Lijf & Lijn alle pijlers

Kan ik een marathon lopen?

15-02-2014 16:01 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen heb ik deze docu gezien over normale mensen die gingen trainen voor de marathon. Opzich sport ik wel en doe ook aan hardlopen, maar nog echt wel kleine rondjes, want ik ben net klaar met de training van Evy.

Het lijkt me wel gaaf om een keer een marathon te lopen en ik wil weten of jullie er misschien ervaring mee hebben. Zijn er ervaren lopers dioe tips hebben voor me?
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 09-05-2014 08:49
Reden: link naar blog verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 17 februari 2014 @ 17:09:

[...]





Ikke niet. Ik heb flinke, ronde en gespierde billen. Ik heb nooit aan langeafstandslopen gedaan, wel veel sprint, hordenlopen en krachtnummers. Heb het squatten met gewicht en zware krachttraining juist geminderd, want ik leek wel een bootwerker.

.Dan ben ik in de war met iemand anders, sorry. Ik heb er wel eens met iemand over gehad hier, die had hetzelfde.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 17 februari 2014 @ 15:41:

[...]

Begrijp me niet verkeer hoor, ik zal de laatste zijn om te beweren dat het geen zware belasting is. En om verantwoord een marathon uit te lopen, ook als is het op een laag tempo, heb je meer doorzettingsvermogen en discipline nodig dan de meeste recreatieve hardlopers kunnen of willen investeren. Maar of iemand al dan niet geschikt is om een marathon te lopen, heeft heel veel te maken met mentaliteit, tijd, doorzettingvermogen. En heel weinig met lichaamsbouw.





Echt niet mee eens. Een zwaargebouwde loper belast zijn lichaam veel sterker dan een lichtgewichtje met dunne spieren, een typische hardloper.

O, ik zie ze wel - dat is zo. Misschien kán het ook wel, maar de aanslag die je er mee op je fysiek pleegt is enorm. Onderrugklachten, knieklachten, heupklachten, slijtage etc. etc.

Mijn man is 1.95 en weegt ruim 90 kg. Weinig vet, zeer goed op gewicht voor zijn bouw. Langer dan 10 km hardlopen? Hij doet het af en toe, maar moet het zo lang als ik hem ken altijd bekopen met problemen met de knieën en rug. Het dreunt gewoon te veel, zeker op straat.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 17 februari 2014 @ 16:32:

Nogmaals ieder gezond persoon zou na een goede training op een gegeven moment de 10km binnen een uur moeten kunnen lopen.



Dat denk ik ook wel, maar vind die 60 minuten dan zo willekeurig als grens voor wanneer je klaar bent voor langere afstanden. Waar is die op gebaseerd?



quote:baukje schreef op 17 februari 2014 @ 16:32:

En ik vind dus dat die mensen die dat er allemaal niet voor over hebben dus inderdaad niet in de gelegenheid hoeven worden gesteld om een marathon uit te lopen.

Waarom vind je dat? Lopen ze andere, serieuzere lopers in de weg, zijn ze een gevaar voor zichzelf, is de marathon dan niet exclusief genoeg meer?



quote:baukje schreef op 17 februari 2014 @ 16:32:

De atletiekvereniging hier houdt dat ook als ondergrens aan. Minimaal twee jaar serieus trainen voor de halve marathon, en minimaal 3 jaar voor de hele marathon.

Goeie zaak! Ik ga jou niet overtuigen , maar ik ben toch benieuwd: als alle marathonorganisatoren zo'n toegangseis zouden hanteren, zouden tijdslimieten dan overbodig zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 17 februari 2014 @ 17:21:

[...]





Dan ben ik in de war met iemand anders, sorry. Ik heb er wel eens met iemand over gehad hier, die had hetzelfde.



Ben heel blij met de bolle billen, Impala!

Ik zou ook niet zo van een langeafstandsfiguur, ik zie liever het ronde en gespierde dat je door explosieve training krijgt, zoals sprinttraining.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 17 februari 2014 @ 17:11:

[...]





Er zijn heel veel mensen lichamelijk niet in staat een marathon te lopen. Bovendien: waarom moet je zonodig?

Kijk eens hoe de gemiddelde marathonloper gebouwd is, en denk er dan nog eens goed over na.



En toch, ik heb geen marathonbouw (ben wel klein, dat wel, maar dat is het enige, heb meer het lichaam om te baren zeg maar) en toen ik voor de halve ging, merkte ik dat ik veel makkelijker langere afstanden liep dan de 10 of 5 km wedstrijden. Daar waar bij mijn groepsgenoten na de 12 km verval intrad, kwam ik pas echt op dreef. En daar kwam ik pas achter na 2 jaar trainen, want tijdens de training loop je eigenlijk geen duurlopen. Dus pas toen we duurlopen voor de halve gingen doen, kwam ik daar achter. Ik, die mijzelf altijd als een hele slechte loper beschouwde, iemand die absoluut niet gemaakt was voor hardlopen.



Heb nooit klachten ondervonden, maar dat schreef ik eigenlijk altijd toe aan mijn jarenlange dans- en balletlessen, waardoor ik heel goed heb geleerd om alles te placeren, veel mensen lopen ook gewoon heel erg verkeerd. (Even huis-, tuin- en keukenbiologie toepassen).
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 17 februari 2014 @ 12:05:

Het is toch logisch dat 6 uur rennen of joggen een veel zwaardere belasting is dan 4 uur ?

Als het tempo gelijk is, is 6 uur natuurlijk belastender dan 4 uur. Maar ik vraag me af of 6 uur in een laag tempo belastender is dan 4 uur in een hoog tempo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 17 februari 2014 @ 17:11:

[...]

Kijk eens hoe de gemiddelde marathonloper gebouwd is, en denk er dan nog eens goed over na.

Ik ben ook bepaald niet als de gemiddelde (wedstrijd)marathonloper gebouwd (klein, en eerder stevig dan rank en pezig). Maar ik heb net als Mevrouw hieronder nou eenmaal veel meer lol in lange afstanden dan in kort & snel. Ik heb dik 2,5 jaar na m'n eerste hardloopschreden voor het eerst een marathon gelopen, in net geen 4,5 uur. Ik kwam moe, maar zeker niet kotsend, kruipend of zwalkend over de finish en liep binnen een week weer een voorzichtig herstelloopje. Geen extreme spierpijn of andere ellende.



In de kleine 3 jaar dat ik nu loop heb ik geen blessures gehad (afkloppen). Ik realiseer me dat ik domweg geluk heb met m'n lijf, maar ik vermoed dat het voor zeker 50% te maken heeft met goed luisteren naar mijn lichaam, wel grenzen opzoeken maar er niet te ver overheen gaan, en met gedegen voorbereiden - niet alleen kilometers maken, maar ook voldoende rust nemen en je verdiepen in zaken als voeding. Nee, het is geen toptijd, en als ik langer of anders had getraind had ik misschien wel meer uit mezelf gehaald (in de zin van sneller gelopen). Maar mentaal en emotioneel is mijn winst enorm, dat gaat echt over heel andere dingen dan "stoerdoenerij" of meedoen met een hype. Meer met jezelf overwinnen, ervaren dat je dingen kunt die je voor onmogelijk hield, dat er geen grenzen zijn als je bij jezelf blijft.



Ik ben nu gericht aan het trainen voor een snelle (in mijn geval 51 minuten ) 10 km, en dat is voor mij lichamelijk veel belastender dan lange langzame duurlopen (terwijl ik veel minder kilometers maak).
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 17 februari 2014 @ 17:23:

[...]

Echt niet mee eens. Een zwaargebouwde loper belast zijn lichaam veel sterker dan een lichtgewichtje met dunne spieren, een typische hardloper.

O, ik zie ze wel - dat is zo. Misschien kán het ook wel, maar de aanslag die je er mee op je fysiek pleegt is enorm. Onderrugklachten, knieklachten, heupklachten, slijtage etc. etc.

Mijn man is 1.95 en weegt ruim 90 kg. Weinig vet, zeer goed op gewicht voor zijn bouw. Langer dan 10 km hardlopen? Hij doet het af en toe, maar moet het zo lang als ik hem ken altijd bekopen met problemen met de knieën en rug. Het dreunt gewoon te veel, zeker op straat.Dat kan natuurlijk aan heel veel andere dingen liggen dan aan die afstanden op zich. Er zijn ook genoeg mannen met dat postuur die wel zonder problemen lange afstanden lopen. Maar ja, dat is zo; met hardlopen krijg je bij elk stap je hele gewicht te verstouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 17 februari 2014 @ 17:09:

[...]

Ik ben jaaaren later weer gaan hardlopen, en heb dat mogen bekopen met twee hernia's, heup- en enkelproblemen. Ik trainde vroeger bij de atletiekclub op de sintelbaan, en ondanks dat het veel snel werk was, heb ik, omdat er voor de lol de crosscompetitie en wel eens een stratenloop bij deed, toch al mijn tussenwervelschijven verknald. Er is maar weinig van over.



Nu loop ik nog hoogstens eens in de week een kilometer of zes. Vrijwel altijd met pijn eigenlijk, dus ik beperk me heel erg daarin. Alleen met heerlijk weer een keer het duinpad langs.Wat rot dat je vrijwel altijd pijn hebt met lopen. Maar ik vraag me dan af: twee hernia's, heup- en enkelproblemen. Dat zijn geen kwetsuren die er van de een op de andere dag in schieten toch? Ben je dan niet te lang en te ver over je (pijn)grenzen heen gegaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 17 februari 2014 @ 17:24:

[...]



Dat denk ik ook wel, maar vind die 60 minuten dan zo willekeurig als grens voor wanneer je klaar bent voor langere afstanden. Waar is die op gebaseerd?

Helenita jij kwam met die 60min. Voor mezelf ben ik er heel duidelijk in. Als je een marathon niet binnen de vier uur denkt te kunnen lopen dan kun je er beter niet aan beginnen. Dus dan moet die 10km nog een heel stuk sneller. Maar goed dat is mijn grens. Zelf zou ik een tijdslimiet van 4 1/2 uur heel reëel vinden. En ze zijn er wel hoor. de midwinter marathon heeft ook een limiet van 4 1/2 uur. En dan nog met een zwaarder parcours dan een Rotterdam.





[...]



Waarom vind je dat? Lopen ze andere, serieuzere lopers in de weg, zijn ze een gevaar voor zichzelf, is de marathon dan niet exclusief genoeg meer?

Dat vind ik omdat als je een marathon niet serieus neemt het onverantwoord is. En als je er al niet serieus voor wil trainen en goed voorbereiden neem je het dus niet serieus. Dus ja ze zijn in feite een gevaar voor zichzelf. Om die redenen worden er ook zoveel wedstrijden afgelast als de weersfactoren niet ideaal zijn. Veel mensen weten echt niet waar ze aan beginnen. Heeft niets met exclusiviteit van de marathon te maken. Voor mij ligt het bijzondere van een marathon lopen in de tijd waarin die is gelopen afgezet tegen de zwaarte van het parcours en is daarmee niet bijzonderder dan een 10km wedstrijd afgezet tegen een in verhouding staande tijd.





[...]



Goeie zaak! Ik ga jou niet overtuigen , maar ik ben toch benieuwd: als alle marathonorganisatoren zo'n toegangseis zouden hanteren, zouden tijdslimieten dan overbodig zijn?

Hoe wil je contoleren of iemand drie jaar serieus getraind heeft? En wat is het probleem met een tijdslimiet als een ieder met serieuze training die limiet kan halen behalve diegene die er dan dus schijnbaar niet voor geschikt . Dan filtreert het probleem zich er toch vanzelf uit. Je sluit niemand uit maar motiveert mensen om er beter voor te trainen en dus beter voorbereid aan de start te staan en demotiveert mensen die niet echt verantwoord bezig zijn of waarvoor het gewoon te hoog gegrepen is.





Zo durf ik op de mountainbike geen echte afdalingen te nemen. Dan ga ik toch ook niet verwachten dat ze het parcours zo gaan maken zodat schijtebroeken als ik naar beneden durven. Soms moet je je grenzen/beperkingen erkennen. Niet iedereen hoeft alles te kunnen maar ook niet alles hoeft voor iedereen mogelijk gemaakt te worden.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Helenita2 schreef op 17 februari 2014 @ 17:24:

[...]



Dat denk ik ook wel, maar vind die 60 minuten dan zo willekeurig als grens voor wanneer je klaar bent voor langere afstanden. Waar is die op gebaseerd?

/quote]

Helenita jij kwam met die 60min. Voor mezelf ben ik er heel duidelijk in. Als je een marathon niet binnen de vier uur denkt te kunnen lopen dan kun je er beter niet aan beginnen. Dus dan moet die 10km nog een heel stuk sneller. Maar goed dat is mijn grens. Zelf zou ik een tijdslimiet van 4 1/2 uur heel reëel vinden. En ze zijn er wel hoor. de midwinter marathon heeft ook een limiet van 4 1/2 uur. En dan nog met een zwaarder parcours dan een Rotterdam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 17 februari 2014 @ 17:24:





Waarom vind je dat? Lopen ze andere, serieuzere lopers in de weg, zijn ze een gevaar voor zichzelf, is de marathon dan niet exclusief genoeg meer?





Dat vind ik omdat als je een marathon niet serieus neemt het onverantwoord is. En als je er al niet serieus voor wil trainen en goed voorbereiden neem je het dus niet serieus. Dus ja ze zijn in feite een gevaar voor zichzelf. Om die redenen worden er ook zoveel wedstrijden afgelast als de weersfactoren niet ideaal zijn. Veel mensen weten echt niet waar ze aan beginnen. Heeft niets met exclusiviteit van de marathon te maken. Voor mij ligt het bijzondere van een marathon lopen in de tijd waarin die is gelopen afgezet tegen de zwaarte van het parcours en is daarmee niet bijzonderder dan een 10km wedstrijd afgezet tegen een in verhouding staande tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 17 februari 2014 @ 17:31:

[...]



Als het tempo gelijk is, is 6 uur natuurlijk belastender dan 4 uur. Maar ik vraag me af of 6 uur in een laag tempo belastender is dan 4 uur in een hoog tempo.



Vind ik wel . Ik merk dat goed in trainingen. Ik kan een snelle training van twee uur heel goed behapstukken. dan loop ik zo'n 26km Tijdens de training zelf is het heel zwaar bij de snelle tempo blokken maar ik herstel er heel snel van . Van een rustige duurloop van drie uur moet ik veel langer herstellen. Dus duur speelt wel zeker een rol.



Maar als je het vertaalt naar een marathon wedstrijd ja dan zijn die 42km op wedstrijd tempo voor mij veel belastender dan een rustige duurloop van 42km. Alleen ik heb niet de illusie dat die niet zo goed getrainde personen de hele marathon op een 70% van de maximale hartslag kunnen lopen. Ik vrees dat bij hen bij gelijk blijven tempo of wat waarschijnlijk gebeurd inzakkend tempo de hartslag gaande weg oploopt. Sterker nog ik vraag me af of die niet goed getrainde personen überhaupt op 70% van hun maximale hartslag kunne lopen. Die lopen dus helemaal niet op een rustig duurloop tempo. Want om op dat percentage van je maximale hartslag te kunnen lopen heb je al jarenlange duurlooptrainingen nodig. (ik in ieder geval wel)



En of iemand kotsend en al dan niet op zijn tandvlees lopend over de finish komt heeft weinig te maken met de mate van getraind zijn maar veel meer met hoe diep een persoon kan en wil gaan om het tempo vast te houden dan wel een bepaalde tijd neer te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel Baukje, en ben het in wezen met je eens. Maar onverantwoord en niet serieus - waarom is 4 uur verantwoord en 5 uur niet (excuus, ik dacht dat je die 60 minuten had genoemd, ik denk dat dat Meds was)? Zoals je schrijft, het zijn jouw grenzen. Maar ik ben zo benieuwd naar harde argumenten waar die grenzen op gebaseerd zijn. Zoals dat ieder mens voor 1,5 uur inspanning energie aan boord heeft (alleen zie ik niet hoe dat dan vertaalt in een logische grens of limiet voor de marathon).



En praktisch gezien valt het natuurlijk voor een organisatie niet te controleren of mensen al 3 jaar serieus hardlopen. Ik denk wel dat mensen eerder een tijdlimiet onderschatten dan zo'n ervaringseis. Als overmoedige beginner met een marathon op de bucketlist denk je makkelijk dat een marathon in 4 uur haalbaar is als je 5 km in een half uur loopt. Maar drie jaar serieuze loopervaring, als je die niet hebt, dan heb je die niet.
Alle reacties Link kopieren
Helder Baukje, wat betreft de belasting van lang & langzaam vs. korter en sneller. Ik ben zelf een beetje verbaasd dat ik met veel minder kilometers, meer spierpijn heb en ook moeier ben. Maar dat zegt waarschijnlijk meer over mijn gebrek aan tempo ervaring dan wat anders. En ik sluit niet uit dat ik me achteraf de hersteltijd na die lange duurlopen wat rooskleuriger herinner, en dat mijn beeld nu erg gekleurd wordt door de geheel nieuwe ervaring dat ik tijdens zo'n tempotraining echt richting tandvlees ga. Ik denk dat ik hierna maar weer een marathon ga lopen. (nee hoor, geintje, geen plannen in die richting, het kost me voor nu gewoon te veel tijd)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel knap als iemand een marathon loopt, zeker binnen de 4 uur. Maar het willen lopen van een marathon vind ik persoonlijk ook een beetje een hype. Niet als je na jaren hardlopen aan een trainingsschema begint, maar wel voor beginnende lopers.



Ik beschouw mezelf ook nog steeds als een beginnende loper. Ik ben twee jaar geleden begonnen met hardlopen en heb een paar wedstrijden gedaan van 5 kilometer, 4 mijl, 10 kilometer, 10 mijl. Daarna heb ik mijn eerste halve marathon gelopen in januari. Ik ben nu aan het trainen voor mijn 2e, die wil ik binnen de 2 uur lopen. Als het lukt wil ik nog wat sneller worden op deze afstand. Misschien wil ik over 2 of 3 jaar wel een hele marathon lopen, maar toen ik begon met hardlopen was dat helemaal geen wens.
Alle reacties Link kopieren
Helenita die binnen 4 uur was MIJN grens. Niet dat ik vind dat daar de grenslimiet voor anderen daar dan ook direct gelegd moet worden. En ja waar heb ik die grens op gebaseerd? Mooi rond getal en een goed haalbaar tempo. Als ik dat geen 42km vol kon houden dan vond ik dat IK langer door moest trainen. Overigens heb ik gaande weg mijn marathontraining mijn doelstellingen aangescherpt.

Maar de grens leggen bij 10km/hr (ook zo'n mooi rond getal) zou ik breder gezien wel zien liggen. En dan nog een bonus kwartiertje voor de pech onderweg of zo.

Ja en als mensen zichzelf verkeerd inschatten (maar volgens mij kom je daar gaande weg de trainingen toch wel achter en anders heb je het echt verkeerd aangepakt) die worden door de veegwagen opgehaald. Het is niet anders. Uithuilen en weer serieus gaan trainen of eens maar nooit meer. Net waar ze zelf voor kiezen. Bij de midwintermarathon werden de mensen die achter liepen op het schema van 4hr30 ook al in een vroegtijdig stadium naar de finish gestuurd of als ze dat punt voorbij waren uit de wedstrijd gehaald. Net zoals dat ook bij ruimere tijdslimieten gebeurd.

In mijn woonplaats waar de marathon uit twee rondes bestaat mogen de mensen die na 2 uur en 10min niet op de helft zijn niet meer verder bij doorkomst. Weten ze bij inschrijven, althans als ze de regelementen lezen.

Wat betreft die hoge tempo's; waarom denk je dat ik voor die langere afstanden kies. Ik vind die kortere wedstrijd afstanden echt verschrikkelijk afzien van het begin tot het einde. Bij een marathon of een ultra is het eerste 2/3 deel van de wedstrijd in ieder geval nog leuk en ontspannen.

Wat betreft energie voorraad en tijdslimiet zit er natuurlijk niet echt een verband. Behalve dan dat hoe langer je er over doet hoe meer je te overbruggen hebt, hoe groter de kans dat dat niet gaan lukken en hoe groter de kans op serieuze problemen. Hoewel iemand die echt op maar 70% van zijn maximale hartslag zou lopen natuurlijk veel langer met zijn voorraad kan doen. Maar zoals al eerder aangegeven den ik niet dat de niet goed getrainde mensen op 70% lopen ook al lopen ze op een lager tempo. En ik ben ook zo bevooroordeeld dat ik vrees mensen die niet serieus naar een marathon toe trainen ook hun energie en vocht voorziening wel eens niet goed voorbereid/getraind hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 17 februari 2014 @ 18:33:

[...]



Wat rot dat je vrijwel altijd pijn hebt met lopen. Maar ik vraag me dan af: twee hernia's, heup- en enkelproblemen. Dat zijn geen kwetsuren die er van de een op de andere dag in schieten toch? Ben je dan niet te lang en te ver over je (pijn)grenzen heen gegaan?



Nee hoor. Ik sportte altijd met veel plezier, maar heb vroeger gewoon heel veel gelopen: soms vier trainingen per week op de sintelbaan, weekeinde wedstrijd. En dan klimmen de jaren, en word je geconfronteerd met de schade die dat kan aanrichten.



Ben op mijn vierde begonnen met turnen, daarna vanaf mijn achtste badminton en atletiek, daarna krachttraining, hardlopen, krachttraining, van alles wat (uitgezonderd sporten als zumba e.d. - dat is niets voor mij), ashtanga en vinyasa yoga.

Ik kan nog steeds vrijwel alles, maar ik merk dat voor mijn lichaam hardlopen de zwaarste belasting vormt.



Ik kan drie keer achter elkaar een plyometric-training doen, met heel veel springen, en dan heb ik nergens last van. Maar hardlopen is voor mij echt funest. Ik doe het omdat ik het nog steeds weleens leuk vind, zo door de duinen: konijntjes, zon, zee (wij wonen vlak bij het strand), maar ik moet het echt beperken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 17 februari 2014 @ 18:23:

[...]



Dat kan natuurlijk aan heel veel andere dingen liggen dan aan die afstanden op zich. Er zijn ook genoeg mannen met dat postuur die wel zonder problemen lange afstanden lopen. Maar ja, dat is zo; met hardlopen krijg je bij elk stap je hele gewicht te verstouwen.



Mijn man was onlangs voor knieproblemen bij de specialist. Eerste opmerking: met dat postuur moet je gewoon helemaal niet gaan hardlopen.

En het is vaak niet zo, dat je na een paar jaar lopen problemen krijgt. Vaak met het ouder worden - en als het goed is, worden we dat allemaal nu eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
Maar er is toch niets mis met een doel kiezen en er in alle rust naartoe werken?



Nu lijkt het net alsof ik een malloot ben die denkt binnen een week klaar te zijn voor die afstand, als ik al die reacties zo lees.
Alle reacties Link kopieren
quote:sportbetty schreef op 17 februari 2014 @ 22:37:

Maar er is toch niets mis met een doel kiezen en er in alle rust naartoe werken?



Nu lijkt het net alsof ik een malloot ben die denkt binnen een week klaar te zijn voor die afstand, als ik al die reacties zo lees.Nee hoor. Dat zeg je toch helemaal niet?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor Betty ik zei toch dat je met je huidige ideeën over plan van aanpak goed bezig bent. En het is toch alleen maar goed om te informeren naar ervaringsverhalen van anderen en tips te vragen. En natuurlijk is het juist goed om doelen te stellen.



Zelf heb ik ook een lange termijn doelstelling in mijn hoofd die ik hier nog niet eens ga uitspreken want dan word ik totaal voor gek verklaard. Zelfs mijn trainer en man hebben er zo hun bedenkingen bij. Maar omdat ze weten dat niet over een nacht ijs ga , me door niemand iets uit mijn hoofd laat praten als ik eenmaal wat voorgenomen heb begeleiden/steunen ze er me wel in.



En ik weet hoe je soms door iets of iemand ineens geïnspireerd kunt worden. Als training voor mijn derde marathon liep ik een keer de eerste 32km van een estafette loop samen met een 21 jarige knul die daar zijn eerste ultra liep. Nooit geweten dat je in nog geen 2 1/2 uur tijd al lopende zo veel wijze uitspraken tot je kunt nemen van iemand met nog niet de helft van je eigen levenservaring. Vanaf toen is ook echt mijn liefde voor ultra lopen ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:sportbetty schreef op 17 februari 2014 @ 22:37:

Maar er is toch niets mis met een doel kiezen en er in alle rust naartoe werken?



Nu lijkt het net alsof ik een malloot ben die denkt binnen een week klaar te zijn voor die afstand, als ik al die reacties zo lees.



Dat denk ik niet hoor!



In alle rust naar een hele marathon toewerken betekent voor mij een traject van 4 jaar vanaf de eerste hardloopstap. Veel schema's gaan uit van 16 weken. Dat zou ik persoonlijk veel te snel vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 17 februari 2014 @ 19:23:

Helder Baukje, wat betreft de belasting van lang & langzaam vs. korter en sneller. Ik ben zelf een beetje verbaasd dat ik met veel minder kilometers, meer spierpijn heb en ook moeier ben. Maar dat zegt waarschijnlijk meer over mijn gebrek aan tempo ervaring dan wat anders. Dit herken ik. Mijn snelle, korte rondjes daar moet ik altijd van herstellen, minstens een dag rust. Ik heb geen spierpijn, maar wel moe, de spieren zeuren wat bij inspanning. Bij lange, langzame duurlopen (let op, ik loop niet langer dan 12km/1,5uur) heb ik geen last en kan ik de dag erna gerust weer een rondje hardlopen.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Alle reacties Link kopieren
thnx

Ik denk dat ik tussen alle serieuze hardloop praat ook best onzeker ben, want er is hier aardig wat kennis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven