Lijf & Lijn alle pijlers

Nog een paar kilo er af van gezond naar topfit!

18-11-2016 14:54 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil jij ook toewerken naar een gezond eetpatroon, voldoende sporten en bewegen en bijpassend gewicht?



Schrijf mee in dit forumtopic, wat we doen:

- Elke week geef je een lifestylecijfer: hoe goed ben jij bezig geweest de afgelopen week?

- Als je wil geef je ook je afvaldoelstellingen en vorderingen daarin door

- Elke week probeer ik te starten met een bepaald onderwerp/doel/thema ter motivatie

- Deel je tips en tricks maar ook je slechte momenten, zo helpen we elkaar



Ik mag helaas geen tabel maken en posten omdat ik nog geen 'plaatjesplakrechten' heb die je pas mag hebben na 200 posts... maar daarom hieronder een linkje!



Link naar overzichtstabel 2 januari 2017!

Waarom wil jij afvallen?

Totaal aantal stemmen: 32

Om er beter uit te zien (47%)
Om gezonder te zijn (13%)
Ik wil gezonder leven (13%)
Voor mijn sportprestaties (22%)
Anders, namelijk... (6%)
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn dochters had gisteren een appeltaart gebakken en daar heb ik ook een stuk van genomen. Overigens weloverwogen want ik had gisteren de marathon gelopen dus sowieso voldoende koolhydraten verbrand dus de voorraad moest toch weer aangevuld worden. Had dat ook wel met iets wat gezonder was gekund maar ik vond dat ik mijn 25ste voltooide marathon/ultra wel met taart mocht bekronen.

Waar ik gemakkelijk teveel van eet zijn noten. Nu zijn noten best gezond maar niet in de hoeveelheden waarin ik ze naar binnen zou kunnen werken. Echt snoep doet mij niet zo veel behalve chocola maar daar kan ik dan toch weer heel gemakkelijk van afblijven. Een stukje chocola eten zou of een keertje per week of zo zou ik dan weer niet kunnen. Dan zijn mijn grenzen zoek.

Wijn vind ik lekker bij het eten maar dat drink ik niet omdat het de dag later nog in de weg zit bij een training. Krijg er zware benen van. Een alcoholvrij biertje na een wedstrijd sla ik niet af.
Voor mij is chips wel lastig om te laten staan. Ik zorg nu dan ook dat ik het niet in huis heb. Ik ken mezelf te goed. Gister lekker geyoga'd, waren wel zware oefeningen, maar voelde me daarna erg relaxt.
Alle reacties Link kopieren
Verleidelijke dingen niet in huis halen werkt hier niet want dan halen man of kinderen ze zelf wel. En dan nog de bakmanie van de dochters maakt het er altijd ook niet gemakkelijker op. Maar het verplicht je wel tot de nodige zelfdiscipline.

Echt helemaal geen spierpijn gehad van de marathon. Gisterenmiddag ook nog gewoon een rondje kunnen uitlopen. vandaag wel extra rustdag om het spierherstel niet in de weg te zitten maar morgen de trainingen en dus ook de oefeningen weer oppakken.

Gisteren wel weer gezondigd. Een halve zak noten soldaat gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn valkuil is borreltijd. Stokbroodje met kaasjes, bitterballen, nachos, olijven, het liefst met een speciaalbiertje of een goed glas wijn. Chocola etc kan me gestolen worden. Oplossing: niet zo vaak borrelen ;)



Deze week gaat goed qua sporten, alleen lukt het me niet om op sportdagen voldoende te eten. Op rustdagen daarentegen prima
Alle reacties Link kopieren
Zo. Deze week begon wat moeizaam met maandag teveel zin in chocolade na het eten.



Gisteren daarentegen een topdag, warme lunch op het werk en na werk snel op de fiets voor 2,5 uur training (in de kou). In één dag een kilo lichter... misschien toch iets meer moeten eten gisteren na de training? Anyway, vandaag weer een after-training dag met een extra kwarkje en eiwitshake.



Vanavond het lastig moment: er komen mensen bij mij thuis vergaderen, ik haal lekkers in huis... maar moet er zelf niet van snoepen!?



Dan even een kort stukje ter inspiratie waar ik vanmorgen aan moest denken:

Kennen jullie het idee 'discipline is een spier'? Het bestaat er uit dat je voor dingen in je leven die je wilt je discipline/wilskracht moet aanspreken. Niet alleen voor je leef/eetgewoonten maar ook voor trainen, op tijd opstaan, je werk op tijd doen, niet teveel geld uitgeven etc. Het nadeel van een spier is dat hij maar een bepaalde belasting aan kan per dag/week (als je een hele zware werkweek hebt is het waarschijnlijk moeilijker om je training-of eetdoelstellingen te halen dan anders). Het voordeel van een spier is echter ook dat deze trainbaar is, dus door te oefenen wordt hij sterker - maar je kunt niet van 0 naar 100 in een paar dagen of paar weken, het kost tijd om op te bouwen.



De moraal van dit verhaal: het aanleren van gezonde gewoontes kosten discipline en wilskracht, en je kunt niet in één knip zo'n omslag maken. Dus stel kleine, haalbare 'trainings'doelen. En accepteer dat je je wilskracht ergens anders voor nodig hebt dat je hem misschien een dag niet hebt voor je gezonde voornemens....



Voor mij is bovenstaande de reden dat ik niet het geprobeerd om ín mijn wedstrijdseizoen met afvallen bezig te zijn: focus en energie moesten naar sterk zijn en hard fietsen. Nu dat even wat losser is merk ik dat ik veel meer ruimte heb om hier wel mee bezig te zijn. Hopelijk voldoende tijd om nieuwe gewoontes aan te leren die in het volgende wedstrijdseizoen wel kan volhouden, want, getraind!



Fijne dag allemaal :-)
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd hoe het jullie is vergaan deze week? Hoe is het met de beweeg, sport en eetdoelen gegaan?



Bij mij ging het sporten top. Gisteren het hoogtepunt met een lunch-loopje door het bos met een collega. Wat is het daar mooi en heerlijk om in de natuur te lopen - en dat midden op mijn werkdag :-)



Eten ging moeizaam deze week qua Ik had elke dag gezond eten mee naar mijn werk, wel lekker gevarieerd met salades, ei, hartige snacks en fruit maar had simpelweg teveel trek om het daarbij te laten en heb elke dag meer gegeten dan het plan was. Resultaat is status quo: 68,1 kilo vanmorgen. Mijn lifestylecijfer voor deze week is dus een 6......
Live slow, ride fast!
@Fietschick, jammer dat het eten moeizaam ging. Wel fijn dat het sporten goed ging!



Ik vind het bij mijzelf mwah gegaan... maandag wel lekker geyoga'd en best veel gewandeld deze week. Qua eten vond ik het echter een stuk minder goed gaan dan afgelopen week. Best veel onnodige dingen gegeten en gedronken. Ik heb mezelf nog niet gewogen (dat doe ik morgen). Echter sporten en eten meegerekent geef ik mezelf een 4. Mijn gewicht update ik morgen, heb er niet al te hoge verwachtingen van haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mezelf 3 voor lifestyle deze week. Ik ben twee dagen erg ziek geweest, waardoor ik vandaag en gister veel snoep heb bijgevreten. Maar de andere dagen heb ik dus alle snoep laten staan. Heb gewogen: van 59 naar 56 kg . Nog een bijkomend moeilijkheid is dat ik bekend sta als even vreetzak. Als men mij eten aanbiedt brengen ze het al naar mijn mond, zoals je dat bij een kind doet.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
Ik had het al voorspeld vorige week...quote:[message=25108675,noline]Annicka schreef op 25 november



Dit weekend wordt lastiger, vanavond een receptie met diner en zondag een etentje in een buffetrestaurant, met als slot zo'n naar toetjesbuffet, voor mij als toetjesmonster bijna niet te weerstaan





En lastig bleek het dus inderdaad. Het diner van vrijdag ging goed, gezonde dingen genomen, toetje niet genomen. Zondag 10 km gewandeld en toen 's avonds uit eten in dat buffetrestaurant waar je je in 2,5 uur helemaal klem mag eten. Ik heb zo'n hekel aan die manier van uit eten gaan, maar heb me desondanks niet echt in weten te houden. En was dus woensdag pas weer op het gewicht van de vrijdag ervoor en gister slechts -2 onsjes vergeleken bij vorige week vrijdag: 84.2.



Sporttechnisch ook niet zo'n goede week, naast die wandeling maar 1 keer gesport, de training van gister schoot er bij in wegens kapotte auto zoon, maar die training ga ik vanochtend inhalen.



Qua eten gaat het ook niet zo lekker (pfff ... wat een klaagzang dit, sorry :-) ) We zitten sinds deze week in de sloop van de badkamer, waar maandag een bouwbedrijf komt voor de wederopbouw. Stressen om de boel op tijd bouwklaar te krijgen en daarom weinig tijd genomen om te eten zoals het hoort, want er moet natuurlijk ook gewoon gewerkt worden. Dat slopen is dan wel weer een workout op zich want al dat puin dat in emmertjes de trap af moet is best heftig.



Al met al is dit een week voor een vette onvoldoende, ik geef het een 4.



Komende week ga ik elke dag naar de sportschol, want dan kan daar gedoucht worden :-)

Benieuwd wat dat op gaat leveren.



Fijn weekend iedereen!
Gister naar theater geweest en daarvoor heerlijk tapas gegeten. Net gewogen: 76,1. Zelfde als vorige week, iig niet aangekomen dus. Komende week maar weer beter opletten.



Fijn weekend allen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zoetigheid wel lekker maar nijn grote zwenkte is hartig eten, chips, stokbrood met smeerseltjes, nootjes, borrelnootjes en al dat soort dingen. Ik vind het heerlijk.



Met het eten ben ik redelijk tevreden, 2 keer gezondigd. De eerste keer was een bewuste keuze omdat ik al 2 weken zin had in warme chocolademelk met slagroom en als ik er echt zin in heb vind ik dat het een keer moet kunnen. De andere keer heb ik een handje kruidnoten gegeten, ik was de hele dag op kantoor en mijn lunch vergeten dus het was dat of niks. Dus een paar van die dingen tussendoor gesnoept.



Met het sporten ben ik weer niet te vrede, door laat thuis zijn van vriend is het er weer niet van gekomen. Overwerk, over probemensen en uit eten resulteerde in op gisteren na dat hij pas laat thuis was. Dan komt het er niet meer van (als zoon in bed ligt ga ik niet als hij niet thuis is behalve als hij echt op reis is dan laat ik de honden kort uit, maar dat vind ik al niet fijn). Ik heb 1 keer een uur tussendoor gefietst (gewone fiets niet wielrennen) en vanavond ga ik hardlopen.



Al met al geef ik de week een 5.



Gewicht weet ik niet, maar ik haal dit weekend nieuwe batterijen voor de weegschaal dus dan kan ik maandag wel wegen.
Alle reacties Link kopieren
Hier door de marathon een rommelige week. Vrijdag en zaterdag bewust extra koolhydraten gegeten en de krachtoefeningen even gelaten voor wat het was. Zondag geleefd op sportdrank wat voor het hardlopen prima werkt maar wat natuurlijk niet bepaald onder gezonde voeding valt. Na de wedstrijd had ik wat moeite met eten maar eenmaal 's avonds thuis op de bank zou ik de kamerplanten nog wel willen opeten. Niet dat ik dat heb gedaan maar verder wel alles wat ook maar eetbaar was. Inclusief een stuk appeltaart van mijn dochter.

Op maandag en dinsdag in het kader van spierherstel geen oefeningen gedaan. Maar wel dus op maandagavond weer flink aan de noten gezeten. Ik vond dat ik dat verdient had na die marathon zeker nadat ik gezien had dat ik eerste geworden was bij de vrouwen. Maar ja dat was natuurlijk niet de bedoeling. Als je zoekt is er altijd wel iets te vieren.

Vanaf woensdag braaf de trainingen en oefeningen weer opgepakt. Hoewel dat laatste dus mondjes maat. Maar omdat ik over twee weken al weer een marathon heb heb ik nu toch nog best intensieve en lange trainingen dat het moeilijk blijft consequent de krachtoefeningen in te passen. Nog niet eens zo zeer wat betreft tijd want zoveel tijd hoeft het niet de kosten. Het is meer het plannen , de enerige en de discipline er voor op brengen. Vanmorgen in ieder geval weer 20km gelopen. Morgen nog een langere tempo training en ik moet van mezelf vanmiddag dus nog een krachtsessie inpassen.

Waarom is dat nu ineens zo moeilijk terwijl ik het een jaar lang wel braaf gedaan heb.
Alle reacties Link kopieren
Deze week was matig. Maar twee keer kunnen sporten ipv drie en gisteravond een leuk feestje gehad met de nodige drankjes. Cijfer 6.



Ben net uit bed, misschien dat ik me dan nog even oppep en ga sporten. Vanavond ronde twee, want weer een feest tot in de vroege ochtend.



Dinsdag zal ik weer wegen, heb namelijk zelf geen weegschaal.
Alle reacties Link kopieren
Sorry! late reactie hier... Drukke week gehad. Gisteren wel gewogen: 78,9. Dat is -0,2. Geen topresultaat, maar in elk geval de goede kant op.



Als cijfer geef ik een 6. Ik ben wel tevreden met mijn eten deze week. Ondanks de drukte toch gezond kunnen eten. Minder tevreden met het sporten. Is er gewoon niet van gekomen. Op naar volgende week!



@baukje: wat knap zeg eerste bij de vrouwen! maar je hebt wel gelijk zo is er altijd wel wat te vieren... heb me al die tijd verre kunnen houden van al het sinterklaaspul maar nu is het sinterklaasweekend dus 'mag' het ofz
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,



Zojuist de tabel even bijgewerkt en jullie belevenissen van afgelopen week doorgelezen.



Wat ik herken is dat zodra er iets gebeurt wat 'anders' is (druk, ziek, uitjes verzin het maar) het erg lastig is om goede voornemens vol te houden. Ik heb dat dit weekend ook weer gemerkt. Ineens hardstikke verkouden, ik voel me niet jofel en heb echt veel te veel gesnoept :S.



Het automatiseren van 'gezond gedrag' is dus wel een aandachtspunt. Ik heb vooral last van ongezond gedrag als ik even geen afleiding heb of als ik me niet fit/fijn voel. Wie kent niet die enorm drukke werkdag waar je op einde concludeert dat je tussendoor niks hebt gegeten behalve die twee boterhammen met de lunch?



De uitdaging voor komende week is dus: als je je niet jofel voelt, trek hebt in een snack, of je 'leeg' voelt (suikerdip?) kies dan iets ánders ter afleiding waar je blij van wordt. Bij mij is dat:

- Even koffie/thee drinken met een collega, gewoon om even bij te praten

- Even mijn jas pakken voor een blokje om van 10 minuten

- Naar mijn favoriete website voor een leuk artikel

- Foto's kijken van leuke dingen die ik de afgelopen tijd heb gedaan

- Een vriendin bellen om iets af te spreken

- Plannetjes maken voor het kerstdiner

- Een lief berichtje sturen naar mijn vriend



Wat zijn kleine dingetjes (niet eten) die jou een opkikker geven?
Live slow, ride fast!
Klinkt als een goede uitdaging. Ik ga ervoor. Kleine dingen die mij opkikken zijn een korte wandeling, het nieuws lezen, even appen met vriendinnen, eventjes lezen, recepten opzoeken om te koken, leuke uitjes plannen, en nog meer
Alle reacties Link kopieren
Die van recepten zoeken herken ik ook! Ik ben vanmorgen tussendoor even het diner van kerstavond gepland, het thema wordt thais (gisteren heeerlijk gegeten bij een aziatisch restaurant, helemaal geïnspireerd nu )
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
Zwaantje en ik was niet eens echt snel. De vorige keer dat ik daar de hele marathon liep was ik een kwartier sneller. Liep hem nu ook gewoon als duurloop training. Maar wel grappig dat je dan als 50 plusser toch alle dames achter je kunt laten.

De enige echte motivatie voor het gezond eten, niet snoepen en mijn oefeningen doen is toch echt mijn sport. Dus zoveel meer plannen zo gemotiveerder ik ben. En ik denk dat daar nu de kneep bij mij zit. Geen gebrek aan hardloopplannen hoor want ik heb wedstrijden genoeg gepland staan op korte termijn. Maar ik zit even in een relatieve rustperiode dus die wedstrijden loop ik meer als training dan als echte wedstrijd. Eigenlijk in april pas weer een wedstrijd waarin ik echt wil knallen.

Dus mijn houding van gewoon even zonder scherpe doelstellingen trainen wedstrijden lopen trek ik onbewust een beetje door naar mijn houding tov het eten maar vooral ook de krachtoefeningen. Terwijl ik weet dat het juist in deze periode belangrijk is om goed aan de spieren te werken. .
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Baukje, toch een knappe prestatie!



Mijn opkikkers: even een rondje lopen op m'n werkplek, een lijstje maken (werkplanning of ideeen voor de hele week qua eten), foodblogs afstruinen voor ideeen, rondje viva forum, water of thee drinken.



Net op sportschool weer gewogen, 74,5 kg. Maar andere weegschaal dan startgewicht en met sportschoenen nog aan, dus ik hang de vlag nog niet uit en wacht tot het officiele weegmoment in de sportschool volgende week.
Hoe gaat het tot nu toe bij jullie? Bij mij best redelijk tot nu toe. Maandag lekker geyoga'd. De les was best zwaar, ik vond het veel moeilijke oefeningen met spieren die bij mij nog niet zo sterk zijn. Ik had dan ook gister en vandaag wel beetje spierpijn, maar niet op een vervelende manier (als in echt pijn met bewegen, alleen dat je het af en toe voelt). Ik probeer nu als ik zin heb in wat lekkers een van bovenstaande dingen te doen, tot nu toe gaat het best aardig.



Dus ik ben wel benieuwd hoe het bij jullie gaat.
Alle reacties Link kopieren
@baukje: toch knap hoor! En leuk toch dat je al die jonkies voorbij loopt. Ik hou je ook niet bij ;)



Hier ff wat minder. Teveel gesnaaid afgelopen weekend en ook doordeweeks minder strak dan ik had gewild. Vandaag gaat het gelukkig wat beter maar k vrees wel een beetje die weegschaal vrijdag... sporten ga ik morgen en vrijdag. Dus de voornemens zijn in elk geval goed ;)
Alle reacties Link kopieren
Oh trouwens: wat wel leuk is :D verschillende mensen valt wel op dat ik ben afgevallen
Alle reacties Link kopieren
@Zwaantje, yes als het zichtbaar is is het dus echt. Ook al gaat het deze week even wat moeizamer (bij mij vorige week...)



@Tweeling, ik vind een beetje spierpijn altijd wel lekker, dan heb ik altijd het gevoel dat mijn spieren hard bezig zijn om te herstellen en dus sterker te worden :-). Deze maandag XCO gedaan, core oefeningen op muziek. Meestal ben ik niet van die 'vrouwen' lesjes maar dit was precies goed. Vorige week had ik me verslikt in een GRIT Strenght training waarna ik drie dagen nauwelijks kon lopen van teveel spierpijn in mijn benen. Dat kan niet goed zijn.....



Ik heb gisteren een goede training gehad op de crossfiets maar helaas vandaag echt mega last van mijn rug. Een vermoeide/vastzittende rug is iets van de afgelopen weken. Afgelopen weekend al bij de fysio geweest, morgen weer. Hopelijk kunnen ze me daar helpen want een zere rug is wel echt super vermoeiend....Vandaag niet sporten maar uitrusten en dus niet teveel eten. Zojuist heerlijk genoten van mijn cappuccino sojamelk (voor sint een melkschuimer gekregen). En heerlijke lunch met spinazie-doperwt-ei salade en crackers met huttenkase (mjum) dus tot zover prima thuiswerkdagje!



Gisteren en eergisteren geprobeerd mijn voornemen goed te doen: niet eten maar iets anders leuks tot zover goed gelukt. Vooral recepten zoeken etc. vind ik een goede afleiding zo kan ik me vast verheugen op iets lekkers (en gezonds )
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is jullie week verlopen?



- Hoe is het met de goede voornemens gegaan van sporten en bewegen en gezond eten - en de challenge van deze week "vervang je lekkere trek door iets leuks"?

- Wat is je lifestylecijfer voor deze week?

- Hoe is het met de realisatie van de afvaldoelstellingen?
Live slow, ride fast!
De goede voornemens gingen bij mij wel goed.. ik had wel meer kunnen sporten, maar het eten ging goed, weinig gesnoept. Ik geef mezelf dus een 7. Toen ik begon woog ik rond de 77. Twee weken lang op 76,1 blijven hangen. Ik denk dat ik vorige week wel afgevallen ben maar dat ik vocht oid vasthield. Ik was ongesteld en meestal ben ik dan 500-700 ons zwaarder. Ik woog vandaag 74,6 dus 1,5 eraf... maar denk dat het dus wel verspreid was over twee weken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven