Lijf & Lijn alle pijlers

mijn dochter van 13 weet niet hoe ze met menstruatie moet om

22-07-2014 19:46 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt al genoeg..



Maar mijn dochter weet niet hoe ze ermee om moet gaan. Elke maand heb ik meerdere doorgelekte broeken en onderbroeken, beddengoed besmeurd. Haar handen zitten s morgens onder het bloed. Op school gaat ze niet naar de wc s morgens om 7 uur maandverband in en pas om 4 uur s middags verschonen.



Thuis moet ik haar naar de wc sturen anders gaat ze niet. Douchen wil ze niet daar moet ik haar voor dwingen.



Ik heb voorlichting gegeven over maandverband, haar laten zien hoe het moet. Groot maandverband voor de nacht gehaald andere merken, het maakt niks uit. Ook nieuwe onderbroeken voor haar gekocht zodat het beter blijft zitten, het maakt niks uit. Vandaag haar lievelings pyama broek laten zien met vlekken erin die ik er niet meer uit krijg zegt ze boeiend!



Wij zitten met onze handen in het haar. Op school is ze ook voor gelicht wij hebben het er thuis ook over maar niks helpt. Wie heeft de tip?
Volgens mij snapt je dochter prima hoe ze met haar menstruatie om moet gaan, maar heeft ze er alleen geen zin in. Ik zou haar dus gerust haar gang laten gaan en niet meer de boel voor haar wassen. Er komt vanzelf een moment dat ze er last van gaat krijgen
quote:mitsig schreef op 22 juli 2014 @ 21:58:



Ik was pas 11 toen ik voor het eerst ongesteld werd en mijn moeder lichtte me heel goed voor en benadrukte ook de fijne dingen van het ongesteld zijn/kunnen worden.



Er zijn helemaal geen fijne dingen aan een week strontberoerd zijn en die gore bloederige zooi.



Wellicht kun je haar aan de prikpil doen. Eens in de 3 maanden 'n shotje halen en dan wordt ze helemaal niet meer ongesteld en hoeft ze ook niet dagelijks te letten op of ze de pil wel slikt.
quote:Phips schreef op 22 juli 2014 @ 22:06:

Ik vind het niet zo gek hoor. Pubers willen zich ineens niet meer wassen, hebben geen zin in deo en ik moet de eerste nog tegenkomen die uit vrije wil op school naar de wc gaat...

Serieus? Ik douchte altijd elke dag (niet omdat ik gedwongen werd, maar omdat ik schoon en fris m'n bed in wilde) en gebruikte deo en volgens mij al m'n klasgenoten. Met deo rondlopen en meermaals per dag bijspuiten was toen in elk geval in.

De puberdochter van m'n vriendin gaat zelfs 2 keer per dag onder de douche. D'r kamer mag dan 'n zwijnenstal zijn, zijzelf is schoon en fris.
quote:Phips schreef op 22 juli 2014 @ 22:06:

Ik vind het niet zo gek hoor. Pubers willen zich ineens niet meer wassen, hebben geen zin in deo en ik moet de eerste nog tegenkomen die uit vrije wil op school naar de wc gaat..... Dus te weinig verschonen als je ongesteld bent past hier ook bij. Juist geen tampons geven want dat is niet alleen vies als je niet genoeg verschoont maar ook gevaarlijk. En ze zal dan nog minder verschonen want wat je niet ziet is er niet. En waarom.zou ze die dingen wel willen vervangen?Oh? Ik ken juist alleen maar andersom. Tig keer per dag douchen en walmen deo
quote:Dickens schreef op 22 juli 2014 @ 23:51:

[...]





Je bent dus gewoon nul deskundig als je gaat zitten gokken richting diagnose obv een paar posts. Een echte professional zal dat nooit doen.Wat een onzin zeg, omdat zij het nu toevallig bij de naam noemt? Het gros van de posters hier heeft geschreven of er niet meer aan de hand is. En durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat zij daarbij aan d'een of d'andere diagnose denken.
Dit soort gedrag lijkt me een gevolg van .....

(Ik lees iets over depressieve klachten)



De oorzaak moet aangepakt worden lijkt me, dan komt dit vanzelf. Heeft ze al hulp?
quote:Star schreef op 23 juli 2014 @ 08:10:

Wat een onzin zeg, omdat zij het nu toevallig bij de naam noemt? Het gros van de posters hier heeft geschreven of er niet meer aan de hand is. En durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat zij daarbij aan d'een of d'andere diagnose denken.Alleen kan niemand hier die diagnose echt stellen, daarom staat ook in de huisregels dat dat niet mag. Geen onzin dus, maar beleid.
quote:Trotter schreef op 23 juli 2014 @ 08:32:

[...]



Alleen kan niemand hier die diagnose echt stellen, daarom staat ook in de huisregels dat dat niet mag. Geen onzin dus, maar beleid.Dan wijs je haar daar op in plaats van er over door te gaan.
Ik ga er niet over door hoor. Sterker nog: mijn vorige bericht was het eerste in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook niet zo'n schone puber, maar bij mij zat er een wereld van verdriet en depressie achter. Veel pubers zijn niet zo schoon, of juist overdreven schoon, met drie keer per dag andere kleding aantrekken en dergelijke. Maar als ze dus echt vies is, of haar gezondheid in het geding is, denk ik dat er meer aan de hand is.



Wat ga je doen met de reacties, TO?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt wel vrij ernstig, maar toch nog wat simpele overwegingen:



- Heeft ze fijn maandverband? Mijn moeder wilde alleen van dat goedkope, dikke maandverband voor me kopen. En inderdaad, ik ben veel, vaak en lang ongesteld, dus het ging er hard doorheen, maar ik heb later pas ontdekt hoeveel verschil goed maandverband maakt. Dat goedkope maandverband nam het bloed niet goed op, zat vervelend én het was niet apart verpakt, ontzettend onhandig op school. Ik moet trouwens maandverband met vleugels gebruiken, ook een latere ontdekking. Zonder vleugels lek ik gegarandeerd door, ook als ik het vaak verschoon, ik weet ook niet hoe dat komt.



- Hoe zijn de wc's op school en durft ze daarnaartoe? Ik durfde dat dus niet, vond ze extreem ranzig en durfde onder de les sowieso niet te vragen of ik naar de wc mocht. De hokjes waren aan de boven- en onderkant open, dus voor mijn gevoel kon iedereen alles horen en zien, en dan moest je je in de pauzes langs van die make-uppende meisjes wringen... ik lekte liever door dan dat ik daarheen ging, echt waar.



- Ik heb ook weleens bebloede handen als ik wakker word, doe ik heus niet expres.



Bedankt voor alle tips om bloedvlekken uit textiel te krijgen, die gaan hier nog wel van pas komen.
quote:Trotter schreef op 23 juli 2014 @ 08:49:

Ik ga er niet over door hoor. Sterker nog: mijn vorige bericht was het eerste in dit topic.



Je als in algemeen

Niet jij dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit gedrag van bewoners op mijn werk. Jong volwassenen met een licht verstandelijke beperking. Niet zelf hun persoonlijke verzorging doen. In alles moeten ze aangestuurd worden continue. Valt aansturing weg dan doen ze helemaal niet meer douchen, tanden poetsen etc. Sommigen douchen met veel geluk 1 keer per week.

Ik denk dat je dus niet bij het GGZ moet zijn maar bij MEE. Dit gaat je boven je pet, iets wat jullie aan kunnen pakken met begeleiding. Vooral nu is dat makkelijker omdat ze nog geen 18 is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel erg dat een dwarse puber die geen van ons heeft ontmoet hier een stoornis wordt aangepraat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 23 juli 2014 @ 10:07:

Ik vind het wel erg dat een dwarse puber die geen van ons heeft ontmoet hier een stoornis wordt aangepraat.

Jij praat d'r moeder aan dat ze dwars is. Dat vind ik veel erger.



Dwarse pubers bestaan niet. Als ze dwars doen dan is er meer aan de hand. En dan valt het gedrag misschien wel onder terechte weerstand tegen het gedrag van alle ongediagnostiseerde diagnoses om haar heen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook niet dat er niets aan de hand. Alleen het hoeft niet direct een ernstige stoornis te zijn. Je komt er alleen achter door met haar te praten en evt via de huisarts. Ik had zelf een hele zware menstruatie waar ik veel last van had. Ik slik nu nog steeds een groot deel van het jaar de pil door. Ik ben daardoor heel jong met de pil gestart. Ik ben blij dat niemand mij een stoornis heeft aangepraat. Er kan best meer achter zitten, alleen dat oordeel is niet aan ons.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:cine schreef op 23 juli 2014 @ 09:00:

Het klinkt wel vrij ernstig, maar toch nog wat simpele overwegingen:



- Heeft ze fijn maandverband? Mijn moeder wilde alleen van dat goedkope, dikke maandverband voor me kopen. En inderdaad, ik ben veel, vaak en lang ongesteld, dus het ging er hard doorheen, maar ik heb later pas ontdekt hoeveel verschil goed maandverband maakt. Dat goedkope maandverband nam het bloed niet goed op, zat vervelend én het was niet apart verpakt, ontzettend onhandig op school. Ik moet trouwens maandverband met vleugels gebruiken, ook een latere ontdekking. Zonder vleugels lek ik gegarandeerd door, ook als ik het vaak verschoon, ik weet ook niet hoe dat komt.



- Hoe zijn de wc's op school en durft ze daarnaartoe? Ik durfde dat dus niet, vond ze extreem ranzig en durfde onder de les sowieso niet te vragen of ik naar de wc mocht. De hokjes waren aan de boven- en onderkant open, dus voor mijn gevoel kon iedereen alles horen en zien, en dan moest je je in de pauzes langs van die make-uppende meisjes wringen... ik lekte liever door dan dat ik daarheen ging, echt waar.



- Ik heb ook weleens bebloede handen als ik wakker word, doe ik heus niet expres.



Bedankt voor alle tips om bloedvlekken uit textiel te krijgen, die gaan hier nog wel van pas komen.

Hoe kom je aan die bloederige handen dan? Dat vind ik echt bijzonder vreemd.



@to; is het anders geen idee om haar tampons te geven? Ik gebruik die altijd en doe dan voor de zekerheid ook nog een inlegkruisje in, op die manier ben ik al sinds die ene keer op school nooit meer doorgelekt..
quote:Tomatensoep schreef op 23 juli 2014 @ 10:47:

[...]



Hoe kom je aan die bloederige handen dan? Dat vind ik echt bijzonder vreemd.

Had ik vroeger ook toen ik net ongesteld was en 's nachts maandverband gebruikte. Krabben...
Alle reacties Link kopieren
Tja, blijkbaar kom ik in mijn slaap weleens tegen mijn maandverband aan of zo. 'Bebloede handen' is ook wel overdreven, maar mijn handen zijn gewoon niet altijd helemaal schoon als ik ongesteld ben en wakker word. TO doet het klinken alsof haar dochter het bloed eens even lekker uitsmeert in haar bed, ik wilde alleen maar aangeven dat dat niet zo hoeft te zijn.



Wat ik me vaak afvraag: hoe gebruik je tampons zonder inbrenghuls op openbare toiletten waar geen fonteintje in het hokje is? Ik vind het sowieso al lastig om een tampon in te brengen zonder mijn voet op de rand van het bad of het toilet te zetten. En natuurlijk was je hoe dan ook je handen achteraf, maar ik moet in verband met het bloed ook wel écht mijn handen wassen nadat ik een tampon ingebracht heb, zeg maar. Dus hoe doe je dat dan, als je je dan eerst langs de eerdergenoemde make-uppende meisjes moet wringen?



Misschien ben ik er gewoon nogal kneuzig mee...
Alle reacties Link kopieren
Even goed afvegen met wcpapier en dan bij de wastafel goed wassen? En anders standaard billendoekjes in je tas. Misschien ook handig voor de dochter waar we het over hebben.



Ik lekte trouwens ook gigantisch door toen ik net ongesteld was. Zomaar twee keer per dag door alles heen. En volgens mij wisselde ik dan ook nog regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Dat dus. Eerst even goed afvegen en daarna goed je handen wassen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat afschuwelijke maandverband wat net een dot watten was herinner ik mij ook nog wel en bij een zware menstruatie liep alles er langs. Daarna maakte men het maandverband zo dun dat ik er in 30 min door heen lekte. Wat een drama.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tampons "lukken" ook niet altijd bij jonge meisjes. Ik kreeg die dingen pas ingebracht toen ik eenmaal een vriendje (en seks) had.

Leuk ook dat mijn moeder toen vroeg 'lukt het nu opeens wel met de tampons'? Awkward.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 23 juli 2014 @ 10:07:

Ik vind het wel erg dat een dwarse puber die geen van ons heeft ontmoet hier een stoornis wordt aangepraat.Dat word niet aangepraat. Maar aan de hand van het verhaal word wel aangeraden om eens te kijken of er meer aan de hand kan zijn. Dat is toch niet zo gek? Beter een keer teveel gekeken dan een zwaar gefrustreerd kind dat het helemaal niet meer snapt met alle gevolgen van dien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phips schreef op 22 juli 2014 @ 22:06:

Ik vind het niet zo gek hoor. Pubers willen zich ineens niet meer wassen, hebben geen zin in deo en ik moet de eerste nog tegenkomen die uit vrije wil op school naar de wc gaat..... Dus te weinig verschonen als je ongesteld bent past hier ook bij. Juist geen tampons geven want dat is niet alleen vies als je niet genoeg verschoont maar ook gevaarlijk. En ze zal dan nog minder verschonen want wat je niet ziet is er niet. En waarom.zou ze die dingen wel willen vervangen?Doe niet zo gek... Leerlingen bij ons op school gaan gewoon naar de wc hoor... Sommige leerlingen controleren het liefst elk half uur of ze niet doorlekken...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven