Bij mij ook geen tussendoortjes , enkel ontbij, lunch en diner, en toch veel te veel calorie een per keer.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een duidelijk plan voor jezelf? En combineer je het met beweging?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ps. je hoeft niet zelf de calorieën in te vullen, dat rekent de website voor je uit, heel handig!
Alle reacties Link kopieren
Ajb geen calorieën gaan tellen.



Je bent een week bezig. Een week... wat had je dan verwacht aan resultaat? Je gewicht is nooit helemaal stabiel en fluctueert wat, dus zo'n week zegt niks. Mijn advies: pas dingen blijvend aan. Dan zal het niet zo snel gaan, maar wel grotere kans op blijvend gewichtsverlies.



Hoeveel wil je kwijt? Hoe meer overgewicht je hebt , hoe sneller het in eerste instantie zal gaan, en vice versa als het dus wel meevalt met je overgewicht. Hou dat ook in gedachte.
Ik heb nog nooit een serieus dieet gevolgd. Wil het ook nu veel liever doen door middel van bewustwording leefpatroon en eetpatroon. Ik weet dat het daaraan bij mij schort.

Geen regelmaat. Soms de hele dag door eten waar ik zin in heb zonder honger te hebben, soms door drukte vergeten te eten. Te weinig drinken. Te weinig beweging. Geen kennis van gezonde combinaties. Het voelt alsof ik mij momenteel in een wolk van calorieën en ongezonde dingen bevind.

En juist omdat men leest dat bij overgewicht de eerste periode de kilo's zouden slinken had ik meer verwacht.

Bewustwording van calorieën lijkt me toch wel een goede. Maar ik wil het gezond gaan aanpakken. Geen crashdieet om vervolgens zwaarder te worden dan voorheen. Ik neig zeer naar alles of niets. En dat moet ik in de gate houden.
Alle reacties Link kopieren
"de eerste periode" is NIET de eerste week! Heb geduld! Ik kan soms twee weken hetzelfde gewicht op de weegschaal te zien krijgen, en dan ineens 2 kilo lichter zijn. En bedenk gewoon dit: met je oude vertrouwde eetpatroon was je nu misschien twee ons zwaarder geweest. Met je nieuwe eetpatroon ben je twee ons lichter. Winst = winst
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
Kcal bijhouden kan best verhelderend zijn om je bewust te worden van waar jou knelpunten zitten.



Weeg niet te vaak. Iedere week heeft geen nut wat tijdens je cyclus wisselt je gewicht. Bij mij soms wel 1,5 tot 2 kg. Kies 1 moment per maand. (Bijv. 1 wk na de eerste dag van je menstruatie)



Probeer eerst eens een maand op te letten op wat je eet en meer te bewegen. Eet regelmatig, drink voldoende, beweeg dagelijks en slaap genoeg. Zet in je telefoon een alarm als het lastig is om zelf regelmaat aan te houden. Weeg je na een maand en kijk en beslis dan verder wat je doet.



Weeg je na een maand.
Been there, done that, got the T-shirt.
Heb geduld!!

Ik ben 3 jaar geleden 18 kilo afgevallen. Maar de kilo's zijn er pas af gegaan nadat ik al ruim een halfjaar naar een diëtist ging.

Bij mij duurde het echt lang om m'n eetpatroon om te gooien en tot die tijd wilde m'n lichaam niet afvallen. 😉
Alle reacties Link kopieren
Goed uitgangspunt lijkt me qua regelmaat. Ik zou beginnen met plannen. Bedenk bijv de dag van te voren wat je gaat eten de volgende dag, zowel ontbijt, lunch en avondeten als tussendoor. Dan is er minder risico op slechte last minute keuzes.



Ik geloof zelf niet zo in calorieën. Neem noten: veel calorieën, maar gezongen, goede vetten en ze vullen goed. Prima voor tussendoor of door je ontbijt.



Je moet een ritme vinden dat voor jou werkt, dat zul je zelf uit moeten puzzelen. Maar als dat eenmaal lukt, dan is het minder moeilijk dan ik had gedacht! Dat is mijn ervaring uit.
Rot hoor. En wat ga je doen als je gestopt bent? Nog dikker worden?
Jullie vechten ook met jullie gewicht? De een kan eten wat hij/ zij wil, de ander hoeft maar naar eten te kijken en komt daarvan aan.



Wanneer ik op het net kijk vliegt de informatie mij om de oren. Heel veel en vaak ontzettend verschillend.

De een zegt geen koolhydraten en veel fruit, de ander zegt normaal fruit en voldoende boterhammen.

Noten schijnen veel kalorieen te hebben, maar wel gezonde voedingsstoffen. En vervolgens weet ik niet meer wat ik wel en niet moet eten.



Plan maken! Dat ga ik doen!
Blommit, dat is niet de bedoeling. Ik wil het juist nu verstandig aanpakken. Wil echt!
Alle reacties Link kopieren
Het is heel persoonlijk is mijn idee. Ik eet bijna geen brood meer. Niet vanwege de hype, maar omdat ik het niet lekker vind en daarom slecht lunchte en ontbeet. Dus dit werkt voor mij, maar misschien niet voor een ander. Ik zou iig zeggen zo puur en onbewerkt mogelijk eten en zo min mogelijk suiker (vaak een trigger) als uitgangspunten.



En een ding zal het altijd wel blijven, eten en gewicht. Maar ik ben 25 kilo afgevallen in een klein jaar en nu al ruim een half jaar stabiel, dus ik heb er vertrouwen in dat ik dit kan handhaven.
quote:De een kan eten wat hij/ zij wil

Die personen hebben meerdere hobby's dan eten en zijn daardoor niet zo gefocust op dat ene, niet zo gretig en kunnen dus stoppen zodra ze genoeg hebben. Dat kán overigens zomaar ineens veranderen en dan worden ook zij dikker en gaan ook aan de diëten.



Jij bent dus niet hetzelfde dus het heeft geen zin om je met de "natuurlijk" slanken te vergelijken. Voor jou (en voor de meesten) zal het altijd een strijd blijven. Je moet niet kwaad op je noodlot blijven want dan ben je in feite boos op jezelf.
Alle reacties Link kopieren
To, kom lekker gezellig met ons meeschrijven bij "Dag kilo,dag dag!"



Bij ons gaan de kilo's ook niet heel hard eraf maar wij zijn blij met iedere onsje eraf!
Prrrr, mauw miawwwww.
2 ons. Nou en? Dat is om en nabij een kilo per maand. Ben je over een jaar ruim 10kg kwijt. Liever 10kg in een jaar en het dan volhouden dan 10kg in 3 maanden en dan een jaar later weer terug bij af zijn.



Calorieen tellen zou ik met beleid doen. Het gaat niet alleen om calorieen maar ook om waar je ze uit haalt. Als een koekje en een boterham net zo veel calorieen bevatten kun je beter voor die boterham gaan bijvoorbeeld omdat die je beter vult en meer energie geeft.



En wat doe je aan beweging?
In verband met afspraak iets na lunchtijd mijn lunch zojuist naar voren verplaatst.



-Ochtend 1 broodje met ongezond beleg (een voorverpakte salade met kip/ Johma) en 1 koffie.

-Lunch een bakje naturel yoghurt met1 mandarijntje en 1 peer en een handje Kellogs voor de knapperigheid en glas water.

-Diner zal aardappelpartjes, schnitzel en boontjes worden.



En ja, ik heb net mijn lunch gegeten en verheug me nu al op het avondeten!



Ik wil tussendoor voldoende water drinken en tussen nu en diner een tussendoor. Ik denk daarbij aan fruit.
Alle reacties Link kopieren
Is dat niet best wel weinig wat je eet? Je kan eens op de site van het voedingscentrum zo'n voedseldagboek invullen. Heb ik ook wel eens gedaan, en het geeft wel inzicht. Overigens eet ik volgens de site altijd te veel, maar ik ben een stuk langer dan gemiddeld, dus dan mag dat neem ik aan ook wel



Overigens ben ik wel opgevoed met veel structuur: Tussen ieder 'groot' eetmoment een tussendoortje. Je moet natuurlijk wel je metabolisme op gang houden. En voor dat tussendoortje een stuk fruit is prima hoor! Je kan ook kiezen voor een handje noten, of wortels oid. Een biscuitje of een koekje op z'n tijd moet natuurlijk ook gewoon kunnen.
Ik ben nog op zoek naar wat voldoende is. Te veel eten wil ik niet meer, te weinig eten is blijkbaar evenmin goed.



Nu even afkicken van al die onnodige slechte ongezonde troep is mijn start. Van daaruit zal ik een gezond patroon moeten vinden.



Man was zojuist naar winkel gegaan en hij had inderdaad noten meegenomen. IN CHOCOLADE!

Heel lief van hem, maar laat dat nou net niet goed zijn.
Site voedingscentrum ga ik checken.
Alle reacties Link kopieren
Pure chocolade wordt in de voedingszandloper wel aangeraden als iets om te eten. Nu ben ik niet per se fan van die zandloper, maar het komt me wel goed uit Hoe dan ook, als je toch graag iets van chocola wilt eten, kies dan voor pure chocola.



Denk je dat het mogelijk is voor je om een routine te krijgen mbt je voedingspatroon? Dan hoef je niet meer de keuze te maken of je iets wel/niet eet, maar dan doe je het vanuit gewoonte. Zal wel even duren voordat je daar bent natuurlijk, maar het is misschien de moeite waard om ervoor te gaan. Moet man natuurlijk wel een beetje mee werken



Wat wij bij mijn ouders deden, is altijd gezamenlijk een 'break' waarin we koffie oid hadden. Dan maak je er echt een momentje van. Volgens mij helpt dat ook wel in het bewust eten. Dus niet tijdens het doen van het een of het ander een koek weg eten, maar er gewoon samen even lekker voor zitten.
En wat drink je op een dag? Ook daar kan soms nog behoorlijk veel suiker in zitten.

Hoeveel beweeg je?



Dat eetdagboek van het voedingscentrum heeft mij ook goed inzicht gegeven in wat ik op een dag zoal at. Daar tellen niet alleen calorieën, maar ook voedingsstoffen.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: geen paniek, afvallen duurt lang. Echt lang, langer dan een paar weken of maanden.



Goed dat je het roer om wil gooien, maar ik lees veel vage dingen:

- ik heb geen idee hoe ik op een verantwoorde manier moet afvallen

- ik wil meer bewustwording

- ik wil eerst afkicken van de slechte troep, dan komt een goed eetpatroon vanzelf

- ik neig naar alles of niets

- geen kennis van gezonde combinaties

- op zoek naar wat voldoende is



Mijn advies: schakel een diëtiste in. De wereld van de voedselwijsheden is groot, verwarrend, en spreekt zichzelf regelmatig tegen. Als je daarin gaat ronddwalen met een achtergrond van ongezonde gewoontes en weinig kennis, is de kans heel groot dat je maar wat doet, het niet werkt, en je motivatie verliest.



Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden; allemaal draaien ze om matigheid en gezond voedsel. De details verschillen. Zo zweren sommige mensen bij 'geen granen' terwijl anderen totaal geen last hebben van hun dagelijkse boterham. En de één houdt verbiedt zichzelf dingen, terwijl de volgende een dag heeft waarop alles mag en weer de andere elke dag iets lekkers eet maar dan klein.

Om daar niet in verstrikt te raken, zou ik echt met een diëtist een plan maken voor een leefstijl die past bij jou en die je goed vol kunt houden. En dan 'gewoon' verstand op nul en gaan.
What a nuanced anxiety
Dit dieet ga je niet volhouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven