Lijf & Lijn alle pijlers

Net begonnen met Start to Run

29-03-2011 16:57 703 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen zondag begonnen met mijn eerste les van Evy, dit ging heel goed, vanavond mijn 2de les. Wie is er nog meer pas begonnen en wil hier gezellig meepraten?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je advies, Max! Ik lees soms op jullie topic hardlopen (daar schrijf jij toch ook?) en daar steek ik veel van op. Want toen ik begon wist ik echt van niets, door veel te lezen en door ervaring leert men. Gaaf dat je een halve marathon hebt gelopen! Ik kijk nu zelf uit naar het lopen van 10 km, maar ik bouw het inderdaad langzaam op.
Alle reacties Link kopieren
@ sasati: yep daar schrijf ik ook. Veel lezen, maar vooral ook veel zelf nadenken over wat je zo her en der leest is prima. Iedereen zegt weer wat anders over training en wat het beste zou zijn... Het enige advies dat ik zou willen geven is... rustig opbouwen, pas later snelheid invoeren en zeker niet 'intervallen' of te hard rennen in de begin fase. Blessures liggen op de loer en een goede basis is de start van alles! Leuk dat je voor de 10 km gaat! Deed je al eens een loopje? Sorry als ik dat gemist heb! Ik heb altijd gezegd dat ik zoiets noooooit zal gaan doen, maar sinds de eerste (de 10 km in Rotterdam in april 2010) heb ik het virus te pakken. Is een prima manier om tussendoor eens te kijken hoe het ervoor staat. Maar blijf vooral genieten! Lekker lopen in de natuur.
hey meiden,



Ik heb ook eindelijk weer eens gelopen.

Klein rondje om erin te komen.

Ging beter dan verwacht, maar toch wel pittig hoor, merk dat mijn conditie echt achteruit gegaan is :(



Afstand 4,58 km

Tijd: 26:35

Gem snelheid 10.33
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt snel Noodles!



Mijn StR-training van vanmorgen was weer lekker. We hebben al best een lang stuk achtereen gerend en wat versnellingsoefeningetjes gedaan. Nog 2 gewone lessen en dan zullen we zien wat de tijd is op de 3 kilometer!
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb de training van vanochtend over moeten slaan. Had afgelopen week wel 2 keer gelopen (ik herken mezelf niet terug, vind het zo heerlijk om op tijd op te staan en dan naar het bos te gaan! En ik ben helemaal geen ochtendmens. Althans, ik heb altijd heel veel moeite met opstaan), wel voorzichtig wegens de knieen, maar het bleef pijn doen. Ik dacht eerst dat t iets te maken had met op heel laag tempo lopen, dat ik dan m'n pas niet afmaakte en teveel op een nog gebogen knie terecht kwam. Maar ik had mijn StR-coach gemaild, en die vond dat niet heel plausibel. Volgens hem was de kans het grootst dat het aan mijn schoenen lag. Dat leek mij sterk, want ik had ze wel bij een speciaalzaak gekocht waar ze ook mijn manier van lopen hebben gefilmd enzo, en ze waren heel duur, dus dat kon toch haast niet verkeerd zijn, dacht ik. Maargoed, coach had een andere zaak aangeraden, en toen ik daar op de site keek, zag ik dat dat een 'medisch voetcentrum' (jawel) was waar ook podologen en fysiologen/therapeuten werken, dus ik ben toch maar even langs gegaan voor een second opinion. Blijkt dus dat het mutsje (excusez le mot) van de Runner's world me volkomen verkeerde schoenen heeft aangesmeerd. Ze zijn veel te zacht (eerste wat de meneer van de 2de zaak vroeg toen hij de schoenen zag was: Hoeveel weeg je? Ik: 83 kilo. Hij: Deze schoenen verkopen wij nooit aan mensen boven de 65 kilo..) terwijl zij had gezegd dat hoe zachter juist hoe meer demping was/beter voor je knieen, en nog erger, ze corrigeren enorm (volgens mutsje zwikte ik enorm naar binnen tijdens het lopen) terwijl nu dus blijkt dat ik juist helemaal geen correctie nodig heb. Op film lijken mijn enkels iets naar binnen te buigen tijdens lopen, maar dat is gezichtsbedrog omdat ik iets naar buiten loop (niet op de buitenkant van mijn voet, maar dat m'n tenen wat naar buiten wijzen zeg maar) maar mijn knieen staan keurig recht boven mijn voeten, terwijl ze op de corrigerende schoenen helemaal naar buiten zwabberden.. Geen wonder dus dat ik mezelf meteen een peesblessure heb gelopen. Meneer zei nog wel dat ik keurig loop en goed afwikkel enzo, dat was wel weer hoop gevend :-)



Ik denk dat ik dinsdag wel weer kan lopen, ben erg benieuwd of het veel scheelt! Hoop echt dat dit inderdaad het hele probleem was, want het lopen bevalt me echt bijzonder goed. En als het inderdaad op deze schoenen veel beter gaat, ga ik nog wel even terug naar die eerste winkel om stennis te schoppen, ik vind dat ze me minstens wel een dikke cadeaubon mogen geven. 160 euro down the drain



Nikkie, leuk dat je zo lekker gaat Ik loop door de week niet met mp3, ik voer de schema's in in een appje op de iPhone die aangeeft wanneer ik van wandelen naar joggen moet enzo. Vorige week heb ik inderdaad lessen 5 en 6 gelopen, als je mp3 hebt moet je dus telkens de les overslaan die je op zaterdagochtend met de groep loopt.



Max, met 'hard rennen' wordt volgens mij niet echt hard rennen bedoeld hoor, in die trainingen worden gebruikt gemaakt van 3 snelheden, 'dribbelen' (niet harder dan flink wandelen) 'joggen' (nog steeds langzaam, je mag niet zodanig buiten adem raken dat je niet meer een gesprek zou kunnen voeren) en 'gematigd tempo', nog ietsje harder, maar nog steeds zou je niet echt heel erg mogen hijgen. En die laatste mag altijd maar een minuut, in de trainingen. En de coaches hameren echt op: Als je het niet volhoudt, loop je te hard. Beter te zacht beginnen dan te hard, etc.



Meikemeike, als je na een training echt 'kapot' bent, denk ik overigens wel dat je te hard loopt. Toen ik afgelopen week les 6 deed (8x1 minuut matig tempo, telkens 3 min wandelen) had ik in het begin aan het einde van de minuut echt nog veel over, en bij de laatste 2 keer begon het me een beetje moeite te kosten om de minuut vol te maken. Maar als je het gevoel krijgt dat je het haast niet meer redt op het laatst, ga je echt te hard, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Moosey: waardeloos zo'n advies, echt balen voor je, zou je daar niet je geld voor terug kunnen krijgen? Je betaalt daar ook voor service, namelijk een goed advies.



Noodles: nou blijven lopen he, je hebt alweer een goed begin gemaakt.



Ik heb dit weekend een loopje door het bos gedaan, samen met mijn man en een neef van mij. Tjonge jonge, dat ging hard hoor, en dan hielden die mannen zich nog in, heuveltje op, heuveltje af, goed uitkijken waar je loopt. Maar wat was het heerlijk om te doen! Mijn GPS deed het niet, maar we hebben ongeveer 6 km gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het wel proberen, maar geld terug zal wel niet lukken denk ik. Maar ik vind wel dat ze me op z'n allerminst wel wat uit de winkel mogen laten uitzoeken voor 50-70 euro ofzo. Maar ik wil eerst nog even een paar keer op de nieuwe schoenen lopen, zodat ik ook echt 'bewijs' heb dat de andere winkel gelijk heeft.



Heerlijk he, in het bos lopen! Heuvels lijken me dan wel weer erg pittig. Ik moet over een week of 2 naar Oostenrijk voor werk voor een dikke week, hoop dat ik daar wel een beetje een vlakkig stukje kan vinden om te lopen.

Ik ga nog even een kopje koffie trainen en dan ook richting bos, ben benieuwd hoe mijn knieen zich houden op de nieuwe schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Hehe, een kopje koffie trainen, waar het hart van vol is..



Heb lekker gelopen! Voelde het eerste interval m'n knieen nog wel, maar daarna niet meer. 1 interval overgeslagen om wat extra te rekken omdat ik iets krampachtigs voelde in m'n linkerknie (maar heel ander soort gevoel dan de blessure) en vooralsnog voelen m'n knieen ok. Als dat vanavond ook nog zo is, lag het officieel aan de schoenen, denk ik
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhaal Moosey en wat een slecht advies heb je gehad. Daar mag de winkel wel wat tegenover stellen inderdaad. Hopelijk hou je er niks aan over. En misschien kun je de schoenen nog op Marktplaats verkopen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Sorry dat ik 'inbreek' in jullie topic, maar vond het zonde om een nieuw topic te openen voor mijn vragen.



Ik ga komende week starten met Start To Run, na een knieblessure en een operatie aan mijn knie. Heb vorige week goede schoenen gekocht en heb er zin in. Ben nu ziek, dus deze week helaas niet meteen kunnen beginnen.



Hoe vonden jullie het te doen? Lopen jullie om de dag of moet je in een week ook eens twee dagen rust nemen?



Lopen jullie ook met slecht weer (regen e.d.)? We gaan nu natuurlijk de herfst en winter in, maar wil me daar eigenlijk niet door laten tegenhouden.



Ben benieuwd!

Groetjes Livvy
Alle reacties Link kopieren
Livvy, leuk dat je ook mee komt schrijven. Ik loop drie keer per week, dat vind ik wel voldoende. Maar in het begin liep ik vaak om de dag. Wat slecht weer betreft, daar heb ik geen ervaring mee, ik loop binnen op een loopband (helaas).



Moosey, wat een verhaal. En wat ontzettend vervelend, je verwacht toch gewoon goed advies, zeker voor die prijs. Ik hoop ook voor je dat je in elk geval een tegoedbon of zo krijgt (kun je misschien een leuke hardloop-outfit aanschaffen).



Amaia, klinkt als een heftig loopje. Maar wel leuk, zo door de heuvels!



Noodles, weer goed begonnen! En ik merkte na Ramadan ook hoe snel je conditie weer achteruit holt.



Nikkie, ook goed bezig!



Ik heb eergisteren 45 minuten gelopen, zo'n 7 km, ik was trots op mezelf. Het ging best lekker, maar het is hier inmiddels wat koeler, dus dat scheelt heel veel.
Alle reacties Link kopieren
@Sasati, bedankt voor je reactie. Ik heb er ook zin in om te beginnen, alleen eerst snel beter worden nu! Wat loop jij al een stuk (7 km)!
Alle reacties Link kopieren




Ik heb vanochtend weer meegelopen met de groep, 1x 4, 1x8 en de 12 minuten niet helemaal uitgelopen omdat ik een knie dacht te voelen, maar gedurende de dag helemaal geen last gehad Het lag dus officieel aan de schoenen, en ik ben erg blij dat ik toch niet algeheel ongeschikt ben om te lopen (daar was ik een beetje bang voor). Dus vanaf nu weer lekker 3 keer per week! En inderdaad even een hartig woordje gaan babbelen bij de Runner's World...
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, Livvy, 3 keer per week vind ik ook genoeg inderdaad.

En regen ben ik wel van plan om gewoon doorheen te lopen, maar maar ns zien of ik dat ook echt ga doen



Sasati, begreep ik nu laatst uit een post van jou dat je in een ander land woont, en ook daarom niet buiten kunt lopen, of begreep ik je verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Moosey, goed nieuws dat het officieel aan de schoenen lag:-)

Livvy, welkom hier. Ik ben wel van plan om te blijven lopen, ook als het regent, heb al een jasje en een regenjack aangeschaft. Tot aan de 5 km heb ik het schema gevolgd, dus ook de 2 dagen rust, heeft je lichaam echt nodig. Nou loop ik bijna de 10 km, en loop eens in de drie dagen. Ik heb vanmorgen les 25 gelopen, 37 minuten. Ik had bijna een week niet gelopen omdat ik niet zo fit ben, maar het ging wel redelijk.
Alle reacties Link kopieren
En daar ben ik al weer, wat is het rustig hier! Vanmorgen les 26 gelopen, 1 uur en 5 minuten. And guess what? IK HEB DE 10 KILOMETER GEHAALD!
Alle reacties Link kopieren
quote:amaia schreef op 07 oktober 2011 @ 11:06:

En daar ben ik al weer, wat is het rustig hier! Vanmorgen les 26 gelopen, 1 uur en 5 minuten. And guess what? IK HEB DE 10 KILOMETER GEHAALD!



Knap van je!! gefeliciteerd! Ga je ook een wedstrijdje lopen een keer? Lijkt me echt super om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Amaia, wat goed! Ik vind het nog steeds lastig voor te stellen dat iemand langer dan een uur achterelkaar kan rennen



Voor mij is zaterdag het uur van de waarheid; dan is de laatste Start to Run training en dus de testloop voor 3 km!

Ik heb gisteren een parcours van ongeveer 3 km gelopen en deed er ongeveer (had geen stopwatch) 19-20 minuten over. Eigenlijk viel die tijd me een beetje tegen. Maar goed, ik had nog wel wat over, was nl. bang dat ik te snel van start zou gaan. En ik neem aan dat ik bij de testloop net wat meer uit mezelf kan halen. We gaan het zien!
Alle reacties Link kopieren
Kiko en Nikki thanx! Ik kon het me ook niet voorstellen hoor, ik vond mezelf altijd a-sportief dus ik verbaas mezelf ook hiermee. Nog 1 week met Evy trainen en dan zit het er op. Kiko, in november doe ik mee met de plantsoenloop in Groningen, 8km. Ik ga daar binnenkort maar even oefenen. Ik wilde

vandaag gaan rennen maar ik heb last van mijn been, van de aanhechting met mijn heup zeg maar. Dus ik sla even over, heb geen zin in blessures.
Alle reacties Link kopieren
Ja ja, het is gelukt: de 3 kilometer tijdens de laatste start to run training zit erop! Het was gisteren natuurlijk prachtig weer, dus het ging best makkelijk.



Ik wil nu doorgaan voor de 5 kilometer met de podcasts van Renate Wennemars, maar ik vraag me af met welke les ik dan verder zal gaan. Om helemaal bij les 1 te beginnen voor de 5 km lijkt me niet nodig namelijk. Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Nikki goed gedaan! Ik ken de opbouw van Renate niet maar ik zou een les halverwege pakken als ik jou was. Ik heb besloten dat ik de laatste 3 lessen van Evy laat zitten, ik heb de 10 km gehaald en dat was mijn doel. Vanmorgen op eigen muziek 6.5 km gelopen, en vanmiddag anderhalf uur met mijn dochters geschaatst. Lijkt me wel weer genoeg beweging op een dag:-)
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heb ik getraind voor de Plantsoenloop. Die is al over 2 weken en ik kreeg van een vriendin de tip om hem van tevoren vast eens te lopen. Er zitten nogal wat heuveltjes in het parcours. Nou dat heb ik geweten, het was best pittig hoor! Na het eerste rondje (2 km) dacht ik, dat haal ik nooit. Maar toch keurig 4 rondjes gelopen, na de tweede ging het een stuk beter. Maar ik voel het wel in mijn benen nu. Ik heb er 54 minuten over gedaan. Nog twee weken om te oefenen, misschien dat het dan nog wat sneller gaat.
Alle reacties Link kopieren
Up!

Lopen jullie nog?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik loop nog. Ik train nu met de 10 km easy met Renate. Gaat erg lekker, ik vind het fijn om met een schema/podcast te trainen voor de houvast.

En jij Kookie?



Leuk dat je traint voor de Plantsoenloop Amaia. En ik denk dat het wel sneller gaat tijdens de wedstrijd, je heb dan toch een adrenalinekick en je wordt natuurlijk flink opgepept door publiek enzo. Ik vond de laatste start to run training wat dat betreft al heel motiverend om nog wat meer uit jezelf te halen.

Alvast veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met de 5 kilometer van Evy, dat was zo goed te doen en zo onwijs leuk dat elk lesje weer een overwinning was.

Inmiddels loop ik 10 kilometer en train ik 2 keer per week met een loopgroep, 1 keer interval en 1 keer een duurloop. En in het weekend loop ik of alleen of met 1 of 2 andere vrouwen.

Het doel is om in april 2013 een halve marathon te lopen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven