Lijf & Lijn alle pijlers

mijn dochter van 13 weet niet hoe ze met menstruatie moet om

22-07-2014 19:46 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt al genoeg..



Maar mijn dochter weet niet hoe ze ermee om moet gaan. Elke maand heb ik meerdere doorgelekte broeken en onderbroeken, beddengoed besmeurd. Haar handen zitten s morgens onder het bloed. Op school gaat ze niet naar de wc s morgens om 7 uur maandverband in en pas om 4 uur s middags verschonen.



Thuis moet ik haar naar de wc sturen anders gaat ze niet. Douchen wil ze niet daar moet ik haar voor dwingen.



Ik heb voorlichting gegeven over maandverband, haar laten zien hoe het moet. Groot maandverband voor de nacht gehaald andere merken, het maakt niks uit. Ook nieuwe onderbroeken voor haar gekocht zodat het beter blijft zitten, het maakt niks uit. Vandaag haar lievelings pyama broek laten zien met vlekken erin die ik er niet meer uit krijg zegt ze boeiend!



Wij zitten met onze handen in het haar. Op school is ze ook voor gelicht wij hebben het er thuis ook over maar niks helpt. Wie heeft de tip?
Alle reacties Link kopieren
quote:Twisted schreef op 22 juli 2014 @ 20:50:

[...]





Dit dus.Daarom had ik dit bericht ook aangemaakt om andere mensen te horen en ervaring en te delen. Op slot zit ik als ouder vast van wat moet ik?! Ik ga een afspraak maken bij de huisarts, en dan horen wat er nog meer mogelihk is buiten de ggz, daar zijn wij totaal niet tevreden over..
aan de pil doen en tampons geven
Alle reacties Link kopieren
quote:plugje schreef op 22 juli 2014 @ 20:13:

[...]





Ja klopt dezelfde dochter

Dan is ze nu 14? Of was ze vorig jaar geen 14? Met 14 jaar kun je misschien eens praten over de pil. Zelf had ik ontzettende last van heftige menstruaties en ben daarom ook op mijn 13e aan de pil gegaan. Dat was een verademing.



Verder denk ik dat er veel meer aan de hand is dan "gewoon" pubergedrag, dit is niet het normale afzetten tegen ouders, school en andere zaken. Misschien is een gesprek met een vertrouwenspersoon of iets dergelijks een idee?





Hoe is het gegaan met het contact met haar vader? Is daarin enig voortgang, of heeft ze een enorme teleurstelling gehad?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat een harde reacties op het gedrag van een kind!!!!

Ik vind het reuze zielig dat ze er niet mee om kan gaan en zou ook bang zijn dat ze buiten de groep zal vallen door onhygiënisch gedrag.



Ikzelf was 11 toen ik (heel lang geleden) voor het eerst ongesteld werd. Ik kon er ook niet mee omgaan en vertoonde ook vreemd, afwijkend gedrag. Mijn moeder werd hier boos over terwijl ik mezelf alleen maar doodschaamde en waarschijnlijk wat meer begeleiding bij het ouder worden nodig had.

Draagt je dochter bijv. Wel bh's? Was bij mij ook zo'n issue.



Uiteindelijk zijn het bij mij toch tampons geweest die de boel 'gered' hebben, van die bloederige lappen word ik nog steeds onpasselijk.

Met een tampon in kan je je menstruatie nog een beetje negeren.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:flatverkopen schreef op 22 juli 2014 @ 20:52:

Is er op school een maatschappelijk werkster met wie je een keer een gesprekje kunt voeren? Gewoon laagdrempelig, zonder diagnoses etc. Misschien heeft ze tips of ziet ze juist aanleiding om toch een traject in te gaan met haar. Het is vrij ver vooruit gedacht, maar nu kun je haar tot op zekere hoogte nog tot hulp zoeken 'verplichten', als ze 18 is niet meer!

PS: een mentor, zeker als het een man betreft (weet ik niet?) is in mijn ogen niet de geschikte persoon om dit mee te bespreken.Dat is een goede! Ik ga er na de vakantie mee aan de slag! Ze had een jonge man als mentor die begreep er niet zoveel van , hopen op een vrouw volgend jaar!
Alle reacties Link kopieren
Doe een prikpil. Dan heeft ze hopelijk geen bloedingen en een half jaar geen toestanden. En verder idd toch goede assistentie vinden qua hulp. Sterkte.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Toen ik net ongesteld werd bloedde ik ook als 'n rund, maar ik zat binnen de kortste keren aan de tampons (eerst de mini's, maar al snel nam ik grotere omdat het niet voldoende was) en ik was zo onregelmatig als de pest, dus ik had ook wel 'ns de pech om spontaan ongesteld te worden op school en dan net niks bij te hebben. Ontzettend genant! Godzijdank bestaat er de pil waardoor je je ongesteldheid kunt reguleren en het je in elk geval nooit meer kan verrassen, bovendien wordt de hoeveelheid minder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 22 juli 2014 @ 20:55:

[...]



Dan is ze nu 14? Of was ze vorig jaar geen 14? Met 14 jaar kun je misschien eens praten over de pil. Zelf had ik ontzettende last van heftige menstruaties en ben daarom ook op mijn 13e aan de pil gegaan. Dat was een verademing.



Verder denk ik dat er veel meer aan de hand is dan "gewoon" pubergedrag, dit is niet het normale afzetten tegen ouders, school en andere zaken. Misschien is een gesprek met een vertrouwenspersoon of iets dergelijks een idee?





Hoe is het gegaan met het contact met haar vader? Is daarin enig voortgang, of heeft ze een enorme teleurstelling gehad?



De ggz raadde af om voorlopig contact met haar vader op te nemen imdat hij een instabiel persoon is. Zelf hoor ik haar er ook niet meer over.

Een vertrouwenspersoon is ook een goed idee!
wees niet te hard voor je dochter. Uit haar gedrag zou je het misschien niet opmaken, maar ik denk dat ze het vreselijk vindt. Gezien haar andere problemen, lijkt het erop dat ze haar lichaam "ontkent". Ik zou zeker niet boos worden of teveel aandringen. Mogelijk werkt het het beste als je er weinig aandacht aan besteed, maar wel laat merken dat je snapt dat het niet meevalt.

Waarschijnlijk staat ze zelf niet open voor hulp, maar zelf zou je wel hulp kunnen zoeken hoe je hier het beste mee kunt omgaan.



Wat ik me zelf herinner: ik was twaalf en had meteen al zware menstruaties. Ik schaamde me rot en was er nog helemaal niet aan toe, eigenlijk was ik nog een kind en wilde buitenspelen. Mijn veranderende lichaam vond ik vreselijk, ik droeg trainingspakken om het te verhullen. Maandverbanden vond ik ontzettend goor en ik durfde ergens anders dan thuis niet naar de WC. Ik overdreef de buikpijn die ik had, zodat ik thuis mocht blijven.

Het ging al een stuk beter toen ik tampons ging gebruiken, en niet veel later had ik mezelf qua groei mentaal "ingehaald" en was het probleem over.



edit: ik zie dat er al verschillende reacties tussen zijn gekomen terwijl ik aan het typen was. (ik type niet zo snel ) Schoolmaatschappelijk werkster is een goed idee!
Lijkt me geen normaal gedrag, speelt er meer?
Alle reacties Link kopieren
Ze zou een lichte pil toch ook gewoon kunnen doorslikken? Daarmee wordt ze niet meer ongesteld of kun je het in ieder geval reguleren. Jij als moeder hebt dan wel elke ochtend de taak om er voor te zorgen dat ze de pil ook daadwerkelijk inneemt.



Verder zou ik echt verder kijken voor hulp, dit is niet normaal gedrag voor een puber. Zeker het vervuilen van zichzelf en dit "boeiend" vinden is niet oke. Ik ben bang dat je hier toch meer achter aan moet.



Gaat ze thuis wel gewoon naar de wc? Voor de grote en kleine boodschap zeg maar? Kan het zijn dat ze een angst heeft ontwikkeld voor naar de wc gaan? Drinkt ze wel genoeg waardoor ze sowieso 2 a 3x per dag naar de wc gaat? Heb je thuis wel eens gezien, als ze zich verschoont, hoe ze dat doet? Begrijpt ze hoe je het in je broekje plakt, hoe je het netjes weg gooit? Ik zou haar geen tampons geven, die blijven dan ook rustig de hele dag inzitten.
Alle reacties Link kopieren
Dit probleem gaat m.i. verder dan de oplossing "geef haar gewoon tampons".

Ik ben natuurlijk geen professional of hulpverlener, maar kijk alsjeblieft uit met een al te snelle diagnose als "depressie" of "dysthyme stoornis".

Van onze dochter hebben we als diagnose resp. hoogbegaafd, depressief en borderliner gekregen. Tevens onderzocht op eventuele overgevoeligheid voor voedingsstoffen. Diverse sociale vaardigheidscursussen en sociaal-emotionele trainingen heeft ze gevolgd, maar niets hielp. Integendeel zelfs.

De basisschool herkende het ook niet:

De juffen vonden haar "lui", "arrogant" en een "drama-queen".



Probeer je intuitie te volgen. Heel veel sterkte
Als het gewoon vervelend pubergedrag is zou ze een schop onder haal hol krijgen. Maar denk niet dat dat hier werkt.



Succes TO, hoop dat jullie eruit komen.
Alle reacties Link kopieren
Even een huishoudelijke opmerking, voor jou als moeder, die blijkbaar wel eens met textiel zit waar de bloedvlekken niet meer uitgaan:



Gebruik bij bloedvlekken altijd EERST koud water. Met warm of lauw water bevorder je het stollingsproces waardoor de bloedvlek veel moeilijker (of niet meer) verwijderd kan worden.



De vlek heel even voorspoelen met koud water kan al ontzettend helpen om 'm er daarna in de wasmachine volledig uit te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien voor de honderdste keer uitleggen dat ze ermee moet leven tot ze pakweg vijftig is en dat ze niet net kan doen alsof het er niet is, dat zal ze geen leuk vooruitzicht vinden maar wie vindt dat wel? Hoe denk je dat ze zal reageren als een vriendinnetje tegen haar zegt "je stinkt"? Of als ze een vriendje krijgt?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Is ze wel blij dat ze een meisje is of zou ze liever een jongen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Echt geen stoornis ? Dit klinkt erger dan gemiddeld puberen
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaan jullie zelf om met het feit dat ze menstrueert? Hebben jullie haar goed voorgelicht en stel je je begripvol naar haar op?

Ik was pas 11 toen ik voor het eerst ongesteld werd en mijn moeder lichtte me heel goed voor en benadrukte ook de fijne dingen van het ongesteld zijn/kunnen worden.



Verder klinkt de weerzin om te verschonen wel wat extreem voor een puber, maar dit probleem zou ik eerder aan een psycholoog voorleggen dan aan een mentor.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet zo gek hoor. Pubers willen zich ineens niet meer wassen, hebben geen zin in deo en ik moet de eerste nog tegenkomen die uit vrije wil op school naar de wc gaat..... Dus te weinig verschonen als je ongesteld bent past hier ook bij. Juist geen tampons geven want dat is niet alleen vies als je niet genoeg verschoont maar ook gevaarlijk. En ze zal dan nog minder verschonen want wat je niet ziet is er niet. En waarom.zou ze die dingen wel willen vervangen?
quote:mitsig schreef op 22 juli 2014 @ 21:58:

Ik was pas 11 toen ik voor het eerst ongesteld werd en mijn moeder lichtte me heel goed voor en benadrukte ook de fijne dingen van het ongesteld zijn/kunnen worden.



Welke fijne dingen? Ik ben nu al 33 jaar (met tussenpozen, okee ) ongesteld maar ik heb de fijne dingen ervan nog steeds niet kunnen ontdekken.
Alle reacties Link kopieren
Het werd mij destijds uitgelegd als: je bent een vrouw geworden, dat is iets om te vieren. Voor mijzelf heeft het nog veel meer voordelen, zoals een soort zekerheid dat de pil nog werkt en een man die naar de winkel rent voor chocola.
Alle reacties Link kopieren
quote:Java schreef op 22 juli 2014 @ 21:27:

Even een huishoudelijke opmerking, voor jou als moeder, die blijkbaar wel eens met textiel zit waar de bloedvlekken niet meer uitgaan:



Gebruik bij bloedvlekken altijd EERST koud water. Met warm of lauw water bevorder je het stollingsproces waardoor de bloedvlek veel moeilijker (of niet meer) verwijderd kan worden.



De vlek heel even voorspoelen met koud water kan al ontzettend helpen om 'm er daarna in de wasmachine volledig uit te krijgen.Koud water inderdaad, mét zout. Zo deed de kraamhulp het - en die kan het weten .
quote:Phips schreef op 22 juli 2014 @ 22:06:

Ik vind het niet zo gek hoor. Pubers willen zich ineens niet meer wassen, hebben geen zin in deo en ik moet de eerste nog tegenkomen die uit vrije wil op school naar de wc gaat..... Dan heb ik zeker een rare puber. Ze doucht iedere dag, trekt iedere dag een schone onderbroek aan, is een grootverbruiker van deodorant en verwisselt eerder te vaak dan te weinig haar maandverband. Ze moet alleen nog even leren om haar ouwe maandverband dan niet in de wastafel te laten liggen .
Alle reacties Link kopieren
Oh gruwel, dit brengt me terug toen ik 13 was.



De wc's op school waren oud en gammel, en boden weinig privacy (iedereen kon je horen). Dan hing er van dat grijze schuurpapier.



En ik was zo hevig ongesteld dat ik ieder uur naar de wc moest, om dan vervolgens op mijn kop te krijgen van de leraren dat ik te laat in de klas was.



Doorlekken 's nachts kan je dochter waarschijnlijk weinig aan doen, net zoals wakker worden met een bebloede hand.



Ze kan wel wat doen aan het weinig verschonen.



Overigens heb ik zelf nog wel eens een bebloedde onderbroek 's nachts .
Alle reacties Link kopieren
Misschien negeert ze het omdat ze het niet wil (vrouw worden, is ze er nog helemaal niet aan toe). Ik denk dat het probleem veel dieper zit. En dat het haar allemaal wel wat doet al doet haar houding anders vermoeden. Ik zou naar de huisarts gaan en het probleem bespreken. Zonder dochter.



Zelf kon ik er op m'n twaalfde ook niets mee. Dat had met exteme onzekerheid te maken. En ik kreeg geen steun van mijn moeder. Uiteindelijk ben ik er overheen gegroeid. Maar dat heeft wel drie jaar geduurd. Die worsteling gun ik niemand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven