Lijf & Lijn alle pijlers

Nog een paar kilo er af van gezond naar topfit!

18-11-2016 14:54 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil jij ook toewerken naar een gezond eetpatroon, voldoende sporten en bewegen en bijpassend gewicht?



Schrijf mee in dit forumtopic, wat we doen:

- Elke week geef je een lifestylecijfer: hoe goed ben jij bezig geweest de afgelopen week?

- Als je wil geef je ook je afvaldoelstellingen en vorderingen daarin door

- Elke week probeer ik te starten met een bepaald onderwerp/doel/thema ter motivatie

- Deel je tips en tricks maar ook je slechte momenten, zo helpen we elkaar



Ik mag helaas geen tabel maken en posten omdat ik nog geen 'plaatjesplakrechten' heb die je pas mag hebben na 200 posts... maar daarom hieronder een linkje!



Link naar overzichtstabel 2 januari 2017!

Waarom wil jij afvallen?

Totaal aantal stemmen: 32

Om er beter uit te zien (47%)
Om gezonder te zijn (13%)
Ik wil gezonder leven (13%)
Voor mijn sportprestaties (22%)
Anders, namelijk... (6%)
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik sta ook ingeschreven voor de 60 van Texel hoewel ik mij afvraag hoe haalbaar het voor mij is. Ook als het niet haalbaar blijkt dan zorgt het er wel voor dat het trainen voor de marathon totaal geen ding meer is in mijn hoofd, want die marathon is maar één van de subdoelen. Waar ga je die 100 lopen? Ik wil in 2019 een ultra triathlon doen. Een van de vereisten is een aantal ultra's in alle disciplines.



Ik denk dat je wel gelijk heb dat de halve van Egmond mijn herstel niet fantastisch bevordert. Aan de andere kant is zowel Egmond als het WK geen totale fysieke uitputting. Ik verwacht eigenlijk gewoon de woensdag daarna weer op de atletiekbaan te staan voor een training.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor de 60 van Texel eigenlijk nooit anders getraind dan voor een gewone marathon. maar ik had al wel een aantal marathons gelopen alvorens ik ultra's ging lopen. Voorbij de 60 wordt het wel een heel ander verhaal, vooral mentaal. Heb Texel inmiddels twee keer gelopen. Het is alleen dat de eerste helft van het parcours wel redelijk zwaar is. En in april kan het soms ineens uit het niets heel warm zijn. De 100km ga ik in Winschoten lopen. Daar is dan het NK. Wanneer spreek je bij fietsen en zwemmen van een ultra? Is dat het zwemmen en fietsen over een langere afstand dan bij de hele triathlon?

Zonder een totale fysieke uitputting (zelfs verre van dat) kun je het herstel al aardig in de weg staan. zelfs na een trainingswedstrijd heb ik daarom de tweede 24 uur echt altijd verplichte rust. Niet omdat ik niet zou kunnen trainen maar omdat goed en snel herstel zoveel meer bijdraagt aan een goede opbouw. Mijn trainer is heel strikt in die dingen.
Alle reacties Link kopieren
Bij zwemmen spreek je niet echt over een ultra. Alles boven de 10km is een marathon. Daar moet je er een aantal van gedaan hebben. Qua fietsen geldt inderdaad een afstand boven de 180km (voor de organisatie van de specifieke ultra-triathlon die ik wil doen) als voldoende kwalificatie.

Wat moet je doen om deel te mogen nemen aan het nk in Winschoten? Ik heb geen ambities in die richting hoor maar zou nog wel een keer een 100 of 120 willen lopen voor die ultra triathlon. Volgens mij moet je je voor de meeste 100's en 120's op een vergelijkbare afstand of een 12 of 24 uurs wedstrijd kwalificeren.

Dat het in april zomaar opeens warm kan zijn is nog best wel een punt. Ik ben bang dat de warmte mijn grootste vijand is. Ik hoop op regen, dan loop ik hem lachend uit. Ik had bedacht eiland = zeewind en altijd wat kouder dan in de rest van Nederland maar dat schijnt helemaal niet zo te werken.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft je niet te kwalificeren hoor voor het NK 100km. En zeker geen 12 of 24 uurslopen want dan zou je veel verder komen. Je hebt alleen het tijdslimiet van 12 uur (maar ik geloof ook niet dat je er langer over moet willen doen) en voor het NK heb je natuurlijk een wedstrijd licentie nodig. Afgelopen september was het ook warm tijdens die 100km (25-26 graden) maar in het najaar ben je aan hogere temperaturen wel gewend. Heb een keer in Texel gelopen toen het 28 graden en kurkdroog was (2011). Toen is maar 1/3 deel van diegene die gestart waren over de finish gekomen. In 2013 was de temperatuur perfect maar had je de eerste helft een stevige wind pal tegen. Op het strand met hoog water (en dat is het tweede paasdag altijd op het moment van de wedstrijd) en tegenwind vergaat je het lachten ook snel hoor. Regen of geen regen. Voor de 120 van Texel moet je je wel kwalificeren. Dan moet je die 100km binnen de 9hr30 gelopen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bij 28 graden denk ik niet dat ik aan een 60 ga starten. Misschien laf maar ik ken mijn lijf goed genoeg om te denken dat ik het onder die omstandigheden kan halen.

Trainingsbelasting en rust is bij triathlon altijd een lastig ding. Om echt goed te worden in 1 discipline zou je zo veel moeten trainen dat je geen tijd meer hebt om de andere disciplines voldoende te trainen. Eigenlijk wordt alles inclusief rust een beetje in elkaar geschoven. Soms merk ik dat dat prima gaat, andere keren blijkt de ene discipline toch meer invloed te hebben op de andere dan gedacht. Gelukkig heb ik geen coach die mij daarin hele harde regels oplegt. Hoe ouder ik word hoe beter ik zelf kan en wil uitzoeken wat voor mij werkt zonder vooraf opgestelde regels over wat mag en wat niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij een goede coach is er natuurlijk interactie. Door mijn trainer heb ik uit mijzelf kunnen halen wat in mijn eentje niet gelukt was. Zonder trainer zou ik toch neigen naar steeds veel grijzer te trainen maar ook altijd maar meer en verder te willen trainen. Terwijl ik prima kan beredeneren dat dat niet tot de beste resultaten leidt. Je moet het dan ook niet zien als iets beperkends wat je opgelegd wordt van wat wel en niet mag maar iemand met verstand van zaken die je sturing geeft om hoe je doelstellingen te bereiken. Kun je samen uitzoeken wat werkt hoewel trainen toch vooral je lichaam voldoende trainingsprikkels geven is dus wat de ene keer goed werkt zal de tweede keer een minder grote prikkel zijn en dus minder goed werken en moet je toch weer op zoek naar een iets andere aanpak.
Hier ook even een up-date. Kerst is natuurlijk altijd lastig, wel opgelet. Ik heb me net gewogen: 74,5. Kortom, 0,1 minder dan vorige week. Iig niet aangekomen door kerst.
Alle reacties Link kopieren
Haai haai,

Ik zou graag mee willen schrijven, vinden jullie dat oké? Zo ja, dan stel ik mij straks even voor
Alle reacties Link kopieren
Tweeling dat is netjes. Ik geloof dat ik blij ben dat de batterij van mijn weegschaal leeg is. Met de kerstdagen toch wel wat extraatjes gegeten en in het kader van nu zijn we toch verkeerd bezig vandaag op het werk ook nog eens een hele appelflap naar binnen gewerkt. Vanaf nu ga ik mijn leven weer verbeteren......

Hoe meer zielen hoe meer motivatie voor als allemaal Roxy.
Alle reacties Link kopieren
@ Tweeling: dat is zeker netjes!



Ik heb me een tijdje niet gewogen, maar inmiddels weer wel weer wat motivatie gevonden. Hardlopen ook weer opgepakt en dat gaat moet ik zeggen niet slecht. Ik ben aan het trainen voor een hardloopwedstrijd in het voorjaar. De 5 km dan



Morgen ga ik weer uit eten en donderdag ook weer eetafspraak... vanaf volgende week weer aan de slag! Nu vooral proberen het niet uit de hand te laten lopen... ;)
Alle reacties Link kopieren
Na twee heerlijke kerstdagen die alleen maar hebben gedraaid om gezelligheid en genieten, heb ik weer voet in de sportschool en op de weegschaal gezet: 74,2 kg



Mijn streven van 69 kg is ook echt een lange termijnsdoel, belangrijkste is dat ik me beter voel nu ik sport en regelmatiger + gezonder eet.



Hoe gaat het bij de rest?
Alle reacties Link kopieren
@Roxy, @perzikboom6, welkom! Ik zal jullie toevoegen aan de tabel.

Wie wil mag een huidig gewicht en streefgewicht doorgeven, dan verwerk ik het.



Belangrijk is echter voor de meesten om een gezondere lifestyle aan te wennen, Daarom evalueren we de week telkens met een rapportcijfer: hoe goed heb je je voornemens waar kunnen maken?



Mij is kerst wat zwaar gevallen, man wat een hoop lekker eten. Nu laatste paar dagen back on track maar ben toch 0.8 zwaarder dan vorige week rond deze tijd... Maar mijn middelomtrek is inmiddels wel weer een centimeter smaller. Wat zegt nu meer?



Mijn doel voor oudejaar is toch weer onder de 67 het nieuwe jaar in.... en dan in januari de laatste twee kilo proberen kwijt te raken richting de trainingsweek in Gran Canaria de eerste week van februari. Daar moet vrij veel geklommen worden dus een paar kilo minder gaat me daar al erg helpen hoop ik!



Wil iedereen komend weekend weer zijn weekevaluatie en/of gewicht doorgeven?



Goed uiteinde gewenst alvast!
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
Mijn huidige gewicht is 66 kg en mijn streef gewicht is 59 kg

Volgende week zal ik een cijfer geven



Hebben jullie een vaste weegdag?



Mijn sporten moet ik weer goed gaan oppakken, wandelen doe ik nog wel. Qua eten ging het vandaag redelijk goed. Ontbeten met sojayoghurt, stoofpeertjes en kaneel en geluncht met twee bruine boterhammen met hummus. Normaal gesproken eet ik wel iets meer dan dit, maar eten gaat zo lastig als je in slaap valt haha.. Middagdutje van 2 uur gedaan. Ik was dood op..
Alle reacties Link kopieren
Hier vanochtend 70,0 (ik kom van 72 en wil naar 62 voor een hele Ironman in september). Hoewel ik wel tevreden ben over het sporten van de afgelopen dagen (deze week al 3 zwemtrainingen achter de rug en 3 keer naar kantoor gefietst --25 km enkele reis) heb ik nu een dikke verkoudheid te pakken waardoor mijn deelname aan een groot internationaal sporttoernooi komende week enorm op losse schroeven staat. Veel meer dan een 5 kan ik de boel daardoor niet geven.
Ik probeer altijd op zaterdagochtend te wegen. Maar dat lukt niet altijd.



Vervelend perzikboom. Hopelijk word je snel beter.



Ik was afgelopen week een paar daagjes weg. Beetje een cheat paar daagjes. Was erg gezellig en ook genoten van het eten en drinken. Wel veel gewandeld (2x15km). Vanaf morgen (vanavond natuurlijk oud&nieuw) pak ik het gezonde eten weer beter op. Ik geef deze week qua eten dan ook een drie. Wel nog genoeg motivatie :D



Fijne jaarwisseling allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig nieuwjaar allemaal! Ik heb net ontbeten met oliebollen en appelflappen dus tot zover niet een heel gezonde start nog ff een dagje makkelijk (lekker uitbrakken) en dan morgen weer gezond! Ik heb nog niet op de weegschaal gestaan en ik denk ook dat ik dat pas vrijdag ga doen.



Deze week geen dansen ivm vakantie dus maar ff hardlopen! Hoe is het daar?
Alle reacties Link kopieren
Ow en beterschap perzikboom! Zeker nu met de jaarwisseling is dat niet fijn .
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen allemaal! Is voor jullie het normale leven ook weer begonnen? Ik ben na een week overal en nergens (waar was mijn routine en discipline? en o wat heb ik heerlijk gegeten) sinds gisteren weer gezonder aan het eten. Wel dus bijna een kilo zwaarder dan voor de kerst, maar ik heb er vertrouwen in dat dat snel weer minder wordt met een beetje discipline. Overigens wel lekker veel kunnen sporten afgelopen week!



Komende week een 'zware' trainingsweek van mijn schema voor de boeg, dus naast gezond eten denk ik ook vooral voldoende om het goed vol te kunnen houden. Ik heb 5 fietstrainingen een krachttraining en een hardlooptraining op het programma



Vanmorgen luisterde ik naar 3FM, daar had Domien wel een goede insteek voor de New Years Resolutions: goede voornemens hebben geen zin, maar doelen moet je stellen! Dus wat willen jullie dit jaar graag bereiken en hoe gaat een gezonder leefpatroon/lager gewicht je daarbij helpen? Domien gaat bijvoorbeeld een hele marathon lopen.



Mijn doelen:

- Niet meer gelost worden in wedstrijden met klimmetjes er in

- Een top 10 klassering in een wedstrijd op clubniveau

- Kwalificeren voor het NK en finishen bij de eerste 50

- Finishen van zevendaagse klimcyclo (giro dolomiti) in een bovengemiddelde tijd



Welke concrete doelen hebben jullie voor 2017?
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
Mijn (sport)doelen voor 2017

-mijn eerste hele marathon lopen

-de 60 van texel uitlopen

-mijn eerste halve triathlon finishen

-mijn eerste ironman finishen



En nog wat dingen die dusdanig specifiek zijn dat ik ze maar weer uit dit lijstje haal. Als ik een podiumplek op een bepaalde internationale wedstrijd wil dan ben ik logischerwijs niet die twee buitenlanders maar die ene nederlander, en als ik de eerste nederlander wil zijn die iets doet dan is het ook vrij duidelijk wie ik ben.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft sport hier dit jaar maar twee doelen waarin te pieken. Had nog een derde maar door het verschuiven van de wedstrijd datum komt die te dicht op het eerste en pieken kort na een piekmoment is natuurlijk niet reëel. Maar eigenlijk is bij lange afstanden van een marathon of verder meer dan twee piekmomenten ook niet reëel als je er ook echt het uiterste uit wil halen.

De eerste is een podiumplaats bij de zestig van texel. Heb daarbij natuurlijk wel de eindtijd van de vorige editie in het oog maar die tijd wordt natuurlijk ook mede bepaald door de omstandigheden.

Tweede is het NK 100km heb mijn tijdsdoel scherp gesteld op 9hr30.

Begin nu deze maand met even het volume terug en weer meer op snelheid. Daarom ook twee halve marathons ingepland waarvan een voor de helft over het strand met het oog op texel. In maart weer een marathon maar dat wordt dus een trainingswedstrijd op een heel leuk parcours.

Wat betreft eten geloof ik afgelopen week echt slecht bezig geweest. En het sporten is nooit het probleem maar de krachttraining dus toch weer laten verslonzen.
Alle reacties Link kopieren
En de anderen, wat voor persoonlijke doelen hebben jullie waar gezond leven/afvallen je gaat helpen?



Even een kleine ik ben nu na vier dagen kerstvakantie-detox met veel groente, goed drinken, minder zooi eten en veel sporten weer netjes onder de 67 kilo. Bonus: mijn huid ziet er veel beter uit en ik voel me energieker. Dit is wel echt een extra stimulans om goed op mijn voeding te letten. Op naar de 65, dit gaat lukken!



Vanaf nu is mijn motto: eet alleen waar je óf gezond óf gelukkig van wordt (of allebei)
Live slow, ride fast!
Alle reacties Link kopieren
Goed zo fietschick! Fijn resultaat l! Geeft weer moed verder te gaan.



Jullie doelen die van mij zijn een stuk bescheidener



Doelen 2017:

- 10 kilo afvallen (tot de 70)

- 5 km hardlopen voorjaar

- 10 km hardlopen najaar

- Minimaal 2 keer per week hardlopen



Hier zou ik echt al heel blij mee zijn! Respect hoor voor die topdoelen. Vereist een hoop discipline.



Verder heb ik me afgelopen week goed gedragen. Na de jaarwisseling het gezonde eten weer opgepakt en dat gaat goed sporten nog niet erg maar dat komt door een aantal dagen zware hoofdpijn dus dat kon ook niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Hier vanochtend 69,5. Best prima voor een week met meer eten dan goed voor mij is. De wedstrijd die ik had ging niet briljant, maar dat was te verwachten aangezien ik nog niet hersteld was van mijn verkoudheid en ieder normaal mens er voor gekozen had om helemaal niet te gaan. Beter dan dit zat er door de omstandigheden niet in.

Gisteren de halve van Egmond gelopen in een tijd 10 minuten sneller dan vorig jaar. Alles bij elkaar krijgt mijn week een 7,5. Ik had heel graag een wereldprestatie neergezet tijdens de wedstrijd maar dat zat er niet in.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Januari-doelen:

2-3x per week sporten

63 kg

Nieuwe spijkerbroek staand dichtritsen
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat was ik moe afgelopen weekend. En hongerig. Ik heb mezelf dit weekend maar gegund wat ik blijkbaar nodig had: veel meer eten. Baukje en Perzikboom hebben jullie ook zo'n enorme honger in een zware trainingsweek? En moe! Nu een paar dagen herstel gepland voordat ik einde van de week weer verder ga trainen. Eerst even weer in balans komen.



Vandaag wat nieuws geprobeerd: chiazaad pudding. Ervaring mee anyone? Ik haalde hem bij een tentje bij onze kantine vandaag. Lekker hoor!



Mooi om de doelen te lezen van iedereen. Ik ben nog steeds benieuwd naar de rest!



Trouwens ik merk bij mezelf dus dat afvallen steeds lastiger wordt, ik kom dichter bij een ideaal gewicht denk ik. Ik wordt nog wel steeds dunner dus ik ben naast wegen ook gaan meten (middelomtrek en heupomtrek) en heb mezelf tot doel gesteld om van beide nog 1cm af te willen (nu 69 en 93). Het schijnt van spieren maar 1/4 van de ruimte van vet innemen voor hetzelfde gewicht! Mijn doel is ook niet persé minder wegen (wat perzikboom ook zei) maar een betere "power to weight" ratio. En inmiddels kan ik mijn handen bij mijn knie ook om mijn been heen leggen.



Meten jullie ook je maten? Zeker als je meer bent gaan sporten kunnen spieren qua afvallen roet in het eten gooien voor je gewicht terwijl je qua vetpercentage heel goed bezig bent! Mij motiveert het in elk geval erg nu wegen niet zo betrouwbaar lijkt om door te gaan met mijn nieuwe gezonde stijl!
Live slow, ride fast!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven