Lijf & Lijn alle pijlers

Meer sporten (en dat volhouden) als ik werk

30-07-2016 08:12 24 berichten
Nu ik vakantie heb beweeg ik bijna elke dag: fietsen, zwemmen, wandelen en soms sportschool.



Ik ben op zoek naar manieren om ook regelmatig, het liefst 4 x per week, te sporten als ik weer aan het werk ben.



Mijn situatie: ik werk 5 dagen per week in het basisonderwijs, van 8 - 17 uur. Mijn avonden zijn in principe vrij, op af en toe een ouderavond en een musical na.



Ik zwem twee keer in de week van 20-21 uur, trimzwemmen. Dat is geen probleem. Ik vind het leuk om te doen en de tijd is ook handig voor mij. Verder wil ik nog twee keer iets doen, het liefst 1 x in het weekend. De sportschool heb ik opgezegd maar ik zou wel lid kunnen worden van een andere sportschool of misschien een atletiekvereniging? Ik ben net begonnen met hardlopen en ik geloof dat ik dat wel leuk vind. Het liefst zou ik ook iets van krachttraining willen doen.



Ik ben vooral op zoek naar tips om het vol te houden. Als ik moe ben of de dag wat anders loopt dan gepland waardoor ik 's avonds toch nog wat werk moet doen laat ik het sporten al snel schieten. Omdat ik geen teamsport doe heeft niemand daar last van, behalve ikzelf dus!
Alle reacties Link kopieren
Wat is je doel? Wat wil je met krachttraining bereiken?



Het toverwoord is routine.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Je hebt de sportschool opgezegd maar wil misschien wel lid worden van een andere sportschool? Hoezo dat? Beviel de ene niet goed?



Ik ben ook werkzaam in het onderwijs en werk meestal van 7:30-16:30. Ik sport vaak na het werk (fitness). Dan zorg ik dat ik voordat ik ga sporten nog iets kleins eet (bijv. Een banaan) en dan sport ik van 17-18. Daarna naar huis en avondeten.

Zo sport ik 2x doordeweeks en 2x in het weekend.



Is iets eerder beginnen met werken misschien een optie?

En... Zoek vooral iets wat je leuk vindt om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Lekker bezig! Hier wat eigen ervaringen.

Kun je bijvoorbeeld naar je fiets op je werk? Bij mijn vorige baan was het een half uurtje fietsen en had ik dus 1 uur per dag gegarandeerde beweging.

Ik loop 3 x per week hard en dat plan ik in mijn agenda.

Ook heb ik een HIIT training app: 12 minuten van oefeningen waarbij je je eigen lichaamsgewicht gebruikt. Je hebt gratis apps , maar apps van rond de 5 euro waarbij je iedere dag een nieuwe workout hebt. Die workouts doe ik vaak als ik wakker word of voor ik naar bed ga.



Volhoudtips:

Misschien kun je met een vriendin afspreken dat zij je motiveert op het moment dat je liever op de bank hangt?

Je zelf een bepaald doel stellen. Zo ben ik bijvoorbeeld voor een halve marathon aan het trainen.

Met je zelf afspreken dat je 1 baaldag/uitsteldag per week mag hebben.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Zit er bij jou in de buurt een triathlon vereniging? Bij de meeste verenigingen zijn wel intro-cursussen en hoef je ook niet perse alle drie de disciplines te doen... voordeel: club biedt vaak veel trainingen aan, scheelt dus ook kosten, je herkent mensen dus bent niet verplicht te komen, maar het is wel gezelliger dan jezelf motiveren alleen te gaan rennen...
Alle reacties Link kopieren
Of kun je op werk douchen? Anders zou je naar werk kunnen rennen (en zorgen dat daar al schone kleren klaarliggen), of naar huis rennen met een omweg...
Alle reacties Link kopieren
Tips om het vol te houden: door het gewoon te doen, door het een vanzelfsprekendheid te laten worden, door het prioriteit te geven. Door er niet teveel over na te denken maar gewoon te gaan, zoals je ook gewoon naar je werk gaat ook al ben je moe/geen zin/is het te lekker weer.

Ik vind het fijn om vaste tijden te hebben dat ik ga. Dan hoef ik er niet over na te denken, ik sport gewoon elke vrijdagavond bijvoorbeeld. Wellicht je aansluiten bij een loopgroepje in de buurt? Dan doe je een individuele sport, hebt wat gezelligheid en toch een stok achter de deur. Het kan soms ook heel fijn zijn om direct uit je werk te gaan, dus niet eerst te eten/bank hangen, maar gewoon in het ritme door. In het weekend vind ik het fijn om 's ochtends te gaan. Opstaan en gaan. Dan heb je een lekker begin van de dag en daarna nog de hele dag over om je andere dingen te doen.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Je schrijft dat je net begonnen bent met hardlopen. Ik zou me daarom aansluiten bij een hardloop of bootkampclubje op zaterdagochtend. Een heerlijk begin van je weekend, gezellig en zo'n instructeur kan gelijk tips geven voor je hardlooptechniek, zodat je dat nog jaren blessurevrij kunt blijven doen.
quote:hatsetats schreef op 30 juli 2016 @ 08:19:

Wat is je doel? Wat wil je met krachttraining bereiken?



Het toverwoord is routine.



Routine, dat woord zocht ik! Ik wil dat sporten (op vaste tijden) zo gewoon wordt dat ik niet afhaak.



Mijn doelen zijn: meer bewegen (omdat ik graag beweeg en omdat het gezond is), een betere conditie en sterker worden. En eigenlijk wil ik iets nieuws leren. Zwemmen kan ik goed (vroeger aan wedstrijdzwemmen gedaan), hardlopen nog niet.
quote:Jeetjemina schreef op 30 juli 2016 @ 08:34:

Je hebt de sportschool opgezegd maar wil misschien wel lid worden van een andere sportschool? Hoezo dat? Beviel de ene niet goed?



Niet meer. Ik deed circuittraining, dat vond ik saai geworden. Er is ook een nieuwe trainer voor die les. Die vond ik ook niet zo.



Direct na het werk sporten is misschien voor mij ook wel een idee!



quote:Is iets eerder beginnen met werken misschien een optie?Dat zou kunnen. De school gaat om 7 uur open. Ik zou dan de administratie van de vorige dag kunnen doen en voorbereidingen. Nu doe ik dat meteen na afloop. Ook omdat ik dan het gevoel heb dat ik dan echt 'klaar' ben.
quote:Boardbabe82 schreef op 30 juli 2016 @ 08:39:

Lekker bezig! Hier wat eigen ervaringen.

Kun je bijvoorbeeld naar je fiets op je werk?



Dat was ik nog vergeten te zeggen: ik fiets naar mijn werk (20 minuten). Ik doe alles op de fiets of lopend. Heb geen auto.



quote:Ik loop 3 x per week hard en dat plan ik in mijn agenda.



Dat plannen en vastleggen van momenten vind ik ook een goede tip! Dat ga ik doen.



quote:Volhoudtips:

Misschien kun je met een vriendin afspreken dat zij je motiveert op het moment dat je liever op de bank hangt?



Mijn vriendinnen wonen helaas allemaal in mijn 'oude' stad of zijn verhuisd naar andere plaatsen. Ik heb wel erg leuke collega's. Twee van hen willen ook meer gaan sporten, dus wie weet kunnen we 1 vast moment in de week afspreken.



quote:

Je zelf een bepaald doel stellen. Zo ben ik bijvoorbeeld voor een halve marathon aan het trainen.

Met je zelf afspreken dat je 1 baaldag/uitsteldag per week mag hebben.Doelen werken voor mij ook motiverend. In januari organiseert mijn school een hardloopwedstrijd voor leerlingen en personeel. Er komt een loopprogramma voor de kinderen, Irun2bfit, met na zoveel maanden een wedstrijd. Daar wil ik in ieder geval aan mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 30 juli 2016 @ 10:10:

[...]





Routine, dat woord zocht ik! Ik wil dat sporten (op vaste tijden) zo gewoon wordt dat ik niet afhaak.



Mijn doelen zijn: meer bewegen (omdat ik graag beweeg en omdat het gezond is), een betere conditie en sterker worden. En eigenlijk wil ik iets nieuws leren. Zwemmen kan ik goed (vroeger aan wedstrijdzwemmen gedaan), hardlopen nog niet.



Routine krijg je door gewoon te doen. Altijd. Dat kost in het begin wat aanpassingsvermogen, uiteindelijk wordt het doodnormaal. Je krijgt het ook door ouderwets 'zin te maken'; lekker na het werk meteen door naar de sportschool! Door heel praktisch je spullen zo klaar te zetten dat je erover struikelt bij wijze van spreken. Vaste dagen, vaste tijdstippen.



Je doelen liggen ver uit elkaar. Van hardlopen word je niet sterk, van kracht krijg je gen betere conditie. Dus zul je moeten zoeken naar trainingen die die twee zaken versterken. Benen trainen, core trainen. Al denk ik dat wanneer je een zwemmerslijf hebt, je core wel goed zit,. En ik denk dat je ook behoorlijk sterke benen hebt (en armen/schouders/rug, man ik ben zo jaloers op die wedstrijdzwemsters!)

Zoek een goede trainer / sportfysio die je kan helpen hoe te combineren, die je sportspecifieke schema kan geven.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 30 juli 2016 @ 10:19:

[...]

Routine krijg je door gewoon te doen. Altijd. Dat kost in het begin wat aanpassingsvermogen, uiteindelijk wordt het doodnormaal. Je krijgt het ook door ouderwets 'zin te maken'; lekker na het werk meteen door naar de sportschool! Door heel praktisch je spullen zo klaar te zetten dat je erover struikelt bij wijze van spreken. Vaste dagen, vaste tijdstippen.



Ik ga het gewoon doen! Bedankt voor alle tips!

De laatste 2 weken van de vakantie ga ik alvast meer 's middags en 's avonds sporten, want daar zal het straks het meeste op neer komen.



Looptraining krijg ik straks op school van IRun2BFit. Bootcamp op zaterdagochtend is misschien wel leuk als er zoiets in de buurt is.



Er zijn trouwens nog 3 dingen waar ik stiekem aan denk: karate, krav maga of crossfit. Ik dacht altijd dat vechtsporten niks voor mij waren, maar ik zou best lichamelijk wat zelfverzekerder willen worden.
Alle reacties Link kopieren
Crossfit is geen vechtsport maar heel erg goed voor kracht en conditie, en ook nog eens echt heel erg leuk!



Succes, leuk dat je zo enthousiast bent over sporten/bewegen!
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Crossfit is inderdaad geen vechtsport. Ik deed niet echt CF wel iets dergelijks. Was er ook niet super in, vond het wel geweldig. Het heeft mij heel bewust gemaakt van mijn kracht. Fysiek en mentaal. Never nooit gedacht dat ik zo sterk was. Dat ik zo over grenzen heen durfde te gaan.

Ik doe ook al een paar jaar bokszaktraining, nu ook met wat sparren erbij. Zelfde verhaal als bij CF. Dat ik dat kan, dat kleine dikkerdje dat huilend de gymles uitliep

Ik heb er ook IRL heel veel aan. Ik kan letterlijk tegen een stootje. Pijn gaat over. Je komt er steeds sterker uit. Niet dat het makkelijker wordt, want hoe sterker je bent, hoe beter je conditie hoe meer je uit je trainingen gaat halen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:infinity schreef op 30 juli 2016 @ 12:50:

Crossfit is geen vechtsport maar heel erg goed voor kracht en conditieDie past ook niet echt in het rijtje, maar het lijkt me wel erg leuk! Ik ga gewoon door met zwemmen, hardlopen, wandelen en fietsen en me informeren over proeflessen. Een nadeel is dat ik nu heel veel tijd heb vanwege de vakantie en de meeste aanbieders juist een zomerrooster hebben, maar wie weet.....
Zin maken lukt cht niet als je net zoals ik sporten haat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 30 juli 2016 @ 14:05:

Zin maken lukt cht niet als je net zoals ik sporten haat.Nonsens
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Blondie456 schreef op 30 juli 2016 @ 14:05:

Zin maken lukt cht niet als je net zoals ik sporten haat.Ik haat sporten niet, dat scheelt. Het heeft alleen vaak geen prioriteit. Dat wil ik graag veranderen zodat ik wel meer ga sporten.
Ik heb me opgegeven voor een proefles bootcamp morgenochtend. Ben heel benieuwd hoe het mij bevalt.



Bij de crossfit box in de buurt heb ik ook geïnformeerd. Zij hebben een soort zomerpauze en nu geen lessen voor beginners. Die beginnen 1 september weer.
Alle reacties Link kopieren
Laat je horen wat je er van vond? Veel plezier!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Ga direct voor of na je werk.

Ik heb een agenda op mijn telefoon waar ik sporten inplan.

Op die dagen staat het in mijn planning, dus is het geen vraag meer of ik wel of niet ga.
quote:hatsetats schreef op 05 augustus 2016 @ 18:24:

Laat je horen wat je er van vond? Veel plezier!Het bootcampen was intensief en heel afwisselend. Er waren twee groepen, een groep die korte stukjes hardliep tussen de oefeningen door en een groep die langer hardliep. Ik heb voor de eerste groep gekozen omdat ik nog maar sinds een paar weken met hardlopen bezig ben. De oefeningen, opdrukken, squats, springen, situps, sjouwen met boomstammen, vond ik leuk om te doen maar soms wel zwaar. Het tempo lag hoog. Morgen zal ik wel fikse spierpijn hebben..... Ik heb met de trainer afgesproken dat ik volgende week zaterdag een losse les koop en als het me dan nog leuk lijkt om dit vaker te doen koop ik een 10-rittenkaart. Een groot voordeel is dat het op zaterdagochtend is.
Voor iedereen die hier heeft gereageerd: het sporten volhouden gaat heel goed in combinatie met mijn werk! Ik ben uiteindelijk gaan crossfitten en vindt dat heel erg leuk! De box is dichtbij mijn huis en ik plan mijn trainingen echt in mijn agenda.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven