Lijf & Lijn alle pijlers

Kan ik een marathon lopen?

15-02-2014 16:01 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen heb ik deze docu gezien over normale mensen die gingen trainen voor de marathon. Opzich sport ik wel en doe ook aan hardlopen, maar nog echt wel kleine rondjes, want ik ben net klaar met de training van Evy.

Het lijkt me wel gaaf om een keer een marathon te lopen en ik wil weten of jullie er misschien ervaring mee hebben. Zijn er ervaren lopers dioe tips hebben voor me?
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 09-05-2014 08:49
Reden: link naar blog verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kon vroeger ook niet lopen. Heb geen marathon gelopen, maar een halve en door gewoon goed te trainen met een goede trainer was dat opeens een makkie.



Daarna had ik er geen zin meer in en ben gestopt met lopen, wilde het weer oppakken, maar nu ben ik zwanger dus stel het maar even uit. Maar ik weet zeker, als ik een halve marathon zo kan lopen, kan ik ook een marathon lopen en kunnen andere vrouwen het ook.



Je moet alleen goed en regelmatig trainen en daar zit hem vaak de crux.
Bijna iedereen kan een marathon lopen, als je er maar goed voor traint. Het loont om je vooral in de beginfase te laten coachen door een loopcoach. En bedenk je dat trainen voor een marathon zeker 3 a 4 trainingsmomenten per werk vraagt!
Alle reacties Link kopieren
Je kan alles, als je maar traint en rustig opbouwt. Ik stop iedere keer na 5 km, omdat ik voor meer geen tijd en zin heb ;)
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je reactie, dus eigenlijk is het slim om een coach te nemen? Ik loop nu 5 km in 30 minuten ongeveer. En ga de ene week drie keer maar ook wel eens twee en ik ga naar de sportschool.



Is er naast het nemen van een coach nog wat meer wat ik kan doen, ik heb ook wel van die schema's gezien die je kan downloaden. En van die hardloopcursussen.
Denk je dat alleen 'bijzondere' mensen een marathon lopen? Juist iedereen heeft tegenwoordig wel een keer een marathon gelopen heb ik soms het idee. En zo is het ook wel, bijna iedereen kan een marathon lopen, het is een kwestie van goed trainen. Het internet staat vol met trainingsschema's voor een marathon, ook voor beginners. Dus ja, ook jij kan een marathon lopen! (je hoeft echt geen coach te nemen, maar het kan wel leuker zijn als je bijvoorbeeld met iemand of met een groep traint)
Die schema's die je kunt downloaden zijn voor korte afstanden wel prima, maar voor langere afstanden is het wel beter om met een persoonlijk schema van een hardloopcoach te trainen. Bij de meeste hardloop cursussen wordt er ook een persoonlijk schema opgesteld en kom je bij mensen in een groep met ongeveer hetzelfde niveau en doel, dus als je die in je omgeving hebt is dat ook een leuk idee. Zelfstandig met een download schema trainen kan wel, maar dan moet je vooral in het begin erg scherp zijn op je eigen looppatroon en goed in de gaten houden of je geen (overbelastings) blessures op loopt.

Sportschool trainen is een goede aanvulling op het hardlopen, maar je zult echt 3 a 4 keer moeten hardlopen. Je lichaam moet wennen aan de overbelasting die een marathon eigenlijk is. Ook wordt in de trainingsleer algemeen aangenomen dat 3x trainen per week de minimale hoeveelheid is om vooruitgang te boeken, 2x trainen is onderhoudstraining.
Alle reacties Link kopieren
Aks je je erop toelegt zal je het vast kunnen. Vraag is: waarom zou je het willen? Het idee een keer een marathon te lopen kan wel gaaf zijn, maar de training, en de marathon zelf ook, is vooral een kwestie van veel bloed, zweet en tranen. En tijd, heel veel tijd. Het lijkt me ook een flinke aanslag op je lichaam. Wat endomiel ook al zegt: het is eigenlijk gewoon een overbelasting van je lichaam.
.
Alle reacties Link kopieren
Paar tips als je echt goed gaat trainen:

-Draag altijd een supergoede sportbeha en hele goede schoenen.

-Er zitten altijd off-days tussen je trainingsdagen, volgende keer beter.

-Neem goede muziek mee voor onderweg, dit helpt je echt door dipmomenten heen.



Ik heb nooit een (halve) marathon gelopen, maar wel mijzelf in dik 4 maanden naar de Dam tot Damloop toe getraind. Poe, wat voelde dát stoer en geweldig!
Alle reacties Link kopieren
quote:sportbetty schreef op 15 februari 2014 @ 16:11:

Dankjewel voor je reactie, dus eigenlijk is het slim om een coach te nemen? Ik loop nu 5 km in 30 minuten ongeveer. En ga de ene week drie keer maar ook wel eens twee en ik ga naar de sportschool.



Is er naast het nemen van een coach nog wat meer wat ik kan doen, ik heb ook wel van die schema's gezien die je kan downloaden. En van die hardloopcursussen.



Ik ben bij zo'n groepje gaan lopen, gewoon omdat het leuk was, en vandaar uit verder gegaan. Dat stimuleert enorm. Wij liepen vanuit die groep ook met een kleiner groepje voor de halve marathon en dat loopt echt een stuk prettiger dan in je eentje steeds die km maken. Wij hadden ook een hele goede trainer trouwens, dat scheelt ook enorm.



Dus ik raad je aan om met meerderen te gaan trainen.
Alle reacties Link kopieren
Als je benen hebt dan zou het toch moeten lukken?



Ik zou het zelf echt niet willen, dat zou me zoveel tijd kosten dat de lol er voor mij snel af zou zijn. Ik vind het prima een paar keer per week een uurtje bezig te zijn met hardlopen, incl. warming up en cooling down, dus meer dan 7 km loop ik eigenlijk nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:sportbetty schreef op 15 februari 2014 @ 16:11:

Dankjewel voor je reactie, dus eigenlijk is het slim om een coach te nemen? Ik loop nu 5 km in 30 minuten ongeveer. En ga de ene week drie keer maar ook wel eens twee en ik ga naar de sportschool.



Is er naast het nemen van een coach nog wat meer wat ik kan doen, ik heb ook wel van die schema's gezien die je kan downloaden. En van die hardloopcursussen.



Wat iemand bedoelde met 3x trainingsmomenten is wel 3x een paar uur trainen, iig 1x een duurtraining uiteindelijk rond de 30-35-39 km. Met die afstanden ben je natuurlijk langer bezig dan een half uur en na de training ben je best wel moe als je niet zo getraind bent dat je regelmatig marathons loopt.



Het is niet erg, maar calculeer het wel in.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig zijn de tijdsmarges waarbinnen een marathon gelopen mag worden bij grote marathons zo ruim dat het voor bijna iedereen die er een beetje serieus voor traint goed te doen is.



Heb zelf inmiddels vele marathons (en ultra's) gelopen. Voor mezelf had ik bij mijn eerste marathon al wel zelf een limiet bepaald waar binnen ik de marathon zou moeten kunnen lopen alvorens van start te gaan zodat het een echte uitdaging voor me zou zijn een geen uitlopertje.



Ga er van uit om verantwoord een marathon te lopen en binnen een reëele tijd (dus geen uitlopertje) je behoorlijk wat duurvermogen nodig hebt om de pittige marathon training aan te kunnen. Ga daarbij uit van een jaar of drie serieus trainen. Bouw je duurvermogen eerst uit na een uur. Ga vervolgens werken aan een snelle 5 en 10km. Vervolgens ga je je duurvermogen verder uitbreiden waarbij je aan je snelheid blijft werken zodat je je tempo grotendeels mee kunt namen naar afstanden van 15km /10Em en halve marathons.



Train vervolgens een aantal keren naar een goede halve marathon en ga dan pas een marathon plannen.



Begeleiding in deze is inderdaad heel belangrijk. Er zijn schema's genoeg op het internet te vinden maar dat zijn globale schema's voor de gemiddelde mens. En bovendien leiden veel van die schema's naar het uitlopen van de marathon. Terwijl de doelstelling toch zou moeten zijn de marathon zo snel mogelijk te lopen. (het is tenslotte een wedstrijd- en al wil je die niet met anderen aangaan dan op zijn minst toch tegen je eigen kunnen).



En waarom je een marathon zou willen lopen? Gewoon de uitdaging, de euforie en verstandig opgebouwd valt het reuze mee het ongezond zijn van het lopen van marathons. Zeker als je er in betrekt wat voor bewuste en gezonde levenswijze aan het lopen van een marathon vooraf behoort te gaan.



Heb twee weken terug mijn laatste marathon gelopen en heb voor over 5 weken een hardloopwedstrijd over 62km op het programma staan. Vraag me niet tijdens de eindfase van de wedstrijd of het leuk is want dan spookt het heel vaak door mijn hoofd dat ik er definitief mee ga stoppen. Maar daags na de wedstrijd maak ik al weer volgende plannen. Het is gewoon verslavend. Het lopen op zich maar ook de drang om grenzen te verleggen.
iedereen kan dat, maar als je het verantwoord wilt doen zijn er wel een paar dingen.

- eerst de 10 km binnen het duur kunnen lopen (na een jaar)

- dan eens een halve proberen (na ca. 2 jaar trainen)

- na drie jaar ben je klaar voor een hele.



Trainen minimaal 3 keer per week

Beter 4 keer per week
Alle reacties Link kopieren
Het idee dat je voor een goed een goede marathon in de opbouw 30km of zelfs meer gelopen moet hebben is onzin. En zeker voorbij de 30km verschiet je meer kruid dan dat je opbouwt. Voor een eerste marathon kan het psychisch gezien misschien iets toevoegen om in de aanloop een keer een 30km gelopen te hebben. Veel belangrijker dan de duur van de langste duurloop is echter de trainingsomvang per week. En dan niet enkel het aantal km's maar dat in het kader van de intensiteit waarop die km's tot stand gekomen zijn. Zelf heb ik in mijn laatste marathons en zelfs ultra's niet veel verder getraind dan duurlopen van 2 uur (26/27km). Als je die trainingen slim aanpakt haal je daar meer rendement uit dan bij eindeloze lange rustige duurlopen en herstel je sneller zodat je de resterende 6 dagen die overblijven meer trainingsbelasting aankunt en dus uiteindelijk aan een hogere weekomvang en intensiteit kunt komen.



Niettemin ,hoe je het ook went of keert er gaat inderdaad veel tijd inzetten. Zelf zit ik in de voor laatste weken meestal rond de 90-100km. Daar komen corestabiltiy trainingen en loopscholing oefeningen bij.(en de tijd die ik kwijt bent met op fietsen naar de club) En vergeet ook niet de extra slaap die je in aanloop naar de marathon nodig hebt. Normaal gesproken heb ik acht uur slaap nodig maar de laatste maand van de marathon moet ik echt 9 a 10 uur pakken om voldoende en op uitgerust te zijn voor de volgende training. Maar een hobby mag tijd kosten en het is een leuke. tijdsbesteding. Alleen mijn ervaring is dat naast werk en gezin je wel een omgeving nodig hebt die je helpt die tijd te creëren.
Alle reacties Link kopieren
Sporten is goed, maar een marathon lijkt me eerder schadelijk en ook de kans op blessures erg verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet vooral niet te snel willen, want met een flinke verkoudheid of een kleine blessure lig je er al gauw een aantal weken uit. Dus liever Meds tips in je oren knopen dan je voornemen dit jaar nog een marathon te lopen...
Ja quattro, maar jij zegt ook al hele zinnige dingen over rechtspraak in NL...
Alle reacties Link kopieren
1. Waarom zou je het willen?



2. Totaal oneens met Baukje over finishtijden.



3. Als je het wel wil doen, trek er dan een paar jaar voor uit en neem een goede loopcoach in de arm.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Ik ben het het liefst oneens met Baukje, maar over finishtijden heeft ze zeker een punt. Niet vanwege de competitie of dat je anders de snelle lopers in de weg loopt. Maar puur vanwege je gezondheid. Als je geen 10 binnen het uur kan lopen zal je nooit binnen de 4 uur / 4.15 uur kunnen finishen. Er zijn amateurs die rustig 6 of zelfs 7 uur over een marathon doen. Besef je goed dat een belasting van 4 uur van je pezen en gewrichten hele andere koek is dan 6 of 7 uur. Hoe langer je er over doet hoe meer kans op (ernstige) blessures.
Alle reacties Link kopieren
Een paar heldere antwoorden, dankjewel! Ik ga er eens goed over nadenken. Op de vraag waarom ik het zou willen doen. Simpel het is leuk om ergens voor te gaan, als je levensveranderingen wil maken doe je dat net door hetzelfde te blijven doen. Ik weet nog niet of ik het leuk ga vinden, maar proberen kan geen kwaad denk ik. Toch?
Alle reacties Link kopieren
@ Sabbaticalmeds: Wat is er mis mee om een marathon in 4,5 tot 5 uur uit te lopen? Je loopt dan over deze afstand rond de 9km/uur, zeker voor de ongetrainde marathonloopster een mooie snelheid.

6 of 7 uur, ik vraag me dan ook echt af wat iemand bezielt.



Ik snap niet waarom Baukje het zo belangrijk vindt om een goede tijd neer te zetten en een ongetrainde marathonloopster vertelt dat een marathon niet een uitlopertje zou moeten zijn.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Alle reacties Link kopieren
@ Sportbetty: Je kunt het ook stap voor stap doen, hè? Je loopt nu bijvoorbeeld de 5km. Train vanaf nu voor de 10EM (damloop bijvoorbeeld) in september of oktober. En bekijk dan of je het leuk vindt om verder te trainen.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Florienepien schreef op 15 februari 2014 @ 20:55:

1. Waarom zou je het willen?



2. Totaal oneens met Baukje over finishtijden.



3. Als je het wel wil doen, trek er dan een paar jaar voor uit en neem een goede loopcoach in de arm.

Ik heb geen finishtijd genoemd. Alleen aangegeven dat ik voor mezelf wel gelijk tijdslimieten heb opgelegd bij diverse afstanden omdat ik zelf een wedstrijd uitlopen geen uitdaging/prestatie vind. En voor mezelf is dat ook een teken nog niet toe te zijn aan betreffende afstand. Ik train dus liever langer door tot ik echt toe ben aan een bepaalde afstand. Die discipline opbrengen is eigenlijk al de eerste grote stap in aanloop naar de marathon. Heb je die trainingsdiscipline niet dan zou je er niet aan moeten beginnen. Niet voldoende voorbereid aan de opbouw naar de marathon beginnen is vragen om blessures.



Of bedoel je dat ik zei dat het bij een wedstrijd om de tijd ging? Ja dat is nu eenmaal zo, heb ik niet zelf bedacht. Diegene die als eerste over de finish komt heeft gewonnen en gaat er met de prijs vandoor en van een ieder wordt de tijd geregistreerd. En er zijn marathons waar je 6 1/2 uur over mag doen maar er zijn er ook die je al na 2 uur en 10min. uit de wedstrijd halen als je nog niet op de helft bent. Daar is het hele hardlopen als wedstrijd sport op gebaseerd; afstand afgezet tegen tijd. Niemand weerhoudt je echter om binnen een wedstrijd op een rustig duurlooptempo te lopen. Dan heb je dus een marathon uitgelopen. Als je daar mee tevreden bent en je kunt het binnen sluitingstijd redden vind ik het prima. Ik loop die km's dan liever gewoon als duurlooptraining door de natuur. En ik vrees dat voor de uitlopers het lopen van de marathon een veel grotere belasting van het lichaam is dan dat is voor de lopers die zich wel optimaal hebben voorbereid.



Voor enkel uitlopen voldoen de vele schema's op internet vaak wel. Hoewel ik het vaak ook niet de meest logische weg vind. Echter wil je voor jezelf je grenzen opzoeken en wil je de marathon als echte uitdaging aangaan dan ben je toch van veel gerichtere trainingen en begeleiding afhankelijk.



Dat is althans mijn ervaring en TO wilde ervaringsverhalen. En mijn advies in opbouw is zoals hierboven reeds gepost.
quote:Florienepien schreef op 15 februari 2014 @ 21:37:

@ Sabbaticalmeds: Wat is er mis mee om een marathon in 4,5 tot 4 uur uit te lopen? Je loopt dan over deze afstand rond de 9km/uur, zeker voor de ongetrainde marathonloopster een mooie snelheid.

6 of 7 uur, ik vraag me dan ook echt af wat iemand bezielt.



Ik snap niet waarom Baukje het zo belangrijk vindt om een goede tijd neer te zetten en een ongetrainde marathonloopster vertelt dat een marathon niet een uitlopertje zou moeten zijn.IN vier uur een marathon uitlopen is prima, maar je loopt dan harder dan 10 km per uur. Als je rond de 9 zit, zit je dichter bij de 5.30 uur. Vier uur constante belasting is heel wat anders dan 5,5 uur constante belasting of erger nog 6 of zelfs 7 uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven