Lijf & Lijn alle pijlers

Korter ongesteld door cup?

17-04-2017 09:59 29 berichten
Kan het zijn dat je korter ongesteld bent als je een cup gebruikt (ipv tampons)? Volgens mij ben ik van 5 volle dagen naar 4 gegaan.



Eerst viel het me niet zo op, toen dacht ik: toeval, maar nu begint het me op te vallen.



Anyone?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang je ongesteld bent heeft helemaal niets te maken met wat je ervoor gebruikt. Hoe zou dat moeten werken?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Geen idee, want nog geen ervaring met cup, echter ik heb dat met tampons. Bij gebruik tampons menstruatie korter dan bij gebruik maandverband. hoe het kan weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring, maar hoe bevalt het? Ik heb er ook al eens naar gekeken, maar ben zo bang dat ik doorlek. Ben eerste 2 dagen heel erg ongesteld.
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Ja mij bevalt het wel goed. Ik vind het niet 100% glorie halleluja, maar wel prettiger en gezonder dan tampons. Aan het bloederige gegrabbel moet je wel wennen maar je wordt er steeds handiger in. Ik vond tampons op de laatste dagen van m'n menstruatie echt horror. Droog en pijnlijk.
quote:fayanna schreef op 17 april 2017 @ 10:00:

Hoe lang je ongesteld bent heeft helemaal niets te maken met wat je ervoor gebruikt. Hoe zou dat moeten werken?Ja geen idee, vandaar dit topic.
Ik gebruik sinds anderhalf jaar cups. Daarvoor maandverband of soms tampons.

Ik merk helaas geen verschil in mijn cyclus. Maar ben wel erg blij met de cup.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 17 april 2017 @ 10:06:

[...]





Ja geen idee, vandaar dit topic.Het kan wel zijn dat je tampons niet alle bloed genoeg opnamen, en de cup direct wel.Dus het bloed kan direct weg dus menstruatie sneller voorbij.(sorry voor de details)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook. Van 7 dagen naar 4 of 5. Gebruik de cup nu 2 jaar.
quote:miedo schreef op 17 april 2017 @ 10:09:

[...]





Het kan wel zijn dat je tampons niet alle bloed genoeg opnamen, en de cup direct wel.Dus het bloed kan direct weg dus menstruatie sneller voorbij.(sorry voor de details)



Ja, dat kan wel logisch klinken.



Geen gene voor de details hoor, als je een cup gebruikt wordt je daar wat makkelijker in heb ik gemerkt
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vaker dat bij gebruik van cups de menstruatie korter duurt , maar ik heb er nog geen bewijs of (goeie) verklaring voor gevonden. Ik kan me niet herinneren dat het voor mij ooit heeft uitgemaakt, maar ik ben jaren terug al overgestapt naar de cup. Het voelt voor mij wel korter aan, omdat ik veel minder vaak hoef te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 17 april 2017 @ 10:09:

[...]





Het kan wel zijn dat je tampons niet alle bloed genoeg opnamen, en de cup direct wel.Dus het bloed kan direct weg dus menstruatie sneller voorbij.(sorry voor de details)Volgens mij loopt het bloed toch wel gewoon door. Dan lekt je tampon door. Ik ging een cup gebruiken toen ik veel heftiger ongesteld werd omdat er veel meer bloed in kan en het een ton aan tamponkosten bespaarde. Uithalen bleef een beetje knoeien, dus ik gebruikte hem niet als ik wist dat ik buitenshuis zou moeten verwisselen. Vond het verder een heel fijn ding.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idd vaker gehoord, en er zijn zelfs cups die adverteren met dat je soms korter ongesteld bent door het gebruik van een cup

ik lees wel een theorie dat het komt vanwege het vacuum, waardoor het bloed sneller 'afgevoerd' wordt.



@mamavanf, als je nieuwsgierig bent, er loopt een vrij uitgebreid menstruatiecuptopic (of 2) hier met veel info en gebruikerservaringen. doorlekgevaar is er vooral wanneer je nog niet heel handig bent in het inbrengen van de cup waardoor hij soms niet vacuum trekt. maar als je dat eenmaal in de vingers hebt is de kans op doorlekken in mijn ervaring vele malen kleiner dan bij andere middelen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je de cup ook 's nachts inhouden? Ik merk dat ik eerst niet aan de cup wilde, maar toch steeds meer begin te twijfelen of het niet toch fijner is dan tampons. Of moet ik voor deze vraag naar de andere topics die hierover lopen?
"After all this time?" "Always."
Alle reacties Link kopieren
quote:Severus_Snape schreef op 17 april 2017 @ 11:08:

Kun je de cup ook 's nachts inhouden? Ik merk dat ik eerst niet aan de cup wilde, maar toch steeds meer begin te twijfelen of het niet toch fijner is dan tampons. Of moet ik voor deze vraag naar de andere topics die hierover lopen?Ja, kan prima. Er kan veel meer in dan in een tampon en als je eenmaal de handigheid te pakken hebt, lekt hij niet door tenzij hij echt heel vol is.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Bij mij is mijn menstruatie ook korter. Van 6 dagen naar 4.
quote:fayanna schreef op 17 april 2017 @ 10:00:

Hoe lang je ongesteld bent heeft helemaal niets te maken met wat je ervoor gebruikt. Blijkbaar toch wel.
Alle reacties Link kopieren
Topics met meer ervaringen:



Menstruatie cup hoe vaak legen?



cups: beter en makkelijker ongesteld
Alle reacties Link kopieren
Dank Fayanna voor je antwoord en Amby voor de linkjes. Toch maar eens gaan lezen want het klinkt wel aantrekkelijk moet ik zeggen, minder vaak verschonen en het lijkt ook hygiënischer dan tampons en maandverband.
"After all this time?" "Always."
quote:miedo schreef op 17 april 2017 @ 10:09:

[...]





Het kan wel zijn dat je tampons niet alle bloed genoeg opnamen, en de cup direct wel.Dus het bloed kan direct weg dus menstruatie sneller voorbij.(sorry voor de details)welke details? Bij menstruatie hoort bloed, einde verhaal.
quote:Severus_Snape schreef op 17 april 2017 @ 11:24:

Dank Fayanna voor je antwoord en Amby voor de linkjes. Toch maar eens gaan lezen want het klinkt wel aantrekkelijk moet ik zeggen, minder vaak verschonen en het lijkt ook hygiënischer dan tampons en maandverband.Veel hygiënischer dan dat zwetende maandverband en tampons! Daarbij; tampons nemen meer op dan bloed waardoor je irritaties kunt krijgen.
on topic:

ik gebruik ook sinds een half jaar een cup. Ik merk geen verschil in lengte van de menstruatie.



Ik vind het wel een prettig ding. De eerste twee dagen bloed ik hevig. Met een tampon moest ik dan soms bijna elk uur wisselen en gebruikte er ook maandverband bij vanwege doorlekken. De cup kan ik langer inhouden.

De laatste dagen was een tampon inderdaad moeilijk in te brengen vanwege te droog en dat had irritaties als gevolg. De cup spoel je uit en breng je nat in. Geen irritaties meer.



UIthalen kan bloederig zijn, maar je wordt er handiger in en je wast toch sowieso je handen na toiletbezoek. Ik vind het wel lastig als ik een toilet tref waarbij het fonteintje buiten de deur is, dan kun je de cup niet omspoelen. Voor dat soort situaties gebruik ik nog soms wegwerptampons. Maar thuis en op mijn werk kan ik gewoon op het toilet de cup uitspoelen.
Ik heb geen last van bloederige boel bij verschonen, buitenkant cup blijft mooi schoon. Nog maar een menstruatie gebruikt, maar vind het ideaal
Alle reacties Link kopieren
Maar als je dus gaat slapen met de cup loopt het bloed er dan niet weer uit? Zo je lichaam weer in zeg maar omdat je horizontaal ligt?
nee, de cup zit vacuum om de baarmoedermond

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven