Lijf & Lijn alle pijlers

Ik wil zo graag de handstand kunnen!

02-12-2014 17:42 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, een beetje onzinnig is dit topic natuurlijk wel, want mijn man is niet vreemd gegaan, ik denk niet dat ik zwanger ben, ik heb geen hulp nodig bij huishoudelijke raadsels en ik heb ook al geen medisch raadselachtige jeuk aan mn bil. Dus geen typische viva-vraag ben ik bang. Maar... Ik zou zo graag op mn handen willen kunnen staan!



Ik was altijd dat kind dat bij gym als laatst gekozen werd, omdat het altijd gebeurde dat ik halverwege de voetbalwedstrijd in het gras zat te dromen en heel de bal vergeten was. Ik zat nooit op een sport, ik verslond de bibliotheek. Ik kon dus ook nooit dingen als in het klimrek aan mn benen hangen, of touwtje springen, of (oh gruwel) in een touw omhoog klimmen. Nu ben ik halverwege de 30 en ben ik bezig aan een soort van fysieke inhaalslag

Maar wat ik dus nog steeds nooit gedaan heb: de handstand.

Ik heb mezelf daarnet geconfronteerd met een muur maar ik weet verdorie niet eens hoe te beginnen. Ik ben bang dat mn handen te dichtbij de muur uitkomen, of juist te ver weg. Moet ik heeeel hard mn benen opgooien? Gaat het altijd goed?

Ik kan al wel op mn hoofd staan overigens! Maar de handstand, hoe begin ik daaraan?





En: kunnen jullie 'm nog?



PS

Ik kan sinds kort ook hoepelen, jongleren en ergens in klimmen
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Pfoe nee, ik kan ook geen handstand.

Wel een radslag
Alle reacties Link kopieren
Haha, de handstand is eigenlijk best ingewikkeld. Zorg dat je iemand in de buurt hebt als het voor het eerst doet. Zijn je armen gespierd? Dat is een voorwaarde. Anders val je (echt hard) op je hoofd.



Je moet ongeveer 20 cm van de muur af met je handen, behalve als je dikke billen hebt, neem dan 30 cm. Heb je wel eens een radslag gemaakt? Dan is de start hetzelfde, behalve dat je je handen naast elkaar neerzet, dus op een rechte lijn. De beweging moet al starten als je naar voren buigt om je handen neer te zetten. Dus dat mag met snelheid. Je handen zijn alleen maar de 'hefboom', de plek waar je 'overheen' beweegt. Maar houd ze stevig op de grond en buig je ellebogen een beetje. Dan stoot je met je hielen tegen de muur en dan houd je jezelf als een 'plank'. Et voila
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het nog steeds.



Phoe, leg iets van een kussen onder je hoofd voor het geval het niet goed gaat. Bij mij ging dat meestal op gevoel. En idd begin tegen een muur.



Ga op turnen? Wellicht kunnen zij je beter helpen?
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan `m nog en ergens is dat een godswonder want ik ben te zwaar. Vroeger was ik zo licht als een veertje, mijn armen hielden mijn lijf prima, nu is dat een beproeving.

Radslag kan ik trouwens ook nog.



Tips?

Zet een sterk iemand naast de plek waar je benen terecht gaan komen, diegene kan je opvangen.

Zet niét eerst je handen neer om vervolgens je benen op te gooien, dat werkt niet. Neem een "aanloopje" van één stap. Zet je handen zo'n 30 cm van de muur en gooi je benen op, niet te hard maar zéker niet te zacht. Als je eenmaal staat merk je hoe makkelijk het eigenlijk is.

Succes!
...
Goh, vroeger kon ik dat wel, heb het nu al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren niet meer gedaan. Geen idee of ik het nog kan.



Wat ik me herinner is dan je 1 knie optrekt en je handen in de lucht doet, en dan gooi je jezelf voor over. Soms gaat het te hard, dan botsen je benen tegen de muur maar dan ga je vanzelf weer terug.



Wat ik altijd gewild heb is flikflakken... nooit geleerd omdat ik op ballet zat en niet op turnen, en dat vind ik nog altijd jammer. Zelf nooit geprobeerd om te doen, want ik vond het wel een beetje eng, maar zoooo cool!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe m trouwens ook graag in het zwembad, handen op de rand en hoppa, zo het water in. Dat plonst zo leuk maar ik word er wel super duizelig van!
...
Ja ik doe nog wel eens een handstand.



Net als de tip van anderen: zorg ervoor dat een sterk iemand je goed kan opvangen, desnoods een beetje omhoog kan trekken als je op je handen staat en je door je armen neigt te zakken. Bouw het langzaam op, om aan het gevoel 'andersom' te staan te wennen.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger liep ik op mijn handen de straat uit maar nu maak ik echt geen handstand meer. Plaats je handen niet te dicht op de muur, ca 40 centimeter, gooi één been omhoog en het andere er meteen achteraan. Armen helemaal gestrekt houden. Niet vanuit stilstand. Doe het voorlopig niet als je alleen bent.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Leuke uitdaging. Je kunt ook eerst een paar keer met je voeten op en stoel gaan staan met je handen op de grond. Of voor de muur andersom gaan staan dan voor de handstand en met je voeten naar boven lopen. Pas wanneer je daar op je gemak bij bent een handstand tegen de muur proberen.



Zie ook deze uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=0WCAmeqQnSE
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 36 en zit (weer) op turnen. Een heel gevarieerd groepje in de leeftijd van 15 tot 40 jaar en iedereen turnt op haar eigen niveau. De één leert een handstand, radslag of overslag, een ander is bezig met flickflacks, salto's en schroeven.



In jouw buurt is vast ook wel een club die zo'n 'seniorengroepje' heeft!
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Je zet je handen op de grond en dan zet je af. Meestal kom je eerst terug op je benen. Dan zet je iets harder af, totdat je omzwaait. Je triceps moeten je gewicht kunnen torsen.



Losse handstand werkt iets anders want dan heb je geen momentum en draait alles meteen om de kracht in armen, borst en schouders waarmee je je opdrukt.
Alle reacties Link kopieren
en vooral core.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je wat ouder bent (geen 16 meer) dan zal je verrast zijn over de druk in je borst. Je hebt dan opeens moeite te ademen, terwijl je dat als kind totaal niet had.
Alle reacties Link kopieren
Goed filmpje! Oh, zo op je handen gaan staan en blijven staan zoals zij doet, dat wil ik dus ook!



De radslag, nee die kan ik al helemaal niet. Daar heb ik in mn woonkamer ook echt geen ruimte voor

Ik begin een beetje sterkere armen te krijgen en ik heb een mooie maar geen dikke kont al zeg ik het zelf Dus zo tussen de 20-40 cm van de muur als je jezelf er tegenaan wil gooien. Iemand er naast zetten. Tja, dat is dan even problematisch. Ik heb hier momenteel alleen gezelschap van honden en pas weer zaterdag een man tot mijn beschikking. Ik weet wel nu al dat hij mij dan mag gaan 'vangen'. Hij is al een tijdje mijn lief, dus hij zal wel niet vreemd opkijken
Zeg maar Spijker.
Hahaha wat een leuk topic. Lekker vrolijk. Ik ga het ook straks na jaren ook weer eens proberen. Gewoon. Omdat het kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tijd voor turnen, ik ben al net begonnen met (wat ik als kind ook nooit heb gedaan) paardrijlessen

Ik volg sinds kort wel paaldanslessen en ik kan op mn kop in de paal gaan hangen en dan vanuit daar naar de handstand. Ik weet dus zeker dat mn armen me wel kunnen houden. Ik weet alleen niet hoe ik er zonder paal in kom!

Maar dat filmpje heeft me op ideeen gebracht, misschien moet ik het eerst eens zo proberen. (later, na het eten)
Zeg maar Spijker.
quote:blommit schreef op 02 december 2014 @ 18:02:

Als je wat ouder bent (geen 16 meer) dan zal je verrast zijn over de druk in je borst. Je hebt dan opeens moeite te ademen, terwijl je dat als kind totaal niet had.Interessant, en hoe komt dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:blommit schreef op 02 december 2014 @ 18:02:

Als je wat ouder bent (geen 16 meer) dan zal je verrast zijn over de druk in je borst. Je hebt dan opeens moeite te ademen, terwijl je dat als kind totaal niet had.Ik was het typische asthmatische boekennerdje. Geloof me: dingen zijn nu beter dan vroeger als kind
Zeg maar Spijker.
Ik kon ook altijd de handstand tegen de muur. Geen idee of ik het nog kan, het is vooral dat ik nu te bang ben om het te proberen
Tof dat je kan jongleren Spijker! Ik heb het 10 jaar geleden ook geleerd, nooit gedacht dat ik zoiets zou kunnen. Gaaf als het lukt hè?
Alle reacties Link kopieren
Haha leuk topic..

De 1e reactie van lionlily is goed!! Zo moet hij...



Ik kan m nog steeds zo ook de radslag en ik doe elk jaar een salto achterover op een grote trampoline.. gewoon omdat ik bang ben dat ik het anders niet meer durf... het gaat wel elke kilo uhhhmmm jaar moeilijker haha
Alle reacties Link kopieren
wat een leuke uitdaging



Ik zou eerst beginnen met de handstand verkeerd om; met je voeten langzaam tegen de muur opklimmen en je handen dichter naar de muur zetten om het gevoel en je schouderstabiliteit te oefenen.



Als dat goed gaat is de volgende stap je handen vast op de grond zetten en dan rustig je benen (knieën niet te veel buigen, de muur is dan dichterbij dan je denkt )de lucht in zwaaien, ook dit weer totdat je een goed gevoel hebt hoe je je schouders (en nu ook je romp) stabiliseerd.



Daarna komt het ´echte´ werk; ongeveer een halve lengte van de muur afstaan, armen al gestrekt langs je hoofd, 1 been voor het andere (geen mega grote stap). Op het moment dat je armen en romp naar voren en beneden gaan, gaat je achterste been al (zo gestrekt mogelijk) de lucht in en op het moment dat je handen op de grond staan zet je nog af met het andere been.
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Vroeger deden we de handstand met een rijtje van vijf meisjes. Dat was nog eens een uitdaging. De eerste dicht bij de muur met de benen zo wijd mogelijk (ik meestal, want ik was een turner). De volgende handstandde daar overheen, en dan de volgende, de volgende, de volgende. Tot het niet meer kon en dan stortte het hele zaakje in (of het lukte om een voor een terug te gaan, was prachtig )...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist de flik flak gegoogeld. Zo erg is het nog met mij: ik wist niet eens wat dat was

Dat lijkt me echt waanzinnig om te kunnen. En dat je die dan gewoon achteloos even doet, op het strand. Of gewoon voor de gein buiten de supermarkt nadat je je wagentje terug hebt gezet.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven