Lijf & Lijn alle pijlers

Nog een paar kilo er af van gezond naar topfit!

18-11-2016 14:54 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil jij ook toewerken naar een gezond eetpatroon, voldoende sporten en bewegen en bijpassend gewicht?



Schrijf mee in dit forumtopic, wat we doen:

- Elke week geef je een lifestylecijfer: hoe goed ben jij bezig geweest de afgelopen week?

- Als je wil geef je ook je afvaldoelstellingen en vorderingen daarin door

- Elke week probeer ik te starten met een bepaald onderwerp/doel/thema ter motivatie

- Deel je tips en tricks maar ook je slechte momenten, zo helpen we elkaar



Ik mag helaas geen tabel maken en posten omdat ik nog geen 'plaatjesplakrechten' heb die je pas mag hebben na 200 posts... maar daarom hieronder een linkje!



Link naar overzichtstabel 2 januari 2017!

Waarom wil jij afvallen?

Totaal aantal stemmen: 32

Om er beter uit te zien (47%)
Om gezonder te zijn (13%)
Ik wil gezonder leven (13%)
Voor mijn sportprestaties (22%)
Anders, namelijk... (6%)
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
@fietschick: Thanks! Start gewicht is trouwens 80 en doel 76 kilo.



Wat zijn jullie allemaal sportief zeg met die marathons enz! Knap! Ik moet nog beginnen met 5 km hardlopen Vandaag beetje rommelige dag met eten omdat ik vanavond weer plannen heb en dus meteen door moet. Zit nu aan mijn broodje in de trein. Echt gezond is anders.... Maar zit nog wel netjes onder mijn 1500 kcal dus dat is prima.



Ook nog even proberen dat hardlopen ergens in de planning te krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Baukje, een marathon klinkt echt vreselijk ver/zwaar. Voor een wedstrijd op de fiets van 120km ben ik niet zo bang maar ik ben al erg blij dat ik 8km kan rennen



Ik heb wel de wens om mijn hardloopjes (ik doe het alleen in deze tijd van het jaar ter afwisseling op het wielrennen) wat harder te kunnen lopen zodat ik een volgende keer in een run-bike-run in het run gedeelte niet door iedereen wordt ingehaald. Ik loop nu ongeveer 10-11km/u.



@zwaantje heb je een trainingsschema voor het hardlopen? Bij waren de eerste loopjes dit jaar bijvoorbeeld 3x2 min dus ben je met een kwartiertje weer thuis (makkelijk in te plannen). Veel langer is ook niet verstandig je moet je spieren laten wennen...
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
fietschick als je de marathon op het uiterst van je kunnen loopt is het een echte energie uitdaging en inderdaad voor je gevoel echt te ver en heel erg zwaar. Maar zondag loop ik de marathon enkel als lange duurloop training. Heb nog maar 2 1/2 week terug een ultra in de Eifel gelopen dus snelheid mag ik nu sowieso niet verwachten. De marathons die ik momenteel loop zijn enkel trainingen voor de ultra's die ik nog in de planning heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo sportief als jullie:) vanavond heb ik wel 8 km gewandeld en ik heb geen troep gegeten. Dus voor is nu de knop om denk ik, nu een kwestie van volhouden.

Trouwens Fietschick, ik vind de feitjes die je af en toe plaatst echt leuk en motiverend.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
Ok, mijn challenge of the day:



Zojuist komt een collega zéér triomfantelijk binnen gelopen met twee enorme dozen gevuld met potten met pepernoten & andere zoetigheid. Tot nu heb ik maar gewoon helemaal géén sinterklaas snoep gegeten (niet kopen helpt ...)



Maargoed, ik ben goed bezig deze week dus ik ga het niet laten verpesten door nu ineens troep te gaan eten
Live slow, ride fast!
Goed bezig allemaal.

@Fietschick, ai... kan me voorstellen dat dat lastig is. Maar je kan het. Inderdaad niet je goede week laten verpesten voor wat zoetigheid.



Met mij gaat het ook goed. Tot nu toe een goede week met eten. Ik postte eerder dat ik 6 tot 8 kilo lichter wilde zijn. Nu blijkt dat onze weegschaal niet meer het accurate gewicht aangaf (namelijk 2 kilo teveel). Kortom, ik moet dat veranderen in 4 tot 6 kilo. Ook qua sporten gaat goed. Maandag yoga gedaan en verder veel gewandeld. Dat is altijd lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf graag mee. Ben nu sinds twee weken goed aan het sporten naast m'n al redelijk gezonde voedingspatroon. Doel is vooral verbeteren conditie en als daarmee m'n figuur ook verbetert dan is dat geen ramp



Nu 76 kg, doel 70 kg



Letten jullie ook op jullie voeding? Op gevoel? Of tel je calorieen of macro's? Ik ben nog een beetje zoekende, dus ben wel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren en vandaag weer trouw de krachtoefeningen gedaan. Vanavond nog op de baan getraind. Had een heel kort programma in het schema maar de trainer kwam vanavond met een plan voor een wat langer programma. De komende dagen zal het met het eten wel wat rommelig worden want ik doe wel nooit aan echt koolhydraat stapeling voor de marathon maar in feite komt het er in de dagen voor een marathon wel op neer dat ik moet eten als echte bouwvakker om zondag met een goede glycogeen voorraad aan de start te staan.

Noor op de voeding letten is door mii beperkt tot ongezonde tussendoorties te schrappen en de porties met het avond eten iets kleiner. Frisdrank en alcohol drink ik sowieso niet dus daar valt niets op te bezuinigen. kcal tellen doe ik al helemaal niet.

Ik heb vooral moeite met doseren. Vaak is het alles of niets. Kan dus moeiteloos allerlei lekkers in huis hebben zelfs dat man en kinderen er volop van zitten te eten en er dan zelf niet aankomen. Maar bv een stuk chocola eten kan ik niet, dan zou die hele reep er ook aan moeten.
Ik doe eigenlijk hetzelfde als Baukje. Ik schrap ongezonde tussendoortjes. Ik drink eigenlijk geen frisdrank, en alcohol ook bijna niet (bijv bij speciale gelegenheden). Verder zorg ik dat overal lekker veel groente bij zit.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Noor, welkom! Ik voeg je toe aan de tabel...



Wat betreft mijn aanpak: ik houd sinds zes weken continu bij wat ik eet op de site van het voedingscentrum. Ik tel dus wél calorieen maar kijk ook vooral naar de samenstelling van mijn voeding op basis van de analyse van het voedingscentrum. Met name dingen zoals genoeg vezels en eiwit is een uitdaging en een groen balkje aan het einde van de dag geeft mij een goed gevoel. De reden dat ik calorieën tel is dat ik afgelopen twee jaar met al dat gesport blijkbaar een eetpatroon heb gewend wat toch net te hoog ligt voor mijn huidige energie verbruik (wellicht is mijn verbranding ook wat trager geworden). Ik moet dus opnieuw leren hoeveel mijn lijf nodig heeft.



@Iedereen: vandaag is de laatste dag van de week, ik hoor graag hoe het deze week is gegaan:

- Gewicht/verloren kilo's (als je wil)

- Geef een cijfer voor deze week (hoe goed heb je je voornemens kunnen waarmaken?)



Mijn resultaat:

- 68,1 kilo (dus -0,9, iets te groot verschil dus komende dagen 'normaal' eten)

- Ik geef mijn week een 7+: wel goed afgevallen maar de juiste dingen eten is nog geen automatisme, + is voordat ik geen pepernoten eet ook al staan ze op het bureau :-)
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal blij met de weegschaal vanochtend...84,4. En dat ondanks slechts 1 x sporten deze week wegens drukdrukdruk. Verder een redelijke week gehad, weinig gezondigd, extra gewandeld. Een 6-je geef ik het.

Dit weekend wordt lastiger, vanavond een receptie met diner en zondag een etentje in een buffetrestaurant, met als slot zo'n naar toetjesbuffet, voor mij als toetjesmonster bijna niet te weerstaan



Fijn weekend allemaal!
Ik weeg mezelf morgen, dus zal dan laten weten hoe dat was. Verder geef ik deze week een 7. Ik heb lekker geyoga'd en weinig gezondigd. Ik ga ook een sportief weekend tegemoet dus dat is een lekker vooruitzicht. Echter sommige dingen moeten inderdaad ook bij mij meer een gewoonte worden en nog wat meer lichaamsbeweging kan geen kwaad. Toch al met al een goed weekje (vooral qua eten).
Alle reacties Link kopieren
@ fietschick: Evy (ken je dat) en ik zijn goede vrienden geweest dus heb inderdaad wel een schema. Alleen ben ik afgelopen week amper thuis geweest dus echt geen tijd gehad.... Gisteren wel een uur wezen dansen dus ook gesport! Morgen even een rondje hardlopen
Alle reacties Link kopieren
Ik weeg mezelf ook morgen trouwens. Deze week geef ik mezelf een 5. Niet voldoende bewogen en weliswaar niet uit band gesprongen maar wel rommelig gegeten...
Alle reacties Link kopieren
Gewicht was deze week 48,6 maar ik weeg over een maand of zo pas weer want wat betreft gewicht gaat het om zulke kleine marges dat het feitelik met de dagelikse schommelingen niet eens zicht baar is.

De kracht oefeningen deze week goed opgepakt dus dat is goed gegaan. Sporten is het probleem niet dus dat kan alleen maar goed gaan (buiten ziek zin een blessure periodes althans).

Wat betreft eten, dat had toch beter/gezonder gekund. Of te wel daar is het deze week eigenlik niet echt beter gegaan. Nu even een aantal rommelig dagen wat betreft eten ivm de marathon wedstrid van zondag dus dat pak ik dinsdag op is het plan. Ik geef mezelf voor afgelopen week een 6 1/2.
Net even gewogen, hier de beloofde update. 0,5 eraf
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mezelf een 2. Ik besef wel dat ik geluk heb met mijn metabolisme overigens. Afhankelijk hoe dit weekend gaat, of ik de troep kan laten staan (het gaat echt om dagelijks minstens 3 verpakkingen van iets: pepernoten, koekjes etc_bovenop flinke maaltijden) moet ik misschien voor een andere uitlaatklep zorgen ivm emoties. Ik probeer nog 1 week of het me lukt om de boel te keren.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
Mijn gewicht vanmorgen was 79,1 (-0,9). Dus daar ben ik wel erg blij mee. Heeft alleen deze week wel erg geschommeld maar oke...



Ga zo ff lekker een stukkie lopen ik mag in het weekend altijd wat meer van mezelf, maar altijd lastig wat 'wat meer' is. In elk geval goede keuzes maken!



@tweeling: ook netjes die 0,5! We komen er wel
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mezelf toch die 1. Sporten is ook echt niet meer gebeurt, zelf ziek en kind ziek dus dat werd hem niet. Komende week wil ik 1 keer gaan hardlopen, misschien 2 keer als het lukt. De komende week moet mijn focus op mijn studie liggen want daar is deze week ook een achterstand in geslopen, door werk en een kind moet dat in de avonden en schiet 2 keer hardlopen er wellicht bij in.



Dus voor komende week is de doelstelling 1 keer hardlopen, zo'n 10 minuten per dag thuis fitniss programma uitproberen en weer iets meer op mijn eten letten.



Mijn gewicht is onveranderd sinds vorige week (Het is eigenlijk -0,1 maar kan net vind ik meer een schommeling en niet gewichtsverlies. Dat heb je al als je naar de wc geweest bent)



Dus teleurgesteld in afgelopen week, maar vol goede moed voor komende week. (En ik hoop dat ik me in kan houden bij het sinterklaas vieren)
@zwaantje, voor jou ook netjes zeg!



Voor de rest bij wie de week minder goed ging: . Slechte weken zitten er helaas ook tussen... Nu weer vol goede moed verder
Alle reacties Link kopieren
@ tweeling: Thanks!



En ik vind je wel erg streng voor jezelf hoor appele tree. Als je ziek bent kun je ook niet sporten toch? In elk geval veel succes deze week



Ik heb gisteren weer voor het eerst een rondje gelopen... moet zeggen: was zo gek nog niet! Ongeveer 4x3 minuten gelopen (met pauzes dus) en in totaal bijna 3 km afgelegd. Dus op naar de volgende!
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jij een gezond eetpatroon?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen weegschaal en ga pas over twee weken weer wegen in de sportschool, maar volgens de weegschaal bij vrienden is het -1 kg in twee weken (75 kg nu). Ben ook wel tevreden met afgelopen week (cijfer: 8), 3x gesport en gezond gegeten met gisteren een etentje en biertje als uitzondering. Moet wel leuk blijven!



@KennyB: voldoende groente, niet uit pakjes/zakjes en minder koolhydraten. Drie hoofdmaaltijden en 2-3 tussendoortjes. Maar dat is denk ik persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen allemaal!



Zie eerste post voor de bijgewerkte tabel. Zo eerst even mijn zondigverhaal en dan de challenge voor de week!



Gisteren met mijn familie sinterklaas gevierd. Snacken heb ik niet gedaan (nog steeds geen pepernoten of stukken chocoladeletter gegeten...) Maar mijn stiefmoeder had zo ontzettend lekker en uitgebreid gekookt dat ik het niet kon weerstaan en daarna nog zelfgemaakte apfelstrudel toe... ..... Vandaag dus een 'balansdag'.



Maar heb ik overwogen om 'nee' te zeggen tegen apfelstrudel? Nee! Zeker niet en dan komen we gelijk op de challenge voor deze week:



Snoep alleen wat je het allerlekkerste vind!



Voorbeeld I: Een collega trakteert op slagroomtaart, lekker maar eigenlijk niet mijn favoriet (ik echt van de appelkruimel of chocoladetaart) dus dan kies je om géén taart te nemen.

Voorbeeld II: Op weg naar huis bij benzinestation heb je zin in chocolade, maar mijn favoriet ligt er niet ((extra)puur met nootjes) dus ik koop het niet en neem als ik thuis ben een stukje



Het gaat er dus om om jezelf wel te verwennen (af en toe) met iets waar je gelukkig van wordt, maar niet 'tweederangs' zoetigheid of hartigheid te snacken wanneer het beschikbaar is.



Wat is jullie 'guilty pleasure'? En welke dingen wil je graag laten staan?
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gezondigd gisteren met stokbrood met lekkere kaasjes als avondeten en wijntjes... dus ik doe mee met die balansdag fietschick.



Leuke challenge! Ik kan vrij makkelijk snoep en chocolade laten staan. Ook nog geen chocoletter gegeten nu bijvoorbeeld. Chips kan ik moeilijker laten staan. Neem ik ook regelmatig een bakje van... maar dan wel 1 bakje he! Ow en af en toe een wijntje of biertje...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven