Nijmeegse Vierdaagse 2017

16-01-2017 18:43 393 berichten
Vorig jaar zag het er zó gezellig uit dat ik het dit jaar zelf wil proberen: de Vierdaagse van Nijmegen! Vandaag heb ik me ingeschreven via Viavierdaagse, zodat ik in ieder geval verzekerd ben van een startbewijs. En ook een overnachtingsadresje heb ik al gereserveerd.

Ik loop wel regelmatig, maar nooit echt lange afstanden. Op dit moment haal ik die veertig kilometer echt niet, laat staan vier keer veertig. Dat wordt dus nog flink trainen het komende half jaar. Gelukkig kan ik dat samen met mijn man doen, want die heeft zich ook ingeschreven. We gaan er dus gezellig samen tegenaan.

Zijn er meer forummers die dit jaar willen meelopen?
Alle reacties Link kopieren
Dat stelt me wel een beetje gerust, ik heb het idee dat de helft hier er al helemaal klaar voor is om dat kruisje te halen.

Gelukkig vandaag mezelf toch naar buiten geschopt om 12 kilometer te doen. Het is niet veel maar toch even twee uur gewandeld!
Alle reacties Link kopieren
Het is niet alleen fysieke inspanning, maar zeker ook mentaal!



Vorig jaar heb ik geloof ik maar 1 of 2 keer 40km gewandeld, wel vaak kleine afstanden met bepakking.
Ja, dat is het voordeel van wandelen. Dat hou je op mentaliteit erg lang vol. Ik kan me herinneren dat de organisatie van de Nacht van de Vluchteling vooraf zei dat als je met enig gemak een trainingsrondje van 25 km kon lopen, je de 40 km ook wel haalt als dat moet. Bij mij klopte dat. Al die mensen, muziek langs de weg, het doel waarvoor je loopt, je gaat gewoon door.



Wat mij bij de Vierdaagse alleen een drama lijkt is dat je de volgende dag dan weer moet. En de dag daarna weer. En dan nog een keer. Maar ja, die hoef ik dan ook gelukkig niet te lopen...
Alle reacties Link kopieren
Iedereen kan de eerste dag volbrengen in principe.

Vaak heb ik het de 2e dag bij het ontbijt tm de eerste 10 km het lastigste. Dan vraag ik mij af wat ik in hemelsnaam aan het doen ben! Wil ik t liefst stoppen etc. Als ik door dat punt heen kom, dan komt het goed! 2e dag vind ik ook de minste....
Alle reacties Link kopieren
Toiletten kom je wel regelmatig tegen dacht ik, (toiletten bingo , de toilet die vrij komt daar wordt t nummer van geroepen zodat de doorstroom vlot gaat) en mocht je in bewoond gebied lopen kun je altijd aan de mensen die voor hun huis zitten vragen of je even mag, of sommige bieden t aan door middel van een bord.
Alle reacties Link kopieren
quote:koekkie schreef op 13 april 2017 @ 20:26:

Iedereen kan de eerste dag volbrengen in principe.

Vaak heb ik het de 2e dag bij het ontbijt tm de eerste 10 km het lastigste. Dan vraag ik mij af wat ik in hemelsnaam aan het doen ben! Wil ik t liefst stoppen etc. Als ik door dat punt heen kom, dan komt het goed! 2e dag vind ik ook de minste....Ik had dit op de laatste dag toen ik mijn moeder sprak aan de telefoon, ik brak van vermoeidheid en stond snikkend aan de telefoon te vertellen dat ik dit nooooiiit meer ging doen, maar heb mij weer ingeschreven.
Alle reacties Link kopieren
O die Dixies, daar griezel ik van! Op de eerste dag is vaste prik altijd in Elst achter de kerk, fijne schone wc's, vaak maar een kleine wachtrij. Ze vragen wel een bijdrage, maar dat gaat naar een goed doel. Dit jaar lopen we echter andersom dus nu maar kijken hoe het uitkomt.



Xandora,

ja, idd zoiets ja. Ik doe dit nooit meer, echt hoor! Niet omdat ik zere voeten had, maar gewoon....blegh! Dit jaar de mazzel dat ik de 2e dag al gauw een korps mariniers tegen kwam die een grappig lied zongen en mij er door trokken met hun gezang. En ook ik heb mij gewoon weer ingeschreven!
@xandora, dit herken ik van pelgrimstochten



Merken jullie trouwens dat je gewicht verliest van al dat trainen? Het verbaast mij altijd: zelfs als ik weken achter elkaar elke dag zo'n 25 km met bepakking loop, heb ik het idee dat ik er niks van afval (geen weegschaal in de buurt). Mijn broeken gaan iig niet losser zitten. En ja, er gaat best weleens een biertje en een zakje chips aan het eind van de dag in, maar je zou verwachten dat de caloriebalans dan nog steeds ruimschoots doorslaat naar meer eruit dan erin... Hoe is dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:xandora schreef op 13 april 2017 @ 20:42:

Toiletten kom je wel regelmatig tegen dacht ik, (toiletten bingo , de toilet die vrij komt daar wordt t nummer van geroepen zodat de doorstroom vlot gaat) en mocht je in bewoond gebied lopen kun je altijd aan de mensen die voor hun huis zitten vragen of je even mag, of sommige bieden t aan door middel van een bord.



Jaaaaaaa, de toilettenbingo! Altijd weer hilarisch. Ik zou denk ik na een kwartier al mijn stem kwijt ben als ik dat werk zou moeten doen... Maar toiletten zijn er genoeg inderdaad: om de 5 - 10 km zijn er toiletten door de organisatie geplaatst (dixies), die staan ook op het routekaartje aangegeven. Maar los daarvan zijn er ook nog voldoende plasplekken bij verenigingen, particulieren of horeca langs de route. Soms moet je even in de rij staan, maar je hoeft zeker geen kilometers met een volle blaas door te lopen.



Wat betreft wandeltempo: ik loop een redelijk gemiddeld tempo (5-6 km/uur) en op de meeste stukken kan ik wel redelijk mijn eigen tempo lopen. Op plekken waar het erg druk is (smalle dijk of vlakbij de samenkomst met twee afstanden) gaat het soms even wat langzamer, maar verder vind ik het wel meevallen. Maar ik ken ook mensen die de Vierdaagse vreselijk vinden, omdat ze 'nooit hun eigen tempo kunnen lopen', dus blijkbaar is die beleving ook heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
O ja, het mentale aspect is zeker zo belangrijk als het fysieke deel! (Los van echt zware fysieke blessures natuurlijk). Wat ik vaak doe als ik er even doorheen zit: goed om mij heen kijken naar mensen die het zwaarder hebben. Vooral op dag 3 en 4 zie je sommige mensen echt strompelen hoor! Maar ook op de eerste dagen zie je ingetapete knieën, kuiten vol warmte uitslag, enz. Mij helpt dat altijd goed om te relativeren: er lopen heel veel mensen die het zwaarder hebben dan ik en als die het kunnen, kan ik het toch zeker ook?!
Alle reacties Link kopieren
Oh brrrr.... dixies. Die stinkdingen zijn al wel geregeld mijn redding geweest, haha. Maar goed te horen dat er genoeg gelegenheid is. Hoeft dat geen belemmering te zijn om me volgend jaar of het jaar daarna in te schrijven. (Het is even bekijken wat gezins-technisch het handigst uitkomt, de jongste zit nu nog niet op school en dat is met trainen echt niet handig).
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat iedereen er nu zo mee bezig is



Ik heb wel redelijk veel georganiseerde routes gepland staan. Ik wil graag goed geoefend zijn in de lange afstanden, en vind het lastig om zelf 35+ afstanden te bedenken. As maandag de "32e Vrijbuiters Wandeltocht" in Wijk & Aalburg!



Ze hebben het alleen een beetje raar gepland. Je mag vanaf 7.00 starten & om 17.00 sluit het startbureau. Wij gaan 50 km lopen, maar dat moét dan dus binnen 10 uur ?
Ik ga vandaag 22.6 wandelen. Had niet zoveel tijd. Tweede paasdag met nog wat familieleden 35km. Ik ken veel mensen die ook de vierdaagse lopen dus kan voor de lange afstanden altijd wel een maatje vinden.



@Pinaco, 50km in 10 uur... best krap lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Lekker vooruitzicht!



Tja 5 km/uur moet wel lukken, maar pauze zou fijn zijn
Alle reacties Link kopieren
Oei, wat een krappe planning. Niet echt over nagedacht. Korte pauzes dan maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 13 april 2017 @ 22:37:

@xandora, dit herken ik van pelgrimstochten



Merken jullie trouwens dat je gewicht verliest van al dat trainen? Het verbaast mij altijd: zelfs als ik weken achter elkaar elke dag zo'n 25 km met bepakking loop, heb ik het idee dat ik er niks van afval (geen weegschaal in de buurt). Mijn broeken gaan iig niet losser zitten. En ja, er gaat best weleens een biertje en een zakje chips aan het eind van de dag in, maar je zou verwachten dat de caloriebalans dan nog steeds ruimschoots doorslaat naar meer eruit dan erin... Hoe is dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Nou hier precies hetzelfde hoor. Val idd ook niks af ! Jammer hihi zou best een paar kilootjes afmogen !
Alle reacties Link kopieren
quote:neliba schreef op 13 april 2017 @ 22:41:

[...]

Wat fijn om te horen dat dat goed geregeld is met de toiletten, dat was ook een beetje mijn zorg !



Jaaaaaaa, de toilettenbingo! Altijd weer hilarisch. Ik zou denk ik na een kwartier al mijn stem kwijt ben als ik dat werk zou moeten doen... Maar toiletten zijn er genoeg inderdaad: om de 5 - 10 km zijn er toiletten door de organisatie geplaatst (dixies), die staan ook op het routekaartje aangegeven. Maar los daarvan zijn er ook nog voldoende plasplekken bij verenigingen, particulieren of horeca langs de route. Soms moet je even in de rij staan, maar je hoeft zeker geen kilometers met een volle blaas door te lopen.



Wat betreft wandeltempo: ik loop een redelijk gemiddeld tempo (5-6 km/uur) en op de meeste stukken kan ik wel redelijk mijn eigen tempo lopen. Op plekken waar het erg druk is (smalle dijk of vlakbij de samenkomst met twee afstanden) gaat het soms even wat langzamer, maar verder vind ik het wel meevallen. Maar ik ken ook mensen die de Vierdaagse vreselijk vinden, omdat ze 'nooit hun eigen tempo kunnen lopen', dus blijkbaar is die beleving ook heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Pinaca , strakke planning idd ! Heel veel succes maandag!!
Alle reacties Link kopieren
Thanks! Doel is om 'm uit te lopen, niet om voor 17.00 binnen te zijn. Gewoon stom gepland van ze. Pauze en rust gaan heel belangrijk worden, dus dan maar "te laat" finishen...



Ik ben trouwens ook niets afgevallen...
Alle reacties Link kopieren
Het is gelukt! We hebben 9:40 gelopen & Incl pauzes 11:00 onderweg geweest



Nu helemaal gesloopt, wat een aanslag zeg!
Netjes hoor Pinaco, respect!



Wij hebben de afgelopen week in het buitenland gewandeld. Niet zo ver (15-20 km per dag), maar wel door bergachtig gebied en met bepakking van hotel naar hotel. Helaas heb ik halverwege de week een gigantische blaar opgelopen onder mijn voet, waardoor mijn hele voetzool opzwol en er dagenlang pus uit mijn voet kwam. En omdat het Goede Vrijdag was (en we elke keer ver van de bewoonde wereld liepen) kon ik niets meer kopen om 'm af te plakken (en ik had slechts een beperkte voorraad Fixomul bij me). Ik liep op mijn bergschoenen, waar ik al heel wat kilometers op gewandeld heb. Maar nog niet in combinatie met mijn nieuwe podologische zooltjes, ik denk dat dat funest was. Ik heb dus een paar dagen flink afgezien en één dag zelfs amper gelopen. Daar baalde ik wel van, maar liever een dagje minder lopen dan zaterdag de Bloesemtocht moeten missen. Gisteren was er gelukkig een apotheek open en kon ik mijn voet afplakken en het lopen gaat nu een heel stuk beter. Vandaag gaan we weer naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Oei, dat klinkt heel pijnlijk Trotter. Hopelijk geneest het goed, zodat je zaterdag wel de Bloesemtocht kunt lopen. Wel mooie omgeving gehad?



Pinaco, wauw wat een prestatie. Gewoon ook nog binnen de tijd. Wat zul je gesloopt zijn. Rustig aan nu even!
@Pinaco, respect!

Dat lijkt me wel een nadeel van die lange afstanden. Het kost zo onzettend veel tijd! Jij was toch diegene die zich had ingeschreven voor de 4x50? Monsterlijk, lijkt me!



@Tr0tter, auw, balen zeg! Ik hoop dat je toch nog hebt genoten van jullie trektocht. Ik vind dat het leukste wat er is: met bepakking door de natuur van slaapplaats naar slaapplaats trekken.



Ik had voor 1e Paasdag een mooie tocht van 20 km door de Loonse en Drunense duinen bedacht. Werd helaas met een flinke verkoudheid wakker. Mijn plan aangepast en dat was maar goed ook. Ik heb een leuk tochtje van 7 km gelopen, terwijl het koude zweet over mijn rug liep. Daarna thuis de kachel aangezet en met een soepje op de bank beland. Daar lig ik nu nog steeds...
Alle reacties Link kopieren
Pff trotter dat klinkt onsmakelijk! Hoe gaat het nu met je voet?



Fossa: na 40 km kan je met een goed gevoel (tevreden) stoppen. Na 50 is dat helaas niet het geval! Wat een marteling die laatste kilometers. Kijk echt wel op tegen 50

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven